Opel kadett city + B230Fk
Re: Opel kadett city + B230Fk
Ja man svetsar igen ett hål och kapar upp två nya
Man vill ju ha en bil som går att använda i slutändan så hur lågt som helst vill man kanske inte ha ändå
Jag kikade lite på det sist, jag tror att det ska kunna gå att borra hål i fjäderskålen för vajern, och ha den lite vinklad bakåt så den går fri från fjädern. Eventuellt att man svetsar i ett rör som vajern går igenom för vridstyvheten i hela skålen. Men återstår att se om det går att genomföra
Man vill ju ha en bil som går att använda i slutändan så hur lågt som helst vill man kanske inte ha ändå
Jag kikade lite på det sist, jag tror att det ska kunna gå att borra hål i fjäderskålen för vajern, och ha den lite vinklad bakåt så den går fri från fjädern. Eventuellt att man svetsar i ett rör som vajern går igenom för vridstyvheten i hela skålen. Men återstår att se om det går att genomföra
Re: Opel kadett city + B230Fk
Pysslar vidare!
Momentarmen fick lite fler pinnar, vinkelslipsnotchat men det blev helt okej skarvar
Gjorde ett enkelt pressverktyg..
.. för att göra en bygel till armens glidbussning! Även platta med svetsmuttrar som ska svetsas in i karossen.
Så här ser det ut på plats.
Och påbörjad inboxning av hålet!
Hade för övrigt SFRO-besmannen på besök för att titta lite på bygget. Inga direkta synpunkter på konstruktioner osv men en del små tips, så kör väl på med siktet på SFRO 1an
Momentarmen fick lite fler pinnar, vinkelslipsnotchat men det blev helt okej skarvar
Gjorde ett enkelt pressverktyg..
.. för att göra en bygel till armens glidbussning! Även platta med svetsmuttrar som ska svetsas in i karossen.
Så här ser det ut på plats.
Och påbörjad inboxning av hålet!
Hade för övrigt SFRO-besmannen på besök för att titta lite på bygget. Inga direkta synpunkter på konstruktioner osv men en del små tips, så kör väl på med siktet på SFRO 1an
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Opel kadett city + B230Fk
Det ser ju riktigt bra ut.
Jag trodde det skulle ta mer plats inuti bilen, men det verkar ju inte vara så mycket.
Jag trodde det skulle ta mer plats inuti bilen, men det verkar ju inte vara så mycket.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel kadett city + B230Fk
Det ser snyggt ut
Får du tillräcklig rörelse i bussningen i framkant för att hantera hela fjädringsvägen? Momentarmen är ju rätt lång så det blir kanske inte så mycket vinkelförändring i framkant.
Gustaf
Får du tillräcklig rörelse i bussningen i framkant för att hantera hela fjädringsvägen? Momentarmen är ju rätt lång så det blir kanske inte så mycket vinkelförändring i framkant.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Opel kadett city + B230Fk
Tack
Jag hoppas att den ska ta upp rörelsen utan problem. Räknade lite snabbt och 6cm infjädring på bakaxeln skulle motsvara knappt 2mm framme vid bussningen, känns som det borde funka?
Har ju sett andra som kör med krängarbussning och betydligt kortare stag så jag hoppas att det inte blir problem
Tänkte prova hissa axeln i alla tänkbara positioner sen när det är klart och se hur det beter sig!
Jag hoppas att den ska ta upp rörelsen utan problem. Räknade lite snabbt och 6cm infjädring på bakaxeln skulle motsvara knappt 2mm framme vid bussningen, känns som det borde funka?
Har ju sett andra som kör med krängarbussning och betydligt kortare stag så jag hoppas att det inte blir problem
Tänkte prova hissa axeln i alla tänkbara positioner sen när det är klart och se hur det beter sig!
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel kadett city + B230Fk
OK, låter bra. Det är ju bara att testa att hissa så fort du har stagen och fästen punktade.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Opel kadett city + B230Fk
Snyggt jobbat
Snart provkörning med denna farten, jag får lägga på ett kol..
/David
Snart provkörning med denna farten, jag får lägga på ett kol..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Opel kadett city + B230Fk
Äsch i jämförelse med dig har jag ju bara börjat
Hoppas komma ut nästa sommar iallafall!
Hoppas komma ut nästa sommar iallafall!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Opel kadett city + B230Fk
Hehe, jag har redan provkört!
..startmotorn iaf...
Vad har du för konstruktionsarbete kvar? Helsvetsning av momentarm, bakaxel osv?
/David
..startmotorn iaf...
Vad har du för konstruktionsarbete kvar? Helsvetsning av momentarm, bakaxel osv?
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Opel kadett city + B230Fk
Jag körde ju både både opeln och donatorbilen in i garaget, räknas det?
Momentarmen är helsvetsad, syns kanske om man zoomar in på bilden där den är monterad på bilen.
I konstruktionsväg så är det väl inboxning av hålet för momentarmen, helsvetsa fästet i framkant för densamma, svetsa fast panhardstagsfäste (gjorde precis själva staget justerbart, lika bra tänkte jag..) och fästen för krängaren.
Skarva kardan, göra stödlagerfäste och lösa handbromseriet måste också göras!
Sen tillkommer väl 100 småsaker som fästen för kylare, tryckrör, osv osv
Hur går det för dig? Kommer du ut i sommar?
Momentarmen är helsvetsad, syns kanske om man zoomar in på bilden där den är monterad på bilen.
I konstruktionsväg så är det väl inboxning av hålet för momentarmen, helsvetsa fästet i framkant för densamma, svetsa fast panhardstagsfäste (gjorde precis själva staget justerbart, lika bra tänkte jag..) och fästen för krängaren.
Skarva kardan, göra stödlagerfäste och lösa handbromseriet måste också göras!
Sen tillkommer väl 100 småsaker som fästen för kylare, tryckrör, osv osv
Hur går det för dig? Kommer du ut i sommar?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Opel kadett city + B230Fk
Det räknas absolut
Då är du på god väg. Angående krängaren så svetsade jag fästena från Kadett axeln i 1031:an så att jag kunde använda fästena i karossen. Man kanske behöver en grövre krängare sen, men det är ju en enkel början.
Det går sakta framåt iaf. Får väl dra ihop en uppdatering snart. Håller på med elen nu, lite småkrångel, men det ska nog ordna upp sig.
Jag ska nog bli färdig så jag får åka lite hoppas jag iaf.
/David
Då är du på god väg. Angående krängaren så svetsade jag fästena från Kadett axeln i 1031:an så att jag kunde använda fästena i karossen. Man kanske behöver en grövre krängare sen, men det är ju en enkel början.
Det går sakta framåt iaf. Får väl dra ihop en uppdatering snart. Håller på med elen nu, lite småkrångel, men det ska nog ordna upp sig.
Jag ska nog bli färdig så jag får åka lite hoppas jag iaf.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Opel kadett city + B230Fk
Lyckades inte ta reda på det eftersökta måttet ovan under tiden jag höll på, får ta reda på det i lugn och ro istället och fundera ut en lösning.
Har iallafall hunnit med följande:
Svetsa fast panhardstagsfäste och krängarfäste, gjort panhardstaget justerbart, bytt dom sista bussningarna i bakaxelstagen, och kapat upp ännu större hål i golvet.
Lite bilder:
Provade sen att hissa bakaxeln på lite olika sätt, rörde sig bra utan konstigheter, momentarmen rörde sig fint i bussningen fram också, men...
Problem 1:
Problem 2:
Problem 3:
Början på lösning 2.1:
Som synes så tar den övre bussningen i fästet för stötdämparen vid infjädring, har kapat ur lite där nu och det ska nog gå att få det fritt.
Sen tar även medbringaren i golvet.. aja det ska inte vara för lätt, bara kapa på och se glad ut
Vidare så tar krängaren i momentarmen lite vid infjädring/krängning också, så får ta ur det röret lite tänker jag.
Såg också att infjädringen av bakaxeln först blev begränsad av att bärarmarna tog emot golvet/balken innan det blev kontakt med genomslagsgummina, så jag svetsade på en liten upphöjning för dom på bakaxeln.
Det var allt för nu
Har iallafall hunnit med följande:
Svetsa fast panhardstagsfäste och krängarfäste, gjort panhardstaget justerbart, bytt dom sista bussningarna i bakaxelstagen, och kapat upp ännu större hål i golvet.
Lite bilder:
Provade sen att hissa bakaxeln på lite olika sätt, rörde sig bra utan konstigheter, momentarmen rörde sig fint i bussningen fram också, men...
Problem 1:
Problem 2:
Problem 3:
Början på lösning 2.1:
Som synes så tar den övre bussningen i fästet för stötdämparen vid infjädring, har kapat ur lite där nu och det ska nog gå att få det fritt.
Sen tar även medbringaren i golvet.. aja det ska inte vara för lätt, bara kapa på och se glad ut
Vidare så tar krängaren i momentarmen lite vid infjädring/krängning också, så får ta ur det röret lite tänker jag.
Såg också att infjädringen av bakaxeln först blev begränsad av att bärarmarna tog emot golvet/balken innan det blev kontakt med genomslagsgummina, så jag svetsade på en liten upphöjning för dom på bakaxeln.
Det var allt för nu
Re: Opel kadett city + B230Fk
Ska du åka så lågt att medbringaren tar i golvet? Kan inte minnas att jag fick den problematiken? Borde ju inte skilja på golvet där mellan city och sedan.. (Blir nästan orolig att jag missat nått nu! )
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Opel kadett city + B230Fk
Haha jag blev också orolig att jag byggt fel eller nått.. jag utgick ifrån att bakaxeln skulle ta stopp mot genomslagsgummina vilket den inte gjorde. Minns det som att original så går gummina direkt mot axelrören, alltså ingen upphöjning? Men frågan är om jag minns rätt eftersom jag fick svetsa på en upphöjning för gummina på Volvoaxeln, annars hade bärarmarna/stagen tagit i balk/golv innan som jag skrev ovan.
Började också fundera på om jag hade för mycket pinjongvinkel, men vid rideheight har jag 3 grader, sammma som motorn. Vid infjädring där det tar stopp är det ca 2 grader pinjongvinkel. Så känns ganska rätt, men vad vet jag
Hur som helst nu är det uppkapat, lika bra att ta lite extra höjd
Förtydligande bild om ”upphöjningen” för genomslagsgummina.
Började också fundera på om jag hade för mycket pinjongvinkel, men vid rideheight har jag 3 grader, sammma som motorn. Vid infjädring där det tar stopp är det ca 2 grader pinjongvinkel. Så känns ganska rätt, men vad vet jag
Hur som helst nu är det uppkapat, lika bra att ta lite extra höjd
Förtydligande bild om ”upphöjningen” för genomslagsgummina.