Tillbaka i Volvo -träsket {850 turbo}

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Tillbaka i Volvo -träsket {850 turbo}

Inlägg av Stor_snurra »

Ett dussin år har gått sedan man åkte Volvo, och här är man igen, det är väl som heroin antar jag, svårt att bli kvitt 8)

Mycket äldre, lite klokare kom jag över en bil på annons ända uppe i Gällivare, en norrlandskörd 850 turbo sedan, fjorton år med samma ägare, motor byggd av Autotech, med många rätta bitar, det gick inte att motstå, den har varit rejält påkostad genom åren och bevarats väl.

Annonsen löd såhär:
Bilen är i mkt. fint skick och väldigt påkostad
Den har endast gått ca. 16600 mil

Bilen är lackerad i Liquid silver och är lagd på svart bas för ännu mera effekt

Motorn är byggd av Autotech Motorsport:
Garrett GT3076BBA turbo
3" JT avgassystem från turbon
100 cells racekat
Alu Intercooler
Verdi H-profilsvevstakar
Nya kolvar
Borrat och ventilerat block
3 tums spjällhus
2,5 tums tryckrör
Bosch dumpventil
Walbro bränlsepump
ATM reglerventil
3,5 tums LMM
AEM Dryflow luftfilter
3 tums luftslang från grillen för extra kall luft
Sachs 707 tryckplatta
850R lamell
Quaife diff

Övrig utrustning:
Svarta klargas plus blinkers
Plastidipad grill svart
Blåa volvo märket
Bakljus från nyare 850
R-Vinge
R-front
x70 handtag
x70 spolarmunstycken
Svart helskinn
Sparco sportratt
Autometer Laddtrycksmätare
Autometer Oljetempsmätare
Autometer Oljetrycksmätare
4xelhissar
ECC
Textilmattor från 850R
Instegslister
Tändstiftskåpa i kolfiber
Tonade rutor bak
Cargard 850s larm
Pioneer DEHP-7900UB
Mds 5,25" fanatic högtalare i dörrarna
Mds 6x9" dynamic högtalare i hatthyllan
Powerflexbussning i övre motorfästet
LMR Shortshift
Växelvajerbussningar i delrinplast
Delrinbussningar i växellådsfästet
Batteriet är flyttat till reservhjulsbaljan
Gula Koni stötdämpare
IPD Heavy Duty k-stag
IPD 25mm krängningshämmare fram
IPD 25mm krängningshämmare bak
Volvo orginal fjäderbensstag fram
Stoptech 332x32mm bromsskivor med 4-kolvsok fram
Stålomspunna slangar fram
Orginal bromsskivor och bromsok bak
Stoptech sportbelägg runtom
OZ Omnia 8x18" fälgar
Michelin Supersport 225/40/18 däck

Den lämnade 343whp när Autotech bromsade den vid 1.1bar, Kalle hade därefter smyghöjt till runt 1.5 så gissningsvis har den väl lämnat strax över 400 motorkusar, det är nog orginal grenröret som satt stopp trots att ATM har filat i det, samt avgassidan på toppen, om jag inte minns helt tokigt så var den stora bromsklossen.

Eftersom det sitter en snurrbo som pallar 550+, så kan jag ju inte låta maskinen vara, utan har beställt det nya grenröret från 2.5T, skramlat fram ett par GLT -kammar, och kommer plocka ur motorn i vinter och massera avgassidan på toppen, för att till våren höjja laddet till runt 1.8 (beror på vad mottrycket blir, det får bestämma).
En bekant laddar 1.8 på sin maskin, som körs i sidled, på varvstopp år efter år, med 499whp, dock något större snurra men fortfarande GLT -kammar, minns inte om han petade lite i toppen, det är möjligt.
Men jag tänkte mig väl en 500+ motorhästar så får man vara nöjd, det blir en bra åka o käka glass -bil som man inte behöver laga varje gång man varit ute och kört :hey:

Eftersom man börjar bli till åren tänker man ju också på sin säkerhet, så det är inte helt omöjligt att det spårar ut och sitter en fullbur i den rätt var det är, tiden får utvisa vad som sker, i första hand är det iallafall en lättare uppgradering i maskinen som står högst på agendan!
Grenröret kostade en lusentapp, sen lär jag åka på nya spridare så där går tre lakan till, passar väl på och byter lamell samtidigt så ytterligare en lusentapp, sedan blir det att åka och mappa om bilen, självklart kommer jag fortsätta åka med orginalsystemet :thumbright:

Efter 7år helt utan busbil så känns det fantastiskt kul att ha något att se fram emot, och första körningen blir redan om en vecka med Kalmar sportvagnsclub, och helgen efter Brinkarna på Emmaboda, då har man både fått prova på att svänga och köra rattlås -racing innan vintern :-)

Lacken är väl en sådan de flesta hatar, kan inte själv säga jag är helt överförtjust i den men man kan inte få allt för den summan pengar jag betalade :whistle:
Bilen känns som en solid investering istället för det klassiska svarta djupa hålet :thumbright:
Man har ju redan provat det här med att bygga bilar från grunden, sådär fem gånger, och denna gången lät jag någon annan stå för kalaset :hihi:

Bild
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tillbaka i Volvo -träsket {850 turbo}

Inlägg av dundersmurfen »

Jäklars va god den va!

Häng inte upp sig på mottryck i grenröret. Sålänge den svarar med mer vrid över hela registret är det bara att öka. Men såklart se till att soppa å gnist ligger rätt till, det är lätt att bottna orginal system med lmm
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillbaka i Volvo -träsket {850 turbo}

Inlägg av whilliam »

Fin bil!
Hoppas du klarar att nå vad du är ute efter (utan turbobyte) Jag har dock den erfarenheten att ENBART turbobyte tar dig dit du vill, men ger det ekonomisk fördel av den väg du vill testa så önskar jag att det går vägen. (lyckas du så ger det också en jäkligt skön känsla av "gjort det själv")

@ dundersmurfen: Kul att ytterligare en mappare förstått det ointressanta med mottrycksmätning :thumbright: När man har bilen i bänk så ser man ett säkrare mått på prestanda i effekt/vridkurvan. Att mäta avgasmottrycket ger en information som är opålitlig och intetsägande, vill man fördjupa sig i vad motorn upplever så är det bara att kontakta lämplig tubokunnig person och därifrån få mångdubbelt bättre feedback än vad trycket i grenrör säger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tillbaka i Volvo -träsket {850 turbo}

Inlägg av dundersmurfen »

Ja som jag ser det så skit i trycket, det händer inget magiskt livsfarligt. Flödet har "stagnerat" på grund av att tryckdifferansen inte längre får motorn att få i sig mer frisk luft. Det blir inte direkt varmare, dom restgaserna som stannar kvar har redan börjat tappa sin värmeenergi och är betydligt kallare än det nya förbränningsmaterialet. (extrem förenkling och dom förvärmer såklart friska luften och bränslet). I själva grenröret och turbinen borde det bli varmare pga att man "knuffar" hårdare på turbinen och därmed använder mer av energin i avgaserna istället för att låta dom gå genom wg. Säg gärna till om jag rört ihop nåt :)

En liten notis att jag gillar ändå att logga avgastrycket om det finns uttag, man ser så tydligt om något börjar strula för direkt det gör det så ökar trycket

Du få filma när du är ute å kör med bilen så får vi höra goe 5an arbeta

Har du nån som kan mappa om den? Autotech finns inte längre och dom sista åren så hade kompetensen flyttat så det goda namnet lever lite på övertid.. (om det är dom i trollhättan)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar