Mazda Miata MX-5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nomad50
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 31, 2011 11:02 am

Mazda Miata MX-5

Inlägg av Nomad50 »

Har av en ren tillfällighet, (se mer nedan), kommit över en röd MX-5 a från 1990 modell NA. Bilen köptes ursprungligen av en amerikansk soldat i Tyskland, blev utrustad med AC och elfönster, vilket jag förstår är lite unikum. Bilen är nära nog rostfri, den är underredsbehandlad av tidigare ägare, vilket var väldigt framsynt, tack för det. Bilen är skattebefriad, vilket också är tacksamt.
Tänker göra bilen i ordning till banracing och street, bor inom räckhåll till banan i Fällfors, så varför inte?

I planen finns.
- Coilover
- Chassieförstärkning undertill och i motorrum
- Turbo
- Ev 1,8l motor (när/om tillfället kommer?)

Listan kommer säkerligen att utökas allteftersom jobbet med bilen fortskrider.

MEN innan dess måste bakväxeln åtgärdas. Den som sitter i bilen har haft en intern "melt down", alla rullar i pinjongens lager har av någen anledning lämnat rullhållarna och vandrat bakåt in i slutväxeln med ett fasligt krossande som resultat. Den är helt slut, så nu till frågan:
Finns det en ny slutväxel att köpa av någon på detta forum? Hör av er

//Sven
Nomad50
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 31, 2011 11:02 am

Re: Mazda Miata MX-5

Inlägg av Nomad50 »

Hittade en bakväxel i Tyskland, som inhandlades och har nu monterats på plats. I väntan på den nya bakväxeln så plockades den skadade bort och undersöktes, den troliga orsaken till haveriet får förmodligen tillskrivas brist på olja! Växeln var snustorr!

Har naturligtvis googlat mycket om just MX5 bilar och consensus är att bilen är otroligt trevlig att köra, vilket nämns i nästan varje inlägg Orsaken till detta är förmodligen individuell fjädring runt om, liknande Jaguars IRS system

Motorn är ganska så snäll ca 100 hk men med turbo kan lätt 250 hk klämmas ur den, motortypen kommer ursprungligen från en Mazda modell där den var utrustad med turbo så förutsättningar finns.

Mer kommer....

//Sven
Nomad50
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 31, 2011 11:02 am

Re: Mazda Miata MX-5

Inlägg av Nomad50 »

Bakväxel är monterad och det gick bara fint. Tyvärr så vara jag för snabb på hanen, den jag köpte/monterade var utan diffspärr vilket är mindre lämpligt om man ska utrusta bilen med turbo. Behöver två ritsar efter bilen när den gasar på inte en enda...
En TD0520G ger med rätt sprut etc. ca 240hk vilket skulle vara lämplig nivå.
En lämpligare bakväxel är en Torsén, det finns flera att tillgå, bl.a. i UK där man kör bilarna på saltade vägar. Eller varför inte en bakväxel från en RX7:a?
När man kommer under bilen och får en närmare titt på allt, så måste jag konstatera att helt rostfri är den inte, hittat 2 mindre rostställen som är lätta att fixa. Men för att vara en Sverige bil så har den förvånansvärt klarat sig bra.
Jobbet fortsätter.

//Sven
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Mazda Miata MX-5

Inlägg av mattias »

Dom här har stor potential, dom går fint även med "lilla" motorn.
Jag kan rekommendera en vevaxel-trigger om det ska varvas och tas ut effekt.

Du kanske läst denna tråd? viewtopic.php?t=48217
En del av bilderna ligger i Yttertavles arkiv men verkar inte finnas uppe längre.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar