Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons mar 20, 2019 12:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
InläggPostat: lör feb 02, 2019 3:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 946
Ort: Skellefteå trakten..
Den lösningen får du kolla med sfro om :) de är inte möjligt att skaffa ett annat rör t ex 30x4?

Finns ju svetsändar annars, finess har en del vant skruv ockdå men kommer inte ihåg vilka dimensioner.. bara att de inte var tillräckligt för just min applikation :/

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 02, 2019 4:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 184
Ort: Lycksele
Googla på "Jonny joints"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 04, 2019 9:11 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2493
Ort: Skellefteå
Tänk på att mata värmepaketet med friskluft utifrån motorrummet, det bästa är att bygga en låda mot gallren som du har framför vindrutan, så får du självtryck när du kör. Men det har du kanske tänkt på :-)

När det gäller justerbara länkändar, så får man tänka på vad funktionen ska vara. Ska det inte leda, utan vara en "stel" överföring som man kan justera i längd, så kan en "clevis" som den byggaren lade upp fungera bra. Men bara om den inte ska röra sig. Funkar bra i till exempel en momentarm/torque arm.

Visst kan man ansluta den mot ett rör ungefär som skissen men man får tänka till med dimensionering och mot man gör anslutningarna så man inte får onödiga brottanvisningar.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 04, 2019 9:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 258
Ort: Stockholm
Precis, jag har tänkt ta luft från gallret! Måste bara klura ut någon smart konstruktion så att det blir bra avrinning av vatten utan att det åker in i fläkten osv.

Som du är inne på så kommer jag ju ha en momentarm, så den kommer inte vara rörlig mot bakaxeln utan endast i framkant där den kommer glida/vrida sig i en krängarbussning.

Tacks för ordet, ”clevis”, ska googla lite :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 05, 2019 8:15 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2493
Ort: Skellefteå
Bra tänkt :-)

Ofta kan man göra en avrinning i botten av "struten" mellan galler och fläkt, och leta rätt på en gummiflärp som sitter på någon originalbil med liknande funktion. De brukar funka lite som en backventil som släpper igenom vatten nedåt men inte luft uppåt.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 24, 2019 10:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 258
Ort: Stockholm
Varit lite sjukstuga hemma så har blivit lite mindre garagetid senaste veckorna.

Har iallafall fortsatt på torpedväggen, tyvärr tog svetstråden slut sist så är inte helt färdigt än!

Bild

Ett av dom knepigare ställena:

Bild

Bakaxeln är rensad.

Bild

Lånade en intercooler att måtta med. 60X30 cellpaket, lite i största laget kanske men skulle gå att få plats med. Får se vad det blir i slutändan.

Bild

Har också kapat till förstärkningsplåtar i 3mm plåt till framvagnsbalk och bärarmar. Tar det till jobbet någon dag och bränner ihop med en ordentlig svets.

Bild

Jag glömde mäta hur mycket fjädrarna komprimeras innan jag tog isär allt, hade tänkt ha bilen lite närmare marken och det kan ju vara bra att ha rätt åkhöjd klar för sig när man bygger momentstegen.
Nån som har i huvudet hur långa fjädrar/hur mycket som är lämpligt att kapa för en vettig höjd?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 25, 2019 9:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1277
Ort: Varberg
Det går framåt :thumbright:
Plåtjobben känns bekanta.. :)

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 26, 2019 10:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 258
Ort: Stockholm
Nu tänkte jag tänka lite högt, börjar komma in på ”när man ändå håller på” fast jag skulle hålla det enkelt..

Man kan ju komma runt en del på amatörbyggt fordon genom att etanolkonvertera, tex. montera turbo, eftermarknadssprut etc.

Frågan är, jag har ju en motor som redan har turbo, kan man få igenom att man bytt till större turbo och tex eget grenrör om man etanolkonverterar? Byta topp till 16v? Var går gränsen för hur mycket ändringar som kan anses höra ihop med etanolkonverteringen?

Som sagt, lite tankar bara. Jag fortsätter för stunden med målet att hålla motorn original för reggning och att använda original styrsystem osv. Men fundera kan man ju alltid göra :D

Hur skulle ni gjort?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 27, 2019 7:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 946
Ort: Skellefteå trakten..
En större turbo kommer nog höja på ögonbrynen hos de som besiktar. Du kan ju via SFRO få igenom drygt 200 häst relativt lätt, har du 150 häst original och efter etanolkonverteringen samma effekt mer eller mindre och större turbo.. ja då vette fan, det låter ju konstigt :)

Men visar du ett papper på 200 häst istället och reggar med den effekten så är de säkert ingen omöjlighet! Jag planerar själv att regga med singelspjäll och E85 konvertering t ex, men då jag åker sugis blir de ändå aldrig några större effektökningar. Kolla med din SFRO bes man så får du säkert bra svar :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 27, 2019 8:11 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2493
Ort: Skellefteå
Som ombyggt fordon (det blir ju inte amatörbyggt) och E85 kan man egentligen ändra "allt" rent formellt, dvs större turbo, 16v-topp osv. kan i sig accepteras.

I praktiken blir man ju ändå i många fall begränsad av vilken effekt som kan tillåtas, både kopplat till 15 kW/100 kg tjänstevikt och bilens konstruktion i övrigt. En B230 turbo med 16v-topp bör lämna minst 220-230-240 hk för att det ska vara rimligt, beroende på storlek på turbo osv.

Men generellt sett brukar jag råda till att om man ändå reggar som ombyggt fordon är det lika bra att ta ut svängarna direkt, så att köra E85, annat sprut osv. är lika bra. Då får man mest nytta av pengarna och arbetet det kostar.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 27, 2019 10:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 258
Ort: Stockholm
Tack för bra svar! Skrev givetvis fel, menade såklart ombyggt fordon!

Jag jobbar väl på med allt annat som ändå måste göras, så får jag fråga plånboken sen när det kommer till utsvävningar av olika slag :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 27, 2019 10:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1277
Ort: Varberg
Jag kapar lite i tråden om det är ok Patrik?
Gustaf: Har SFRO några riktlinjer som ni går efter angående turbostorlek och rimlig effekt vid reggning? Som i mitt fall; Schwitzer S200 på 2,0 Saabmotor? Jag vet ju faktiskt inte riktigt vad en sådan orkar med, men jag kommer ju behöva hålla mig runt 200 hk vid registreringen. Förstår ju att man inte kan komma med en Holset HX60 och ange 170 hk vid ett kg :)

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 28, 2019 9:44 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2493
Ort: Skellefteå
Ja, det finns riktlinjer.

Turbon ska ha max cirka 50% överkapacitet, dvs en motor som anges till 300 hk ska ha en turbo som är specad till max 450 hk. Det ligger ungefär i linje med vad originalaggregat i produktionsbilar brukar ha som överkapacitet. I första hand går man på de uppgifter som leverantör/tillverkare av turbo anger, i andra hand kan vi räkna på måtten (inducer/exducer etc.)

Minst cirka 0,4 bars laddtryck som normalt sett ska ge minst cirka 40% effektökning baserat på motorn utan överladdning om man bygger på en sugmotor.

Det finns också en riktlinje på spridarstorlek, flöde i cc/min bör vara högst 10 gånger effekten per cylinder på E85 och 7 gånger effekten per cylinder på bensin (300 hk, 6 cylindrar, max cirka 500 cc/min E85 eller 350 cc/min bensin).

Detta är riktlinjer som vi var tvungna att sätta tillsammans med Transportstyrelsen och besiktningsorganen för att fp ha kvar möjligheterna att överhuvudtaget överladda motorer i ombyggt och amatörbyggt fordon.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 28, 2019 10:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 258
Ort: Stockholm
David Herbertsson skrev:
Jag kapar lite i tråden om det är ok Patrik?
Gustaf: Har SFRO några riktlinjer som ni går efter angående turbostorlek och rimlig effekt vid reggning? Som i mitt fall; Schwitzer S200 på 2,0 Saabmotor? Jag vet ju faktiskt inte riktigt vad en sådan orkar med, men jag kommer ju behöva hålla mig runt 200 hk vid registreringen. Förstår ju att man inte kan komma med en Holset HX60 och ange 170 hk vid ett kg :)

/David


Kapa på! Jag har också sneglat på s200, finns väl ett antal olika varianter med olika storlek på turbin och kompressorhjul, så beror väl på vilken modell du har vad den kan ge för effekt?

Och tack Gustav för som vanligt bra och informativa svar :thumbright:
Men säg att jag reggar med motorn helt original, kan man regga med etanol och andra ändringar i efterhand eller är det enklast att få igenom i samband med regg fär ombyggt?

Kan passa på att slänga in lite bilder på bakaxeln som fått fjäderskålarna punktade.

Bild

Bild

Bild

Eftersom jag antagligen kommer göra klart hela upphängningen med momentstege och allt på pallbockar så borde jag bestämma ungefärlig rideheight. (Har läst att nedre röret i momentarmen ska vara parallell med marken)
Är det någon kadett-åkare som kan säga någon lämplig höjd? Det är snyggt med lågt, men ska ju gå att köra också, samt göra sfro nöjda ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 01, 2019 7:41 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2493
Ort: Skellefteå
Det går ju att ändra senare men normalt sett krävs en ny SFRO-besiktning när man ändrar ett ombyggt fordon, och så en ny regbesiktning. Även om det inte blir en full besiktning hos oss, med full avgift, så blir det ju ändå en kostnad.

Jag brukar säga att är man osäker på vilket koncept man vill välja senare, och först vill prova ut bilen och se hur den funkar, kan det vara bra att regga med originalmotor först. Men har man en rätt klar tanke över vad man vill brukar det vara lika bra att göra allt direkt.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010