Sida 8 av 13

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: tis apr 23, 2019 9:43 pm
av patrikh
Ja man svetsar igen ett hål och kapar upp två nya :hihi:

Man vill ju ha en bil som går att använda i slutändan så hur lågt som helst vill man kanske inte ha ändå :P

Jag kikade lite på det sist, jag tror att det ska kunna gå att borra hål i fjäderskålen för vajern, och ha den lite vinklad bakåt så den går fri från fjädern. Eventuellt att man svetsar i ett rör som vajern går igenom för vridstyvheten i hela skålen. Men återstår att se om det går att genomföra :)

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: tor maj 16, 2019 10:13 pm
av patrikh
Pysslar vidare!

Momentarmen fick lite fler pinnar, vinkelslipsnotchat men det blev helt okej skarvar :)

Bild

Gjorde ett enkelt pressverktyg..

Bild

.. för att göra en bygel till armens glidbussning! Även platta med svetsmuttrar som ska svetsas in i karossen.

Bild

Så här ser det ut på plats.

Bild

Och påbörjad inboxning av hålet!

Bild

Hade för övrigt SFRO-besmannen på besök för att titta lite på bygget. Inga direkta synpunkter på konstruktioner osv men en del små tips, så kör väl på med siktet på SFRO 1an :)

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: fre maj 17, 2019 6:28 am
av blackadder
Det ser ju riktigt bra ut.
Jag trodde det skulle ta mer plats inuti bilen, men det verkar ju inte vara så mycket.

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: fre maj 17, 2019 6:30 am
av therealpinto
Det ser snyggt ut :-)

Får du tillräcklig rörelse i bussningen i framkant för att hantera hela fjädringsvägen? Momentarmen är ju rätt lång så det blir kanske inte så mycket vinkelförändring i framkant.

Gustaf

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: fre maj 17, 2019 10:43 am
av patrikh
Tack :)

Jag hoppas att den ska ta upp rörelsen utan problem. Räknade lite snabbt och 6cm infjädring på bakaxeln skulle motsvara knappt 2mm framme vid bussningen, känns som det borde funka?
Har ju sett andra som kör med krängarbussning och betydligt kortare stag så jag hoppas att det inte blir problem :)

Tänkte prova hissa axeln i alla tänkbara positioner sen när det är klart och se hur det beter sig!

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: lör maj 18, 2019 8:34 am
av therealpinto
OK, låter bra. Det är ju bara att testa att hissa så fort du har stagen och fästen punktade.

Gustaf

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: mån maj 20, 2019 8:15 pm
av David Herbertsson
Snyggt jobbat :thumbright:
Snart provkörning med denna farten, jag får lägga på ett kol.. :)

/David

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: tis maj 21, 2019 11:32 am
av patrikh
Äsch i jämförelse med dig har jag ju bara börjat ;)

Hoppas komma ut nästa sommar iallafall!

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: tis maj 21, 2019 8:45 pm
av David Herbertsson
Hehe, jag har redan provkört!



..startmotorn iaf... :lol:

Vad har du för konstruktionsarbete kvar? Helsvetsning av momentarm, bakaxel osv?

/David

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: ons maj 22, 2019 6:52 pm
av patrikh
Jag körde ju både både opeln och donatorbilen in i garaget, räknas det? :lol:

Momentarmen är helsvetsad, syns kanske om man zoomar in på bilden där den är monterad på bilen.

I konstruktionsväg så är det väl inboxning av hålet för momentarmen, helsvetsa fästet i framkant för densamma, svetsa fast panhardstagsfäste (gjorde precis själva staget justerbart, lika bra tänkte jag..) och fästen för krängaren.
Skarva kardan, göra stödlagerfäste och lösa handbromseriet måste också göras!

Sen tillkommer väl 100 småsaker som fästen för kylare, tryckrör, osv osv :)

Hur går det för dig? Kommer du ut i sommar?

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: ons maj 22, 2019 9:15 pm
av David Herbertsson
Det räknas absolut :thumbright:
Då är du på god väg. Angående krängaren så svetsade jag fästena från Kadett axeln i 1031:an så att jag kunde använda fästena i karossen. Man kanske behöver en grövre krängare sen, men det är ju en enkel början.

Det går sakta framåt iaf. Får väl dra ihop en uppdatering snart. Håller på med elen nu, lite småkrångel, men det ska nog ordna upp sig.
Jag ska nog bli färdig så jag får åka lite hoppas jag iaf.

/David

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: lör jun 01, 2019 12:18 pm
av patrikh
Mitt uppe i en meksession och behöver snabb hjälp från någon med en 240!

Bild

Vad är måttet på röret som handbromsvajern går igenom?

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: sön jun 02, 2019 9:04 pm
av patrikh
Lyckades inte ta reda på det eftersökta måttet ovan under tiden jag höll på, får ta reda på det i lugn och ro istället och fundera ut en lösning.

Har iallafall hunnit med följande:
Svetsa fast panhardstagsfäste och krängarfäste, gjort panhardstaget justerbart, bytt dom sista bussningarna i bakaxelstagen, och kapat upp ännu större hål i golvet.

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Provade sen att hissa bakaxeln på lite olika sätt, rörde sig bra utan konstigheter, momentarmen rörde sig fint i bussningen fram också, men...

Problem 1:
Bild

Problem 2:
Bild

Problem 3:
Bild

Början på lösning 2.1:
Bild

Som synes så tar den övre bussningen i fästet för stötdämparen vid infjädring, har kapat ur lite där nu och det ska nog gå att få det fritt.
Sen tar även medbringaren i golvet.. aja det ska inte vara för lätt, bara kapa på och se glad ut :)
Vidare så tar krängaren i momentarmen lite vid infjädring/krängning också, så får ta ur det röret lite tänker jag.

Såg också att infjädringen av bakaxeln först blev begränsad av att bärarmarna tog emot golvet/balken innan det blev kontakt med genomslagsgummina, så jag svetsade på en liten upphöjning för dom på bakaxeln.

Det var allt för nu :)

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: mån jun 03, 2019 7:22 am
av Cassius
Ska du åka så lågt att medbringaren tar i golvet? Kan inte minnas att jag fick den problematiken? Borde ju inte skilja på golvet där mellan city och sedan.. :) (Blir nästan orolig att jag missat nått nu! :D)

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: mån jun 03, 2019 9:54 am
av patrikh
Haha jag blev också orolig att jag byggt fel eller nått.. jag utgick ifrån att bakaxeln skulle ta stopp mot genomslagsgummina vilket den inte gjorde. Minns det som att original så går gummina direkt mot axelrören, alltså ingen upphöjning? Men frågan är om jag minns rätt eftersom jag fick svetsa på en upphöjning för gummina på Volvoaxeln, annars hade bärarmarna/stagen tagit i balk/golv innan som jag skrev ovan.

Började också fundera på om jag hade för mycket pinjongvinkel, men vid rideheight har jag 3 grader, sammma som motorn. Vid infjädring där det tar stopp är det ca 2 grader pinjongvinkel. Så känns ganska rätt, men vad vet jag :roll:

Hur som helst nu är det uppkapat, lika bra att ta lite extra höjd :)

Förtydligande bild om ”upphöjningen” för genomslagsgummina.

Bild