Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån feb 18, 2019 3:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: ons okt 17, 2018 4:22 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 28, 2008 6:40 pm
Inlägg: 39
Ort: Skatval, Norge
Införskaffade denna for ca 3år sen. Då var den redan turbo och manuellkonverterad från en tråkig FB med automat. Förra ägaren fick den ej reg bes med denna setup så jag fick köpa den för en vettig penning. Det var då i princip en sugmotor påmonterad allt rundt från en turbomotor inklusive en 19T.
Jag rev ur motorn och sätte dit ett nybyggd block med H profilare och 0,3 överdim kolvar svarvad till ca 8:1 i komp, 531 toppen med VX3 kam lyftades över frå FB motorn. Fick bilen bes med turbo åkte direkt hem och sätte dit BC racing coils samt en 22T turbo från Turbomeck, 3,5"LMM med chippar åkte in med. Åkte val typ 300mil med ca 1,8bar i ladd innan turbon rasade totalt.
Skaffade då en BW EFR7064 och det var då allt började spåra ur......

Åket typ en sommar med EFR turbon och bilen gick bra trots LH2.4 med 3,5"LMM och 630cc spridare. Labbade lite med mappning av sprutet och det funkade sådär. Laddtrycket ökades och stannade på 2.2 bar i slutet.

Så tyckte jag att en så fin turbo måste ju ha ett bättre sprut. Tog ett MS2 från hyllan byggde lös härva, laddtrycksstyrning, extra tändsteg USB mm. Enda jag inte hade gjort var att testa sprutet innan jag startade. Självklart var det stendödt. Tröttnade på det och tog et annat sprut från hyllan, ett oanvändt Haltech E8 tillsamans med en AIM Sport Strada dashdisplay, nu tog man på riktig stegen bort från ett budgetbygge.

Lånade garaget till en kompis i januari 2017 och påbörjade ombygnadet av motorstyningen. Vi rev ut i princip allt el och rensade bort allt onödigt, samma med inredning. AC som ändå inte längre funkade fick bytas mot er litet race varmpaket. Mycket vikt åkte ut....
Tog bilen i bromsbänken efter detta. Stannade på 373Hp och ca 500Nm vid 2.2 bar. Inte illa då i princip det är en orörd motor med orginal grenrör mm. Men plågades väldig mkt med triggersignalen. Spes i ett punkt i mappet, 1700rpm där man åker i stort sett rundt 80km/t. Provade olika experiment med VR, hallgivare, signalkonverter utan att lyckas. Gick aven till inköp av ett 36-1 triggersetup från KL utan att det blev nåt bättre. Åkte typ max 5mil den sommare pga detta.
Som kronan på värket lyckades jag skrota dubbelmassa svänghjulet, då åkte den i garaget och skyltarna plockades bort.

Då bestämde jag att nu byggs det fullt ut racebil!
Januari i 2018 rev jag ner framvagn och bromsar. Allt blev nytt. Rörbärarmar från Myranes, skivor från S60R och Cadillac XTS ok. Sellholm krängare fram och bak. Fick aven ombyggd panhardstag mm.
Fälgvalet blev 8st beg race fälgar från ATS med benämningen DTC i 9x17" ET25, blev 20mm spacers med 5x112 -> 5x108 så det blev mkt tight!
Kan välja lite emellan uppsätningarna, Yokohama Advan slicks 230/610-17 på törrt och Federal RS-R 595 235/40-17 i regn.
Motor åkte ut och ett nytt paket som jag fick tag på via Blocket åkte in.
Nu blev det helsmidd botten med ARP bultar i topp vev och svänghjul 531:a med stora ventiler mm.
Vxl lådan blev nu en ZF 6vxl från 320D med 765 tryckplatta och 6 puckad fjädrat lamell.
Sålde iväg turbo, grenrör och sprut från den nya motorn då det saknades canbus på sprutet och da jag tyckte HX40an var brutalt stor. Byggde nytt grenrör till EFR turbon samt sätte dit en kamsynck givare på mellanaxel. Blev nytt bränslesystem med 30L fuelcell mm.
Kun åkt med den 1 dag i år och den funkar mkt bra nu, framvagnen känns stabil och väghållningen är underbar.

Vinterens projekt blir att få dit större spridare, nya turbon, en extra 044 pump, konvertera til race E100 bränsle, svetsa in buren och bromsa den.

Hoppas ni gilllar den.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

_________________
Geir Magne Valstad

244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04


Senast redigerad av GMV fre dec 21, 2018 9:55 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: tor okt 18, 2018 5:34 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 299
Ort: Smedjebacken
Fränt projekt!
har du nån styvare slang till kopplingen/slaven? eller kör du orginal?

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: tor okt 18, 2018 9:41 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 28, 2008 6:40 pm
Inlägg: 39
Ort: Skatval, Norge
Joakim Borg skrev:
Fränt projekt!
har du nån styvare slang till kopplingen/slaven? eller kör du orginal?


Hej och tack.
Sitter nypressad stålarmerad AN3 slang där.

_________________
Geir Magne Valstad

244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: fre okt 19, 2018 9:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 299
Ort: Smedjebacken
Okej :thumbright:

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: fre okt 19, 2018 9:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 28, 2008 6:40 pm
Inlägg: 39
Ort: Skatval, Norge
Lite fler bilder. Har aven fått monterad bärarmar bak och på så vis fått 40mm extra sänkning bak.
Panhardstaget blev forlängd 13cm och fasten på axel sänkt 7cm och flyttad helt ut til bärarmen. Nu ligger panhardstagen horisontal med axel. Aven lite bilder från bromsmontering och sänkning av spindlar.BildBildBildBildBildBild

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

_________________
Geir Magne Valstad

244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: fre okt 19, 2018 10:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 299
Ort: Smedjebacken
Kul o följa mycket roliga lösningar håller själv på med en 940 :)

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: lör okt 20, 2018 5:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 28, 2008 6:40 pm
Inlägg: 39
Ort: Skatval, Norge
Joakim Borg skrev:
Kul o följa mycket roliga lösningar håller själv på med en 940 :)
Tack. Har kollad lite på din med. Kul med 16V och turbo, men tycker det är lite billigare med 8V. Har en 2,5L 16V ståande själv som skal i min 240.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

_________________
Geir Magne Valstad

244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: sön okt 21, 2018 5:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 299
Ort: Smedjebacken
den vill vi se mer av :)

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: tis okt 23, 2018 10:26 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 28, 2008 6:40 pm
Inlägg: 39
Ort: Skatval, Norge
Det har stått iro i många år men den åker ingenstans.
Har just bytad kam til AGAP sin med fjädrar och titanretainers.
Bytade bakljus samt lackade upp emellan ljusen på nytt.
Fick aven lite smygreklam.BildBildBildBild

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

_________________
Geir Magne Valstad

244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: ons okt 24, 2018 10:17 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 125
Ort: Härnösand
Mycket trevligt bygge!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
/Thomas Sörensen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: ons nov 14, 2018 10:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 28, 2008 6:40 pm
Inlägg: 39
Ort: Skatval, Norge
Tack!
Inte mycket gjord sen sist men planerna finns inför vintern. Nya tändspolar och ny EFR turbo snappet värre.
BildBildBild

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

_________________
Geir Magne Valstad

244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: mån nov 26, 2018 11:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 299
Ort: Smedjebacken
:thumbright:

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: lör feb 02, 2019 8:09 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån dec 22, 2014 9:06 pm
Inlägg: 14
kul bygge :thumbright: :thumbright: :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: sön feb 03, 2019 9:48 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 28, 2008 6:40 pm
Inlägg: 39
Ort: Skatval, Norge
Tack.
Har hand lite mer sedan sist. Håller på med full bur och turbobyte nu. Grenrör och turbinhus ska skickas iväg for lite ceramic coating. Ska uppgraderra med dubbla 044:or med ebay filter. For att vara på den säkra sidan bytade jag filterinnsats till 10micron rostfri från Aeromotive.BildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBild

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

_________________
Geir Magne Valstad

244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 940, asfaltracer.
InläggPostat: mån feb 04, 2019 5:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 299
Ort: Smedjebacken
schysst bursats! kul o se bilder när de är klart!. är sugen själv på bur i min :)

_________________
Morgårn Speedshop´s
Sponsorer: KL Racing - Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010