Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 14, 2018 9:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 945 16v Turbo busbil.
InläggPostat: tor okt 11, 2018 3:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 295
Ort: Smedjebacken
Försöker fullfölja detta projekt med bilder osv. Går väl inte i något jätte tempo men jag har inte bråttom.
Tänkt att bli en rolig busbil. Och så är de ju roligt att ha något att pilla med.
Har hållit på med volvo många år, så de är liksom där man hamnar jämt.
Är väl inget obeprövad projekt jag håller på med precis, men är rätt skönt de med. Då hittar man ju hjälp fort :hihi:
Mitt mål är runt 500hk, vore roligt att nå det målet :thumbright:
Funderar på ett Maxxecu street när det börjar bli aktuellt med sprut. Och tänkt att köra på 98oktan. finns ju fan inge e85 längre i denna by :|

Motor: (än sålänge)
B230fk
12.9 insex topplocksbult
Nya lager (NE)
ACM stakar
Svarvade b234 kolvar, orginal borr.
Hastings kolvringar (0.50 gap)
B234 topp (blir genomgången med nya tätningar inslipade ventiler)
orginalkammar
H1e med #16 hus från super hx40 (blir nog en super hx40 ist med samma hus)
50mm wastegate
pulssplit grenrör (under uppbyggnad)
Fyller på när jag skaffat mer grejer, ge gärna tips på bra grejer som jag kan behöva.

här är lite bilder. vart ganska många i den första uppdateringen.
hoppas ni gillar det, kom gärna med sypunkter o idéer till mitt mål.

Svarvade kolvar, 1mm rakt över, 1mm i grytan nån mm breddad gryta.
Bild

AN12 oljeretur i knackad i blocket.
Bild

Är beggade ACM stålstakar. hade nya bult från Verdi som jag satt i så de vart nya bult iaf.
Bild

En styck typ färdig bottendel för 16v topp, även svarvad remskiva till 2 spårig och för 16v bredd drev.
Bild

Var lite rabatt så slog till på en fräsig fuelrail.
Bild

Gamla #19 vs nya #16 avgashus. vart lite mer plats under huven med detta hus :hihi:
Bild

Bild

Hade ner axeln o målade upp den + lite till. byggde även ett ställbart panhardstag.
Bild

Sitta still stolar, tänkt att sätta i en bur och riktiga bälten med så man sitter lite säkrare.
Bild

Ganska rensat motorrum med en dummie motor och låda moterat för att kunna bygga allt runtikring grenrör m.m innan riktiga motorn åker i.
ska väl hålla de så rensat jag kan med massa onödigt skit som inte behövs.
Bild

Lite dammig bild på karossen. ska försöka hålla den åt den mörka färgen tänkte jag.
Bild

Var väl allt för stunden.

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Senast redigerad av Joakim Borg tor okt 18, 2018 5:20 am, redigerad totalt 4 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 11, 2018 6:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 25, 2011 12:09 pm
Inlägg: 56
:thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 11, 2018 6:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 295
Ort: Smedjebacken
behöver lite tips.
hur ska jag nå 500hk?
behöver spridare tex, vad ska jag ha?
nån som vet om man kan använda triggern från svänghjulet och orginal vr givare till maxxecu?
Funderar på koppling till bmw låda, tänkte använda volvo lh pottsvänghjul. (de från b230f m47) vilken tryckplatta och lamel behövs?

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 12, 2018 7:47 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2686
Ort: Umeå
Trevligt bygge!

Hade i stort sett identisk setup på min isbil för några år sen och tipsar gärna om att köpa dit ett bättre svänghjul.
Hade 4 potthjul och satte dit det bästa av dem med en förstärkt platta och sinter (inmätt o shimsad).
Skiten exploderade när det greppade och tog med sig block, topp, styrstång, bromsrör mm. .

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 12, 2018 9:14 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 295
Ort: Smedjebacken
Fyfan de lät inge trevligt :thumbdown:
Ja då kanske man skulle satsat på annat svänghjul med då så man slipper nå explosioner, tack för tipset.
De gör ingen skillnad om man svarvar om svänghjulet? du menar att jag skulle haft ett i stål ist va? :roll:

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 12, 2018 9:24 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2686
Ort: Umeå
Jo ett i stål med sprängskydd runt svepet är det jag föreslår.
Då de jag hade så fanns det små sprickor kring anliggningsytan på 2 av dem, tog ett av de andra utan synbara sprickor men vad hjälpte det med mer än dubblad effekt och slir :(
Svarva hjälper nog inte då grundproblemet är att svänghjulen är gjutna.

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 12, 2018 9:51 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 295
Ort: Smedjebacken
Får bli ett i stål ist då :)

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 13, 2018 9:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 295
Ort: Smedjebacken
Byggde fästen till intercoolern ikväll. så vart den placerad. får kapa ur lite plåt för tryckrören sen.
3" anslutning & 450x350 tror jag måtten på cellpaketet var.

Bild

Ska borra lite sportiga hål där regskylten sitter för lite mer flås sen med.
Bild

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Senast redigerad av Joakim Borg tis okt 16, 2018 7:46 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 7:57 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 295
Ort: Smedjebacken
Kapade bort lite plåt på fästet för servobehållaren lite och sprayade den svart. spraya under huven med som de saknas färg jämt på 940.

Bild

monterade dit btren där med. blir AN8 slang till bränsle fram & tillbaka.
Bild

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 1:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 295
Ort: Smedjebacken
Fick hem ett litet paket från KL racing.
Ett oljefilter (lilla modellen typ MANN w77)
an4 m14x1.5 adapter till olja ut från blocket.
var även bort till lokala lastvagns verkstan och köpte en ny o-ring till termostathuset.

Blev rätt tight med vattenröret :hihi:
Bild

jäklar vilken skillnad på storlek orginal b230 vs MANN w77. är inget MANN filter med samma storlek.
Bild

Bild

lite bättre plats mot motorfästet :thumbright:
Bild

Hjälp
Funderar lite på slangstorlek till oljekylaren.
av plats skäl funderade jag på an8? men blir de för klent? lär man upp på an10 tro? har ni några tips? så jag vet vad jag ska beställa.

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 16, 2018 12:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 295
Ort: Smedjebacken
Ingen som kan säga nåt om slangstorlek till oljekylaren?

nåja, snickrade ihop en vevhusburk med skiljevägg inuti och avtappning under på förmiddagen.
ska ha den där kranen som ligger vid lyset under batterihyllan, så går de givetvis en slang från burken ner till den. (svårt att skriva ner tankarna ifrån huvudet så de låter bra) :lol:

biltema 40mm filter och lite svart färg :thumbright: jäkla skitigt o rostigt överallt, de ska givetvis fixas till senare.
Bild

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 17, 2018 7:08 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5284
Ort: Lykksällä
Ska du köra AN-slang eller hydraulslang med JIC-kopplingar?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 17, 2018 7:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 295
Ort: Smedjebacken
Jag tänkte köra AN slang

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 17, 2018 8:05 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5284
Ort: Lykksällä
Nog lär AN8 räcka, det är ju 1/2" (8/16")

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 18, 2018 5:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 295
Ort: Smedjebacken
Tack för svar! då kör jag på de. blir de lite mindre kopplingar vid termostaten :)

förresten har du kolla på vad de är för gäng i termostaten? :roll:

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010