Volvo 945 16v Turbo busbil.
Postat: tor okt 11, 2018 3:31 pm
Försöker fullfölja detta projekt med bilder osv. Går väl inte i något jätte tempo men jag har inte bråttom.
Tänkt att bli en rolig busbil. Och så är de ju roligt att ha något att pilla med.
Har hållit på med volvo många år, så de är liksom där man hamnar jämt.
Är väl inget obeprövad projekt jag håller på med precis, men är rätt skönt de med. Då hittar man ju hjälp fort
Mitt mål är runt 500hk, vore roligt att nå det målet
Funderar på ett Maxxecu street när det börjar bli aktuellt med sprut. Och tänkt att köra på 98oktan. finns ju fan inge e85 längre i denna by
Motor: (än sålänge)
B230fk
12.9 insex topplocksbult
Nya lager (NE)
ACM stakar
Svarvade b234 kolvar, orginal borr.
Hastings kolvringar (0.50 gap)
B234 topp (blir genomgången med nya tätningar inslipade ventiler)
orginalkammar
H1e med #16 hus från super hx40 (blir nog en super hx40 ist med samma hus)
50mm wastegate
pulssplit grenrör (under uppbyggnad)
Fyller på när jag skaffat mer grejer, ge gärna tips på bra grejer som jag kan behöva.
här är lite bilder. vart ganska många i den första uppdateringen.
hoppas ni gillar det, kom gärna med sypunkter o idéer till mitt mål.
Svarvade kolvar, 1mm rakt över, 1mm i grytan nån mm breddad gryta.
AN12 oljeretur i knackad i blocket.
Är beggade ACM stålstakar. hade nya bult från Verdi som jag satt i så de vart nya bult iaf.
En styck typ färdig bottendel för 16v topp, även svarvad remskiva till 2 spårig och för 16v bredd drev.
Var lite rabatt så slog till på en fräsig fuelrail.
Gamla #19 vs nya #16 avgashus. vart lite mer plats under huven med detta hus
Hade ner axeln o målade upp den + lite till. byggde även ett ställbart panhardstag.
Sitta still stolar, tänkt att sätta i en bur och riktiga bälten med så man sitter lite säkrare.
Ganska rensat motorrum med en dummie motor och låda moterat för att kunna bygga allt runtikring grenrör m.m innan riktiga motorn åker i.
ska väl hålla de så rensat jag kan med massa onödigt skit som inte behövs.
Lite dammig bild på karossen. ska försöka hålla den åt den mörka färgen tänkte jag.
Var väl allt för stunden.
Tänkt att bli en rolig busbil. Och så är de ju roligt att ha något att pilla med.
Har hållit på med volvo många år, så de är liksom där man hamnar jämt.
Är väl inget obeprövad projekt jag håller på med precis, men är rätt skönt de med. Då hittar man ju hjälp fort
Mitt mål är runt 500hk, vore roligt att nå det målet
Funderar på ett Maxxecu street när det börjar bli aktuellt med sprut. Och tänkt att köra på 98oktan. finns ju fan inge e85 längre i denna by
Motor: (än sålänge)
B230fk
12.9 insex topplocksbult
Nya lager (NE)
ACM stakar
Svarvade b234 kolvar, orginal borr.
Hastings kolvringar (0.50 gap)
B234 topp (blir genomgången med nya tätningar inslipade ventiler)
orginalkammar
H1e med #16 hus från super hx40 (blir nog en super hx40 ist med samma hus)
50mm wastegate
pulssplit grenrör (under uppbyggnad)
Fyller på när jag skaffat mer grejer, ge gärna tips på bra grejer som jag kan behöva.
här är lite bilder. vart ganska många i den första uppdateringen.
hoppas ni gillar det, kom gärna med sypunkter o idéer till mitt mål.
Svarvade kolvar, 1mm rakt över, 1mm i grytan nån mm breddad gryta.
AN12 oljeretur i knackad i blocket.
Är beggade ACM stålstakar. hade nya bult från Verdi som jag satt i så de vart nya bult iaf.
En styck typ färdig bottendel för 16v topp, även svarvad remskiva till 2 spårig och för 16v bredd drev.
Var lite rabatt så slog till på en fräsig fuelrail.
Gamla #19 vs nya #16 avgashus. vart lite mer plats under huven med detta hus
Hade ner axeln o målade upp den + lite till. byggde även ett ställbart panhardstag.
Sitta still stolar, tänkt att sätta i en bur och riktiga bälten med så man sitter lite säkrare.
Ganska rensat motorrum med en dummie motor och låda moterat för att kunna bygga allt runtikring grenrör m.m innan riktiga motorn åker i.
ska väl hålla de så rensat jag kan med massa onödigt skit som inte behövs.
Lite dammig bild på karossen. ska försöka hålla den åt den mörka färgen tänkte jag.
Var väl allt för stunden.