Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Då provar vi med en projettråd med den bil som jag köpte av min storebror 2007.

Det är en Ford Mustang HT från 1968. Från början satt det en 351C 4v som var lite små vässad. Den startades upp sommaren 2008 men den motorn blev inte kvar så länge. Man var fortfarande kvar i turboträsket så motorn såldes iväg.
Köpte mig en 300ZX motor och manuell låda plus en framvagn från samma bilmodell. Detta monterades dit men sen läste jag lite om BMW v12 motorn. Så 300 motorn o lådan åkte ur och såldes.
Nu hittade jag en BMW 750 till bra pris i Hofors om jag minns rätt. den var lätt krockad fram enligt ägaren men var körbar. Nu vet vi ju att körbar ligger på lite olika nivåer beroende på person. denna snubbe hade ganska så låga krav om man säger så. Enligt hans egen utsago så var han med i filmen Stockholmsnatt. Sant eller ej vet jag inte men när vi skulle tanka bilen för hemfärd så stod personalen på macken och kollade oss väldigt noga. Tidigare ägare hade tydligen glömt att betala lite väl ofta :)

V12 monterades i bilen och ett MS3 för 12 cyl sekv köptes in. Men som ni nog förstår så såldes även detta iväg. Vad som ska användas som drivlina nu kommer jag till senare i tråden. Men än så länge har jag inte kört en meter för egen maskin i denna bil.

Bild från när den togs över av mig.
Bild

Film vid uppstart av första motorn.
https://youtu.be/dRqZ-7_hxH4


Fick just några gamla bilder av storebror hur den såg ut en gång i tiden. På första bilden ser man lite innan den blev klar och lackad. Dessa är från typ 86-88

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Robban76 den fre feb 01, 2019 11:59 pm, redigerad totalt 2 gång.

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Anlendning till mitt tidigare turbo beroende är att jag var fast i ett Audi missbruk.

Här har vi Audin på en drifting tävling :) vem som kom på iden med att välja en "raksträcka" som svänger vet jag inte :)
Tror det är runt 2006 hade hunnit med att montera dit det mesta för att bilen skulle fungera. Sen var tydligen inte bältet med på den priolistan :doh:
Missade tyvärr 3ans växel och la i 5an men får skylla på dåligt väglag eller nått. Ingen lustgas aktiverad den kom till senare kvällar den sommaren.
https://youtu.be/wCPdjMPXXZk

Edit: inte jag som lagt upp filmen så all info som är skriven är felaktig (gäller båda bilarna)

Bild

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Ivarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 04, 2018 12:19 pm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Ivarsson »

Kan bli hur tufft som Hellst. Gillar själv udda combos
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Ja en originalfantast kommer nog inte dregla över denna bil :)

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Går vidare lite i bygget och kom på tanken att bladfjädrar kan man inte ha. Så byggde k-link med coilovers, beställde spacers och beställde nya fälgar.
Själva axeln var en 8" med diff. Finns inte så bra bilder men slänger in det jag har. På bild två så ser man att den har fått den rätta racefärgen mattsvart :)
Gick åt ca 1,2 liter att rolla hela bilen. Den kanske får en riktig lack den dagen den blir klar. Men som ni såg på Audin så går jag mer på funktion än finish.
Sen är både fälgar och bakaxel sålda. För de som kan tänkas följa denna tråd kommer känna igen detta betende.

Bild

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Runt 2014 2015 kände jag att om denna bil någonsin ska komma ut på vägarna. Så går jag back to basic, jag ska ha en förgasarmotor.
Funderade lite på vad jag skulle välja och valet blev big block. Tänkte först bygga en från grunden men så dök det upp en annons. På en färdig motor hos en Ford profil här i Stockholm. Så samtal, låna släp, kort resa så hade man motor nr 4 i sitt förvar. Kostade även på mig nya ventilkåpor de ger närmare 50hk extra :)
Mer om denna motor kommer senare.

Övre rambenen är från en tidigare tänkt framvagn så de kommer bytas ut. Själva framdelen av bilen modifierades vid något av de tidigare motorerna. Kom även på att en Corvette c4 framvagn borde fungera bra. Man skulle välja före årsmodell 87-88 minns inte exakt årtal. Vad det exakt var som var anledningen minns jag inte riktigt heller. Man ser den lite provisorikt monterad på bilden. Då har vi tagit oss ca 8år framåt i tiden. Renovering av hus och barn tog mycket av tiden så bilen fick vila i långa perioder. Det är även anledningen till alla ändringar man kommer på nya saker allt efter att tiden går.


Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Under hösten 2015 sprang jag på en annons angående fälgar. De jag redan köpt var lite smala 245or runt om tror det var 19tum minns inte längre. Men de på annonsen var 19 bak 285or som var slut och 18 fram runt 245or 5x4.5 i bultmönster stod det. Bra pris så slog till, nu var det ju så att säljaren aldrig hade monterat de på sin egen bil efter att han köpt dessa. Som köpare litar man ibland lite för mycket på säljaren. Något som kommer upprepa sig i denna tråd. Men tillbaks till fälgarna de passade självklart inte på bakaxeln.
Men de satt riktigt bra på Corvette naven där fram. Efter lite efterforskning så är de troligen till en Corvette c5. Detta var ju faktisk ganska så bra ändå för spacer till bakaxeln hade jag ändå varit tvungen att beställa ny. Hjulhusen bak kan svälja runt 265or med rätt et på fälgen, nu kom jag över 305or till ett bra pris. Så här börjar urspårningen med vinkelharry.

Bild

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av blackadder »

Kul projekt!
Kommer osökt att tänka på talesättet "kärleken består, men objekten varierar"

Skickat från min D5503 via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av MatsN »

Har en B230 turbo du kan få köpa :mrgreen:

Följer med intresse!
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

blackadder skrev:Kul projekt!
Kommer osökt att tänka på talesättet "kärleken består, men objekten varierar"

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Tackar ja konceptet har ändrats x antal gånger :)

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

MatsN skrev:Har en B230 turbo du kan få köpa :mrgreen:

Följer med intresse!
Nja motorkonceptet har jag ganska så bra koll på för tillfället :)

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Hittade en 9" banjo, 31 splines axlar och diffhus för en billig penning. Den har de grova rören och väger bra jäkla mycket. Men tänkte att vikten får man ta för vill gärna att det håller. Samtidigt kom det ut 305 mm skivor, bromsok och okfästen som jag slog till på. Fästena till oken var tvådelade så delen mot axeln fick göras om. För info så ligger bara bromsoket på skivan så det är inte den slutgiltiga positionen.

Bakaxeln var något bred så den lämnades in till Mannerfeldts mekaniska i Rosersberg. Han kortade banjon och en av drivaxlarna denna fick även nya spliens. När man ändå var på plats så blev det en 3,7 utväxling som han hade liggandes. Han har även 4-linksplattor så även dessa förvärvades.

Var till marknaden i Norrköping och lyckades på slutet av dagen få till ett bra pris ett 1350 yoke och en Lamb support.

Så här kommer en del bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Blev en motorplåt för att ha motorfästen på sidan är inte ett speciellt smidigt alternativ, när headers o styrning ska dit. Blev en el vattenpump som numera är såld och en annan elpump ersatte. Motorplåten kommer troligen bytas ut mot en i rostfritt och då tas inget hål upp för den mekaniska vattenpumpen.

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Började markera ut vart jag ska kapa upp golvet. De balkar som sitter på bilen strävar längre och längre ut mot sidan av bilen. Desto längre bak de kommer på bilen. Detta medförde problem med frigång för hjulen. De var även något rostiga så de fick ersättas.

Bild

Här var det kapat och Biltemas 1mm kapskivor är grymt bra.

Bild

Sen tänkte jag om lite så då blev det på detta viset.

Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Ford Mustang 68 HT (blivande ombyggt fordon)

Inlägg av Robban76 »

Blev lite mera kapning på höger och vänster sidan. Där jag sedan förstärkte upp med lite 3mm plåt. Sen var det dax för de främre 4-links plattorna att komma på plats. Höll på att glömma att visa de nya fina balkarna. Det var något lättare att prova i trä innan man gick över till metall. Balkarna är om jag minns rätt 80x40x4 det skulle vara 3mm gods men någon tog hem fel. Jag eller leverantör som jorde fel vet jag ej men det märktes först när jag kom hem. Men stabilt borde det vara.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mustang 68 HT 477BB C6
Skriv svar