Sida 3 av 13

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: ons okt 10, 2018 6:21 am
av Cassius
Sant. Tänkte mer på att originalet passar bättre ;)

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: tor okt 25, 2018 8:04 pm
av patrikh
Då är opeln inne i garaget och redo för slakt!
Bild

Har pysslat vidare lite då och då, blir lite uppfräschning med färg på motorn och nya packningar/packboxar där man är och pillar. Tänkte skruva tillbaks allt på motorn efter tvätt/målning och sen ställa motorn åt sidan tills det är dags.

Bild

Kvalitetsansvarig kontrollerar då och då att pappa sköter sig också och håller tidsschemat! :)

Bild

Nån som vet vart man köper kollapshylsa (kallas det nått annat?) till pinjongen?

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: tor okt 25, 2018 9:05 pm
av kg-racer
Vill minnas att Bakaxeldelar har den.

Mvh Kjelle.G

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: mån nov 05, 2018 6:09 pm
av patrikh
Pysslar vidare i garaget. En kollega skulle bli av med lite grejer som låg och skräpade så fick tag på mellanaxel och fördelare :thumbright:
Han hade också en a-kam som jag slängde i istället för t-kammen som är lite väl tam :)

Bjuder på en bild på motorn som börjar likna en motor igen.

Bild

Nu är jag inte riktigt där än, men jag gillar att ha saker klart för mig innan.
Nu till frågan: har typ fått ok från bilprovningen att montera eftermarknadsintercooler om jag kan påvisa att effektiviteten är den samma, eller iallafall inte bättre.
Original är 60x40x4,5 lite taget ur minnet, vilket ger en volym på 10800cc.
Kina IC exempelvis finns med måtten 45x30x7,6 vilket ger en volym på 10260cc.
Nu kanske inte det är korrekt att bara jämföra volymen sådär rakt av, men kanske duger för bilprovningen.

Frågan är då dels vad räcker en kina-ic med dom måtten till för effekt?
Och är det värt besväret kontra montera original? Kan ju va chysst att ha annan ic inskrivet i papprena.
Anledningen till att jag skulle köra annat än original är att en kina-ic är mindre och kanske enklare att få plats med, samt så har jag läst att gavlarna på original kan ploppa ut om man öka landet lite :)
Vad skulle ni gjort?

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: tis nov 06, 2018 6:30 am
av Cassius
Om SBP säger nått om IC'n hade jag bara pekat på yttermåtten och menat på att den nya är klart mindre.

Sen gör en bättre IC så liten skillnad på original laddtryck så de bör rymmas inom toleranserna. Det handlar på laddtryck under ett kilo där de redan satt en OK IC för det laddet om någon % på sin höjd, 1% av 150hk är 1.5hk.. :) Jag har väldigt svårt att tro att SBP skulle bråka om de.. Framförallt om allt annat runt motorn ser någorlunda original ut.

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: tis nov 06, 2018 9:37 am
av Steve
Kan vara bra att ha original vid reggning så dom kanske inte skriver några mått på den...om man vill byta sen :whistle:

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: tis nov 06, 2018 9:34 pm
av patrikh
Bra input båda två! Steve har en poäng med måtten!

På tal om mått så höftade jag lite snabbt med måttstocken mellan rambenen på opeln, ser ut som att det kan bli lite tajt att få ner kylare och ic. Men det visar sig, går väl att kapa ur också :)

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: ons nov 07, 2018 4:14 pm
av Daniel-635
Det är nog väldigt individuellt hur besiktningsmännen skriver.
På min 635a är turbo modellen och spridarna angivna av SFRO.

Bilprovningen vart ännu mer spartanska i sina noteringar.

Textkod
T12B OMBYGGT FORDON
T31EB KONVERTERAD TILL DRIFT MED ETANOLBRÄNSLE.

Övrigt
MOTOR:BMW 3,5 LITER MED TURBO KONVERTERAD FÖR ETANOL.
BROMSAR:STÖRRE SKIVOR M5 BAK.
STYRNING:KUGGSTÅNGSSTYRNING VOLKSWAGEN.

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: fre nov 09, 2018 9:47 pm
av J.Eklund
patrikh skrev: Nån som vet vart man köper kollapshylsa (kallas det nått annat?) till pinjongen?
http://www.videbilservice.se/sv/bakaxel/volvo/


Som Daniel-635 skrev verkar det vara väldigt individuellt hur mycket info som skrivs in både vid registreringsbesiktning och SFRO besiktning.
Jag gjorde både SFRO bes och reg bes hos SBP med min kadett och en orig b230fk, men med en stor alu ic (Forge Motorsport Rs 500 till Sierra Cosworth), det var aldrig nåt tal om ic’n eller nåt annat som turbo, spridare osv heller.
Det var ju dock 7 år sen, rutiner och krav kan ju ha ändrats sedan dess.
I min tilläggsinformation skrev SBP bara av det SFRO redan skrivit:

T12B OMBYGGT FORDON

T31A MOTORN UTBYTT

MOTOR: VOLVO B230FK,NR:682xxxxxxxxx
VÄXELLÅDA: VOLVO M90.
BAKAXEL: VOLVO 245,1031.
FRAMVAGN: OPEL ASCONA B.
BROMSAR FRAM/BAK: VOLVO 245.
BROMSSERVO: NISSAN MICRA.

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: fre nov 09, 2018 10:41 pm
av patrikh
Tack för att ni delar med er!


Jag hade egentligen tänkt köra med original kylare och ic till en början eftersom jag redan har dom, och försöka hålla nere kostnaderna lite. Men vi får se hur pass trångt det är när jag fått ur motor/kylare osv.

Verkar ju som det är lite efter besiktningsmannens humör just den dagen hur hårt det är, försöker väl hålla det så original som möjligt ändå för att undvika bekymmer :)

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: tor nov 15, 2018 10:29 pm
av patrikh
Gjort ett ryck i garaget igen, motorn åkte ur bland annat.

Har man färgmatchat billyspizzan kan det ju inte gå fel!

Bild

Efter kaloriintag åkte motorn ur, inga större konstigheter.

Bild

Bild

Jag kunde sedan ganska snabbt konstatera att original IC och den enorma automat-kylaren inte alls får plats..

Bild

Jag har för mig att David Herbertsson har en vanlig 740-kylare i sin? Även sett nån bild på J.Eklunds bil där det ser ut att sitta Volvo-kylare?
Andra som byggt på kadett c får gärna komma med era erfarenheter.
Professor Cassius har säkert en doktorsavhandling i kylare för kadett också ;)

Sen kommer vi till det som man innerst inne vet kommer dyka upp, men som man förnekar in i det längsta. Ingen Opel utan.. rost!

Bild

Bild

Har legat och gottat till sig under ljud/värme-dämpar mattorna.
Hittade även gamla lagningar i golvet, eller i princip hela golvet vid fötterna på båda sidor. Hade säkert inte behövts ifall hålen i torpeden hade lagats i tid!

Blir väl att lappa ihop det nödvändigaste så gott det går. Tyvärr har jag ju bara enfas i garaget, och nån skruttig mig med flusstråd så vi får se hur det går.. Svetsjobb på fram/bakvagn tex gör jag på jobbet där jag har tillgång till både mig och tig, men blir lite bökigt att släpa dit hela bilen..

Näst på tur tror jag blir motor och växellådsfästen, blir att punkta upp på plats och helsvetsa sen när jag ändå ska boxa framvagn osv.

Om någon sitter på kunskapen: kan man ta reda på hur mycket en bromsreducerare reducerar?
På opeln så sitter den precis under huvudcylindern i motorutrymmet, och det är ju färdigdraget bak därifrån så hade ju varit smutt om det stämde hyfsat mot 240ins system!

På återseende!

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: fre nov 16, 2018 7:52 am
av Cassius
patrikh skrev:Professor Cassius har säkert en doktorsavhandling i kylare för kadett också ;)

hahaha! :D Jag kanske får skaffa en doktorsavhandling i nått så jag får titeln på riktigt med ;) När jag gick ut 9an så skulle vi ha "klass t-shirts" med nått motiv på och ett smeknamn på ryggen, jag fick då "Professorn" för att jag hade svar på de mesta på lektionerna.. så de är inte första gången jag blir kallad det... :)

Själv köpte jag en Griffin kylare som jag tog mått på bilen och sen letade upp en passande, inte en billig lösning men den sitter väldigt fint i motorrummet. Rätt säker på att de var denna: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Den smalnade av en del längst ned dock, så tar du de utvändiga måtten på den där, drar av 2cm på bredden så borde du ha rätt storlek för att passa just mellan rambenen och in under kylarbalken. Mattias (Som haft både Kadett C City med 760tic drivlina och BMW åtta) vill jag minnas använde 760 original kylaren, den är högre så kommer landa ovanför kylarbalken, men då huven bygger upp mer går den in ändå. Om han kapade nått där fram förutom vingarna dock vet jag inte :/

Ang. bromsarna. Har du Volvo 240 både fram och bak? I så fall tror jag inte du ska ha någon reducerare samt använda huvudbromscylinder som är av samma storlek som 240ins. Märker du att balansen är skev är de bättre att skaffa en justerbar reducerare för att justera in det. De går räkna på, men de är lite bökigt :)

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: fre nov 16, 2018 12:51 pm
av patrikh
Jo en eftermarknadskylare i alu är ju såklart fränt, men kanske lite utanför budget :)

Jo precis, 240 bromsar fram och bak och 240ins HC. Har 240ins bromsreduceringsventiler också, om än i begagnat skick så ser rätt tråkiga ut.. menar du att jag ska köra helt utan reducering? Justerbart hade varit nått, jag har för mig att reduceringen till Volvo 142 är justerbar?

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: fre nov 16, 2018 4:54 pm
av The
Volvo 240 kylare passar annars bra storleksmässigt

Re: Opel kadett city + B230Fk

Postat: fre nov 16, 2018 7:03 pm
av robinb3rgsten
Då går de ju med lilla 740/940 kyler med för de e väl samma som 240