Volvo PV 544 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jag har en 1030 med det starkare ribbade huset över kommer från en polis 145a och har 4.30 utv. Sitter svetsdiff i men har en fräsch lamelldiff liggande. Jag blev avrådd att svetsa i diffklumpen då det begav sig, har oxå kört med moddade korta övre stag och blev inte jättebra då bakvagnen vart nästan stum vid full gas. Kom gärna förbi i yttertavle vi har säkert en del att snacka om
/Fredde
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av The »

fredde_vit_pv skrev:Jag har en 1030 med det starkare ribbade huset över kommer från en polis 145a och har 4.30 utv. Sitter svetsdiff i men har en fräsch lamelldiff liggande. Jag blev avrådd att svetsa i diffklumpen då det begav sig, har oxå kört med moddade korta övre stag och blev inte jättebra då bakvagnen vart nästan stum vid full gas. Kom gärna förbi i yttertavle vi har säkert en del att snacka om
/Fredde
Vad vill du ha för lamelldiffen?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2434
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Markus skrev:
* * * NXJ * * * skrev:Alltid kul med PV :thumbright:
Fränt insug :shock:

:arrow: NXJ
Tack tack!
Du som är inne i svängen, hur har du löst frambromsar och bälten?
Halloj.
Jag har kvar att göra adapterplatta till s80t6 oken. Har 320mm xc90t6 skivor. Har 140 spindlar.
Bälten har jag inte löst.

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

fredde_vit_pv skrev:Jag har en 1030 med det starkare ribbade huset över kommer från en polis 145a och har 4.30 utv. Sitter svetsdiff i men har en fräsch lamelldiff liggande. Jag blev avrådd att svetsa i diffklumpen då det begav sig, har oxå kört med moddade korta övre stag och blev inte jättebra då bakvagnen vart nästan stum vid full gas. Kom gärna förbi i yttertavle vi har säkert en del att snacka om
/Fredde
Jag får titta förbi nån dag, hade nog hellre haft en 240 Axel då den är lite smalare va? Har inga breddade skärmar och inga planer på att bredda. Sen skulle ja gärna ha lite lägre utväxling!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

* * * NXJ * * * skrev:
Markus skrev:Tack tack!
Du som är inne i svängen, hur har du löst frambromsar och bälten?
Halloj.
Jag har kvar att göra adapterplatta till s80t6 oken. Har 320mm xc90t6 skivor. Har 140 spindlar.
Bälten har jag inte löst.

:arrow: NXJ
Okej, de va ju schysst de!
Såg nån skrivit att dom köpt några universal trepunktsbälten som passade i orginalhålen, satte de övre fästet i B-stolpen där dom där handtagen sitter.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av fredde_vit_pv »

Markus skrev:
fredde_vit_pv skrev:Jag har en 1030 med det starkare ribbade huset över kommer från en polis 145a och har 4.30 utv. Sitter svetsdiff i men har en fräsch lamelldiff liggande. Jag blev avrådd att svetsa i diffklumpen då det begav sig, har oxå kört med moddade korta övre stag och blev inte jättebra då bakvagnen vart nästan stum vid full gas. Kom gärna förbi i yttertavle vi har säkert en del att snacka om
/Fredde
Jag får titta förbi nån dag, hade nog hellre haft en 240 Axel då den är lite smalare va? Har inga breddade skärmar och inga planer på att bredda. Sen skulle ja gärna ha lite lägre utväxling!
Jag tror 240 är lite smalare,vi får väl mäta om du kommer förbi :) du är välkommen!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Gjorde en insats idag med RealDash och kalibrerade givarna för olje- och sopptryck så nu är de i ordning.
Har även fått till kallstarten och nästan accpumpen, fungerade bra utan belastning men med belastning ser jag på lambdan att den fetar på lite för mycket så får backa lite på den.

När de gällde RealDash vare inte helt enkelt men i en nyare betaversion fanns ingångarna jag behövde! Annars hade jag varit tvungen att konvertera spänningen från givaren till ett tryck.

Bild
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Händer inte så mycket, pendlar me den dagligen till stan, snart passerat 100mil hör och häpna!

Har varit och fixat igång macventilen för att leka med lite mer laddtryck men inte tagit mig tid till de än.

Däremot gjorde ja ett ryck här om kvällen och fixade till så att med en knapp och en digital ingång kan ja köra både vanlig launch control och rolling launch.
Ligger jag under 2000rpm när ja trycker in knappen så har ja klassisk launch på 3700rpm.
Om ja varvar över 2000rpm så går den på Rolling istället och låser aktuellt varvtal på motorn. Riktigt skoj funktion faktiskt!

Enkelt test här
FILMKLIPP
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Fortsätter att nöta på bilen, sorterar ut lite småsaker vart eftersom.

Ingen som har ett par amazonskivbromsar över? Trummorna fram börjar behöva översyn och tänkte jag lika gärna kan bygga om till skivor istället! Främst skivorna, men råkar nån ha ok och okhållare med så vore de ju succé!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Har börjat me skivbromsarna nu!

Sett att både KL och CVI säljer hållare för amazonok på PV men de hamnar typ kl22 och man måste flytta dämparen, de ser ut så här

Bild


Bild

Då ja tänkte ha 240 ok som har lite annan form tänkte ja de är lika bra att ha göra egna.

Efter lite måttande så verkar dom ju rymmas här istället utan att flytta på något. Möjligtvis att ja kommer va tvungen demontera oket för att byta p-ände men de kan ja leva med!

Bild

Blev att gå från en MMAD modell till en CAD modell, Masonit & MDF Aided design till en riktigt modell!
Får se om ja får hjälp att skära ut den så blir nog att bygga den i två delar, en 3-4mm platta och sen en påbyggnad till 21mm som ja svetsar eller skruvar fast.

Bild
Bild

Hålbilden på navet verkade inte vara hål på en cirkel som var olika gradförskjutna och de va inte helt vettiga mått heller då ja antar de är tum eller nått sånt korkat. Ska prova skriva ut de på papper först och se att hålbilden blir vettig innan ja går vidare!
Bild
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Hasse Bus »

Det där ser fackmässigt ut, vad använder du för ritprogram?
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Hasse Bus skrev:Det där ser fackmässigt ut, vad använder du för ritprogram?
Ritat de i fusion 360, var 10år sedan sist så var lite ringrostig!

De var tur ja testade på papper först för hade inte många rätt i måttsättningen! Tredhe gången gillt blev de till sist!

Bild

De gula är vart hålen borde vara!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Ersviken »

Fint bygge med fina uppgraderingar på motor å chassie! :)
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 890
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av Markus »

Har börjat ladda upp för vintern nu!

Började me att mäta bredden på originalbakaxeln, med tumstocken kom jag fram till 136cm mellan fälgarnas anläggningsyta.

Bild

Var sen och spanade in Freddes gamla 145a axel, mätt med samma precision så verkade den vara 143cm bred.


Bild

Misstänker att dom där 7cm borde gå att lösa med kanske ett par fälgar med ET35-40, typ från en framhjulsdriven Volvo, visst har ja spekulerat hyfsat rätt?

Planen nu är i varje fall att hänga upp denna axel med 1:4.30 och en lamelldiff.
Kommer använda original nedre bärarmar som byggs om ytterligare lite sen Fredde hade dom för att förstärka upp men även försöka flytta kraften lite. Sen blir de övre bärarmar enligt Freddes recept inboxade under baksätet.


Bild

Bild

Sen är de ”bara” motor och växellåda kvar då!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo PV 544 Turbo

Inlägg av blackadder »

Kul projekt!

Vad är det för planer med motor och låda?
Skriv svar