Opel kadett city + B230Fk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Hej!

Tänkte dela med mig av mitt projekt som jag precis dragit igång!

Bilen i fråga är en Opel kadett city -76 som klarat sig förvånansvärt bra från rost, har även nyligen köpt en Volvo 940 fulltryckare som motordonator!

Planen för bilen i grova drag är följande:
-B230FK motor
-M90 växellåda
-1031 bakaxel i Opels upphängning med egentillverkad momentstege
-Volvo 240 nav fram
-240 bromsar runt om
-lite sänkt och kanske styvare bussningar/dämpare

Alltså inget unikt eller banbrytande, men en kul busbil till en rimlig kostnad :)
Har även tänkt att regga som ombyggt fordon via sfro.

Tanken är att hålla resten av bilen så orörd som möjligt, dels för att jag gillar ”Sleeper”-stuket, och det ska inte bli ett allt för långdraget projekt!
Har även tänkt att använda bilen så all inredning, asfaltsmattor och underredsmassa kommer vara kvar.
Till en början kommer motorn vara i originalspec, sen får vi se vad som händer efter reggning ;)

Bild på den intet ont anande kadetten:

Bild
(Ja, dom hemska extraljusen är redan bortplockade)

Har en liten önskelista ifall någon skulle sitta på lite delar:
240 huvudbromscylinder
240 bakre bromsok
240 bromsreduceringsventiler
240 nav fram
Micra k10 bromsservo
Mellanaxel b230 med fördelardrivning
Blockmonterad fördelare för LH2.4
M90 växellåda/svänghjul/koppling

Har inte fått tillgång till garaget jag ska hyra riktigt än, men uppdaterar när det händer något!

Kom gärna med tips och råd ifall ni har sådana :)
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Streetvw »

Kul projekt! :thumbright: Kommer att följas.

/M
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av CCRobin »

Roligt projekt men i mitt tycke lite tråkig motor :thumbright:
Robin Bäckstrand
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Robin: tycker jag med :hihi:

Men har lite begränsad tid och budget så då är rödblockare i mitt tycke det enklaste och billigaste alternativet!

Man kan ju alltid byta upp sig i framtiden ;)
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av David Herbertsson »

Kul projekt :thumbright:
Bra grundplan. Man ska inte krångla till det i onödan om man vill bli klar.
Ser ju ut att ha klarat sig bra, det man ser på bild iaf.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av mekluuba »

Detta ska bli roligt att följa. Bra busbilsprojekt. MattiasH byggde om en sån bil med 1031-axel men den har du väl inte missat ;)
(http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=69288)
Bra att ha en enkel plan från början. Brukar dra iväg i kostnad även utan trim om man vågar räkna ihop alla smådelar, skruvar, svetstråd osv. som behöver köpas innan bilen är körbar. Går ju alltid lägga pengarna på trim i ett senare skede.

Lycka till!
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

David: Man kan ju ha som mål att hålla det enkelt, sen spårar det ju ur ändå ;)
Den har klarat sig bra men finns givetvis rost ändå. Behöver lagas lite i batterilådan, men det är nog det enda akuta jag hittat. Sen är det lite fnasigt där innerskärmarna möter framskärmarna, och börjar väl bubbla lite i skärmkanterna, har även sett ett par gamla lappningar i golvet.
Men ska inte leta allt för mycket efter mer rost för att, återigen, inte stå med ett flerårs-projekt :)
Så den är ganska fin, men inte för fin för att våldföra sig på :hihi:

Victor: givetvis har jag sett Mattias kadett(er). Hans första kadett för typ 10(?) år sen var den som fick mig att falla för city modellen :)
Visst drar det iväg, och det är nog ofta dom små grejerna som tillsammans blir en stor summa!

Är det någon som har en bra beskrivning på hur man schimsar in pinjong/kronhjul på en 1031 och åtdragningsmoment etc?
Jag har fått en 1031 från en 240 som har gått felinschimsad så den började vina/gå ner sig på dreven, så jag tänkte snåla och flytta över pinjong/kronhjul/diff från 940ins bakaxel.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

kommer det rost i skärmkanterna är breddare från Pesch nere i Europa de enda rätta, kostar typ 1200 för en hel uppsättning om jag minns rätt ;)

Bild

Kom igen, jag vet att de blir mindre sleeper, men jag vet att du vill också ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Men vafan visa inte sånt där, jag har ju en budget att hålla! :lol:

Dom var faktiskt rätt feta, och bra pris. Vi får se vad som händer och vad för hjul/däck som hamnar på bilen!
Har du bild från sidan? Vad har du för hjul/däck-kombo?
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

Det är 3SDM i 9x16 ET20 med 215/45 runt om. Framvagnen är ganska breddad, bak sitter de en Volvo 240 axel som jag nog kommer få sätta spacers på. Att göra som jag innebär rejält mycke arbete.. Men de går ju köra med feta spacers med om man inte ska idiotköra alltför mycket :)

https://www1.garaget.org/archive/4/3374 ... 861400.jpg

Sen går de ju ha fälgar med lägre ET med så behöver man inte ha 9" fram. Hjul som är ~600mm i diameter blir rätt trångt i hjulhuset fram med (tight mot kupen) så lägre hjul än de är nog att föredra :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Ja bredda framvagnen hade jag inte tänkt göra:)
Har läst din tråd, då du skulle kunna doktorera i kadettens hjulupphängning så får jag konsultera dig när jag stöter på bekymmer ;)
(Har en lösning på din bredd bak, vi byter din 240 axel mot min från 940in så slipper jag flytta över pinjong och kronhjul till min dåliga 240 axel ;) )

Vidare så har jag beställt lite delar i väntan på inflytt i garaget, vilket sker till helgen!
Idag kom polyuretan-bussningar till hela fram och bakvagn från autodekki, bra service och så fick jag ett oljefilter till Volvo-motorn på köpet!
Bild

Hittade också krängarfäste för 30mm axel som jag tänkte ha som lagring fram på momentstegen, tänkte bygga i 30mm rör så tyckte det var lämpligt!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

Bredda framvagnen går göra både enkelt och avancerat. Jag gjorde de givetvis avancerat ;)

Men.. vill man göra det enkelt så om jag inte minns fullkomligt tokigt passar ascona/manta bärarmarna på kadetten.. de övre passar garanterat (jag har provat) de undre har jag bara en stark känsla av att dom passar.. men då blir de 3-4-5cm bredare. Jag har också kadett undre med manta b yttre del för spindelleden liggande + manta b övre armar liggande. Man får vara noga med förstärkningen bara. Och komma ihåg att de behöver till lite stadigare fjädrar fram eftersom hävarmen ändras. De grejerna är gjorde för att funka på min bil, innan jag gjorde om och gjorde bättre.

Styrningen skaffar du lämpligt rör med min 3mm gods, gängar hela med m14x1.5 sen behövs en m14x1.5 skruv i 10.9 kvalitet som gängas in i röret och låses med lämplig skruv samt punktsvetsar. SFRO brkkar inte gilla svets på höghållfast skruv därav lås skruven/arna.

Så de är inte super avancerat att bredda en sån här framvagn :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Nu är volvon inkörd i garaget, blir trångt och mysigt :hihi:
Tur att opeln är betydligt mindre!
Bara börja slakta snart då!
Bild

Om någon behöver några 940 delar så hojta till!
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Nu har jag börjat riva ur elen, det tar sin tid men med elschemat i ena handen och avbitaren i andra så går det nog gill slut!

Har sorterat ut tändning/det på vänster sida i bilen, bara resten kvar!

Bild

Liten bonus att det satt guldbox i den ifall jag vill ful-trimma lite senare :)
Finns tankar på eftermarknads-sprut i framtiden, men det ingår inte i budget nu.

Har även fått lite nya delar till bromssystemet så jag sätta igång så småningom att renovera mina rostiga bromsok. Tänkte prova elektrolys med kaustiksoda/batteriladdare för att få bort rosten, någon som provat och har några tips kring det?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av fugazi »

Funkar bra, ännu bättre med luftbubblare!
Skriv svar