Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av jompazx »

Hur gör man när man svetsar sån balk i karossen? det är ju en jäkla skillnad i godstjocklek. får man bra inbränning i profilen? lägger du lite tjockare plåt som man börjar med för att få en bra svets in blaken? lite som när man sätter i bur. eller hur gör man?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

All ny plåt är från 2mm och uppåt. Jag kör ganska så mycket kräm på svetsen och så kör jag punkter i tät följd. Bilder på hela byggnationen av bakpartiet kommer.

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Då fortsätter bygget med ny frisk 2mm plåt. Började med bakre plåten först så att balkarna inte skulle flytta sig och träffa någon byggare under bilen.
Sen var det själva bakaxeln som behövde få 4-link plattorna på plats. Kapade upp som tårtbitat ur plattorna så att jag kunde lägga i axelrören. centrerade rören i plattorna med tigtråd. Punktade fast tårtbitarna igen sedan svetsade jag fast plattorna klockvis hela vägen runt. Sedan fick axeln stå och svalna. När jag senare monterade diff och axlar så höll man tummarna för att axeln skulle vara rak. Axlarna gick fint i så det gick vägen.



Bild
Bild


Sen var det upp med axeln på pallbockarna och här är det väldigt smidigt att ha en MC lyft tillhands. Sen en tvärbalk och punkta fast den bakre plåten.
Beställde nya 4-liknsrör av ME racing (enbart tomma rör) ringde dit runt 13-14 tiden om jag minns rätt. Dagen efter fanns de att hämta ut på posten det kallar jag jäkligt bra service :)


Bild
Bild
Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Man behöver man ha något som håller axeln i sidled och det fick bli ett panhardstag. gick in på racebil.se och beställde hem lite mer uniballs och svestmuttrar.
Efter lite kapande och svetsande så blev det så här, det som kvastår på bild är boxning av infästningen i axeln. Påbörjade sedan inplåtningen av golv och hjulhus. Mer om det i kommande inlägg.


Bild
Bild
Bild
Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Då påbörjas bakre golv och hjulhus att byggas. Det blir mycket kapande/slipande för att få till passformen. Sen hur många meter svets det blivit har jag inte koll på men det är nog bra många. Vissa av plåtarna är svetsade på båda sidor tex stående plåtarna i hjulhusen. Blir många bilder här är inte så mycket att skriva mer än att det var slitsamt :)

Sen hade det underlättat ifall 4-linkplattorna hade varit raka eftersom jag skulle möta upp dessa med plåt :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Har även lagt en 40x40 profil i golvet som jackats ur och går in under de bakre balkarna. Bakre balkarna ska snekapas något och sedan görs en tårtbit som överlappar båda profilerna.

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Fästena för bromsoken bak monterades fast på axeln. De fasades ur för att få en bra svetsfog eftersom de är runt 10mm i godstjocklek. Minns att jag kopplade tryckluft på bromsoken (olja i oken) för att hålla de på plats under och efter svetsning. Här funderade jag på om jag skulle svesta 360 grader för att undvika att axeln skulle bli sned. Men med tanke på hur långt ut på axeln det är så struntade jag i detta och drivaxlarna gick lätt efteråt.

Har även fått tillbaka diffen monterad och klar. Ibland är det bättre att lämna bort vissa saker när man inte har alla verktyg. Det är något jag lärt mig med åldern :)

Bild
Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Sen var det ju detta med back to basic och förgasare. Detta höll ju inte så länge utan undertiden jag höll på med bakvagnen, så hände det lite saker.

Först så såg jag en annons på ett sprut här på forumet. Så när vi var överens om ett pris slog jag till.

Bild

Innan jag köpte sprutet hade jag köpt ett tändsystem som är en kopia av MSD 7AL och en spole. Dessa kommer att testas och se om de fungerar okej.

Bild
Bild

Man behöver ha ett spjällhus så ett sådant beställdes från Kina.

Bild

Men så sprang jag på ett annat insug till väldigt bra pris så det var bara att slå till. På bilden jag sett på det nya insuget så låg det en Holley 750dp lite snett uppe på insuget. Så ställde aldrig frågen om det var 4150 eller 4500 hålbild. Det skulle jag självklart ha gjort för det var 4500 medans mitt nya spjällhus var 4150. Någon adappter vill jag inte för höjdens skull så det blev till att sälja spjällhuset och köpa nytt. Nu med en annan lösning för att jag tänkte bygga med turbo. Även en turbo köptes in men den såldes senare, blir en sugmotor.

Bild

Byggde om fördelaren så jag kan köra med kamtrigger. såg givaren på nätet för ca 350kr men valde att köpa den på Elfa för typ 59kr magneten kom något långt in i axeln men provar så här.
Bild

Ritade och fick ett triggerhjul till veven tillverkat. Men garagegrannen behövde det snabbare än mig så får beställa nytt. Det fungerade felfritt upp till 6000v som var max för den motorn.
Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Sprang även på en annons på en 3,5" kardan med 1350 kors. Den kommer behöva kortas men det tar jag när allt sitter 100% rätt.

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Sen var det detta med frambromsar. Jag hade de från Corvette c4 men kände att man borde ha något lite rejälare. Såg då en annons på skivor och ok från en Audi rs6. Denna gång frågade jag om diametern på skivorna och de var 365mm och hoppades de skulle gå i framfälgarna. Det gjorde de självklart inte så mätte då själv skivorna och de är 380mm.
Men det finns lösningar för även detta beställde nya fälgar och nu chansade jag inte utan gick upp på 20" runt om. Problemet var att jag hittade inte några bakfälgar till ett humant. Så två fälgar sändes till Ajdens Mekaniska för lite breddning. De är nu 13" bak med 345/30-20

Bromsskivorna blev det nya bultmönster i utfört av Mannerfeldt mekaniska. Sen ritade jag upp en ny adappter till bromsoken fram. En kompis gjorde om den till 3D och printade ut den i en 3D printer. En liten ändring behövs men jäklar så bra det är med tekniken ibland :)

Bild
Bild
Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Bak blev det en spacer som samtidigt centrerade skivan mot drivaxeln. Det ingick även en godisbit :)

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Stuket på bilen blir något så här. Valsade skärmkanten bak och de som gjort detta på en bil med innerskärmar i plåt. Vet att man får en jäkla träningsvärk :)

Bild

hade först tänkt att montera ett scoop på huven för att jag inte trodde höjden skulle räcka till. Så började måtta för att ta hål i huven men kom fram till om jag sänkte motorn 15-20mm och vände på spjällhuset. Så gick huven fri.

Bild
Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Sen behöver man ha en tank och eftersom jag ska köra på E85. Så valde jag en tank för detta ändamål.

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

En garagegranne la ner ett av sina byggen och då blev det lite godsaker över :)

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Steve »

Robban76 skrev:Även en turbo köptes in men den såldes senare, blir en sugmotor.
Överväger att sluta läsa tråden nu.. :hihi:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar