Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre maj 29, 2020 2:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jan 11, 2020 7:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 233
Alltid trevligt med bilder o bra jobbat


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 12, 2020 8:31 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 384
Ort: Skellefteå
Ser bra ut, bromspedalen ska vara högre än koppingen, kolla i en modern/orörd bil. Sjukt svårt att köra när alla pedaler ligger på exakt samma nivå. Kör hårt

_________________
Jonas Almqvist

Bygger Ascona A Voyage TIC


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 12, 2020 1:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1320
Ort: Varberg
Bra jobbat!
Snyggt fäste för kopplingscylindern :thumbright:
Det går ju alltid upp och ner med motivationen i såna här projekt, ibland beroende på vad som händer i livet i övrigt, men så som det ser ut så tycker jag att du nu håller på och syr ihop rätt mycket halv-tråkiga bitar och det betyder att det rätt snart vänder.
Försök att hitta något som du kan göra helt klart så att du kan släppa det mentalt, bakaxeln borde vara en sådan grej?

Kämpa på, det blir kanon!

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 12, 2020 10:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 308
Ort: Stockholm
Tack för pepp och kommentarer!

Bakaxeln är så gott som klar, ska gröpa ur lite till i ”stegen” för krängningshämmaren så den kan fjädra ut några centimeter till. Sen var det ju det där med stötdämparna.. lutar ändå åt att jag behåller original position (går ju alltid att bygga om senare) men jag måste ändå hitta några dämpare med rätt längd/modifiera några lämpliga eller måttbeställa.

När vi ändå pratar bakaxel, när jag har dragit handbromsen så går det att rulla bilen lite fram och tillbaks, som att backarna snurrar med trumman lite innan dom tar emot stoppet.
Ska det vara så eller har jag monterat nått fel? Var ett tag sen jag meckade 240..
Stoppet för backarna och expandern tog jag ju från 940 och hoppades att dom var samma, men det kan ju skilja lite kanske..

35 och 41 på denna bild.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 13, 2020 10:34 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Inlägg: 333
Ort: KarlGustav/Varberg
Hej. Det ska vara så. då du expanderar backarna går dom ifrån stoppet. Med dåliga backar/slitna trummor kan det bli ganska mycket "glapp"
Tycker du det är tråkigt kan du svetsa på lite material på backarna vid stoppen så det passar bättre, och "glappet" blir mindre.
MVH Basse

_________________
H-O "Basse" Karlsson
viewtopic.php?f=34&t=57716" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 20, 2020 2:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 308
Ort: Stockholm
Jäklar vad tiden går.. Det har inte stått helt stilla, men det har inte gått jättefort heller :lol:

Delar med mig av lite av det som kan vara värt att titta på.

Främre kardan blev kortad och anpassad för M90 låda, splines-delen av kardanen och den bakre delen kommer från donatorbilen med automatlåda.

Bild


Kapade ur en plåt och borrade lite hål..

Bild


.. och svetsade på lite öron. Med originalfästet så blev det väldigt tight mot bromscylindern.

Bild


Fick modifiera plåten lite väl på plats. Lite osäker på om linjeringen mot remhjulet blev helt 100, får se med rem på sen.
Jag kan dela med mig av CAD-ritningen på plåten om någon skulle vilja göra något liknande.

Bild

Bild


Sen snål och jävlig som jag är så hade jag ju gett mig på att förlänga stötdämparna jag fick gratis (från mazda mx5), så här blev det:

Bild

Bild

Svarvades av 12.9 bult, och den gamla stången sticker in 20mm med presspassning i den nya delen.


Sen kapade jag upp tanken och svetsade i en ring med gängade hål i.

Bild


Svarvade sen ett par kabelgenomföringar i nån (förhoppningsvis bensintålig) plast/nylon.

Bild


Och byggde en in-tank-catch-tank som passade i hålet i tanken. Lite lurigt att mäta sig fram till var sugpumpen i på sidan skulle sitta för att hamna rätt i tanken :)

Bild

Bild


Såhär blev det med locket på sen! Slipper man ockupera reservhjulsbaljan med massa skräp, och förhoppningsvis inte så hörbart ljud från pumparna.
Bild


Och ungefär där är vi i dagsläget! Lite halvtrögt med motivation till och från, men nu börjar det ju bli lite varmare i garaget så motivationen kanske vänder :D
Ibland blir man ju sugen på att skita i SFRO och yxa ihop det så man kan komma ut och köra, men jag tror man gör sig en otjänst då.. Lär vara bökigt att besiktiga i efterhand?
Jag har ju inte gjort SFRO 1 än då det känns lite jobbigt att lägga upp dom pengarna nu när man inte riktigt vet slut-datum för projektet när det finns småbarn, sug efter husköp osv osv med i bilden..
Men men den som lever får se!
Byter jobb om en vecka och kommer vara en del permitterad i sommar, så det kanske blir mer tid i garaget då :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 20, 2020 5:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2239
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Känner igen mig själv i det du skriver!
Hoppas fler skriver svar eftersom det motiverar.
Du har kommit långt!!
"bara" resten kvar. Jag följer och gillar :D

:arrow: NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 28, 2020 6:31 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2529
Ort: Skellefteå
Byggbesiktningen är ju giltig i 5 år, så visst bör man planera tiden för den så man rimligen blir klar.

Fördelen med en bil av detta slag är att man ofta faktiskt kan göra en slutbesiktning och regbesiktning rätt snabbt efter en byggbesiktning, i alla fall om man inte känner att man behöver satsa på en riktigt genomarbetad lack, inredning osv. i det skedet.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 28, 2020 7:15 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9909
Ort: Sävar
Väldigt fina lösningar ! :thumbright:
Många byggen som inte är "full race" borde titta på liknande lösningar för bränsle-systemet.

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 28, 2020 7:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4886
Ort: Boden
Vad kommer din "bussning" till momentstaget ifrån? Pu bussning till krängningshämmare?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 28, 2020 8:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 233
Snyggt med lösningen på tanken. Slippa stå o söla soppa i skuffen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010