Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 19, 2018 3:12 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: sön okt 21, 2018 8:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 105
Kul att ni gillar det =)

Nu är en milstolpe nådd, hon startade på första försöket:
https://www.youtube.com/watch?v=SPAiD2pdPUE


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: sön okt 21, 2018 9:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 839
Ort: Nordmaling
Haha, en lovande början! :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: tis okt 23, 2018 10:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1018
Ort: Flisa, norge
använder du original triggern? varför inte original givare? jag kör orginal givare med ett 18-1 hjul.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: tis okt 23, 2018 6:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 105
Ja en lovande början är det allt =) Fick hem ett grenrör idag som jag skall montera till helgen. Skall försöka leda ut avgaserna lite snyggt ut ur garaget.

DreRacing, jag försökte först med original givaren men Maxxecu hittar inget triggermönster med den givaren. Var i kontakt med supporten flera gånger. Därav föll valet på en digital givare istället.


"Vi kan inte detektera ett triggermönster med en VR givare som inte har en nollgenomgång där vi kan detektera rising/falling."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: ons okt 24, 2018 7:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1018
Ort: Flisa, norge
det låter konstigt. ALLA vr givare har en nollgenomgång. jag åker iaf med orginal givaren men var tvungen att modda trigger hjulet.
först kapade jag bort den långa tanden så det blev ett 4-1 hjul. men senare bygde jag om til 18-1 för mera nogrannhet


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: tor nov 01, 2018 8:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 105
Har hittat lite garagetid igen. Upptäckte att oljetrycket försvann vid senaste provkörningen. Kopplingskorgen hade lossnat och åkt ut på axeln = den mekaniska oljepumpen som drivs kopplingskorgen snurrade inte:

Bild



Har även fått hem ett grenrör så jag kunde bygga ett provisoriskt avgasrör.
Bild


Provkörde ikväll och insåg att den bara gick på två cylindrar, cylinder 2-3 var helt kalla.

Provade att köra 720 grader utan cam synk utan framgång.

Testade då 360 och då gick den på alla cylindrar, någon som vet vart jag skall börja felsöka?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: lör nov 03, 2018 12:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 22, 2011 1:56 pm
Inlägg: 103
Ort: Tjockhult,Nacka
Hej
Kul projekt,baserat på tidernas ballaste hoj!
Har själv en moddad 1100r som börjar spåra ur lite,bara sugmotortrim dock.
Min är åt det lite sportigare hållet.
Hur har du löst signaler till hastighetsmätare i din nya mätare&vad är,det för märke?
Jag har magnesium fälgar utan givare så undrar om det finns någon bra idé att låna?
//Thomas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: sön nov 04, 2018 4:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 105
Det är verkligen tidernas ballaste hoj =)

Mätaren är av märket Koso, Modellen heter RX-2 GP
https://kosonorthamerica.com/shop/motor ... functions/


Finns att köpa för bra pris i England/Tyskland via Ebay.

Om du vill köpa den här hemma i Sverige:
https://kosonorthamerica.com/shop/motor ... functions/

Du får med en magnet som du limmar fast i någon skruvarna som håller bromsskivan. Sedan monterar du en givare som du får med.
Fram eller bak bestämmer du själv, men gaffelbenet fram är ett lämpligt ställe.

Det finns olika givarfästen som du får med, typ detta:
https://kosonorthamerica.com/shop/motor ... ckets-kit/

Det jag gillade med mätaren var att det var inbyggd shift light, och möjlighet att koppla in 2 temperatur givare.
Sedan var det kul med lull lull såsom 0-100km/h tider och andra logg funktioner.

Signalerna för kontroll lampor samt matning tog jag ur kontaktstycket till original hastighetsmätaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: sön nov 04, 2018 8:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 105
Hej, nu skulle jag behöva lite hjälp. Motorn går bara på 2 cylindrar. (Trodde tidigare att den gick på alla fyra när jag bytte till 360 grader ifrån 720 med kamsync)
Men det var fel, det var bara att den plötsligt gick på cylinder 2-3 ifrån tidigare 1-4. Därav var alla rören varma när jag testade...

Plockade ur tändstiften för att lättare kunna köra runt motorn när jag skulle verifiera tändningen igen med strobelampa.
Passade då på att göra ett test med boxen för att se om jag hade gnista på alla fyra.

Men det hade jag inte, gnista på tändspole nr 3 fanns inte. Men det tickar lite svagt i tändspolen.

Om jag samtidigt kör cylinder 4 ihop med 3:an så får jag ingen gnista alls. Detta felet försvann när jag bytte plats på tändspolarna. Vad kan vara felet?

Bifogar två filmer på problemet:
https://www.youtube.com/watch?v=kdAhqDsGGSA
https://www.youtube.com/watch?v=QDzjv7_KD5M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Suzuki Gsx-r EFI
InläggPostat: mån nov 12, 2018 9:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am
Inlägg: 105
Medans jag klurar på mitt tändningsproblem (Ni får gärna hjälpa till och felsöka) så har jag installerat en extra smörning till kamaxlarna. Monterade även en tempgivare som passar ihop med hastighetsmätaren.

Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010