Opel kadett city + B230Fk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

patrikh skrev:Jo en eftermarknadskylare i alu är ju såklart fränt, men kanske lite utanför budget :)

Jo precis, 240 bromsar fram och bak och 240ins HC. Har 240ins bromsreduceringsventiler också, om än i begagnat skick så ser rätt tråkiga ut.. menar du att jag ska köra helt utan reducering? Justerbart hade varit nått, jag har för mig att reduceringen till Volvo 142 är justerbar?
Har 240in reducering original hade jag börjat prova med den! 240in har liknande viktfördelning som Kadetten original, så ett komplett 240 system bör fungera rätt OK "out of the box" så att säga :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Då kan vi konstatera att en vanlig 940-kylare passar mycket bättre :thumbright:

Bild

Stämde ganska bra med 240ins huvudcylinder, lite mindre cc mått mellan hålen men det ska nig gå att fila upp dom bara, och se till att anläggningen för tryckpinnen blir samma. Tror iallafall att det blir mindre jobb än att byta servo helt och hållet :)

Bild

Sen var det dags för den stora provmonteringen..

Bild

Och typ här tog det stopp.. hur fan har ni andra gjort utan att kapa? :doh:

Bild

På bilden så ligger bulan på tråget precis på framvagnsbalken, toppen ligger emot torpeden och lådan ligger emot övre delen på tunneln. Känns som en trång sektor jag inte lyckas knöla mig förbi, hade bara trågbulan gått över balken så hade motorn kunnat sänkas ner.

Så nu går tankarna på om man ska kapa lite i torpeden och göra någon mindre värmepaketslösning, hade egentligen tänkt slippa sånt.. men blir ju lite rejsigt när man kan flytta tillbaks motorn några cm också 8)

Ni som gjort liknande, vad har ni fått kapa/banka på för att få ner motorn?
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Ny dag nya möjligheter!
Skruvade bort värmepaketet och måttade lite med en liten kylare jag haft liggandes, typ modell datorkylare.

Bild

Sen var det bara att blunda och låta vinkelslipen tala..

Bild

Nu fick jag ner motorn lite bättre, fick ta bort turbon då den tog emot innerskärmen bland annat.
Men jag tror inte det är bättre än att jag måste kapa ur mer i växellådstunneln!
På bilderna så ligger tråget mot styrväxeln (är högre än framvagnsbalken) och lådan ligger emot tunneln, upptryckt med en domkraft underifrån. Trots det så är inte motorn riktigt i våg, behöver komma upp mer i bakkant!
Ett annat tajt ställe är vid startmotorn, kanske börjar med släggan där så får vi se..
Lite blandade bilder på eländet:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sådär det var dagens bildbomb :hihi:

Fritt fram att komma med tips, goda råd, glada hejarop eller idiotförklaringar :D
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Steve »

Hur många graders lutning bakåt har du tänkt ha?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Hur många grader bör man ha? Vad är det original?

Jag hade tänkt att den ska vara i våg, men så kanske inte alls är fallet..
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Erik Nygårds »

kolla med mattias han med corsan 4wd han har ju byggt några såna med volvomotor bla
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Steve »

1-3 grader brukar dom väl säga ungefär
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Motorn ska väl ha samma vinkel som bakaxeln? Jag tänkte svetsa volvoaxeln i samma vinkel som opeln har original, men gör nog stegen justerbar så man kan finlira sen.

Bild

Man kanske får läsa på lite mer och skaffa en digital vinkelmätare :)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

M90 låda va? Hade jag snappat upp de tidigare kunde jag sagt direkt att de inte skulle fungera :) Motorn kan du få ner, men M90in är för et för att gå in, har för mig Matte körde med overdrive låda? Inte M90 i alla fall.

Vill också minnas att han skruvade 740 motorfästena direkt på klackarna på originalbalken utan att ha någon kudde emellan.

En 2-joint mellanaxel fungerar väl inte heller eftersom det behövs en gliddel, de dom flesta gör är att använda en volvo kardan med 3 knutar och gliddel. Sen kanske vinklarna är tas fram på samma sätt, men en klassig 2-joint utan gliddel kommer inte fungera då M90in har fast hardy :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Yes, m90 :)
Jag insåg också att det inte får plats, därför ser det ut såhär nu :lol:

Bild

Fortfarande trångt vid startmotorn/kopplingsgaffeln så är nog lite mer kapande och huvudkliande kvar.
Ska se om den går att få lite längre bak också.

Jag räknar med att bygga helt nya motorfästen, får se om jag behåller tornen på framvagnsbalken eller gör nytt även där.
Köpte motorkuddar typ industrimodell, 60x40mm med m10, hoppas dom inte är för mjuka bara.
Köpte en extra som jag tänkte kanske kunde va till lådan, men hur blir det om man bara har en kudde lodrät monterad på lådan? Borde man ha en på varje sida i lite vinkel?

Ang kardan, jag har främre delen till m90, och sen en automatkardan med knut även mot lådan. Så kan ju antingen skarva ihop så jag får hardyskiva, eller svarva en adapter och köra med knut mot lådan också. Att jag behöver korta främre kardan oavsett räknar jag med.
(Bilden illustrerandes vinkeln kanske var missvisande, har inte tänkt köra kardan utan gliddel/stödlager)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

Brukar bara sitta en kudde för lådan, ofta mellan balk och underkant (bakkant) låda. Så de ska nog fungera!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av J.Eklund »

Jag åker med orig 940 kylare utan fläktkåpa och med en halvstor spalfläkt. Fick inte plats med större fläkt då jag har kvar större delen av orig torpedvägg och orig värmepaket och därmed inte kunde flytta motorn längre bak.
Enda gången hittills som jag haft något bekymmer med värmen var för några år sedan i kön till McDriven när bilarna stod väldigt tätt i den 30° värmen.
Har även en knapp på panelen så jag kan tvångsköra fläkten innan givaren slagit till. Tex vid bilkö.
Hjälpte dock inte denna dag, så jag stängde av bilen mellan framflyttandet ist.
Har inte haft några bekymmer i övrigt, vare sig vid hård körning eller vid köer.

Jag har masserat plåten mellan rambenet och stötdämpartornet på avgassidan för lite mer utrymme för turbon. Bockade ner och svetsade om ena fästet till styrväxeln för att kunna sänka motorn lite till och egna motorfästen, egen kardantunnel för m90’n och bättre servicevänlighet.

Ang bromsar se sista inlägget på den här sidan i Davids tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=15
Senast redigerad av J.Eklund den tor dec 06, 2018 4:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Tack för din input Jonas!
Har du tagit upp större/fler hål i frontplåten eller låtit den vara?

Fick lite egentid i garaget i helgen när familjen var iväg på annat, så det blev en del gjort!

Gjorde en provisorisk (som blev permanent) växellådsbalk för att fixera motorn så främre fästen kunde göras.

Bild

På avggassidan fick jag göra ett nytt fäste för kudden som kom lite lägre.

Bild

Andra sidan kunde lämnas orörd och jag kunde anpassa motorfästen och punkta med den fantastiska (nja :doh: ) biltema-svetsen med flusstråd.

Nåväl, tog med dom och balken till jobbet och helsvetsade.

Bild

Skönt när man inte är begränsad av en skrutt-mig :)

Bild

Bild

Sen tillbaks för slutmontering!

Bild

Bild

Bild

Är ganska nöjd med hur motorn hamnade, lite längre bak än jag tänkte när jag började men vafan, när man ändå håller på så :) sjukt trångt på avgassidan dock, lär få göra nån kanal/passage vid torped/passagerares fötter för downpipe, och gulla lite med innerskärmen så turbon får plats.. Värmepaketet blir nån lösning med den lilla kylaren jag visade tidigare, och kör nog enbart till defrostermunstyckena, men det är ett senare bekymmer.

Bild

Bild

Bild

Ca 2-3 graders lutning blev det på motorn, men tycker att utgående på växellådan hamnar ganska högt upp, ser ut som jag kan behöva höja hela tunneln..

Sen var det bara att fortsätta med växellådstunneln och torpedvägg! Blir en del bök ock stök med det, är lite dålig plåt runt om kring i golv tex som måste bytas också, för att inte tala om batterihyllan :D

Valde att behålla en del av original tunnel så att den gamla konsolen och spak/damask passar för att behålla stuket 8)

Bild

Har hunnit en bit längre än så, en plåt som torpedvägg och 1/3 av tunneln som ansluter till den men det har jag inga bilder på. Krångliga former bitvis, inte helt enkelt att få till men nått blir det väl till slut. Bara punktat än så länge, är inte supersugen på att helsvetsa med flusstråd så får se hur jag gör där..

Kanske ska tilläggas att det är mitt första bilprojekt i den här kalibern, mest hållt på med små tvåhjulingar på grund av det mer tacksamma storleksformatet.. så kom gärna med synpunkter om nått verkar tokigt eller som kan vara bra att tänka på :)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av David Herbertsson »

Bra jobbat :thumbright:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av J.Eklund »

Kul att det går framåt. :thumbright:

Jag har inte gjort några extra hål i fronten. Allt är original där.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Skriv svar