CDA20det motorprojektet
Postat: tis sep 18, 2018 11:47 pm
Tänkte dela med mig av mitt lilla motor projekt.
Det hela började för ganska länge sedan. Jag köpte en Nissan 200sx s13 och skulle bygga en lekbil. Tanken var från början att CA18det motorn skulle få ersättas av en SAAB B204 motor.
Växellåda svetsades om, motorfästen byggdes, oljetråg byggdes från grunden m.m.
Men tiden gick och fler gjorde lika, allt stannade av och en till Nissan hade köpts in och vart ett rullande "bruksbil" projekt under tiden det riktiga projektet inte var klart.
Jag började få lite kärlek till CA18det motorn alla hatar och tänkte att vi bygger en tuff sån istället.
En dag satt jag och en vän och kollade på div CA18 projekt och upptäckte att det finns en dieselmotor som är besläktad med CA18 motorn.
En sådan motor inhandlades och revs.
Allt passade bara för bra. Oljetråg passade, likaså motorfästen, oljepump, svänghjul även växellådan passade (vilket det sällan gör mellan RWD/FWD Nissan).
Dieselblocket ser stabilare ut och är 20mm högre, har bättre vevhusvent (som ofta är ett problem på CA), 12mm toppbult (CA18 har 11mm).
Veven är med större vevlager och med bubbla motvikter.
Började räkna på kolvar och stakar. Även toppackning behöves göras egen.
Med ett slag på 88mm. Vettigt rod/stroke ratio verkar vara 1,75 blir staken 154mm. Blockhöjd 227,8. En CA18det kolv har 30mm komphöjd. Vänta nu... det stämmer ju!!! kolven vänder 0,2mm över deck då
Detta måste jag göra!
Till en början kollades alla möjliga CA besläktade motorer efter passande toppackning men det avfärdades och jakten på någon som kunde göra en custom åt mig började.
Athena ville minst göra ganska många, Cometic var svåra att ha att göra med osv, tillslut fick jag en rekommendation att höra av mig till Appelgren.
Mailade. Han kunde hjälpa mig. Åkte dit visade block och topp. Han trodde nog inte jag var frisk men han skulle göra en prototyp efter hur jag ville ha den.
Snart fanns en prototyp och jag åkte upp igen. Hade med mig vev och så denna gång och nu lät det som att han tyckte detta var ett roligt projekt.
Appelgren sa ok på packning och jag började jaga leverantör på kolvar, mailade med div men ingen var intresserad av att hjälpa till när det vart lite custom.
Fick iaf tag på en ritning på ventiluttag och ultramotors kunde hjälpa mig tillslut.
Vill inte krångla till det och vill göra ganska likt en CA18det kolv. dvs plan kolvtopp, ca 30mm komphöjd (blev 29,8 tillsist). Men ville absolut gå upp till 22mm kolvbult.
Mätte och inget under kolv kommer man behöva ta hänsyn till var det gäller oljemunstycken osv. JE hade ett asymmetriskt ämne jag gillade så det blev det.
Sähär är det tänkt: http://www.zealautowerks.com/advanced-c ... 00,1500,30
Karossen motorn kommer hamna i:
CA18det vev VS dieselvev:
Varför dieselpackning ej passar. Blå kanal skiljer, behöver lagga till material på topp. Grön och gul är mer vevhusvent än CA18 som kommer dras externt/pluggas.
Lyckades hitta en annan nissanmotor som har samma dimension på vevlager som dieselveven och där det finns "racelager" och lager med extra spel osv från flera leverantörer.
Kamrem ser ut att gå att använda trots högre block.
Kolvar är klara från JE, stakar är på gång hos verdi.
Där är vi i stora drag idag. RB26 toppbultar verkade vara melodin men visade sig väl hemma vara lite för korta, så ska leta på något längre, och dieseloljepump ska synas och ev användas
Det hela började för ganska länge sedan. Jag köpte en Nissan 200sx s13 och skulle bygga en lekbil. Tanken var från början att CA18det motorn skulle få ersättas av en SAAB B204 motor.
Växellåda svetsades om, motorfästen byggdes, oljetråg byggdes från grunden m.m.
Men tiden gick och fler gjorde lika, allt stannade av och en till Nissan hade köpts in och vart ett rullande "bruksbil" projekt under tiden det riktiga projektet inte var klart.
Jag började få lite kärlek till CA18det motorn alla hatar och tänkte att vi bygger en tuff sån istället.
En dag satt jag och en vän och kollade på div CA18 projekt och upptäckte att det finns en dieselmotor som är besläktad med CA18 motorn.
En sådan motor inhandlades och revs.
Allt passade bara för bra. Oljetråg passade, likaså motorfästen, oljepump, svänghjul även växellådan passade (vilket det sällan gör mellan RWD/FWD Nissan).
Dieselblocket ser stabilare ut och är 20mm högre, har bättre vevhusvent (som ofta är ett problem på CA), 12mm toppbult (CA18 har 11mm).
Veven är med större vevlager och med bubbla motvikter.
Började räkna på kolvar och stakar. Även toppackning behöves göras egen.
Med ett slag på 88mm. Vettigt rod/stroke ratio verkar vara 1,75 blir staken 154mm. Blockhöjd 227,8. En CA18det kolv har 30mm komphöjd. Vänta nu... det stämmer ju!!! kolven vänder 0,2mm över deck då
Detta måste jag göra!
Till en början kollades alla möjliga CA besläktade motorer efter passande toppackning men det avfärdades och jakten på någon som kunde göra en custom åt mig började.
Athena ville minst göra ganska många, Cometic var svåra att ha att göra med osv, tillslut fick jag en rekommendation att höra av mig till Appelgren.
Mailade. Han kunde hjälpa mig. Åkte dit visade block och topp. Han trodde nog inte jag var frisk men han skulle göra en prototyp efter hur jag ville ha den.
Snart fanns en prototyp och jag åkte upp igen. Hade med mig vev och så denna gång och nu lät det som att han tyckte detta var ett roligt projekt.
Appelgren sa ok på packning och jag började jaga leverantör på kolvar, mailade med div men ingen var intresserad av att hjälpa till när det vart lite custom.
Fick iaf tag på en ritning på ventiluttag och ultramotors kunde hjälpa mig tillslut.
Vill inte krångla till det och vill göra ganska likt en CA18det kolv. dvs plan kolvtopp, ca 30mm komphöjd (blev 29,8 tillsist). Men ville absolut gå upp till 22mm kolvbult.
Mätte och inget under kolv kommer man behöva ta hänsyn till var det gäller oljemunstycken osv. JE hade ett asymmetriskt ämne jag gillade så det blev det.
Sähär är det tänkt: http://www.zealautowerks.com/advanced-c ... 00,1500,30
Karossen motorn kommer hamna i:
CA18det vev VS dieselvev:
Varför dieselpackning ej passar. Blå kanal skiljer, behöver lagga till material på topp. Grön och gul är mer vevhusvent än CA18 som kommer dras externt/pluggas.
Lyckades hitta en annan nissanmotor som har samma dimension på vevlager som dieselveven och där det finns "racelager" och lager med extra spel osv från flera leverantörer.
Kamrem ser ut att gå att använda trots högre block.
Kolvar är klara från JE, stakar är på gång hos verdi.
Där är vi i stora drag idag. RB26 toppbultar verkade vara melodin men visade sig väl hemma vara lite för korta, så ska leta på något längre, och dieseloljepump ska synas och ev användas