Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Som en man från SFRO en gång sa angående att söka dispens för 20kw/100kg. "Turbo och bigblock underlättar inte men jag säger inte att det är omöjligt" :)

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Hittade en fräst kamkåpa på annons nere i skåne till ett bra pris. Stod det att han även hade 2st oljesumpar, frågade då om det var oljetråg som menades.
O oljetråg var det fast till traktorpulling (stora) men ägaren skulle slänga de så han sände med de gratis. Frakten blev något dyrar men den var i aluminium så något att bygga torrsumpstråg av. När jag skulle hämta paketet så frågade ombudet vad det var för något. Det var två tråg vända emot varandra ihopskrovade, innuti låg en låda med kamkåpan. Svarade bildelar :)

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

I början av sommaren 2018 började jag tänka lite på framtiden gällande själva grundmotorn. Som bestod av följande när den köptes in. Det jag ändrat tidigare är insuget och de effektgivande ventilkåporna.
460 motor borrad till 466.
eagle stålvev.
eagle H-stakar.
smidda flat top kolvar 0,30borr.
comp hyd kam xe-284-h
portade och planade 1,5mm std toppar med rostfria 2,19/1,72 ventiler.
Weiand 2plans insug.
sfi damper och flexskiva.

Med tanke på den bottendel jag hade så ville jag gå vidare med motorn. La som bekant ner turbo planerna men insprutningen lever vidare.
Men kom fram till att mekanisk rullkam ville jag köra med så beställde följande från Summit.
Rullkam
Lyftare
Vippor
Fjädrar
Retainers
Knaster
toppackningar
kamdrivning

Ja delar av detta smörgåsbord

Bild

Hade tidigare pratat med Engine kit racing om att bygga om det toppar jag hade från pedestal till studs monterade vippor. Så inför deltävlingen i Karlskoga under street week så slängde jag av topparna och in med de i bilen. Ägaren till nämnd firma jobbade nämligen på banan under denna tävlig. Så då kunde det passa att lämna över dessa fastän att det var semester. Men hade ingen brådska med att få dessa klara. Hämtade faktiskt inte dessa förens nu i mellandagarna men det berodde enbart på mig själv.

Under semestern så kollade jag lite närmare på motorn. Såg då att det var märken i alla kolvar efter kontakt med insugsventiler. Denna option trodde jag inte att kolvtillverkaren stod för. Så jag började plocka ner hela motorn för att se hur det såg ut. Kolvbultarna som är flytande var skurna i kolvarna, de fick drivas ur med don. Vevstakarna hade en stigande färgskala. Veven hade kännbara repor på en av vevtapparna. Lagerspelen var för tajta.

Tog delarna till en motorrenoverings firma som låg nära så de fick gå igenom delarna.
Vevstakarna var ombearbetade i storändan så de var runda. men de låg just under min i innerdiameter.
Kolvbultshålen skulle kanske gå att brotcha till beroende på hur mycket man var tvungen att ta.
Blocket som var 030 borrat låg utanför toleransen redan nere i cylindern och ökade hela vägen upp.

Då stod man där med en bottendel som inte var i närheten av vad man trodde att man hade.
Kolvarna kände jag att jag inte ville använda. Det hade kanske gått att fix kolvbultshålen men hur de verkligen mår vet man inte.
Köpa nya kolvar till ett block som ligger utanför spec kändes inte heller rätt.

Så det blev att köpa nya kolvar, borra blocket, toppdecka blocket, montera nya kamlager de som satt var inte så fina.
Köpa nya ram och vevlager.

Kommer åka på nya vevstakar, balansera om motorn.
Kanske får köpa nya toppackningar de som köptes tidigare var för annat borr.

Tänkte sen att jag borde kontakta säljaren och höra vad han säger. Visst det hade gått kanske 4år sedan den köptes men den var aldrig startad.
Skrev först ett sms men det fick jag aldrig något svar på. Nr borde varit rätt eftersom han hade nya annonser ut med samma nr. Provade då mail och fick tillslut kontakt. Men vi kan säga att vi hade inte samma syn på det hela. Mitt sista mail fick jag aldrig svar på.

När jag hämtade hem topparna så var ventiler och fjädrar bredvid i en låda. Sa tidigare att de inte behövde återmonteras eftersom jag skulle byta fjädrar mm.
Ventilerna var uppmärkta om någon undrar. De hade varit tvungna att planslipa topparna, det såg tydligen it som att de gått varma.
I denna låda så låg det 8st stora "brickor" och tänkte först vart har dessa suttit. När jag sedan mätte upp avståndet mellan fjäderbrunnen och retainer. Förstod jag att de legat under fjädern på avgasventilerna. De var 2mm tjocka och de styrde mot fjäderstyrningen som är max 3mm hög och med fasad topp. I och med detta så saknades det nästan helt styrning av fjädern i botten. i toppen var det inte mycket bättre för där var styrningen för smal.

Pedestal vipporna var schimsade med av fasade brickor. Detta tog jag i diskutionen med säljaren, med svaret att han hade väl inge annat.

Så vad jag lärde mig av detta är att jag skulle byggt motorn själv från grunden.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Fast Templar »

Känner att det är läge för ett litet förtydligande kring denna hemska motor, då det är jag som har sålt den.

Först lite bakgrund och vad jag anser mig sålt. Denna motor satt i en bil jag köpte från ett dödsbo, en ren DR bil.
Fick av förklarliga skäl ingen information om motorn, mer än att av en dom som vart med och mekat i teamet sa att det vart en del lagerproblem med motorn, men att detta vart fixat av någon firma på orten där bilen fanns. Jag listade dock ut rätt snabbt vad problemet va, att ett synnerligen pundigt tråg med frontsump satt på. Så den första åtgärden vart att montera en accusump.

Sedan tog jag bilen utan vidare åtgärd till Kjula för test, och den fungerade klockrent förutom lite irriterande vibrationer i bilen som jag inte riktigt kunde sätta fingret på.
Körde sedan 2-3 tävlingar med bilen med goda resultat och tider runt mitten 10or med lite gas.


Bilen såldes sedemera då min "riktiga" racebil vart klar och denna motor vart stående i hörn, va någon som behövde topparna så dessa såldes. Tänkte att denna borde duga som en halvass "raggarmotor" då inga upenbara fel syntes efter en liten inspektion förutom att veven såg ut att vara obalacerad, så denna lämades iväg på balacering. Gjorde vidare inga mätningar eller koll av cylindrar osv då motor funkat utan problem tidigare, och vad jag minns såg allt ok ut. Plockade sedan ihop motorn med en snäll hydkam och ett set småportade std toppar låg på hyllan.

Motorn såldes sen till Robban för en vad jag minns billig peng, berättade även att det va en gammal avlagd racemotor och inte en nyrenoverad motor med nya prylar. Detta va 2013.

När Robban sedan hörde av sig för nån månad sen och sa att stakarna va skrot och kolvbultarna va skurna, va jag lite skeptisk men erbjöd mig utan vidare diskusion att köpa tillbaks motorn för samma peng han gett för den.
Men det gick inte för han hade redan fixat det mesta av felen och köpt nya prylar osv.

Min bestämda upfattning kring detta är att om man ska reklamera en vara ska detta diskuteras med säjaren innan vidare åtgärd tas, inte efter man löst problemt själv och sedan kräva ersättning. Sedan dessutom ändra motorkonceptet och föreslå att jag ska bekosta ombalacering!.
Till saken hör att jag har en hel del prylar till dessa motorer, och är helt övertygad om att detta hade kunna lösas på ett smidigt sätt om Robban kontaktat mig direkt när dessa fel uppdagdes.

Sedan har jag en del funderingar kring dom påstådda felen oxå, Detta med att stakrna skulle va obrukbara pga av vad jag upfattat som ett lättare lagerhaveri som färgat stakarna lite, samt att dom efter det blivit renoverade och beviserligen har funkat i långt vassare setup än den jag sålde har jag lite svårt att köpa, sedan kan man köpa dessa stakar per st för en billig peng om nu detta är ett stort problem. Även lagerspelen som tydligen va tighta lär ha dom vart samma som när den gick som racemotor utan problem. Sedan kolvarna med detta att ventilerna tagit i är garanterat något som hänt i motorns tidigare liv och inget som påverkar funktionen i denna motor överhuvudtaget. Sedan detta med kolvbultarna, hade jag sett detta hade jag alldrig låttit det passera, måste vart så att jag hade turen(oturen) att skicka en frisk kolv och stake som reference för beräkning av bobvikt. Men så som motorn va byggd tror jag inte denna pryl hade påverkat funktionen nämnvärt då stakarna är fullflytande. Tror även detta hade kunnat lösas med en honing av kolvbultshålen. Men jag är helt med dig i ditt tänk med att borra om motorn när man ändå håller på, speciellt om inte borret är 100. Men känner inte att det är något som jag ska bli belastad för. Sedan vad shimsningen av vipporna anbelangar är det normalt förfarande på dessa motorer för att få rätt preload på lyftarna, Sedan kan jag hålla med om att det ser lite "Kalle Anka" ut med slipade brickor, men ser inget problem med detta rent funktionsmässigt. Vad ventilfjädrarna anbelangar har jag inget minne av denna specialare eller att topparna skulle sett ut att ha gått varma? va sanolikt något jag hade på hyllan som åkte på och som jag tyckte såg ok ut.

Sedan kan man undra vad jag lärt mig av detta, jo att alldrig sälja en motor om inte allt är nytt. Men mina intentioner med denna maskin va goda och jag tror fortfarande att den skulle funkat ok som jag sålde den, dvs som halvass raggarmotor. Sedan skulle jag nog inte kalla mig själv för en Fordprofil, utan är bara en glad amatör som hobbymeckar med allt möjligt som jag tycker är kul för stunden....
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Hade inte tänkt att gå så här öppet men om du önskar det så okej för mig.

Du erbjöd mig orginal vev och stakar av den starkaste typen för det räckte för den kobinationen.
Jag var inte intresserad orginal delar. Sen säger du att det var en vass raggarmotor du sålde.
Ja det stämmer men specen du angav på motorn var det som gjorde att jag köpte motorn.
Det var shortblocket som var det som sålde motorn och det vet du mycket väl.

Nedan har ni vår mailväxling för den som är intresserad av att läsa.

Hej Chribbe

Jag köpte en 460 motor och c6 låda av dig för ca 2 år sedan.
Bygget är inte klart så motorn har bara ståt i ett hörn.

Jag ska använda bla ett annat oljetråg så började titta lite närmare på motorn. Det jag då upptäckte var att 5 av 8 stakar är blå anlöpta.
Samtliga kolvar har tagit i insugsventilen. Hoppas det inte är samma ventiler som sitter i topparna men det lär jag märka snart. Kolvarna har nypta kolvbultar i olika grader. Vevaxeln har en vevtapp som behöver poleras.

Vipporna var upphöjda med slipade brickor. Troligen för att kompensera för planingen av toppar och kunna använda original längd på stötstänger.
Dessa brickor täcker in hela ytan har ingen vidare hållfasthet. 
Nu har jag lämnar bort topparna för att fräsa om till riktiga pinnbult.
Så ovan spelar ingen större roll men inte en så snygg lösning.

Byter nu ut både kolvarna och stakarna för detta är inget som jag vill ha i min motor. Detta blir en del extra pengar att lägga. När jag i mina ögon redan lagt ut dessa när jag köpte motorn av dig.

Med din erfarenhet av Ford motorer så kändes det säkert att köpa en färdig motor av dig.

Kan komma förbi med kolvar och stakar så får du se hur dessa ser ut. Sänder även med några bilder. 
Hur ställer du dig till detta? Kan du tänka dig en viss kompensation för detta?

Mvh Robban

Hej, blir lite konfunderad över detta då jag inte sålt någon dylik motor på typ 5år!.
När jag ser bilderna på stakarna tror jag mig veta vilken motor det rör sig om i alla fall.

Den satt i en racebil jag köpte från ett dödsbo i Sundsvall, pratade då med en av killarna som va med i teamet.
Det jag kommer ihåg var att han berättade att dom haft problem oljetrycket då bilen hade frontsump,
och att dom haft motorn på en motorrenoveringsfirma i Sundsvall och fixat skadorna.

Efter köpet tog bilen till Kjula och testade den utan att röra en skruv, och den funkade bra och hade bra oljetryck och inga konstigheter i övrigt,
Tror jag körde två tävlingar med den, men den började dra vatten så jag lyfte topparna, det visade sig att en topp va spräckt,
samt att ventilerna tushat kolvarna, men då var det skitvass mek-kam och SCJ toppar m stora ventiler.

Hur som helst så vart det en strokermaskin i den bilen istl, och denna motor fick andra toppar och en hyd-kam istl.
Kommer inte ihåg om jag gjorde något åt shortblocket i övrig, då det är rätt länge sen.
Men frågan är- är den skuren i vevlagerna nu? och ang kolvarna- är det inte fullflyt på dessa stakar? är den skuren i lilländan också?

Och som jag sade tidigare har jag en del prylar kvar till 460, bla vev och stakar av sk Football typ, vilket är dom bättre std stakarna,
Dessa duger gott och väl till din kombo. Om du nu vill byta prylarna.

Fast jag misstänker att dina stakar är renoverade, så därav att jag frågar hur lagerna ser ut. Och om lilländan i stakarna ser ok ut tycker jag det kan räcka med att hona ur kolvarna och putsa till kolvbultarna, detta är inte superkänsligt om det är fullflyt.

Vad topparna och shimsningen av vipporna anbelangar så är detta normalt förfarande för att få rätt preload på lyftarna, och förkommer även på std maskiner.
Naturligvis inte med slipade brickor, men jag hade väl inte shims när jag höll på med denna, och jag ser inget problem med detta då det inte är någon svag punkt direkt. Faktum är att dessa vippor är det nästan aldrig några problem med och dom håller bra så länge man kör hydkam, troligtvis bättre än många rullvippor även om dom inte ser lika fancy ut samt att det är kuken att dom inte går att justera.

Men om nu fallet är att du känner dig lurad, så kan jag köpa tillbaks motorn för det du gav för den, inga problem, trots att det gått 5år eller mer.
Men jag tänker inte bekosta nya delar eller renoveringskostnader.
Vevaxel och stakar kan du få om du vill gå den vägen? 

Bollen är din, MVH Chribbe

Hej

Det är den motorn som du beskriver. Kommer ihåg gällande dödsboet.

Det jag minns av det som sas när jag köpte maskinen. var att när du körde med bilen så var det mycket vibrationer. Du trodde först att det var kardan men det visade sig sedan att det var motorn. Så motorn balanserades.
Så bitarna måste då ha varit isär och då borde du ha sett dessa saker. Du skriver själv att du känner igen stakarna och att kolvarna var notchade av ventil.
Du visste om dessa saker men nämnde inte detta när du sålde motorn till mig. Jag köpte motorn för den fina bottendelens skull. Det var en bra grund att bygga vidare på i framtiden.

Ramlagren ser helt nya ut så dessa kan inte varit körda. Vevlager kan ha varit körda men troligen inte. Tajta lagerspel. 

Vevstakarna är troligen renoverade i alla fall i storändan men ligger straxt under min i hål diameter. Uppmätta på motorfirma.
Men ingen vet hur egenskaperna påverkas av den extrema värme som de har fått utstå. Är alltså inga stakar jag kommer köra med.

Det är fullflytande kolvbultar i dessa men bultarna ska även gå att trycka pressas ut med fingrarna. inte drivas ut med don.
Går de att renovera kanske. Finns det inre skador som man inte ser med ögat kanske. Är alltså inga kolvar som jag kommer köra med.

Vevaxeln behöver poleras på ena vevtappen.

Blocket var något slitet i i loppen läs diameter. Men var okej för vad man kan räkna med på en beg motor. 

Men med den botten del jag trodde mig ha så var det dax att gå vidare med bygget.
Beställde rullkam och allt som hör till en sådan ombyggnation. Topparna skulle lämnas iväg för att fräsas om till studs. (iväg lämnade)
Har köpt insug insprutningssystem spridare tank pumpar torrsumpssystem till denna motor under årens lopp.

För att sedan inte ha en bottendel som går att lita på.

Har nu köpt nya kolvar, borrat om o deckat blocket. Nya stakar ska beställas.
Mycket pengar har lagts ner under åren för att bygga i ordning denna bil/motor.

Hade du sagt hur delarna såg ut inuti motorn och jag köpt den ändå så hade jag vetat om vad jag hade.
Nu har den stått och bygget fortsatt.

Så att köpa tillbaks motorn är inte möjligt. De delar du har är inte intressanta som du förstår.

Hade fel angående när jag köpte motorn det var hösten 2013 hittade mail om detta.
2016 köpte jag ett par headers av dig.

Du kan få köpa tillbaks kolvar och stakar. Eller ordna fram i alla fall ett par riktiga vevstakar (H profil)

Mvh Robban

Hej

Detta med vibrationerna kommer jag faktiskt inte ihåg, men när du säger det så var det nog så, i så fall lär motorn vart isär och blivit balanserad av Värmdö motorteknik,
och sanolikt fått nya lager, då motorn funkat byte jag nog bara lager utan att kolla spel osv, men jag kommer inte ihåg några detaljer runt detta tyvärr.

Det primära skället till att jag känner igen motorn/stakarna är att det är den enda 460cui motorn jag haft som inte hade orginalstakar.

Detta med missfärgningen är inget jag kommer ihåg, tyckte förmodligen inte att det var något problem helt enkelt.

Behövs inte mkt till lagerras innan stakarna får lite färg, nu kommer jag inte ihåg hur dessa såg ut men av bilderna att döma ser det inte så allvarligt ut.
Har det inte vart värre lagerras än att stakarna gått att renovera har jag svårt att se problemet med detta.

Du skriver att du vill ha "riktiga" H-profilsstakar, då kan jag upplysa om att den typ av stake du har är starkare.
samt att du åker på en ombalansering om du ska byta allt igen. I det läget skulle jag bygga en stroker alla dar i veckan.
Om jag inte missminner mig satt det nån gjuten Eagle vev i din maskin? en dito stroker vev kostar ca 4 papp, och det känns som väl investerade slantar om du nu ska börja ända på konceptet.

Detta med kolvarna är inte heller något jag minns, kan ha vart så att jag bara tog isär en kolv/stake inför balanseringen.

Som jag ser det är den stora grejen här att du vill ha en annan typ av motor än den du köpt av mig, detta var tänkt som en halvvass raggarmotor och hade sannolikt funkat utmärkt till det.
Till och börja med är detta helt fel toppar om du vill ha lite mos i maskin. 
Känns helt enkelt som du är inne på fel spår med detta koncept.
Men det är ditt val, men jag har lite svårt att se varför jag ska sponsra detta med nya delar.

Sedan skriver du att- "Mycket pengar har lagts ner under åren för att bygga i ordning denna bil/motor" detta tolkar jag som att du upptäckt dessa skador för länge sen? varför kontaktar du inte mig innan du börjar borra om block å fräsa toppar osv, då hade vi kanske kunnat lösa detta på ett bra sätt....

MVH

Hej

Det ända jag såg tidigt var brickorna under vipporna när jag lyfte ventilkåporna. Mer än så har inte motorn inspekterats genom åren för ens nu.

Det jag menade med riktiga stakar var att jag inte är intresserad av några original stakar.

Jag trodde jag hade ett annat short block än vad det sedan visade sig.

Med mycket pengar menar jag saker som sprut, bränslesystem, tändning, bakaxel, torrsump mm. 
Sedan beställdes rullkam och allt där till. under tiden kam mm var påväg från USA så öppnades motorn och dessa saker uppdagades.

Du har själv kört sönder motorer. Så du om någon borde förstå att man inte vill ha skadade saker i sin motor.

Att det var en halvvass raggarmotor du sålde stämmer men det var ändå bottendelen som gjorde att jag köpte den.
Stakarna hade nog fungerat men inte till det som de är specade för. Kolvarna hade nog mött en tidig död.

Det stämmer att jag vill ha en annan motor än den jag köpte av dig. Men tanken var hela tiden att utgå ifrån den bottendelen.

Topparna kommer jag använda tillsvidare. 

Det jag får/fått lägga pengar på är.

Stakar.
Kolvar. inköpt
Lager.   inköpt
Polering vev.
Borrning block. Utfört
Byte av kamlager. Utfört
Balansering.

En kompensation från din sida på i alla fall 5000:- tycker jag kan vara på sin plats. Eller att du tar fakturan för balansering och polering av vev. Använder mig av censur i censur.

Mvh Robban 

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Steve »

Allltså, nu orkade jag inte läsa hela eran konversation ord för ord men efter vad jag varit med om så skulle tycker jag att Chribbes erbjudande att köpa tillbaks motorn för samma peng ska räcka. Att du börjat renovera den och sen vill ha tillbaks pengar blir i fel ordning, även om du kanske tänkte att du skulle lösa det själv från början utan att blanda in honom?
Han kan ju inte vara säker på det du påstår ska ha hänt med motorn är sant, m.m. Han har säkert varit med om att folk försökt lura honom förut...det har då jag
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Fast Templar »

Anledningen till att jag valde att skriva ett svar på detta är att en polare hörde av sig och berättade om denna tråd(kollar sällan detta forum själv), han visste att det va en maskin jag sålt, eller så gissade han det. Hur som helst tyckte jag att jag lika gärna kunde ge min syn på saken, sen får folk själva avgöra om jag är ett rövhål eller ej. Kände även att din lökiga annons på kolvarna va en direkt pik mot mig.

Sedan detta med orginal vevpartiet jag nämde inledningsvis va innan jag visste din ambitionsnivå på detta motorbygge(sitter även fina 040 kolvar på dessa stakar), tänkte att du hade för avsikt att använda motorn i den konfigurationen den hade när jag sålde den. Har andra prylar oxå som kanske kunde funkat till dina planer bla prylar till strokerbygge eller kanske ett annat block och börja på ny kula, så kunde jag köpt tebax motorn och alla hade vart nöjda. För i ärlighetens namn är detta inte den rökarbottendel du verkar tro dig ha, jag vet inte vad jag kan ha sagt till dig när jag sålde den, för att få dig att tro det, men veven är väl i närmast att betrakta som en stock replacement, stakarna är väl ok för vad dom kostar och kolvarna är också helt ok i en normaltrimmad maskin, men inget jag skulle sätta i en racemotor direkt.

Men om vi ska försöka enas om något. Vad exakt på denna motor tycker du är skäl nog för att jag ska betala kompensation. Gissar att det är kolvar och stakar som är prylen här. Stakarna tycker jag du väl känslig med, men säg att man byter 1 eller 2 stakar så snackar vi ca 700 spänn per stake, och kolvarna kan jag känna att man i alla fall borde testa att hona ur innan man gör om dom till askoppar, vet inte varför du anser dessa vara skrot i övrigt pga av detta med kolvbultarna, jag tänker att detta kan bero på det faktum att det är fullflyt på staken och att dom rört sig för lite för att oljan ska tränga in ordentligt, men det är bara min hypotes. Hur många kolvar är dåliga btw?. Sen vet jag såklart att du redan köpt andra prylar och borrat å fixat, utan jag tänker vad som skulle ha krävts för att skulle tycka att bottendelen va ok när du köpte den, för det är det vi snackar om här....
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Fast Templar »

Kan även namna att jag tror inte Robban försöker lura mig, utan det är bara det att jag tycker detta borde ha löst sig på ett bättre sätt...
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Att försöka lura någon är inte riktigt min melodi. Tycker jag att motorn var okej byggd inte direkt. Vad jag trodde att det var för bottendel jag köpte, ja en som pallar runt 750-800hk. Att jag ändrar konceptet på motorn med för väl inte någon skillnad. Bottendelen som den var beskriven ska klara mer än den effekt som motorn levererade när den såldes.
Hade redan köpt och även beställt massa delar till motorn att återköpt inte var aktuellt. Hade nog inte ens tänkt kontakta säljaren utan knyta näven i fickan. Men irritationen växte fram så gjorde det ändå. Hade det gått att lösaa på annat sett ja möjligen men när motparten inte svarar tillbaks så blir det svårt. Ofta har man olika syn på saker o ting så även här.

1 av 8 kolvar gick det någorlunda lätt att få ur kovbulten. Samtliga kolvar har märken efter att de haft kontakt med ventilerna. Min teori är att detta hackande har förstört oljefilmen vid kolvbulten och möjligen även vid lagren vid storändan. Men kan ha helt fel. Det är ju inte omöjligt att det finns skador i kolvarna som inte syns. Av den anledningen ville inte jag ha de i min motor. Det är 5 av 8 där det är stor färgförändring gällande vevstakarna.

Angående att byta ut några av stakarna medför ett litet problem. Eftersom de ligger något under min i storändan och man köper nya. Där de troligen ligger i alla fall över min. Så får man olika lagerspel och får då bearbeta de övriga.

När veven var in för balansering så hade det inte varit fel att polerat den tapp som man känner reporna med nageln. Stod om jag mins rätt att det var en Eagel stålvev i annonsen. Det är säker samma sak som en gjuten Scat vev. Mailade Scat och frågade för nr på veven fanns ej med i deras katalog.

Men jag bygger vidare på bil och motor så någon gång kommer bilen att få se dagsljuset.

Mustang 68 HT 477BB C6
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Fast Templar »

Detta med att ventilerna har touchat kolvarna kan jag med stor säkerhet säga inte påverkat problemen med kolvbultarna eller tidigare lager problem, skulle tippa på ett ventilflyt vid något tillfälle, ser ut som en lindrig närkontakt, detta är inget som ligger och hamrar utan tar det i på riktigt så blir ventilerna krokiga och motorn stannar, men tror inte så är fallet här utan bara en liten smekning vid något enstaka tillfälle. Funderade även lite på det här med värmen på stakarna och hur eller om det påverkar styrkan på staken, kom att tänka på hur man monterar stakar med press fit, jo man värmer staken tills den blir blå för att få in kolvbulten, har aldrig hört något om att detta skulle försvaga staken, bara en tanke. Vad måttet på storändan anbelangar så är det nog ingen stor pryl att hona upp dessa en aning, annars finns det lager som är 001 större spel på. Vevtappen kan du putsa av själv med en lång bit fin smärgelduk om du är försiktig och stadig på handen. https://www.youtube.com/watch?v=BOwvtVNCTuQ
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Fast Templar »

Eagle och Scat har olika prylar, Scats prylar har haft högre kvalitet än Eagle tycker jag och många andra. Finns som cast steel och forged, så den gjutna brukar benämnas som stålvev. Torde va denna du har. https://www.ebay.com/itm/Eagle-Specialt ... rk:15:pf:0
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Fast Templar skrev:Detta med att ventilerna har touchat kolvarna kan jag med stor säkerhet säga inte påverkat problemen med kolvbultarna eller tidigare lager problem, skulle tippa på ett ventilflyt vid något tillfälle, ser ut som en lindrig närkontakt, detta är inget som ligger och hamrar utan tar det i på riktigt så blir ventilerna krokiga och motorn stannar, men tror inte så är fallet här utan bara en liten smekning vid något enstaka tillfälle. Funderade även lite på det här med värmen på stakarna och hur eller om det påverkar styrkan på staken, kom att tänka på hur man monterar stakar med press fit, jo man värmer staken tills den blir blå för att få in kolvbulten, har aldrig hört något om att detta skulle försvaga staken, bara en tanke. Vad måttet på storändan anbelangar så är det nog ingen stor pryl att hona upp dessa en aning, annars finns det lager som är 001 större spel på. Vevtappen kan du putsa av själv med en lång bit fin smärgelduk om du är försiktig och stadig på handen. https://www.youtube.com/watch?v=BOwvtVNCTuQ
Stakarna har blivit ombearbetade i storändan på grund av värmen, eller någon annan orsak som jag inte kan komma på. Ifall det krävs på en press fit stake vet jag inte men låter inte så troligt. Att det går att hona upp stakarna har jag koll på så även lagren. Polera veven med smärgelduk är inte riktigt min grej.

Är säkert en liknande vev som jag har.

Vi har olika syn på det hela så jag har inget intresse av att driva dena dialog med dig på nätet. Tog den mellan oss men dialogen tog slut.

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Då har det börjats att arbetats lite med bilen igen. Har köpt en annan bromspedal med utväxling för att köra utan bromsservo.
Sen har jag beställt lite delar till toppen. Schims i olika tjocklekar, brickor med styrning för ventilfjädrarna. Ett frässtål för att fräsa ner styrningen så det går att köra med dubbla fjädrar. Går även att ta ner fjädersätet om det skulle behövas eller jämna till.
Börjat mäta upp avståndet mellan retainer och fjädersäte. Insug går lätt med baksidan av skjutmåttet medan avgas blev mindre smidigt. Men som tur var så hittade jag vertyg för att mäta innermått med. Så dessa beställdes igår och kom med posten idag.

Här är en film på hur fräsverktyget fungerar.
https://youtu.be/7aTXiay8M9k

Bild

Bild

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Ville se ifall angivet seat pressure 210 lbs ca 95 kg stämde på de nya ventilfjädrarna. Det fick bli en budget variant som jag läste om tidigare här på Sävar. Tror det var Jens som kom med tipset. Så eftersom jag inte ägde en badrumsvåg så fick det bli ett inköp. Letade och hittade på Bauhus som hade bra priser. När jag kom dit så var det utförsäljning på demoex. De var fastskruvade på vägg så risken att någon hoppat på dom kändes minimal. 70% rabatt gav ett slutpris på 50kr.

Så till garaget och torkade av pelarborren. La en en plyfa imellan för nästan alla vågar är idag gjorda i glas. Tänkte att 95 kg på en sådan lite yta kändes ganska riskabelt. Sen att jag själv vägde in under 95 kg kändes ganska så skönt :)

Vågade inte prova open pressure för det var ca 50kg över vågens max som låg på 200kg.

Nu väntar jag bara på svar från kamtillverkaren angående vad seat pressure ska vara. Det stod konstigt nog inte på kamkortet. Fjädrarna är de som var rekomenderade av kamtillverkaren men de passar självklart andra kammar. Så vill veta att det blir så rätt det kan bli.

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Tittar just nu på Indycar men svenskläget kunde vara bättre. Så jag lägger in en bild på dagens arbete. Börjat att bygga framvagnsbalkarna det blir två st. kommer sedan att göra infästningar i dessa balkar för nedre A-armarna. Hade gjort en ritning i cad så hade alla mått och vinklar klara. Men det hade underlättat om jag hade ritat med rätt balkdimension. När jag ritade trodde jag att det var 80x40 men det var 80x50
Så när jag la ihop bitarna var den 3cm för bred, blev en modifiering :)

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Skriv svar