Opel kadett city + B230Fk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Ja man svetsar igen ett hål och kapar upp två nya :hihi:

Man vill ju ha en bil som går att använda i slutändan så hur lågt som helst vill man kanske inte ha ändå :P

Jag kikade lite på det sist, jag tror att det ska kunna gå att borra hål i fjäderskålen för vajern, och ha den lite vinklad bakåt så den går fri från fjädern. Eventuellt att man svetsar i ett rör som vajern går igenom för vridstyvheten i hela skålen. Men återstår att se om det går att genomföra :)
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Pysslar vidare!

Momentarmen fick lite fler pinnar, vinkelslipsnotchat men det blev helt okej skarvar :)

Bild

Gjorde ett enkelt pressverktyg..

Bild

.. för att göra en bygel till armens glidbussning! Även platta med svetsmuttrar som ska svetsas in i karossen.

Bild

Så här ser det ut på plats.

Bild

Och påbörjad inboxning av hålet!

Bild

Hade för övrigt SFRO-besmannen på besök för att titta lite på bygget. Inga direkta synpunkter på konstruktioner osv men en del små tips, så kör väl på med siktet på SFRO 1an :)
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 910
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av blackadder »

Det ser ju riktigt bra ut.
Jag trodde det skulle ta mer plats inuti bilen, men det verkar ju inte vara så mycket.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av therealpinto »

Det ser snyggt ut :-)

Får du tillräcklig rörelse i bussningen i framkant för att hantera hela fjädringsvägen? Momentarmen är ju rätt lång så det blir kanske inte så mycket vinkelförändring i framkant.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Tack :)

Jag hoppas att den ska ta upp rörelsen utan problem. Räknade lite snabbt och 6cm infjädring på bakaxeln skulle motsvara knappt 2mm framme vid bussningen, känns som det borde funka?
Har ju sett andra som kör med krängarbussning och betydligt kortare stag så jag hoppas att det inte blir problem :)

Tänkte prova hissa axeln i alla tänkbara positioner sen när det är klart och se hur det beter sig!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av therealpinto »

OK, låter bra. Det är ju bara att testa att hissa så fort du har stagen och fästen punktade.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av David Herbertsson »

Snyggt jobbat :thumbright:
Snart provkörning med denna farten, jag får lägga på ett kol.. :)

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Äsch i jämförelse med dig har jag ju bara börjat ;)

Hoppas komma ut nästa sommar iallafall!
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av David Herbertsson »

Hehe, jag har redan provkört!



..startmotorn iaf... :lol:

Vad har du för konstruktionsarbete kvar? Helsvetsning av momentarm, bakaxel osv?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Jag körde ju både både opeln och donatorbilen in i garaget, räknas det? :lol:

Momentarmen är helsvetsad, syns kanske om man zoomar in på bilden där den är monterad på bilen.

I konstruktionsväg så är det väl inboxning av hålet för momentarmen, helsvetsa fästet i framkant för densamma, svetsa fast panhardstagsfäste (gjorde precis själva staget justerbart, lika bra tänkte jag..) och fästen för krängaren.
Skarva kardan, göra stödlagerfäste och lösa handbromseriet måste också göras!

Sen tillkommer väl 100 småsaker som fästen för kylare, tryckrör, osv osv :)

Hur går det för dig? Kommer du ut i sommar?
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av David Herbertsson »

Det räknas absolut :thumbright:
Då är du på god väg. Angående krängaren så svetsade jag fästena från Kadett axeln i 1031:an så att jag kunde använda fästena i karossen. Man kanske behöver en grövre krängare sen, men det är ju en enkel början.

Det går sakta framåt iaf. Får väl dra ihop en uppdatering snart. Håller på med elen nu, lite småkrångel, men det ska nog ordna upp sig.
Jag ska nog bli färdig så jag får åka lite hoppas jag iaf.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Mitt uppe i en meksession och behöver snabb hjälp från någon med en 240!

Bild

Vad är måttet på röret som handbromsvajern går igenom?
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Lyckades inte ta reda på det eftersökta måttet ovan under tiden jag höll på, får ta reda på det i lugn och ro istället och fundera ut en lösning.

Har iallafall hunnit med följande:
Svetsa fast panhardstagsfäste och krängarfäste, gjort panhardstaget justerbart, bytt dom sista bussningarna i bakaxelstagen, och kapat upp ännu större hål i golvet.

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Provade sen att hissa bakaxeln på lite olika sätt, rörde sig bra utan konstigheter, momentarmen rörde sig fint i bussningen fram också, men...

Problem 1:
Bild

Problem 2:
Bild

Problem 3:
Bild

Början på lösning 2.1:
Bild

Som synes så tar den övre bussningen i fästet för stötdämparen vid infjädring, har kapat ur lite där nu och det ska nog gå att få det fritt.
Sen tar även medbringaren i golvet.. aja det ska inte vara för lätt, bara kapa på och se glad ut :)
Vidare så tar krängaren i momentarmen lite vid infjädring/krängning också, så får ta ur det röret lite tänker jag.

Såg också att infjädringen av bakaxeln först blev begränsad av att bärarmarna tog emot golvet/balken innan det blev kontakt med genomslagsgummina, så jag svetsade på en liten upphöjning för dom på bakaxeln.

Det var allt för nu :)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Cassius »

Ska du åka så lågt att medbringaren tar i golvet? Kan inte minnas att jag fick den problematiken? Borde ju inte skilja på golvet där mellan city och sedan.. :) (Blir nästan orolig att jag missat nått nu! :D)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Haha jag blev också orolig att jag byggt fel eller nått.. jag utgick ifrån att bakaxeln skulle ta stopp mot genomslagsgummina vilket den inte gjorde. Minns det som att original så går gummina direkt mot axelrören, alltså ingen upphöjning? Men frågan är om jag minns rätt eftersom jag fick svetsa på en upphöjning för gummina på Volvoaxeln, annars hade bärarmarna/stagen tagit i balk/golv innan som jag skrev ovan.

Började också fundera på om jag hade för mycket pinjongvinkel, men vid rideheight har jag 3 grader, sammma som motorn. Vid infjädring där det tar stopp är det ca 2 grader pinjongvinkel. Så känns ganska rätt, men vad vet jag :roll:

Hur som helst nu är det uppkapat, lika bra att ta lite extra höjd :)

Förtydligande bild om ”upphöjningen” för genomslagsgummina.

Bild
Skriv svar