Opel kadett city + B230Fk
Re: Opel kadett city + B230Fk
Här har det inte hänt mycket! Och det har inte hänt jättemycket i garaget heller i sommar, delvis pga att ett bröllop (mitt eget ) tagit en del tid i anspråk!
Har fått plåt över bakaxelstaget och kardan, helsvetsning kvar!
Har gjort fäste för handbroms.
Började med bakaxeln för att bryta av mot allt plåtjobb. Slängde i pinjong och diff från 940-axeln. Ska mäta backlash och kolla kuggingreppet och se hur det blev, kändes lite ”glappigt”, men är inte så sugen på att schimsa.. första gången jag gör en dylik operation
Har börjat titta på min handbromslösning också med vajer gående genom fjäderskålen. Ser ut som det kan funka!
Ungefär här hamnar stoppet för vajerhöljet, blir en rörstump som höljet går i och skruvas fast i, som svetsas i fjäderskålen. Vajern får gå naken in till bromsbackarna.
Lite svårt att förklara i text, men jag tror det kommer funka Eventuellt så får jag låta vajern komma in lite i vinkel bakifrån för att få frigång mot fjädern.
Har fått plåt över bakaxelstaget och kardan, helsvetsning kvar!
Har gjort fäste för handbroms.
Började med bakaxeln för att bryta av mot allt plåtjobb. Slängde i pinjong och diff från 940-axeln. Ska mäta backlash och kolla kuggingreppet och se hur det blev, kändes lite ”glappigt”, men är inte så sugen på att schimsa.. första gången jag gör en dylik operation
Har börjat titta på min handbromslösning också med vajer gående genom fjäderskålen. Ser ut som det kan funka!
Ungefär här hamnar stoppet för vajerhöljet, blir en rörstump som höljet går i och skruvas fast i, som svetsas i fjäderskålen. Vajern får gå naken in till bromsbackarna.
Lite svårt att förklara i text, men jag tror det kommer funka Eventuellt så får jag låta vajern komma in lite i vinkel bakifrån för att få frigång mot fjädern.
Re: Opel kadett city + B230Fk
Ny aktivitet i garaget!
Började med att mäta in kuggflankspelet, blev strax under 0.15mm, vilket enligt dokumentationen var spot on
Sen försökte jag med lite färg jag hade kolla kuggingreppet men det blev väl inte så bra, nån som kan utläsa något av det? Får försöka med nån annan färg senare.
Fortsatte sen med handbromseriet. Svårt att förklara i text så bilderna från tala för sig själva. Jag tror att det kan funka iallafall
Ser närmare fjädern ut än vad det är, har också slipat av hörnet något sen bilden togs.
Och lite pimpning av diffkåpan
Så förutsatt att kuggingreppet är bra och inte behöver chimsas om, så är bakaxeln klar för färg vilket känns som en skön milstolpe bara resten kvar nu..
Började med att mäta in kuggflankspelet, blev strax under 0.15mm, vilket enligt dokumentationen var spot on
Sen försökte jag med lite färg jag hade kolla kuggingreppet men det blev väl inte så bra, nån som kan utläsa något av det? Får försöka med nån annan färg senare.
Fortsatte sen med handbromseriet. Svårt att förklara i text så bilderna från tala för sig själva. Jag tror att det kan funka iallafall
Ser närmare fjädern ut än vad det är, har också slipat av hörnet något sen bilden togs.
Och lite pimpning av diffkåpan
Så förutsatt att kuggingreppet är bra och inte behöver chimsas om, så är bakaxeln klar för färg vilket känns som en skön milstolpe bara resten kvar nu..
Re: Opel kadett city + B230Fk
Någon som har ett par handbromsexpanders enligt bild till 240 att sälja?
Har ett par från 940, men dom är ”tvärtom” mot 240ins i infästningen mot vajern..
Har ett par från 940, men dom är ”tvärtom” mot 240ins i infästningen mot vajern..
Re: Opel kadett city + B230Fk
Länge sen sist, har jobbats på i tysthet med lite av varje så kan bjuda på lite bilder.
Distanserna för hjullagren är klara, återstår fett till lagren och att dra ihop allt.
Funderade ett tag på hur jag skulle gå ut med handbromsvajrarna, blev såhär. Får se om jag försöker få till nån seriös genomgång eller om man fuskar och kör nån form av silikon eller liknande
Sen har jag svetsat klart det mesta och börjat kitta en del skarvar och måla. Kul att få lite färg på sakerna Planen är att få ner den på hjul så småningom och dels göra klart motorutrymmet och göra SFRO 1an.
Sista garagebesöket var lite motigt.. skulle dra på lite body/tröskelskydsmassa i golvet/tunneln innan jag skulle skruva dit bakaxeln (tänkte att det både skulle agera rostskydd och i viss mån ljuddämpning) men då verkade inte den alls kompatibel med färgen jag målat med så det reste sig och jävlades..
Målade med en sån här färg https://www.bauhaus.se/metallgrund-tack ... s-svart-1l , hade egentligen bara tänkt måla fram och bakvagn med den men det hamnade på golvet med och tänkte inte på att läsa på om den.. frågan är om den klarar vanlig underredsmassa eller om jag får köra med bara färg utan nånting annat.
Efter färgincidenten så skulle jag muntra upp mig med att montera dom målade och fina framvagnsdelarna på bilen istället, men nä inte det, fick inte i skruvarna på båda sidorna av ”tornen” mot karossen.. vet inte om balken slagit sig vid svetsning. Men med rätt mängd våld och fulmek så fick jag dit allt till slut! Men säg den lycka som varar för evigt, var lite övermodig med mutterpickan på sista skruven som helt enkelt gick av.. då var det bara att packa ihop, får lösa det en annan dag
Står även och velar ifall jag ska beställa nya GAZ-dämpare innan ö-mupparna går ur EU, men känns som en ganska stor investering för något som jag inte behöver just nu egentligen..
Om någon har bättre begagnade stötdämpare för en billig peng så hojta till, mina som satt på är lite trötta och väldigt fula!
Distanserna för hjullagren är klara, återstår fett till lagren och att dra ihop allt.
Funderade ett tag på hur jag skulle gå ut med handbromsvajrarna, blev såhär. Får se om jag försöker få till nån seriös genomgång eller om man fuskar och kör nån form av silikon eller liknande
Sen har jag svetsat klart det mesta och börjat kitta en del skarvar och måla. Kul att få lite färg på sakerna Planen är att få ner den på hjul så småningom och dels göra klart motorutrymmet och göra SFRO 1an.
Sista garagebesöket var lite motigt.. skulle dra på lite body/tröskelskydsmassa i golvet/tunneln innan jag skulle skruva dit bakaxeln (tänkte att det både skulle agera rostskydd och i viss mån ljuddämpning) men då verkade inte den alls kompatibel med färgen jag målat med så det reste sig och jävlades..
Målade med en sån här färg https://www.bauhaus.se/metallgrund-tack ... s-svart-1l , hade egentligen bara tänkt måla fram och bakvagn med den men det hamnade på golvet med och tänkte inte på att läsa på om den.. frågan är om den klarar vanlig underredsmassa eller om jag får köra med bara färg utan nånting annat.
Efter färgincidenten så skulle jag muntra upp mig med att montera dom målade och fina framvagnsdelarna på bilen istället, men nä inte det, fick inte i skruvarna på båda sidorna av ”tornen” mot karossen.. vet inte om balken slagit sig vid svetsning. Men med rätt mängd våld och fulmek så fick jag dit allt till slut! Men säg den lycka som varar för evigt, var lite övermodig med mutterpickan på sista skruven som helt enkelt gick av.. då var det bara att packa ihop, får lösa det en annan dag
Står även och velar ifall jag ska beställa nya GAZ-dämpare innan ö-mupparna går ur EU, men känns som en ganska stor investering för något som jag inte behöver just nu egentligen..
Om någon har bättre begagnade stötdämpare för en billig peng så hojta till, mina som satt på är lite trötta och väldigt fula!
Re: Opel kadett city + B230Fk
Är det std infästning du ska ha på dämparna eller tänkte du gå över till coilovers? Jag har ett set coilovers som med min framvagn fick för lite slaglängd (beror ju på MR).
Britterna fick ju förlängt igen och ska ha nyval nu så vem vet, dom kanske aldrig tar sig ur EU ändå
Britterna fick ju förlängt igen och ska ha nyval nu så vem vet, dom kanske aldrig tar sig ur EU ändå
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Opel kadett city + B230Fk
Trä en bit gummislang över vajrarna och pressa in i hålet bara, sen kanske nåt silikon/tätning över det
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Opel kadett city + B230Fk
Universal drivknutsdamasker brukar annars kunna vara smidiga för att få genomföringar täta. De kan ju ofta kapas till där de har rätt diametrar.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Opel kadett city + B230Fk
Tack för tips om genomföring!
Cassius: det är standarddämpare jag ska köra, bak måste jag eventuellt ha kortare, eller någon annan typ av utfjädringsstopp, då krängningshämmaren verkar ta i bakaxelstaget vid längre utfjädring. Men får mäta det ordentligt för att veta säkert.
Lite svårt att se på bild kanske, men krängaren går igenom en av trianglarna på staget.
Cassius: det är standarddämpare jag ska köra, bak måste jag eventuellt ha kortare, eller någon annan typ av utfjädringsstopp, då krängningshämmaren verkar ta i bakaxelstaget vid längre utfjädring. Men får mäta det ordentligt för att veta säkert.
Lite svårt att se på bild kanske, men krängaren går igenom en av trianglarna på staget.
Re: Opel kadett city + B230Fk
Nu är framvagnen ihop!
Var på biltema och mätte lite fjädrar, har läst om lite olika alternativ bla att Saab 900 fram skulle vara bra.
Hittade inget vettigt där så satte ihop det med ett par fjädrar jag fick med bilen vid inköp. Tror dom är från en Lesjöfors sats, kapade av dom lite så dom är ungefär 50mm kortare än original, får se hur det blir när den står på backen och om dom känns för mjuka.
Bak har jag bara originalfjädrarna, får kapa dom lika mycket sen och se hur det blir.
Var på biltema och mätte lite fjädrar, har läst om lite olika alternativ bla att Saab 900 fram skulle vara bra.
Hittade inget vettigt där så satte ihop det med ett par fjädrar jag fick med bilen vid inköp. Tror dom är från en Lesjöfors sats, kapade av dom lite så dom är ungefär 50mm kortare än original, får se hur det blir när den står på backen och om dom känns för mjuka.
Bak har jag bara originalfjädrarna, får kapa dom lika mycket sen och se hur det blir.
Re: Opel kadett city + B230Fk
Bakade lite fälgar idag! Första gången med pulverlackspistolen i handen (en kollega köpte ett billigt kit) och det blev väl helt okej, på lite håll
Sen har jag en till kollega med en 3d-printer och som tycker det är kul att prova saker, så det blir nya centrumkåpor! Bara ett test än så länge, men det blir nog bra
Bra med kollegor ibland ändå..
Sen har jag en till kollega med en 3d-printer och som tycker det är kul att prova saker, så det blir nya centrumkåpor! Bara ett test än så länge, men det blir nog bra
Bra med kollegor ibland ändå..
Re: Opel kadett city + B230Fk
Liten snabb uppdatering!
Fick tag på en wilwood-ventil billigt, så kommer nog använda den till bakbromsarna istället för 240 original.
En kollega kom över en sjuhelvetes massa asfaltsmatta som skulle slängas, så nu har jag 8kvm
Allt kommer väl inte användas, men tanken är att få det hyffsat tyst i kupén.
Ok och skiva på fram, fick kapa bromsskölden lite annars inte konstigheter. Får se om jag svarvar/fräschar upp skivorna eller köper nya sen..
Provmontera hjul! Känns kul, fick inte ner den på marken men nu är det nära
Det här har jag vetat om, lite trångt för högerfoten.. får se om man inte kan återta lite utrymme när motorn är i igen, annars får jag flytta på dom andra pedalerna på något sätt.
Om någon minns min lösning för handbromsen så kan jag meddela att det fungerar!
Axeln är upphängd i original stötdämpare bara för att det ska sitta ihop, dom är egentligen för långa..
Det rätta är väl att köpa måttbeställda från GAZ, men som sagts innan så känns det som en stor utgift när bilen inte ens rullar..
Så, vet någon om en stötdämpare som har ögla nere och pinne uppe och är 420mm mellan infästningarna (lite kortare går bra, men inte längre)
I öglan så är det 16mm hål bara i gummi, alltså ingen bussning, men det går väl att modda.
Hur som helst så börjar det dra ihop sig till sfro 1an
Fick tag på en wilwood-ventil billigt, så kommer nog använda den till bakbromsarna istället för 240 original.
En kollega kom över en sjuhelvetes massa asfaltsmatta som skulle slängas, så nu har jag 8kvm
Allt kommer väl inte användas, men tanken är att få det hyffsat tyst i kupén.
Ok och skiva på fram, fick kapa bromsskölden lite annars inte konstigheter. Får se om jag svarvar/fräschar upp skivorna eller köper nya sen..
Provmontera hjul! Känns kul, fick inte ner den på marken men nu är det nära
Det här har jag vetat om, lite trångt för högerfoten.. får se om man inte kan återta lite utrymme när motorn är i igen, annars får jag flytta på dom andra pedalerna på något sätt.
Om någon minns min lösning för handbromsen så kan jag meddela att det fungerar!
Axeln är upphängd i original stötdämpare bara för att det ska sitta ihop, dom är egentligen för långa..
Det rätta är väl att köpa måttbeställda från GAZ, men som sagts innan så känns det som en stor utgift när bilen inte ens rullar..
Så, vet någon om en stötdämpare som har ögla nere och pinne uppe och är 420mm mellan infästningarna (lite kortare går bra, men inte längre)
I öglan så är det 16mm hål bara i gummi, alltså ingen bussning, men det går väl att modda.
Hur som helst så börjar det dra ihop sig till sfro 1an
Re: Opel kadett city + B230Fk
Det är jätte enkelt att bygga om en stötdämpare från eller till "pinne"
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Opel kadett city + B230Fk
Kan man förlänga en pinne på något lämpligt sätt? Provade modda en bättre begagnad 140 framdämpare men den var för kort.. 370mm om jag inte minns fel.
Har man en som har för lång pinne borde man väl iallafall kunna korta den..
Har man en som har för lång pinne borde man väl iallafall kunna korta den..
Re: Opel kadett city + B230Fk
Gäller ju att ha rätt slaglängd på dämparen så den inte bottnar.
Behöver man längre pinne i oljeänden är det ju bara kapa bort och svetsa dit en lämplig bult (maskinskruv). Behöver man förlänga kolvstången får man väl göra en hylsa/mutter som man gängar på med en förlängning.
Behöver man längre pinne i oljeänden är det ju bara kapa bort och svetsa dit en lämplig bult (maskinskruv). Behöver man förlänga kolvstången får man väl göra en hylsa/mutter som man gängar på med en förlängning.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Opel kadett city + B230Fk
När du ändå bygger om ganska mycket kan du ju bygga nya stötdämpartorn till bakvagnen så du får dit vilka dämpare du vill och slipper den 45 gradiga monteringen
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan