Sida 1 av 3
sleeper skåpet, 945, 611whp 826wnm 2,9bar. b230 8v
Postat: sön sep 29, 2019 9:01 pm
av 7aan
Dags igen för en ett nytt Volvo projekt. Saknaden efter min gamla röda 940 har vart extrem. Man skulle aldrig sålt den helt enkelt. Men va gör man inte för att få handpenning till bostad osv.
Nåja de mesta ordnar upp sig och nu mera är man gift och bor i hus.
Hitta tag i en 945 turbo till vettigt pris, tror det kan bli ett bra utgångs objekt.
Enligt tidigare ägare är följande gjort:
Sitter rätt mycket godis på karossen. Massa bussningar, chassie kitt, komplett 3tums rostfritt system. Dana 30 diff med annan momentbrygga. Förstärkt m90 låda. 531 topp med större ventiler.
Halvsmidd med spm stakar.
t3t4 garret turbo
Nira v3 sprut.
4 st r-däck på fälg
4st jpk 17
2 st mh drag-slicks
Karossen har 5 ägare och gått 17k mil
Har köpt den i vetskapen om att den trycker ur sig olja. Troligen har en kolv gett up på 1ans cylinder.
Nåja, undrar hur detta slutar... de lär ju inte alls spåra ur.
Bilen har alltså stått still sedan 98 typ. så det är väl dags att den får sig en genomgång.
kan inte gått långt denna topp. troligen har en kolv stuckit i ringlandet pga överladd.
fick med diverse fälgar, turbo, kinagrenrör mm.
förbereder kolvar inför att få ny plats i b230in
Re: Skåpet 945an.
Postat: sön sep 29, 2019 9:17 pm
av Thunderbo1t
Dana 60!?
Jaha det var en felskrivning, hade vare kul att se den bakaxeln
Re: sleeper skåpet, 945an.
Postat: mån sep 30, 2019 5:14 am
av * * * NXJ * * *
Re: sleeper skåpet, 945an.
Postat: ons okt 02, 2019 4:37 pm
av 7aan
idag fortsatte misären med att hinka ur liket till motor. Nockade mig skälv nästan medvetslös under bilen när jag halka av en bult till ac-kompressorn.
Allt är lossat, ska bara bort med servoslangen sen lyfta ur och se vad som hänt med kompet på cyl 1.
11.5bars komp på samtliga cyl utom 1an där va det 3bars komp
fick med lite slicks
Har även jaga rätt i ett extraktorgrenrör, billet hx40, stort insug mm. Allt det kommer från en annan bil som ni känner igen från sts.
Frågan är vad man kör för toppbultar? jag tror att blocket är o-ringat. Men sak samma, sett att kl säljer nå kopia på arp bult. är dom helt kass? eller kan man lika gärna köra 12.9 insex skruv?
tänkte inte ladda så mycket, 2.5bar bör räcka..
Re: sleeper skåpet, 945an.
Postat: lör okt 05, 2019 4:05 pm
av 7aan
Detta är gjort hos trendab 2007:
Nåja, dags att rycka ur löken.
Då va block och topp isär. Ser ut som toppen är rätt rejält planad samt att det sitter 46-38 ventiler.
o-ringat block
Ska dra ur kolven ur loppet imorgom och se om det är ringladet som stuckit eller om det är nått med toppen.
Rent visuellt kunde jag inte se nått tokigt.
känns ju dock inte jätte sportigt med kolkanister och egr inkopplat.
Re: sleeper skåpet, 945an.
Postat: lör okt 05, 2019 9:23 pm
av 7aan
Re: sleeper skåpet, 945an. Dålig kolv, bilder
Postat: ons okt 09, 2019 8:32 pm
av 7aan
Vart och hämta lite speedparts, billet hx40, plenum med 3tums spjäll, pulssplit extraktor rör, 60mm wg, 4tums dp, och en fulerale
Såhär blir det under huven med grejerna:
Re: sleeper skåpet, 945an. Dålig kolv, bilder
Postat: tor okt 10, 2019 1:44 pm
av 7aan
Motorn kommer bli nått sånthär:
B230fk borrad med stressplatta samt honad 96.30, toppdeckat block.
Nya mahle turbo kolvar 1 öd.
O-ringat block.
531 planad portad och elak kam, värre fjädrar.
Botten är viktad och balanserad.
H-profil med arp 2000.
Ny högflödes oljepump.
Nya ram och vevlager.
12.9 bult till toppen.
Billet hx40.
Pulssplit extraktorgrenrör.
4tums dp.
60mm wg.
Giganto insug med 3tums spjäll.
Bosch 2200cc.
Bränsle e85.
Laddtryck över 2bar.
Catch tank och dubbla 044or matar fuleralen.
Nira i3 styrsystem.
530d låda med 765 och 4puck slinter.
Re: sleeper skåpet, 945an. Dålig kolv, bilder
Postat: fre okt 11, 2019 8:11 pm
av 7aan
Håller på och rengör samt skrotar bort egr. Det kändes inte så racigt.
Blir inte riktigt klok på den där lilla tråden till oljeringen. På 3 kolvar sitter bara halva ringen där. Ska det va så?
Går inte heller att lista ut nått om vad det är för kamaxel. Ingen märkning i bakkant där det brukar stå nått.
Re: sleeper skåpet, 945an. Dålig kolv, bilder
Postat: sön okt 20, 2019 8:19 pm
av 7aan
Nya od kolvar samt ringar:
Ståldrev satt det redan, det Va ju ett plus.
Ramlager va rätt frächa, dock blir alla lager nya.
Naket block som är lämnat till ultramotors på översyn. Blir honing och övrig koll i cylinderlopp efter kolvraset.
Re: sleeper skåpet, 945an. Block iväg på bearbetning
Postat: ons okt 23, 2019 8:29 pm
av 7aan
Då va blocket hämtat från ultramotors.
Inväntar lite kolvringar. Sen ska bottendelen ihop
Re: sleeper skåpet, 945. Blocket är åter
Postat: tor nov 14, 2019 9:07 pm
av 7aan
Känns inte som nån större idé att lägga upp vad man pysslar med. Man får inga tips eller svar på frågor som förr i tiden. Detta va lätt den bästa turbonörds platformen på nätet.
Nåja, har tvättat lite spridare:
Denna polare hjälpte en att lyfta på toppen.
Nästan ihop:
Råka köpa en gs6-37dz låda, kommer nog passa bra till detta projekt.
Känndes inte helt 100a. Men den står helt rätt men markeringen på drevet stämmer inte.
Sådär idag åkte den i karossen igen. Det som återstår är att lägga i bf98 mapp ska även se över och mappa den på nytt. Den har ju mikro spikat sönder 1 kolv så nått känns inte helt 100. Bilen sägs va mappad till 2bar på e85. Dock svår att se hur det är möjligt när spridarna är på 315cc.
Re: sleeper skåpet, 945an. Block iväg på bearbetning
Postat: fre nov 15, 2019 12:04 am
av patrikh
7aan skrev: Känns inte som nån större idé att lägga upp vad man pysslar med. Man får inga tips eller svar på frågor som förr i tiden...
Jag håller med, tyvärr är man dålig själv på att vara aktiv i andra trådar.. Det vore väldigt synd om forumet dog helt och allt hamnade på Facebook..
Hur som helst, du gör ett bra jobb och håller ett bra tempo tycker jag
Är planen att komma ut i vår eller håller du på och byter till dubbdäck redan?
Re: sleeper skåpet, 945 motorn i kaross.
Postat: fre nov 15, 2019 6:25 pm
av robinb3rgsten
Ja de lät ju som väldigt snålt med 315cc spridare till det räcker väl knappt utan turbo
Re: sleeper skåpet, 945an. Block iväg på bearbetning
Postat: lör nov 16, 2019 8:29 am
av 7aan
patrikh skrev:7aan skrev: Känns inte som nån större idé att lägga upp vad man pysslar med. Man får inga tips eller svar på frågor som förr i tiden...
Jag håller med, tyvärr är man dålig själv på att vara aktiv i andra trådar.. Det vore väldigt synd om forumet dog helt och allt hamnade på Facebook..
Hur som helst, du gör ett bra jobb och håller ett bra tempo tycker jag
Är planen att komma ut i vår eller håller du på och byter till dubbdäck redan?
Tanken är väl att få ihop den så jag kan mappa den med större spridare i bänken.
Hade vela åka lite på isen i vinter om det nu blir nån.
robinb3rgsten skrev:Ja de lät ju som väldigt snålt med 315cc spridare till det räcker väl knappt utan turbo
Nä jag förstår inte riktigt tanken. Jag har iaf handlat på mig ett par 2200cc spridare.
Ska försöka få bilen besiktigad innan man går loss helt.
2007 va sist den gick igenom.