Opel kadett city + B230Fk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av robinb3rgsten »

Alltid trevligt med bilder o bra jobbat
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av J00r »

Ser bra ut, bromspedalen ska vara högre än koppingen, kolla i en modern/orörd bil. Sjukt svårt att köra när alla pedaler ligger på exakt samma nivå. Kör hårt
Jonas Almqvist
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av David Herbertsson »

Bra jobbat!
Snyggt fäste för kopplingscylindern :thumbright:
Det går ju alltid upp och ner med motivationen i såna här projekt, ibland beroende på vad som händer i livet i övrigt, men så som det ser ut så tycker jag att du nu håller på och syr ihop rätt mycket halv-tråkiga bitar och det betyder att det rätt snart vänder.
Försök att hitta något som du kan göra helt klart så att du kan släppa det mentalt, bakaxeln borde vara en sådan grej?

Kämpa på, det blir kanon!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Tack för pepp och kommentarer!

Bakaxeln är så gott som klar, ska gröpa ur lite till i ”stegen” för krängningshämmaren så den kan fjädra ut några centimeter till. Sen var det ju det där med stötdämparna.. lutar ändå åt att jag behåller original position (går ju alltid att bygga om senare) men jag måste ändå hitta några dämpare med rätt längd/modifiera några lämpliga eller måttbeställa.

När vi ändå pratar bakaxel, när jag har dragit handbromsen så går det att rulla bilen lite fram och tillbaks, som att backarna snurrar med trumman lite innan dom tar emot stoppet.
Ska det vara så eller har jag monterat nått fel? Var ett tag sen jag meckade 240..
Stoppet för backarna och expandern tog jag ju från 940 och hoppades att dom var samma, men det kan ju skilja lite kanske..

35 och 41 på denna bild.
Bild
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Bassek »

Hej. Det ska vara så. då du expanderar backarna går dom ifrån stoppet. Med dåliga backar/slitna trummor kan det bli ganska mycket "glapp"
Tycker du det är tråkigt kan du svetsa på lite material på backarna vid stoppen så det passar bättre, och "glappet" blir mindre.
MVH Basse
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Jäklar vad tiden går.. Det har inte stått helt stilla, men det har inte gått jättefort heller :lol:

Delar med mig av lite av det som kan vara värt att titta på.

Främre kardan blev kortad och anpassad för M90 låda, splines-delen av kardanen och den bakre delen kommer från donatorbilen med automatlåda.

Bild


Kapade ur en plåt och borrade lite hål..

Bild


.. och svetsade på lite öron. Med originalfästet så blev det väldigt tight mot bromscylindern.

Bild


Fick modifiera plåten lite väl på plats. Lite osäker på om linjeringen mot remhjulet blev helt 100, får se med rem på sen.
Jag kan dela med mig av CAD-ritningen på plåten om någon skulle vilja göra något liknande.

Bild

Bild


Sen snål och jävlig som jag är så hade jag ju gett mig på att förlänga stötdämparna jag fick gratis (från mazda mx5), så här blev det:

Bild

Bild

Svarvades av 12.9 bult, och den gamla stången sticker in 20mm med presspassning i den nya delen.


Sen kapade jag upp tanken och svetsade i en ring med gängade hål i.

Bild


Svarvade sen ett par kabelgenomföringar i nån (förhoppningsvis bensintålig) plast/nylon.

Bild


Och byggde en in-tank-catch-tank som passade i hålet i tanken. Lite lurigt att mäta sig fram till var sugpumpen i på sidan skulle sitta för att hamna rätt i tanken :)

Bild

Bild


Såhär blev det med locket på sen! Slipper man ockupera reservhjulsbaljan med massa skräp, och förhoppningsvis inte så hörbart ljud från pumparna.
Bild


Och ungefär där är vi i dagsläget! Lite halvtrögt med motivation till och från, men nu börjar det ju bli lite varmare i garaget så motivationen kanske vänder :D
Ibland blir man ju sugen på att skita i SFRO och yxa ihop det så man kan komma ut och köra, men jag tror man gör sig en otjänst då.. Lär vara bökigt att besiktiga i efterhand?
Jag har ju inte gjort SFRO 1 än då det känns lite jobbigt att lägga upp dom pengarna nu när man inte riktigt vet slut-datum för projektet när det finns småbarn, sug efter husköp osv osv med i bilden..
Men men den som lever får se!
Byter jobb om en vecka och kommer vara en del permitterad i sommar, så det kanske blir mer tid i garaget då :wink:
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Känner igen mig själv i det du skriver!
Hoppas fler skriver svar eftersom det motiverar.
Du har kommit långt!!
"bara" resten kvar. Jag följer och gillar :D

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av therealpinto »

Byggbesiktningen är ju giltig i 5 år, så visst bör man planera tiden för den så man rimligen blir klar.

Fördelen med en bil av detta slag är att man ofta faktiskt kan göra en slutbesiktning och regbesiktning rätt snabbt efter en byggbesiktning, i alla fall om man inte känner att man behöver satsa på en riktigt genomarbetad lack, inredning osv. i det skedet.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av mattias »

Väldigt fina lösningar ! :thumbright:
Många byggen som inte är "full race" borde titta på liknande lösningar för bränsle-systemet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av The »

Vad kommer din "bussning" till momentstaget ifrån? Pu bussning till krängningshämmare?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av robinb3rgsten »

Snyggt med lösningen på tanken. Slippa stå o söla soppa i skuffen
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av J.Eklund »

Snyggt och mycket bra jobbat!
Jag blev lite full i skratt när jag såg ditt fäste till kopplingscylindern, då du löst det nära på precis som jag gjorde för 10år sedan, men med skillnaden att du gjorde det mycket snyggare i ett stycke. :thumbright:
Jag svetsade ihop mitt av 3mm plåt pussel.


patrikh skrev: Och ungefär där är vi i dagsläget! Lite halvtrögt med motivation till och från, men nu börjar det ju bli lite varmare i garaget så motivationen kanske vänder :D
Ibland blir man ju sugen på att skita i SFRO och yxa ihop det så man kan komma ut och köra, men jag tror man gör sig en otjänst då.. Lär vara bökigt att besiktiga i efterhand?
Jag har ju inte gjort SFRO 1 än då det känns lite jobbigt att lägga upp dom pengarna nu när man inte riktigt vet slut-datum för projektet när det finns småbarn, sug efter husköp osv osv med i bilden..
Men men den som lever får se!
Byter jobb om en vecka och kommer vara en del permitterad i sommar, så det kanske blir mer tid i garaget då :wink:
therealpinto skrev:Byggbesiktningen är ju giltig i 5 år, så visst bör man planera tiden för den så man rimligen blir klar.

Fördelen med en bil av detta slag är att man ofta faktiskt kan göra en slutbesiktning och regbesiktning rätt snabbt efter en byggbesiktning, i alla fall om man inte känner att man behöver satsa på en riktigt genomarbetad lack, inredning osv. i det skedet.

Gustaf
Det du beskriver känner jag igen mig väldigt mycket i. För rätt precis 10år sedan stod jag också inför ev husköp, nyfödd son samt ett bedrövligt sug efter att få köra NU.
Jag säger inte att det jag gjorde var rätt, men jag är idag väldigt glad att jag trots allt gjorde som Gustaf beskriver.
Jag gjorde SFRO 1 och sedan körde jag på så gott jag kunde med det som var ett måste för SFRO 2 och regbes, dvs ingen hellack, inredningen fick vara lite sliten som den var osv. Jag lackade visserligen motorutrymmet när det ändå var tomt och den nya frontplåten.
Något år senare gjorde jag SFRO 2:an och regbes.
Lack, inredning, stereo, byte och toning av rutor, fräna motorgrejer, eftermarknadssprut och trimning osv tänkte jag ta under tiden den var rullande därefter.
Nu blev det visserligen inte riktigt så för min del då allvaret i livet kom emellan mig och dessa förbättringar.
Men tack vare att jag lyckades så att bilen var besiktad och körbar innan livets utmaningar kom på rad så har jag kunnat ha korta stunder där hälsan tillåtit mig njuta och ha skitkul med bilen de senaste 9åren trots all skit som hänt i övrigt. Nu menar jag ju inte att samma kedja med elände ska hända någon annan, utan snarare att för en normalt fungerande människa hade upplägget sannolikt funkat helt okej.
mattias skrev:Väldigt fina lösningar ! :thumbright:
Många byggen som inte är "full race" borde titta på liknande lösningar för bränsle-systemet.
Instämmer med Mattias. Jag önskar att jag gjort något liknande från början när vi ändå svetsade en ny anslutning i tanken. I nuläget suger den luft vid hårda vänstersvängar om jag har mindre halv tank och svänger jag höger med mer än halv tank vill det gärna bli lite ränder på från tanklocket ner på skärmen.. Jag har inte kommit på någon lösning hur man ska lyckas med att få till en ny lämplig packning mellan påfyllningsröret och locket. Har ju dock en sedan så min tank är smalare och högre än din.


Jag har tyvärr ingen projekttråd att länka till för ev inspiration när motivationen sviktar, eftersom det inte händer ett skit i mitt garage.
Men här finns några gamla bilder inför och efter bes mm.
1.
https://www.instagram.com/p/B4yOkMIHNa6 ... qonvtt1jy2

2.
https://www.instagram.com/p/B4zAvN-nVsS ... d8cminuv18

3.
https://www.instagram.com/p/B4zEP_7nu16 ... skjfarm0qi

4.
https://www.instagram.com/p/BoPBoxiDhVf ... t6ml41chhk

Hoppas det kan vara till någon nytta iallafall.
Kämpa på med SFRO - det är värt det när det är klart och du slipper mycket av svetten och ångesten när polisen vinkar in dig. Tycker jag iallafall.
Senast redigerad av J.Eklund den sön maj 31, 2020 9:12 pm, redigerad totalt 4 gång.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av Daniel-635 »

Även jag bugar för lösningen med pumparna i tanken. :thumbright:

Jag har mina pumpar externt och det dånar verkligen onödigt mycket.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av patrikh »

Kul med kommentarer :thumbright:

The: ja det är en krängningshämmarbussning, minns inte till vilken bil men den är för 30mm rör och i polyuretan.

J.Eklund: bra tankar och tips! Visst är det så att livet kommer emellan ibland och det blir väl sällan precis som man tänkt sig.. Men som ni säger så får jag nog sikta in mig på SFRO 1 och ta det därifrån. På 5 år vore det väl fan om man inte blev klar på :p
Noterade din växellådsbalk/fäste mot växellådan, vad har du för gummibussning där? Min runda bussning på ca 40mm + original växellådsfäste resulterar i att den balken tveklöst är den lägsta punkt på bilen, så jag funderar på att göra om det så småningom för lite mer frigång.

Kan passa på att smyga in en liten uppdatering när jag ändå håller på:

Plåten under baksätet är tillbakasvetsad och målad sen ett tag tillbaks - skönt!
Bild

Tanken har blivit monterad. Jag går även mot strömmen här och klistrar dit mer asfaltsmatta istället för att skrapa bort :lol: till och med tanken fick sig en omgång när jag ändå höll på. Klistrade i skuffen under tanken också men det blev det ingen bild på.

Bild

Mina förlängda stötdämpare gjorde jobbet, här ser vi frigång krängningshämmare/momentstege vid full utfjädring :)

Bild

Hela kardan provmonterad. När jag gjort fästet för stödlagret och svetsat förstärkningar i golvet och blaskat färg där så är golvet att betrakta som färdigsvetsat för tillfället vilket känns som en stor milstolpe!
Bild
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Inlägg av The »

Har du stödlagret direkt bakom lådan?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar