Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis feb 19, 2019 4:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
InläggPostat: lör feb 02, 2019 3:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 939
Ort: Skellefteå trakten..
Den lösningen får du kolla med sfro om :) de är inte möjligt att skaffa ett annat rör t ex 30x4?

Finns ju svetsändar annars, finess har en del vant skruv ockdå men kommer inte ihåg vilka dimensioner.. bara att de inte var tillräckligt för just min applikation :/

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 02, 2019 4:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 182
Ort: Lycksele
Googla på "Jonny joints"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 04, 2019 9:11 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2487
Ort: Skellefteå
Tänk på att mata värmepaketet med friskluft utifrån motorrummet, det bästa är att bygga en låda mot gallren som du har framför vindrutan, så får du självtryck när du kör. Men det har du kanske tänkt på :-)

När det gäller justerbara länkändar, så får man tänka på vad funktionen ska vara. Ska det inte leda, utan vara en "stel" överföring som man kan justera i längd, så kan en "clevis" som den byggaren lade upp fungera bra. Men bara om den inte ska röra sig. Funkar bra i till exempel en momentarm/torque arm.

Visst kan man ansluta den mot ett rör ungefär som skissen men man får tänka till med dimensionering och mot man gör anslutningarna så man inte får onödiga brottanvisningar.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 04, 2019 9:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 252
Ort: Stockholm
Precis, jag har tänkt ta luft från gallret! Måste bara klura ut någon smart konstruktion så att det blir bra avrinning av vatten utan att det åker in i fläkten osv.

Som du är inne på så kommer jag ju ha en momentarm, så den kommer inte vara rörlig mot bakaxeln utan endast i framkant där den kommer glida/vrida sig i en krängarbussning.

Tacks för ordet, ”clevis”, ska googla lite :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 05, 2019 8:15 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2487
Ort: Skellefteå
Bra tänkt :-)

Ofta kan man göra en avrinning i botten av "struten" mellan galler och fläkt, och leta rätt på en gummiflärp som sitter på någon originalbil med liknande funktion. De brukar funka lite som en backventil som släpper igenom vatten nedåt men inte luft uppåt.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010