Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 06, 2019 10:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jun 18, 2019 11:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 333
Ort: Smedjebacken
Går inte så jättefort med bilbyggande, nu när sommaren är här så är de massa jobb på huset :doh:
Men börjar bli färdig med de nu så jag inte har något med huset till semestern iaf, så jag kan lägga mer tid på biln.

har iaf samlat på mig lite delar till den så jag har något att göra sen :thumbright:
bla en reservdelsbil, sprut ms1v3, vet dock inte om jag ska köra med de.
Mycket små delar som man måste ha för att de ska fungera som är tråkiga att köpa :roll:

Även skaffat mig en egen tig svets.
nu ska bara allt monteras och byggas. :hihi:

monterade in lite mer lysrör i garaget
Bild

reservdelsbilen. förresten är huset och garaget vitt nu för tiden. check :hey:
Bild

börjat klippa lite i härvan. ska bara ha el till lysen och spolning kvar.
Bild

Ska dra kablarna bakom skärmarna, skönt o slippa ha liggande i motorrummet.
ska även snygga till lite rost o skit på samma gång tänkte jag.
Bild

_________________
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 22, 2019 9:44 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:54 pm
Inlägg: 8
Keep it up! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 18, 2019 10:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 333
Ort: Smedjebacken
Har grejet lite nu med bilen.
drog färdigt kablarna på vänstersidan. är kablar till lysen/blinkers och rutspolning. lött och kabelstrumpa.
Bild

Bild

Fick dit oljekylaren med. har bättringslackat lite i fronten med. slipat bort massa ytrost o skit.
Bild

och lite sportiga hål i kofångaren, ska göra något sorts hål nere till oljekylaren med, dock inte kommit på vilken form jag ska ha på hålet? nån idé någon?
Bild

Även ett wish fynd :hey:
Bild

Håller på och gör färdigt grenröret och toppen nu med. så snart kan motorn åka i bilen 8)

_________________
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 13, 2019 9:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 333
Ort: Smedjebacken
Har hänt lite allt möjligt småplock.
tex,
Bromssystemet är klart (tagit bort ABS)
monterat pedalställ
dragit färdigt elen i fronten
satt i underdelen i bilen
dragit färdigt oljekylningen
monterad på fronten.
m.m

ett par bilder med.

måttar o passa in lite slang m.m ska bygga tryckrör strax
Bild

bäste malungs västen på väggen :thumbright:
Bild

Bild

mycket damm blir de. kommer få damma ett tag till :doh:
Bild

_________________
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 13, 2019 9:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Inlägg: 2203
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Ser riktigt fint ut :thumbright: Önskar jag var där i mitt bygge :wink:
Hur får du Photobucket att fungera?
:arrow: NXJ

_________________
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 14, 2019 8:38 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 333
Ort: Smedjebacken
* * * NXJ * * * tack så mycket!! hehe jag har ganska mycket kvar jag med även fast de kanske inte ser så ut :roll: men jag jobbar på sakta men säkert :)
jag trycker på upload på sidan, kommer upp massa reklam och skit att man ska uppgradera. men man får försöka trycka bort sen ladda upp bilder så fort man kommer in på upload :)
¨
tråkigt att de blir en logga på bilderna bara, ska kolla om jag hittar något annat ställe snart och ladda upp bilder på.

_________________
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 22, 2019 10:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 333
Ort: Smedjebacken
Drog toppen nu på förmiddagen.
Efter lite prat med Patrick så drog jag 95 nm med 12.9 insex. 20-50-95 nm med en elring packing.
nu kommer de väl bli ramaskri att jag dragit toppen för löst. Ge mig lite feedback varför jag ska dra ett annat moment isådantfall? :thumbright:

Elring packning
12.9 insex bult.
APR fett på gängor, brickor och under skallen.

Bild

testade bildtagg.se nu ist med bilder. säg till om bilden inte fungerar.

_________________
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 26, 2019 5:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 333
Ort: Smedjebacken
Nu är toppen limmad och remmen monterad.
ett nytt sprut har kommit hem med.

Bild

Maxxecu Mini.
Bild

_________________
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 28, 2019 6:56 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Inlägg: 242
Ort: Dalarna
Kul med MaxxEcu mini. Då är vi två med det sprutet.
Tänkte försöka baka in hela systemet i original luftburk och bara dra in det nödvändiga i bilen.
Nyttja IP-klassningen :)

Nyfiken på topplocksbultarna, varför 95nm? Varför inte mer?
Vinner du något på att inte dra så hårt? Har du härdade brickor under skallarna?

Som du säkert redan vet så tål 12:9 M12:a med grov delning omkring 140nm.
Gängorna i blocket tål minst det.

Jag tror jag drog mina 12:9 insex 60-90-130nm, av den enkla anledningen att tillverkaren rekommenderade det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 30, 2019 8:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 333
Ort: Smedjebacken
Ainok, efter lite tips av patrick (kadett4wd) så testar jag 95nm.
Han skrev lite i denna tråd med som jag la upp förut: viewtopic.php?f=12&t=97054&start=15

Rostfria brickor använde jag. Läst några som använt med bra resultat och andra som inte gillde de. Jag tog vad som fanns hemma.

Kul att du också ska använda mini! :thumbright: är du ifrån närheten av barken?? Kanske ses i sommar :whistle:

Mvh

_________________
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 31, 2019 8:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9533
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ainok skrev:

Jag tror jag drog mina 12:9 insex 60-90-130nm, av den enkla anledningen att tillverkaren rekommenderade det.


Man deformerar blocket så väldigt med högt moment.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 31, 2019 9:44 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 333
Ort: Smedjebacken
Jag bara samlar på mig delar hehe
Böt bort mitt mega squirt mot nya matchade 1200cc bosch ev14 :thumbright:
de ska nog räcka till mitt 500hk mål.

Bild

_________________
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 03, 2019 12:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 333
Ort: Smedjebacken
Funderar lite på mitt bränslesystem.
ska använda mig av detta tänkte jag.

denna Walbro GSL 392. 255 liter/h.
Bild

+ en no name 044.
och orginal tankpump som matar en catchtank. An8. nukerail. 1200cc spridare.

vad räcker detta till tro? eller ska jag vara säker och skaffa en till wallbro?

mål 500+ hk

_________________
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 03, 2019 9:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 297
Ort: Stockholm
Nu räcker väl dina spridare till mer än 500hk, men anta 85% duty cycle, 1200x0.85=1020cc/min=1.02L/min vilket ger 1.02x4x60=244.8L/h

Sett så så räcker ju en walbro precis. Men man får väl tänka på att flödet på pumpen är specad vid 3bar? Har du 2 bar laddtryck så måste pumpen pumpa 5 bar. Kan vara värt att kolla ett tryck/flödesdiagram kanske.

Nån med praktiskt erfarenhet av liknande byggen kan säkert komma med bättre tips :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 04, 2019 8:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 333
Ort: Smedjebacken
Det borde ju räcka med en kina 044 också då. har ju de liggande på hyllan tänkte jag :)

_________________
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010