Sida 2 av 2

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Postat: mån aug 12, 2019 2:51 pm
av AntonD
Hehe jo den lilla ryssen är fin!

"Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!"

Från SFROs hemsida.

Om det inte blir några oförutsedda bekymmer vid besiktning så är det ett ganska enkelt motorbyte.

Enda åtgärden som gjordes i karossen var en höjning överst på växellåda tunneln för att ha samma vinklar på bägge knutkorsen. Nu vet jag inte hur kinkigt sånt är, men med en höjning blev dom identiska om ja minns rätt.

Tråget samarbetar fint med framvagnsbalken, motorn har ett litet mellanrum till torpedväggen, original mellanaxel från Granadan används med granadans medbringare svetsad på opelns splinesaxel som sticks in på utgående axel från lådan.

Huven tar i insuget litegrann, tills ja orkar svetsa om insuget har jag bara plåtar mellan huv och gångjärn.

Söker för övrigt en kopplingspedal med huvudcylinder, har gett upp att hitta komplett pedalställ från manuell Granada (som jag tror har vajer liks).

Re: 6.5td QSV ethanol, Granada 3.1td compund, AC 800 Turbo m

Postat: mån aug 19, 2019 12:05 pm
av Jimmie E
Jag kör på VM 2,5l ur en scorpio. Som för övrigt har riktigt smidig huvudcylinder till kopplingen. Min motor stoltserar med 300nm original, så det blir svårt att pruta om jag inte hittar en jättesnäll besiktningsman.