Ainoks garage [945 M50]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av ainok »

Jahapp första uppstart är som föregående inlägg antyder gjord.
Bilen går, men jag är lite tveksam till några saker.
Har i dagsläget åkt 3 mil.

Kan säga på en gång att jag är mycket osäker på min hening. Jag tror inte det vart så bra.
Såhär i efterhand har jag fått höra att det där med att hona med skruvdragare är helt värdelöst.
Vid tillfället då jag gjorde det så fick jag höra att det var helt lugnt. Skulle duga prima. Övervägde inte ens att lämna bort det.
Den där tusenlappen jag sparade kommer stå mig dyrt (känns det som)

Anledningen till min oro är att jag har onormalt (enligt mig) mycket vevhusflås.
Fick oljeläckage från kamaxelns packboxar.
Misstänker mitt stora kolvringsgap samt dåligt henade lopp.

Nåväl.
Har hört från flera att jag borde köra minst 50 mil innan jag dömer ut mitt arbete.
Låta kolvringar osv sätta sig.

I förebyggande syfte har jag byggt ett nytt vevhusventilationssystem.
Det kan nog behövas oavsett i framtiden.
Det verkar som att vissa kör original vevhus till typ 800 hk, andra drar slangen från vevhus till en catchtank och nöjer sig med det.
Andra bygger riktiga herrejösses system med AN kopplingar och catchtanks för tusentals kronor.
Verkar vara väldigt olika. Jag tror det beror på hur bra man lyckas med sin bottendel.

Min bottendel verkar inte ha lyckats så bra så jag friyxade till ett eget system.
Många egna tankar här så jag kanske har gjort det lite galet...

Började med att göra en "catchtank"
Bild

Plåtlåda med ett skikt filter på.
Anslutningar för 1" slang "framåt" och på sidan 16mm slanganslutning för original vevhusvent.
Bild

På fördelaruttaget som används vid blockmonterad fördelare satte jag ett lock med perforerad plåt.
Bild

På locket en rörstump fylld med grovt stålull. Det här ska agera "flamfälla" har jag tänkt.
Bild

Såhär ser systemet ut
Bild

Plugg för tömning på undersida
Bild

Svetsade även dit en slanganslutning på ventilkåpan
Bild

B20 lock. Slangen från locket ansluter till slangen till röret jag har satt på fördelarhålet.
Vettesjutton om det blev så bra men det kanske går. Hoppas på venturieffekt eller något.
Bild

Ungefär såhär ser det ut.
Catchtanken (som egentligen mest är en filterbox/luftburk) ska sitta ovanför batteriet.
Bild

Det avhjälpte problemet med oljeläckage i alla fall.
Har inte hunnit kolla i själv tanken ännu men lossat några slangar och det har bara vart "kondens" i dom.

I min fortsatta oro för min bottendel så gjorde jag kompprover.
1:a 9,5-10 kilo bra stift
2:an 10,5 kilo bra stift
3:an 10,5 kilo bra stift
4:an 10,5 kilo oljigt stift

Något måste vara allvarligt fel på 4:ans lopp.

BildBildBild Bild

Såhär står bilen nu.
Bild
Vad tror ni om det här med bottendelen?
Jag målar :evil: på väggen och har börjat spara till ÖD1.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag skulle köra mer och hålla koll på stiften innan jag dömde ut det även om det verkar lite skumt med ett (1) oljigt stift, är det inte nån "körprocedur" med att få kolvringar att gå in sig, typ acca och sedan motorbromsa upprepade gånger som brukar användas?
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av ainok »

Thunderbo1t skrev:Jag skulle köra mer och hålla koll på stiften innan jag dömde ut det även om det verkar lite skumt med ett (1) oljigt stift, är det inte nån "körprocedur" med att få kolvringar att gå in sig, typ acca och sedan motorbromsa upprepade gånger som brukar användas?
Har läst så fruktansvärt många olika teorier om det där.
Det jag har tänkt göra är att köra normalt. Lugnt. Typ hålla mig under 4000 rpm.

Cirka 50 mil.
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Ainoks budget 944 Turbo

Inlägg av Manfred »

Tänk på att man måste ha lite tryck bakom ringarna för att dom ska köra in sig mot loppen. Om man meskör hasar dom bara mot loppen. Det är iaf vad jag tycker.
Skriv svar