Thomas Volvo 240 Turbo
Postat: fre dec 14, 2018 11:35 pm
Hallå i kylan,
Har funderat på att veva ihop en tråd gällande min 244 -83 jag köpte för ca 4 år sedan om det finns något intresse för detta.
Jag var ute efter en fin 240 och ramlade över denna på blocket i Övik och blev i eld och lågor direkt.
Bilen i fråga är en 244 -83 som vid köpetillfället precis fått lite ny plåt, en ny lack och var utrustad med det tidsenliga R-sport turbokitet som monterades av Volvo-verkstäderna på 80-talet.
Sagt och gjort åkte jag för att kolla på bilen och blev positivt överraskad. Jag har själv jobbat med bilplåt sedan jag gick ut skolan och det som gjorts på Volvon var verkligen snyggt gjort!
Blev störtkär direkt och en affär kunde inte undvikas Ett annat plus var att det i tilläggsinformationen endast står T31B (motor ändrad) utan annan tilläggstext så det lämnar ju lite bra möjligheter.
2 bilder då jag precis var hemkommen efter första tvätten
Åkte en sommar med bilen i stort sett som den var när jag köpte den förutom byte av fälgar, men sommaren efter kände jag att B21ET:n med förgasarturbon saknade lite knuff och att det skulle vara roligt med lite mer effekt. Då blev det som det oftast blir med sådana här bilar ”man bara ska åka” att bli lite ändrade planer.
Kom över ett MS1 v3 av en granne som åkte i tillsammans med ett extraktorgrenrör och en T3/T4 turbo ( jag vet, jag trodde också att det skulle fungera bra i mina drömmar ).
Åkte så nästa sommar och fick bilen att gå hyfsat bra, men inte så som jag hade önskat. Det fattades effekt!! Och jag hade även problem med surge som jag senare förstod att man ska akta sig för dessa aggregat.
Motorrummet så som det såg ut efter montering av sprut osv.
Åkte så sommaren därpå, men efter undanställning då säsongen var över bestämde jag mig för att bygga ny motor.
Fick tag i ett FK-block med 531-topp som renoverades med nya lager och ringar samt H-profilare och en Schwitzer S200 köptes. En KLR T3 kam monterades och toppen fick en tillputsning och mirafräsning av Krister Björk.
Pannrummet så som det ser ut idag
Även lite övrigt har hänt med bilen sedan inköp så som andra fälgar (ja jag vet att alla åker MK18 men dom sitter ju så s*tans bra på 240 ), montering av coilovers, en grupp-a vinge och lite andra småsaker
Även 3,91 utväxling och aussielocker diff monterades i somras, och vilken skillnad det blev jämfört med den ruttna 3,54 som satt där original.
Efter lite mer gatmappning började bilen gå riktigt bra vilket började märkas då M45:orna rasade på löpande band av bara ren segdragning (3ans växel som vanligt)
Då valde jag att montera en M90 jag hade liggandes vilket medförde ombyggnation till hydrauliskt koppling och lite annan justering, men oj vad trevlig den blev att köra med de växellägena och en 5:e växel att peta i
Efter detta har jag även monterat en lös hastighetsmätare jag hittade i Kina med induktiv givare som sitter i vänster framhjul för att slippa gnäll vid besiktningen.
Blev även en sväng till Motor Nord i somras för effektmätning
Ja lite snabbt sammanfattat är det så här det ser ut nu och bilen börjar bli exakt så som jag vill ha den. Har kört ca 100 både hårda och mjuka problemfria mil i sommar med nya motorn så visionen är att bara åka till sommaren utan större ingrepp och ev ta något varv på Bus1 på Mittsverigebanan och diverse bilträffar.
Finns det intresse kommer jag i denna tråd uppdatera löpande vad som händer och sker med bilen i framtiden
Bjuder på ett klipp innan bilen ställdes undan då aussielockern precis hade monterats. Blev genast lite annorlunda att köra, så nu måste man lära sig att köra bil också
https://youtu.be/GUiD4PLnRYo
Dagens motorrecept ser ut som följer:
Block: B230FK med oljekylda kolvar
Topp: 531 portad och mirafräst med std. ventiler. WT-service hårdare fjädrar.
Kam: KLR T3
Stakar: H-profil
Kolvar: Std FK
Grenrör: Kl extraktor ombyggt för extern wastegate
Turbo: Schwitzer S200
Wastegate: Extern 47 mm
Sprut: Megasquirt 1v3
Spridare: Rc 750cc
Bränsle: 98
Bränslepump: 1st Bosch 044
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har funderat på att veva ihop en tråd gällande min 244 -83 jag köpte för ca 4 år sedan om det finns något intresse för detta.
Jag var ute efter en fin 240 och ramlade över denna på blocket i Övik och blev i eld och lågor direkt.
Bilen i fråga är en 244 -83 som vid köpetillfället precis fått lite ny plåt, en ny lack och var utrustad med det tidsenliga R-sport turbokitet som monterades av Volvo-verkstäderna på 80-talet.
Sagt och gjort åkte jag för att kolla på bilen och blev positivt överraskad. Jag har själv jobbat med bilplåt sedan jag gick ut skolan och det som gjorts på Volvon var verkligen snyggt gjort!
Blev störtkär direkt och en affär kunde inte undvikas Ett annat plus var att det i tilläggsinformationen endast står T31B (motor ändrad) utan annan tilläggstext så det lämnar ju lite bra möjligheter.
2 bilder då jag precis var hemkommen efter första tvätten
Åkte en sommar med bilen i stort sett som den var när jag köpte den förutom byte av fälgar, men sommaren efter kände jag att B21ET:n med förgasarturbon saknade lite knuff och att det skulle vara roligt med lite mer effekt. Då blev det som det oftast blir med sådana här bilar ”man bara ska åka” att bli lite ändrade planer.
Kom över ett MS1 v3 av en granne som åkte i tillsammans med ett extraktorgrenrör och en T3/T4 turbo ( jag vet, jag trodde också att det skulle fungera bra i mina drömmar ).
Åkte så nästa sommar och fick bilen att gå hyfsat bra, men inte så som jag hade önskat. Det fattades effekt!! Och jag hade även problem med surge som jag senare förstod att man ska akta sig för dessa aggregat.
Motorrummet så som det såg ut efter montering av sprut osv.
Åkte så sommaren därpå, men efter undanställning då säsongen var över bestämde jag mig för att bygga ny motor.
Fick tag i ett FK-block med 531-topp som renoverades med nya lager och ringar samt H-profilare och en Schwitzer S200 köptes. En KLR T3 kam monterades och toppen fick en tillputsning och mirafräsning av Krister Björk.
Pannrummet så som det ser ut idag
Även lite övrigt har hänt med bilen sedan inköp så som andra fälgar (ja jag vet att alla åker MK18 men dom sitter ju så s*tans bra på 240 ), montering av coilovers, en grupp-a vinge och lite andra småsaker
Även 3,91 utväxling och aussielocker diff monterades i somras, och vilken skillnad det blev jämfört med den ruttna 3,54 som satt där original.
Efter lite mer gatmappning började bilen gå riktigt bra vilket började märkas då M45:orna rasade på löpande band av bara ren segdragning (3ans växel som vanligt)
Då valde jag att montera en M90 jag hade liggandes vilket medförde ombyggnation till hydrauliskt koppling och lite annan justering, men oj vad trevlig den blev att köra med de växellägena och en 5:e växel att peta i
Efter detta har jag även monterat en lös hastighetsmätare jag hittade i Kina med induktiv givare som sitter i vänster framhjul för att slippa gnäll vid besiktningen.
Blev även en sväng till Motor Nord i somras för effektmätning
Ja lite snabbt sammanfattat är det så här det ser ut nu och bilen börjar bli exakt så som jag vill ha den. Har kört ca 100 både hårda och mjuka problemfria mil i sommar med nya motorn så visionen är att bara åka till sommaren utan större ingrepp och ev ta något varv på Bus1 på Mittsverigebanan och diverse bilträffar.
Finns det intresse kommer jag i denna tråd uppdatera löpande vad som händer och sker med bilen i framtiden
Bjuder på ett klipp innan bilen ställdes undan då aussielockern precis hade monterats. Blev genast lite annorlunda att köra, så nu måste man lära sig att köra bil också
https://youtu.be/GUiD4PLnRYo
Dagens motorrecept ser ut som följer:
Block: B230FK med oljekylda kolvar
Topp: 531 portad och mirafräst med std. ventiler. WT-service hårdare fjädrar.
Kam: KLR T3
Stakar: H-profil
Kolvar: Std FK
Grenrör: Kl extraktor ombyggt för extern wastegate
Turbo: Schwitzer S200
Wastegate: Extern 47 mm
Sprut: Megasquirt 1v3
Spridare: Rc 750cc
Bränsle: 98
Bränslepump: 1st Bosch 044
Skickat från min iPhone med Tapatalk