Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 7:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: ons okt 10, 2018 6:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 917
Ort: Skellefteå trakten..
Sant. Tänkte mer på att originalet passar bättre ;)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 25, 2018 8:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 229
Ort: Stockholm
Då är opeln inne i garaget och redo för slakt!
Bild

Har pysslat vidare lite då och då, blir lite uppfräschning med färg på motorn och nya packningar/packboxar där man är och pillar. Tänkte skruva tillbaks allt på motorn efter tvätt/målning och sen ställa motorn åt sidan tills det är dags.

Bild

Kvalitetsansvarig kontrollerar då och då att pappa sköter sig också och håller tidsschemat! :)

Bild

Nån som vet vart man köper kollapshylsa (kallas det nått annat?) till pinjongen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 25, 2018 9:05 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons apr 23, 2014 7:03 am
Inlägg: 31
Vill minnas att Bakaxeldelar har den.

Mvh Kjelle.G

_________________
Kjell Gladh
Upplands Väsby.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 05, 2018 6:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 229
Ort: Stockholm
Pysslar vidare i garaget. En kollega skulle bli av med lite grejer som låg och skräpade så fick tag på mellanaxel och fördelare :thumbright:
Han hade också en a-kam som jag slängde i istället för t-kammen som är lite väl tam :)

Bjuder på en bild på motorn som börjar likna en motor igen.

Bild

Nu är jag inte riktigt där än, men jag gillar att ha saker klart för mig innan.
Nu till frågan: har typ fått ok från bilprovningen att montera eftermarknadsintercooler om jag kan påvisa att effektiviteten är den samma, eller iallafall inte bättre.
Original är 60x40x4,5 lite taget ur minnet, vilket ger en volym på 10800cc.
Kina IC exempelvis finns med måtten 45x30x7,6 vilket ger en volym på 10260cc.
Nu kanske inte det är korrekt att bara jämföra volymen sådär rakt av, men kanske duger för bilprovningen.

Frågan är då dels vad räcker en kina-ic med dom måtten till för effekt?
Och är det värt besväret kontra montera original? Kan ju va chysst att ha annan ic inskrivet i papprena.
Anledningen till att jag skulle köra annat än original är att en kina-ic är mindre och kanske enklare att få plats med, samt så har jag läst att gavlarna på original kan ploppa ut om man öka landet lite :)
Vad skulle ni gjort?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 06, 2018 6:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 917
Ort: Skellefteå trakten..
Om SBP säger nått om IC'n hade jag bara pekat på yttermåtten och menat på att den nya är klart mindre.

Sen gör en bättre IC så liten skillnad på original laddtryck så de bör rymmas inom toleranserna. Det handlar på laddtryck under ett kilo där de redan satt en OK IC för det laddet om någon % på sin höjd, 1% av 150hk är 1.5hk.. :) Jag har väldigt svårt att tro att SBP skulle bråka om de.. Framförallt om allt annat runt motorn ser någorlunda original ut.

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 06, 2018 9:37 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5271
Ort: Lykksällä
Kan vara bra att ha original vid reggning så dom kanske inte skriver några mått på den...om man vill byta sen :whistle:

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 06, 2018 9:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 229
Ort: Stockholm
Bra input båda två! Steve har en poäng med måtten!

På tal om mått så höftade jag lite snabbt med måttstocken mellan rambenen på opeln, ser ut som att det kan bli lite tajt att få ner kylare och ic. Men det visar sig, går väl att kapa ur också :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 07, 2018 4:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2392
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Det är nog väldigt individuellt hur besiktningsmännen skriver.
På min 635a är turbo modellen och spridarna angivna av SFRO.

Bilprovningen vart ännu mer spartanska i sina noteringar.

Textkod
T12B OMBYGGT FORDON
T31EB KONVERTERAD TILL DRIFT MED ETANOLBRÄNSLE.

Övrigt
MOTOR:BMW 3,5 LITER MED TURBO KONVERTERAD FÖR ETANOL.
BROMSAR:STÖRRE SKIVOR M5 BAK.
STYRNING:KUGGSTÅNGSSTYRNING VOLKSWAGEN.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 09, 2018 9:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 223
Ort: Vimmerby
patrikh skrev:
Nån som vet vart man köper kollapshylsa (kallas det nått annat?) till pinjongen?

http://www.videbilservice.se/sv/bakaxel/volvo/


Som Daniel-635 skrev verkar det vara väldigt individuellt hur mycket info som skrivs in både vid registreringsbesiktning och SFRO besiktning.
Jag gjorde både SFRO bes och reg bes hos SBP med min kadett och en orig b230fk, men med en stor alu ic (Forge Motorsport Rs 500 till Sierra Cosworth), det var aldrig nåt tal om ic’n eller nåt annat som turbo, spridare osv heller.
Det var ju dock 7 år sen, rutiner och krav kan ju ha ändrats sedan dess.
I min tilläggsinformation skrev SBP bara av det SFRO redan skrivit:

T12B OMBYGGT FORDON

T31A MOTORN UTBYTT

MOTOR: VOLVO B230FK,NR:682xxxxxxxxx
VÄXELLÅDA: VOLVO M90.
BAKAXEL: VOLVO 245,1031.
FRAMVAGN: OPEL ASCONA B.
BROMSAR FRAM/BAK: VOLVO 245.
BROMSSERVO: NISSAN MICRA.

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 09, 2018 10:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 229
Ort: Stockholm
Tack för att ni delar med er!


Jag hade egentligen tänkt köra med original kylare och ic till en början eftersom jag redan har dom, och försöka hålla nere kostnaderna lite. Men vi får se hur pass trångt det är när jag fått ur motor/kylare osv.

Verkar ju som det är lite efter besiktningsmannens humör just den dagen hur hårt det är, försöker väl hålla det så original som möjligt ändå för att undvika bekymmer :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 15, 2018 10:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 229
Ort: Stockholm
Gjort ett ryck i garaget igen, motorn åkte ur bland annat.

Har man färgmatchat billyspizzan kan det ju inte gå fel!

Bild

Efter kaloriintag åkte motorn ur, inga större konstigheter.

Bild

Bild

Jag kunde sedan ganska snabbt konstatera att original IC och den enorma automat-kylaren inte alls får plats..

Bild

Jag har för mig att David Herbertsson har en vanlig 740-kylare i sin? Även sett nån bild på J.Eklunds bil där det ser ut att sitta Volvo-kylare?
Andra som byggt på kadett c får gärna komma med era erfarenheter.
Professor Cassius har säkert en doktorsavhandling i kylare för kadett också ;)

Sen kommer vi till det som man innerst inne vet kommer dyka upp, men som man förnekar in i det längsta. Ingen Opel utan.. rost!

Bild

Bild

Har legat och gottat till sig under ljud/värme-dämpar mattorna.
Hittade även gamla lagningar i golvet, eller i princip hela golvet vid fötterna på båda sidor. Hade säkert inte behövts ifall hålen i torpeden hade lagats i tid!

Blir väl att lappa ihop det nödvändigaste så gott det går. Tyvärr har jag ju bara enfas i garaget, och nån skruttig mig med flusstråd så vi får se hur det går.. Svetsjobb på fram/bakvagn tex gör jag på jobbet där jag har tillgång till både mig och tig, men blir lite bökigt att släpa dit hela bilen..

Näst på tur tror jag blir motor och växellådsfästen, blir att punkta upp på plats och helsvetsa sen när jag ändå ska boxa framvagn osv.

Om någon sitter på kunskapen: kan man ta reda på hur mycket en bromsreducerare reducerar?
På opeln så sitter den precis under huvudcylindern i motorutrymmet, och det är ju färdigdraget bak därifrån så hade ju varit smutt om det stämde hyfsat mot 240ins system!

På återseende!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010