Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis feb 19, 2019 4:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 13, 2019 11:44 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 252
Ort: Stockholm
Ett tag sen sist, men försökt spara ihop till en någorlunda innehållsrik uppdatering.

Torped/växellådstunnel är punktad, kvar är rostlagning vid batterihyllan och motsvarande på förarsidan, samt övergången till kardantunneln. Den sistnämnda väntar jag med tills kardan är på plats tror jag, ifall det behöver ändras också.

Bild

Bild

Inte det vackraste världen skådat, har fått sänka mina förväntningar lite, det kommer ändå inte synas sen och så ska man ju bli klar någon gång utan att det tar flera år eller att man tröttnar och säljer halvvägs..
Blev iallafall lite extra utrymme för dp som synes, borde man göra en ”tunnel” för resten av avgassystemet också så det inte hänger ner för mycket? Kollade inte supernoga hur man skulle kunna dra det, kanske går att få dit utan att det hänger ner för mycket.

Bröt sen av den plåtjobb för att börja med renovering/ombyggnad av fram och bakvagn.

Bild

För att få fjäderskålarna rätt på volvoaxeln sen så svetsade jag ihop dom med en 4-kantsprofil, ställde bakaxeln med ingående i våg, och svetsade på en plåtbit som även den är i våg. Gör sen även motsvarande på volvoaxeln när jag kommit dit.

Bild

Bild

Bild

Jag har kapat bort resten av axelrören efter bilden är tagen, och skålarna samt en del framvagnsdetaljer och annat skrot ligger i bruksbilen i väntan på att bli lämnade på blästring.

Sen förvånade jag mig själv lite.. behöver inom en överskådlig tid kunna ställa den på hjul med Volvo bultdelning, så jag har letat lite halvt efter något lämpligt. Jag jag alltid tänkt svarta plåtfälgar, tills jag snubblade över turbinfälgar till 240. Ser tidsenligt ut.. 14”, då kan jag använda däcken från opelfälgarna som ändå är rätt fräscha.. och är det inte lite tråkigt med plåtfälgar? Ja till slut hade jag övertygat mig själv så jag köpte en uppsättning.

Obligatorisk mockup, tror det ka bli bra!

Bild

Det var allt för den här gången :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 14, 2019 9:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4734
Ort: Boden
Smaken är ju som baken ;-)

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 14, 2019 9:50 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 252
Ort: Stockholm
.. och tur är väl det, annars hade dom inte varit så billiga ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2019 6:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 939
Ort: Skellefteå trakten..
Turbinfälgarna är 14" va? Blir de inte lite lite plats för vettiga bromsar då? För jag antar att traktormotorn inte kommer stanna vid originaleffekt? :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2019 7:48 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5317
Ort: Lykksällä
Nog lär man ha väldigt extrem bil och körstil för att inte klara sig med 240-bromsar

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2019 8:15 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4734
Ort: Boden
Cassius skrev:
Turbinfälgarna är 14" va? Blir de inte lite lite plats för vettiga bromsar då? För jag antar att traktormotorn inte kommer stanna vid originaleffekt? :)
Vad ska man med löjligt stora bromsar till på en lätt bil?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2019 10:15 am 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 252
Ort: Stockholm
Jo jag räknar med att 240 bromsarna både får plats och kommer att räcka till för vad bilen kommer användas till! :)

Uppstår behovet i framtiden får jag väl skaffa större hjul då :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 15, 2019 4:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4734
Ort: Boden
Ventilerade 240 bromsar klarar en maxlastad 240 med påkopplad släpvagn på 1500kg, så sisådär 3-3,5ton. Att den bromsverkan inte skulle räcka till på en 1ton busbil känns lite väl..

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 16, 2019 7:41 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2487
Ort: Skellefteå
Det som begränsar 240-bromsarna enligt min erfarenhet är främst att de är relativt små, det gör att man ganska lätt bygger värme i dem om man kör på bana eller liknande. Bra belägg underlättar.

Men jag håller med om att man inte behöver överdriva. I en bil som en Kadett är de ett utmärkt val i alla fall upp till runt 225-250 hk nånstans.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 16, 2019 8:35 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 939
Ort: Skellefteå trakten..
The skrev:
Ventilerade 240 bromsar klarar en maxlastad 240 med påkopplad släpvagn på 1500kg, så sisådär 3-3,5ton. Att den bromsverkan inte skulle räcka till på en 1ton busbil känns lite väl..


Med lång bromssträcka ja. :) Vad jag tänkte på mer var: Lätt bil, hyffsat effekt, tänkt för att busköra med. Kan gå fort ibland, inte bara höga hastigheter utan även snabba accelerationer. Händer något oförutsett kan man då vilja stoppa ganska så "direkt".

Bromsar dimensioneras ju inte enbart mot vikt och hastighet, utan även accelerationsförmåga. Ser jag en bil 200m bort som står still tänker jag ju att jag Lätt hinner gå över vägen, så jag kliver in mellan 2 större bilar som står på sidan av gatan (med ett par rejäla hörlurar över öronen med hög musik). De är bara de att den här bilen gör 200m på 6 sekunder blankt... Då vill de till att den kan stanna tillräckligt snabbt när jag väl kommer ut på gatan.

För normal körning räcker de utan tvekan, anledningen till att jag ifrågasatte det var att jag gissar att effekt målet ligger en bra bit högre än std 150-160 häst, och de faktum att det Är en lätt bil :) Att gå från 263mm skivor som väl 240in har original till 290-295 (och därmed 15" fälgar) kortar bromssträckan några meter från 100kmh, det är ganska stor skillnad i sammanhanget.

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 16, 2019 8:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4734
Ort: Boden
Förutsatt att du har däck som klarar av det.
Öka roterande massa stjäl ju 3x mer effekt än statisk.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 28, 2019 8:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1271
Ort: Varberg
Roligt att det går framåt, du håller bra fart :thumbright:
Du frågade ju om bakdämpare; jag har beställt Gaz GT6-2183B från https://www.spring-loaded.co.uk/ Det är 3-4 veckors ledtid + leverans så vi får se vad som dyker upp..
Kostade 2008 Kr så priset är ju överkomligt iaf.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 31, 2019 8:07 am 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 252
Ort: Stockholm
Jag tycker det går lite långsamt :roll: I huvudet är jag redan ute och sladdar, så det kan kännas lite tungt ibland när man tänker på allt som är kvar men det är väl bara att kötta på!
Har du gjort något mer på din kadett? Bra pris på GAZ, inte omöjligt att det blir något liknande, har du koll på måtten på dom dämparna? Jag har ju liggande stötdämpare bak, vet inte ifall dom skiljer i längd mot vanliga sedan-kadetten. Köpte du dämpare fram också?


Nåväl, jag har hunnit med att helsvetsa kardantunnel och torpedvägg, samt byggt en ny batterihylla och gjort en ny plåt för mini-värmepaketet.
Nu är det den jobbiga sidan kvar ovanför pedalstället..

Bild

Man kanske skulle lagt batteriet i skuffen när man ändå håller på.. men min filosofi med bygget är ju att hålla en rimlig budget, och att bli klar så fort som möjligt.
Så alla små avsteg från den ursprungliga planen avvägs noga från både kostnad och tidsperspektiv.
Ett batteri kan man ju alltid flytta på i efterhand :)

Hittade en fläkt i skrotlådan på jobbet också som passar bolt on på kylaren :thumbright:

Bild

Tyckte först det var ett väldigt flyt att det stämde, tills jag insåg att det är ju en datorkylare egentligen och då passar ju rimligtvis en datorfläkt på :hihi:

Har cadat upp en kåpa som ska sitta mot fläkten inne i kupén för att ansluta till defrostermunstyckena, en kollega har byggt en 3D-printer så han ska försöka printa ut den.
I 50% skala gick det bra men han har lite problem vid full storlek än så länge men det löser sig nog.

Bild

Bild

Har även börjat måla lite framvagnsdelar och skaffat plåt för boxning, men det är väl inte så intressant att se bilder på i nuläget.


Är det någon som vet vad justerbara fästen av den här typen heter?

Bild

Tänkte ha min momentstege justerbar i båda infästningspunkterna mot bakaxeln och tänker mig något liknande.
Man kan ju absolut tllverka något eget och svetsa ihop med en 12.9 bult tex, men finns det färdigt så är ju det smidigt.
Rören till stegen är 30x3mm så jag tänker att m18-m20 är största som går så att gängorna kan sticka in en bit i röret.

Tips på andra förslag till justerbara fästen går också bra, inga uniballs bara!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 01, 2019 7:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 939
Ort: Skellefteå trakten..
12.9 är svårsvetsat. Lättare att hålla sig till 8.8 i så fall.

När jag pratade med SFRO om vantskruv på nedre stagen samt det övre i en tre-link upphängning (som har lite annorlunda belastningsvinklar än ett momentstag) blev jag rekomenderad M18 på de nedre stagen och M22 minst tror jag på de övre. De var inte de lättaste att hitta så de slutade med tum dimensioner som motsvarade M18 och M24 :)

De finns färdiga "kit" att köpa för just den typ av infästning du vill ha med PU bussing, lite ovanliga i dom dimensionerna men.. "Bushed rod end" "threaded rod end" kan ge träffar.
T ex: https://www.ebay.com/itm/One-3-4-HD-4-B ... 1471458632 denna är "typ" M18 :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 01, 2019 9:31 am 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 252
Ort: Stockholm
Jag har ett par långa fingängade m24 jag skulle kunna använda, men då är frågan hur jag gör i anslutningen mot röret då gängan inte kan sticka in eftersom röret är 24mm i ID.

Skulle man kunna göra så här? Ett försök att illustrera: 30mm rör, m24 gängad hylsa 30mm utvändigt, och en hylsa som skjuts över (grå) och sen svetsas allt ihop (rött).

Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010