Ber om ursäkt för den luddiga rubriken!
Tänkte starta en tråd här, mestadels för att hålla koll på vad jag gjort i efterhand. Men jag vet redan nu att det kommer dyka upp en del frågor, och finns ju kunnigt folk här.
Snabb bakgrund: Uppvuxen på bondgård, hjälpt till en del med allt möjligt som hör till jordbruket. Sedan bland annat jobbat som svetsare, snabb sväng på bildemontering, numera vattenkraftsmekaniker ofta på annan ort än hemort och därmed rastlös på kvällen (det är därför jag kan slösa tid på att skapa forumtrådar)

Svetsade ihop dessa förut på Dorotea Mekaniska AB

nu jobbar jag bland annat med dessa (löphjul till vattenkraftsaggregat, detta hör till en Nohab turbin som sitter i Stornorrfors kraftverk och ger 140MW) inte jag på bilden

Då till saken, diverse projekt
Jag kör skoter och har en Arctic Cat M8000. Tanken är att den ska turbokonverteras innan vintern med ett GT2860 aggregat, v-bands avgashus och extern WG innan stinger för att slippa bygga jobbiga mottryck. Ska försöka få till extra reedsinstug på plenum för bättre respons, dessutom hamnar turbon på en lite udda placering för respons och sleapersyfte.
Ford Granada 1984 tror jag? 6a, 2.8i original me automat. Rasade till min första besiktning, ett vevstaksöverfall som lossnade?! #förraägaren. Fick för mig att bygga i en Izusu 3.1 liters rak dieselfyra, med låda från 2wd opel campo. Planer på compundturbo, dock fes projektet av när lådan jag köpte från skroten var stum och jag inte fick tag på en ny på en gång. Tanken är att detta ska färdigställas till nästa sommar, motor å växellådsfästen är gjorda och drivlina är på plats med mellanaxel. Men mycket jobb kvar med all kringutrustning.
och så anledning till trådstarten:

Chevrolet Silverado K1500 1997. köptes ifjol vid 39k mil, gått 14 år i Kiruna och 7år i Lycksele. HELT ROSTFRI.
Dock så uppstod ett jobbigt ljud i vinter:

Fick lossa turbo och insug och ventilkåpor och sedan fiska upp lyftarna med magneter. Av 16 lyftare var 2 som nya. 12st hade antydningar till att rullen stått still någon gång men alla snurrade, förutom 2st som var skurna och platta och hade orsakat missljudet... Orsak till detta?
*Glappa nållager. 40k mil och lite dålig olja kanske gör sitt...
hursomhelst, bilen är nu ganska demonterad för att byta kam på plats måste man lös med typ allt under huven, allting sitter fast i bröstkåpan som måste bort. Sedan är fronten demonterad för åtkomst.
såhär såg kammen ut, inte jättefarlig men två nockar är nednötta, kameran är kass så det ser bättre ut än vad det känns

Ny kam är monterad men kamkedjan var otroligt jävla sjukt glapp, och beställde inte det på en gång

Tanken då nu med chevan:
*Ecun blev ivägskickad direkt jag ställde chevan i garaget så den är nu Enghs optimerad, mer soppa och 1.1bar peak ladd istället för 0.45bar som standard.
*Original GM8 turbo med jättelitet avgashus på 9cm2 upptäcktes vara glapp som fan å söla olja, sååå...
*K27 med avgashus på 20cm2 (FÖR STORT) finns i garaget från tidigare projekt, ska man montera? är tanken. Marinturbon är iofs på 18-20cm2 (utan wg), Banks turbokit är också utan WG och har avgashus på 18cm2, så det kanske kan funka men jag tror karaktären blir ganska kass. detta är 6.2 na vs 6.2 banks turbo

*sååå jag fick nån idé, avgashuset är ett twin scroll hus så ja funderade om man inte kunde stänga av ena sidan tills mottrycket började bli vanskligt (gm8 på 9cm2 bygger jobbiga mottryck vid 2400rpm vid 1bar). upptäckte sedan på internet att det är redan uppfunnet och kallas lite olika men typ Quick Spool Valve. Så har nu tillverkad en ventil, återstår lite fästen för aktuatorn. Ska testa styra klockan med laddtrycksstyrningen från sprutet, men har låga förväntningar att det fungerar bra.
*sen som grädde på moset, har även införskaffat lite spridare och tryckvakter för att köra simplare ethanol/vatteninsprutning. Funderade först på vatten/luft intercooler men fördelen med etanol är ju också att det ger mer effekt från förbränningen av etanolen. sen äre ju fränt att tanka t-dojja
*har även större downpipe å crossoverpipe att montera
+m.m, uppdaterar eftersom
Nu är trådstarten gjord, nu kanske jag måste fixa mobilen så jag kan lägga upp aktuella bilder.
Här är mitt Google photo album, länkar den mest för så ja själv kan komma åt bilderna från mobilen med färdiga länkar
https://photos.app.goo.gl/itfJ4a5L68dzha8CA