Ainoks garage [945 M50]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av ainok »

Liten uppdatering...
Som vanligt en del frågor till er längst ner...


Satte ihop toppen.
Det blev att jag planade 1,5mm från originalmått så jag bör ligga på 9,5:1 i komp ungefär.
Räknade på att en originaltoppackning blir 1,2mm ihopklämd.
(När jag räknade på 1,2 mm hamnade jag på 8:69:1 i komp med originalgrejer så jag tror det är rätt)

Bild

Kopplingspaketet. Skivan där i mitten är bara en plåtbit som jag ska göra schims av.
Bild

Motor i. Kommer köra in motorn på gamla turbon/grenröret/originalsprut
Bild

Stabilare kuddar från 740 och matchande fästen.
Tog bort oljefilterförflyttaren. Kommer få väldigt dåligt med plats till wastegateröret annars.
Ser ingen större anledning till att den måste finnas kvar? Varför satte volvo dit den?
Förutom platsbrist då :lol:
Det gick vattenslangar till förflyttaren så jag antar att det är en oljekylare också? Det kan ju på
sin höjd röra sig om en vattenkanal genom "aluminiumarmen". Kan inte vara så effektiv.
Jag har planer på att sätta dit en extern oljekylare via sandwichadapter på oljefiltret om det behövs.

Slangen som tittar fram vid fästet från blocket är oljetillförsel till 16t turbon.
Bild

En "Modellanpassad" intercooler trillade dit.
Den här köpte jag på J-Spec.
Tyckte inte alls att den passade så bra. Fick kapa bort en del grejer
för att den skulle passa, tillexempel "öronen" som den hade både upptill och nertill. Original
sitter dom bara nertill. Kändes lite som ett halvfabrikat. Nåväl. Den gick ju att få dit utan att jag behövde skära i bilen och det var målet.
Den är ganska diskret också vilket är trevligt. Ska nog lacka gavlarna svart så ser det nästan original ut.
Hoppas att den/original tryckrör/slangar räcker...
Bild

Kikade över mitt avgassystem.
Tyvärr har det nog sett bättre dagar.
Bild Bild Bild

Tänkte att jag skulle renovera det , men när dagen var slut så
hade jag i princip bytt ut allting förutom bakaxelkröken för någon ny sådan hade jag inte
hemma. Den "nya" systemet är högre upp från backen. Lade till en ljuddämpare också.
Har tyvärr ingen bild på det.

Frågor till de lärde...
1. Kommer ju att köra in bilen på gamla turbosystemet men det börjar bli dags att fundera på hur downpipe och grenrör till
hx40 ska se ut. Jag har flexrör direkt efter downpipe men har sett att vissa sätter ett flexrör direkt efter turbon. Alltså 10cm efter utloppet.
Är det en bra idé? Det borde ju avlasta grenröret bra.

2. Spelar det roll var man monterar lambdasonder? I bakhuvudet har jag någon tumregel om att de bör sitta
30cm bakom turbo och på ovansida röret men vad jag kan googla mig fram till så verkar man kunna sätta dom vart som helst.
Planen nu är att ha båda sonderna cirka 25 cm efter utlopp och på undersidan.
Bild

3. Det börjar bli dags för första uppstarten men jag måste justera ventilspel först.
Har sett jens film på youtube (med indikatorklockan) och tänkte använda den metoden, men jag är osäker på om något värde gällande kammen påverkas av
att jag har planat toppen. Är det något jag ska ta hänsyn till? Kanske gör en tankevurpa här.
Jag har läst att jag bör utgå ifrån originalmarkeringarna på kamdrev/kamkåpa men dom lär ju inte alls stämma nu. Eller? :lol:

4. Jag tänkte justera spelet genom att slipa laschcapsen istället för att byta brickor.
För att få dom raka så tänkte jag sätta dom på en ventil och lägga ventilen i ett V-block.
Sen riggar jag upp det hela så jag kan slipa dom emot "flanken" på ett hjul till bänkslip.
Tankar om det?
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av quattro »

Två saker.

Om du planar toppen kommer - allt annat lika - kammen att retarderas. Vill du att den skall stå i originalläget måste du ha ett ställbart kamdrev. Att flytta den en hel kugg går inte för det ger ett alldeles för stort steg. Med justerbart drev behöver du mäta in den med hjälp av indikatorklocka och 360 gradskiva på remskivan. För när kamdrevet står i värde 0 så stämmer originalmarkeringen men så fort du justerar drevet stämmer inte kammens läge med dessa indikatorer.

Lambdasensorer måste sitta på ovansidan av avgasröret. Detta för att de ej tål vatten och du får alltid vatten i grenröret när du kallstartar. En lambdasond som sitter på undersidan (under horisontalplanet) kommer att sluta fungera inom några månader till ett år. Beroende på hur ofta du kör/kallstartar.
Senast redigerad av quattro den mån jun 10, 2019 7:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av ainok »

Yes så långt är jag med. Har ett ställbart drev som du ser på första bilden i inlägget jag gjorde i morse.

Tråkigt kring sensorerna. Får tänka om lite nu..
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av quattro »

Editerade mitt inlägg efter att du svarat ser jag, eftersom jag såg precis det drevet.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av ainok »

Tack ändå för tipset :)

Uppskattar enormt att någon kikar igenom tråden och kommer med input
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av ainok »

Jag lade ner kammen med caps.
Det var noll i spel på ALLA ventiler.

Hur mäter ni hur mycket ni ska slipa caps?
Lägga ner kammen utan caps och mäta med passbitar och bladmått borde bli bra...
Kom jag på i efterhand... :lol:

Funderade på hur jag skulle slipa capsen och snickrade ihop det här...
Litet hemmabygge med bänkslip och ett vinkeljärn...
Vinkeljärnet schimsas/knackas för att bli vinkelrätt emot skivan i X/Y
Fettklick på ventil för att jämna ut eventuellt vinkelfel/underlätta självrotation på capsen.
(Som uppstår när de är väldigt plana(?))

Mätte höjden efter slipning och jag är långt inom en hundradel i höjdskillnad.
Det måste duga. Har läst att en ojämn cap kan bryta i ventil men det här borde duga.
Provade att ta bort 0,35 på några stycken och det gick snabbt och var enkelt att pricka 2,7mm höjd :thumbright:
https://youtu.be/Xe46-7k9_Aw

Bild

Bild
Tog det här måttet på 4 ställen runtom och fick väldigt lika värden. Inom 5 tusendelar.
Tror det duger. Är det inte tillräckligt så får jag be någon ta det sista på en riktig plan slip med magnetbord.
Bild
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av ainok »

Kaminställning.

Som ni ser på bilden så är mitt kamdrev väldigt brett.
Kan det ställa till med problem för remmen?
På vissa remhjul som är "bomberade"/ krönta eller hur man ska uttrycka sig
så söker ju sig remmen alltid till mitten/största diametern.

Kommer remmen söka sig dit på min så kommer den hoppa av och då får jag ventilsallad... :shock:

Bild

Såhär ser avgassystemet ut
Första biten är typ två 90 graders rör svetsade emot varandra med en kort förlängning till mer utrymme så att flexrör får plats.
Kanske lite väl långt till flexröret?
Bild

Efter flexröret en kort rörstump och en liten dämpare Art. 79-8560 på Biltema
Något ( :whistle:) underdimensionerad men den kanske hjälper lite. Annars får jag köpa en ny.
Bild

Efter dämparen sticker det iväg upp till bakaxelkröken som mynnar ut i ett kort rör som går in i den andra ljuddämparen (japsgrej typ)
Bild
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av DreRacing@ »

värför ökar du kompen i en turbomotor?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av super7 »

ainok skrev:Jag lade ner kammen med caps.
Det var noll i spel på ALLA ventiler.

Hur mäter ni hur mycket ni ska slipa caps?
Lägga ner kammen utan caps och mäta med passbitar och bladmått borde bli bra...
Kom jag på i efterhand... :lol:
Jag gjorde ungefär på liknande sätt, använde många bladmått för att mäta fram
hur tjocka lash capsen skulle vara ungefär utan ventilspel.
Slipade till dom så och monterade sedan dit kammen och hoppades att det inte var nått ventilspel
och så var det :thumbright: Efter det blev det planslipen med magnetbord och slipa bort det tänkta
ventilspelet och sedan provmontera igen, kan bli några mätningar men det är bättre att ta det lite
försiktigt så klarar man sig med dom lash caps man har. Råkar man slipa lite för mycket så kanske
den capsen inte passar någonstans utan att det är för mycket ventilspel.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av ainok »

DreRacing@ skrev:värför ökar du kompen i en turbomotor?
Bättre grundeffekt och samma maxeffekt vid lägre laddtryck.
Försöka få någorlunda körbar motor trots mitt mindre genomtänkta turboval. (För stor)

Jag blev rekommenderad att göra det av han som portade min topp.
Tyckte det lät konstigt så jag läste på lite. Det verkar ju som att väldigt många andra också gör det.
En del bygger rent av på sugmotorer med ännu högre kompressionsförhållande från början.
Se tillexempel http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=89726

Spekulation:
Anledningen till att en turbomotor har lägre komp från början är väl för att man MÅSTE sänka
kompen annars spikar det (på BF95/98). Etanol brinner kallare och är inte lika benäget att spika så jag antar
att det är därför man kommer undan med det.

Jag antar att jag hade kunnat låta kompen vara och istället laddat mer (för att dra nytta av etanolens fina egenskaper)
men då hade jag väl fått en ännu högre effektkurva. Tror jag. :whistle:
super7 skrev:Jag gjorde ungefär på liknande sätt, använde många bladmått för att mäta fram
hur tjocka lash capsen skulle vara ungefär utan ventilspel.
Slipade till dom så och monterade sedan dit kammen och hoppades att det inte var nått ventilspel
och så var det :thumbright: Efter det blev det planslipen med magnetbord och slipa bort det tänkta
ventilspelet och sedan provmontera igen, kan bli några mätningar men det är bättre att ta det lite
försiktigt så klarar man sig med dom lash caps man har. Råkar man slipa lite för mycket så kanske
den capsen inte passar någonstans utan att det är för mycket ventilspel.


//Nisse
Okej.
Vi har ju en slip på jobbet men magnetbordet är så dåligt så jag fick inte fast dom på ett bra sätt.
Därav hemmabygget

Fick ta ur kammen tre gånger innan det blev bra :hihi:

Mätvärden efter andra, tredje och fjärde montering.
Inför sista monteringen så kastade jag om lite brickor bara.
Skrev 0,375 på dom som var liiite glappare. Tror det duger gott ändå men det kan vara bra vid
framtida felsökning att ha det dokumenterat...
Bild
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av Cassius »

Jag kommer ihåg att de var en del som testade med uppåt 12-13:1 i komp på E85 motorer för ett antal år sen. Men jag kan inte komma ihåg att jag sett någon som utvärderat hur de fungerade...

Idag är de väl heller inte särskilt ovanligt med komp närmare 10:1 i turbo motorer? Tror motorn i min bruksbil har 9,6:1 om jag inte minns fel? (VAG 2.0TFSi, 210hk)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av patrikh »

Kul projekt! Du verkar både duktig och noggrann så det blir nog riktigt bra :thumbright:

Ang komp i moderna turbomotorer, tex Volvos:

”All 1498 cc VEP4 engines had a compression ratio of 10.5:1.”


http://m.australiancar.reviews/Volvo_VE ... Engine.php
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av ainok »

Cassius skrev:Jag kommer ihåg att de var en del som testade med uppåt 12-13:1 i komp på E85 motorer för ett antal år sen. Men jag kan inte komma ihåg att jag sett någon som utvärderat hur de fungerade...

Idag är de väl heller inte särskilt ovanligt med komp närmare 10:1 i turbo motorer? Tror motorn i min bruksbil har 9,6:1 om jag inte minns fel? (VAG 2.0TFSi, 210hk)
Hittat några moderna flexfuel motorer (E85/BF95) som ligger på kring 9,5 till 10. :)
patrikh skrev:Kul projekt! Du verkar både duktig och noggrann så det blir nog riktigt bra :thumbright:

Ang komp i moderna turbomotorer, tex Volvos:

”All 1498 cc VEP4 engines had a compression ratio of 10.5:1.”


http://m.australiancar.reviews/Volvo_VE ... Engine.php
Trevligt att det är kul. Längtar till slutresultat. :D

Intressant om motorn..
B4204T26 (Typ XC90/V90 T5) har 11,8:1
2 liter 247hp/350nm
Det var rejält. Högre komp än en gammal F motor.
Dessutom inte en flexifuelmotor. Går på BF95.

Sofistikerade insprut och förbränningsrum.
Man skulle köpt sig en lite nyare volvomotor och testa...
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av ainok »

Ställt in kamaxeln.

Monterade enligt originalmarkeringar och justerade in lyft med kamdrevet.

KL skriver att lyft vid ”Nockvinkel 112 TDC” ska vara 2,5 till 2,7
Jag ställde in 2,6.

Har jag gjort rätt?

https://youtu.be/V7ugUpdzcEA
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av ainok »

Film och lite frågor kommer
Bild
Skriv svar