Opel kadett city + B230Fk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Har inte hänt jättemycket med bilen av lite olika anledningar, men lite är gjort iallafall!

Gjorde det enkelt och köpte ”rodends” med bussningar och tillhörande svetsändar.
Bild

Bild

Har boxat framvagnsbalk och nedre bärarmar med 3mm plåt. Har även kommit halvvägs i bussningsbytet på bärarmarna. Någon som har tips på hur man pressar ur bussningarna ur nedre bärarmen utan pressa sönder något?

Bild

Bild

Näst på tur är väl att börja bygga momentstege och fäste i karossen, och svarva distanser till hjullagren så kan man snart ställa ner den på marken igen :)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

Dom är vulkade i stålhylsan. Kommer inte ihåg om man behövde stålhylsan dock.. länge sen jag grejade med mina std bärarmar :/

Jag borrade så jag fick ur de mesta och eldade bort de som blev kvar i alla fall. Sen fila rent bara. Vill minnas att stålhylsan behövdes för Powerflex bussningarna....


Har du pillat med de bakre nått? Jag har färdiga bakre stag (original) med PU bussningar, förstärkta. Har varit blästrade, sen epoxiprimeade, rostskyddsgrundade och sist PU lackade blanksvart. Skicka PM om du är intresserad :) Bussningarna i dom är något hårdare än Powerflexs variant.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Har också insett att jag nog behöver elda också! Stämmer bra, jag måste också behålla yttre hylsan på bussningen, tog ett tag innan jag insåg det bara och trodde att jag fått fel bussningar :)

Tack för erbjudandet men jag har blästrat mina bakre stag redan och har bussningar liggandes så det är egentligen bara att smälla ihop dom :thumbright:
Saab for life
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån apr 08, 2019 10:55 am

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Saab for life »

Hej

Varför en Volvo motor. Om jag hade gjort detta hade jag tagit en satan 2,0t helt klart den bästa motor som någonsin byggts! Family 3 t5. Så grym bara skjuta i ny program vara i den så ger den lätt 450 hk!!
Känner en riktigt grym programmerare som kan fixa det åt dig! Han har själv en gul Saab 900 med 1000 hk!!!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

Hade jag gjort de här hade jag valt en V8a för de är mycke ballare! Men vänta nu... De har jag ju redan gjort :D

Det finns förövrigt många fler motorer än Saabs som kan hantera 450+hk med byte av turbo, spridare, koppling och ny mappning. Volvos femma är en, Audis 2.7BT en annan, Audis 2.0 TFSI en tredje, BMW's 3 liters turbo (335), Mitsu 4G63, Toyota 3SGTE gen 3 m.fl. m.fl.

Alla nämnda, utom BMW motorn som pga sin utformning inte är särskilt enkel att sätta i en Kadett har dock samma problem. Det finns inga bolt-on lådor som kan hantera 450+hk någon längre stund i RWD utförande, gäller även Saab motorn.

Det närmaste man kommer är 3SGTE som man kan ta ett svep som passar Corolla RWD och montera en Supra MK3 låda på med mindre modifieringar, eller Audi motorerna där man kan ta ett D24 svep och montera en adapterplatta till vettig sveplös låda.

Personligen tycker jag att Saab motorn är precis lika tråkig som Volvo motorn i en Kadett, eftersom det gjorts så många gånger redan. Däremot förstår jag absolut varför folk gör det, det är billiga motorer att få tag på, de finns RWD lådor som passar och dom är små nog att passa bra i de flesta biltyper samt så finns det god tillgång på trim vilket gör att dom är lätta att skrämma.

Enda fördelen med Saab motorn är styrsystemet. Volvon behöver väl bara bättre stakar för att klara 450+hk har jag för mig? Sen kan man fråga sig hur kul en motor med std kammar är med den effekten... :) Och har man kommit så långt och målet är Effekt så hade jag personligen istället valt en 2.7BT, kammar, stakar och utvändiga delar på en sån så matar du 800 häst. Och 800 häst ur 2.7 liter och 6 cylindrar håller i normalfallet bättre än detsamma ur 2 liter och 4 cylindrar ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Det är en kollega till mig som försöker göra sig lustig bara Cassius :hihi:
Jag vet bara inte vem.. än!

Men det var en bra utläggning om motorer!
Jag brottas ständigt med motorvalet i mitt huvud, men försöker att påminna mig om varför jag bygger bilen och vad jag ska ha den till:

Ska jag köra dragrace med bilen? Nej.
Ska jag köra banracing med bilen? Nej.
Ska jag köra drifting med bilen? Nej.
Ska det vara en billig (relativt) busbil med brukskaraktär som man kan ta till jobbet, prova en dag på strippen, smiska konbana nån gång eller bara göra svarta spår i varje rondell man passerar? Typ så.
Jag vill inte heller att bil/motor är så pass dyr att man inte vågar använda den.
Man kan ju få åtminstone 300hk ur en b230 med ganska enkla/billiga medel, och rasar motorn kan man hitta en ny för 2500kr.

Hur man än vrider och vänder på det så är ju till och med en b230 roligare än vad som sitter där original, så det blir nog bra ändå :)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

De går ju alltid byta i framtiden om man kommer på att nått annat är roligare också ;) Men ja, Volvon är svårslagen för de ändamålet. Framförallt med tanke på att de finns lådor som går klämma in i originaltunneln och hanterar effekten helt okej :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av David Herbertsson »

Det går framåt :thumbright:
Bussningar med svetsändar klart ser ju smidigt ut, vart har du köpt dom?
Angående motorvalet så tycker jag du tänker rätt. Det finns många alternativ, men roligast är oftast det som blir klart. Finns många avancerande byggen som aldrig kommer av pallbockarna.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

David, dom är köpta på https://www.racebil.se .
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Hade lite grillfest förra helgen..

Bild

Så nu är både övre och undre bärarm klara med nya bussningar och spinddelleder. När SFRO-gubben kollat på svetsarna så får dom slutgiltiga målningen.

Även börjat lite med distanser för hjullagren, men istället för att göra 4 hylsor så gjorde jag den här hylsan 4 gånger :doh: Tog några försök innan alla toleranser blev rätt.
"lite till, lite till, lite till.... K*K!! :hihi:
Bild

Sen kommer vi till andra ändan av bilen. Har helsvetsat fjäderskålarna på jobbet och gjort fästöron för momentarmen. Fick borra och gänga hål i klumpen först då det saknades!
Bild

Nu behöver jag lite tips och råd från bättre vetande! Hur lång bör momentarmen vara och var ska den fästas i karossen?
Har läst att den ska gå ända fram till knutkorset på kardan vilket låter rimligt. Men har också sett exempel där den bara gått fram till ungefär där bärarmarna sitter.
Det längre alternativet borde väl vara bättre?
Kanske blir lite tydligare med den här bilden:

Bild

Nästa problem.. Jag hade tänkt att det övre staget skulle ansluta så långt fram som möjligt på det nedre staget, precis innan "glid-delen".
Men det blir ju lite svårt, se bild..

Bild

Alternativ 1 är ju att bocka det övre staget och figursy den längs karossen. Alternativ två är att kapa upp golvet och bygga staget som det borde vara och sen lappa ihop golvet.
Vad tror ni blir bäst?

Sista funderingen angående rideheight, fjädringsväg osv..
Axeln sitter nu så att bilen enligt mina mätningar skulle ha ca 17-18 cm upp till lägsta delen på tröskeln. Det ger mig i sin tur ca 6cm från axeln till genomslagsgummina.
Hur högt/lågt kör ni som kör kadett? 6cm är väl ok infjädring?

Så här ser det ut med ett hjul på:
Bild

Känns ju inte superlågt, men känns inte som man vill ha axeln så mycket högre upp? Börjar ju bli trångt även för klumpen osv mot golvet..

Hoppas nån roas av uppdateringarna, och kan ni bistå med något i konstruktionen av upphängningen bak så skriv på :)

Trevlig påsk!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av blackadder »

Finns det plats så är väl alternativ två bäst.
Om du ska köra på alternativ ett, hur långt isär hamnar övre\undre rör då?
Känns rent spontant som att man inte vill gå under 10cm förrän i slutet.

/Peter
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Vid alternativ 1 från texten ovan så avsluter kanske det övre röret ungefär på 1/3 av det undre röret som är 1 meter.

Försöker illustrera alternativen på bild:

Bild

1: det bästa alternativet, kräver ombyggnad av golv. Har inte kollat så noga än vad som än är ovanför och hur pass omfattande det blir.

2: lösning med bibehållet golv och raka rör.

3: bocka det övre röret så att dom på slutet nästan går parallellt, likt David Herbertsson gjort på sin kadett.

Om jag räknar lite snabbt så borde man ha runt 3500Nm på bakhjulen på 1an (och kanske det dubbla lite senare?) så det är ju lite krafter som det ska hålla för utan att flexa :)
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Efter många långa och intetsägande konversationer med mig själv så blev det så här iallafall..

Bild

Undrar fortfarande hur lågt ni som kör sänkt kadett kör :)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

Jag har hjul som är 600mm i diameter. Och 6cm infjädring till original genomslagsgummin. Då är de tight överallt där under :) Orkar inte bygga om för att komma lägre, men i mitt tycke blir de ganska lågt ändå. 17cm låter högre än vad min ser ut att sitta i alla fall :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av David Herbertsson »

Det går framåt, eller vad man nu ska kalla det när man kapar sönder bilen... :lol:
Angående höjden så har jag ingen input, ett tag till innan min står på hjul. Är dock lite orolig att den kommer se ut som en terrängbil när den väl gör det..
Funderat något mer kring handbromsen?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar