Volvo 142 Med B20E får VEMS
Postat: sön sep 13, 2020 4:20 pm
Hallå folket!
Medlem sedan länge men har varit lite dåligt med aktivitet från mitt håll, men
nu när jag börjat med ett nytt projekt tänkte jag att det var dags att visa upp
vad man håller på med! Försöker ta så mycket bilder jag bara kan genom
arbetets gång
Den här tråden handlar om min farsas 142 som man är uppvuxen med,
förmodligen den som bidragit till att man har en egen 142 som dessutom nu
har en b230 och turbo. Men den här tråden handlar inte om den, förutom att
den kommer att donera sitt styrsystem till min fars bil.
Farsans 142 var från början en helt vanlig 142 av årsmodell 1974 med B20B,
men har fått motorn utbytt till en B20E -73. Lite planad topp, tillsnyggade
kanaler i toppen, viktade stakar och kolvar och ett lite (mycket) lättare
svänghjul
Karossen har sett bättre dagar, men har också varit otroligt mycket sämre.
I slutet av 80talet avrådde bilprovningen från att lägga någon mer energi på
bilen utan tyckte att den nog gjort sitt, ordentligt med rost och väldigt sliten.
Men sedan dess har den blivit helrenoverad och omlackerad två gånger, först
med en djup blåmetallic som var rent lila i mörker och ljusblå i direkt solljus
och nu 850 mörkgrön. Det var drygt 20 år sen den senaste renoveringen och
karossen har sina skavanker och är i behov av en del rostlagning, men den här
tråden kommer (iallafall till en början) att handla om bytet av motorns
styrsystem.
Bosch D-jetronic styrsystemet var högteknologiskt för sin tid, nån gång på
70talet, men fungerade inte speciellt bra på senare år. Suget efter att plocka
fram bilen på våren och faktiskt använda den tappades eftersom den inte gick
riktigt som den skulle, så efter en kortare diskussion med farsan kom vi fram
till att han skulle få ärva VEMS styrsystemet från min -73a till förmån för att
byta till ett maxxecu. Nu har jag börjat ombyggnationerna och tyckte att det
hela gick relativt smärtfritt med spridarhållare som passade nyare boschspridare
och gasspjäll som funkade med en modern tps. Men när fördelaren plockades
bort visade det sig att drivningen av oljepumpen var rejält sliten, både
kammens drev och oljepumpens drivaxel hade nötts rejält och jag insåg att ja
var tvungen att plocka ut motorn för en mer ingående renovering och
uppgradering.
I skrivande stund har jag tillverkat lite nya delar till motorn, en remskiva med
triggerkrans för vevens trigger, en adapter för tps, en ny fuelrail för att passa
de modernare s40 T4 spridarna. Nya kammen kommer att bearbetas för att
köras med kamsynk mot bränslepumpens kamlob, så att jag får en helt
sekvensiell motor och kan köra med separata LS truck coils.
Men nog med snack nu, här kommer det lite bilder!
Rekommenderar alla som tänkt ladda upp bilder att ta sig en titt på http://www.imgur.com
för att enkelt och framtidssäkert (tittar på dig, imageshack) ladda upp bilder
och dela i sina projekttrådar. Det finns färdiga länkar att kopiera in i sin tråd
för att bilden ska bifogas och visas direkt i tråden.
Vemset i min 142 Turbo
Började forska i en bättre spridarlösning och mätte remskivan för att tillverka
ett triggerhjul
Bosch D-jetronic spridare och hållare
En modernare spridare passar utan problem i den gamla hållaren
En svarvad plåt
Fräser ut kuggar i den svarvade plåten, 36-1 triggermönster
Triggerhjul för vevaxeln anpassas för att svetsas på B20 remskivan
Sugpassning i det försänkta spåret
Min -73 med b230 och turbo till vänster, Pappas -74 B20E till höger
Blir förhoppningsvis ett lite prydligare motorrum när den är klar!
Motorhärvan borttagen
Farbror Borsch var inte så dum han, en modern tps passar insugets spjällaxel
utmärkt med en adapterplåt
Ett par S40 T4 spridare har fått ta plats i spridarhållarna också, kommer att
behöva bygga en ny fuelrail.
En b230 fuelrail är utav mässing med ditlödda hattar för spridarna. Men dessa
är iallafall av stål och kan svetsas
Spridarna hålls fast i toppen runt midjan, så någon infästning för fuelrailen
behövs inte mer än clipsen som håller den i på spridarna
Färdig med inbyggd regulator
Här nånstans insåg jag att kammen var tvungen att bytas, lyfte fördelaren och
såg att drevet för oljepumpens drivaxel gått ner sig, lika bra att göra allt
ordentligt och se över motorn i samma veva!
Viktade stakar och kolvar sist motorn var isär!
Lite lättare än ett standard svänghjul
Har inte gått överdrivet många mil sen den var isär sist. kokset kommer främst
från toppen av cylindern när kolven togs ur blocket.
När ändå kammen ska bytas kommer den att bearbetas för att få en triggerpunkt
på bränslepumpens kamlob, och en givare kommer att monteras i täckplåten där
bränslepumpen satt på förgasarmotorerna.
Det var ett rödblock under dyngan trots allt
Isärplockade, tvättade och ihopsatta
Det är väl ungefär vad jag hunnit med under sommaren Har med hjälp av
min kompis Victor mätt upp lite lagerspel och kolvspel och kom fram till
att hon är slapp och go Men inget överdrivet slitage nånstans så
det mesta kommer att återanvändas
Det blev ett långt första inlägg och mycket bilder, men det gillar jag när jag
läser i andras trådar
Väl mött och vi hörs igen så fort det hänt nått
Medlem sedan länge men har varit lite dåligt med aktivitet från mitt håll, men
nu när jag börjat med ett nytt projekt tänkte jag att det var dags att visa upp
vad man håller på med! Försöker ta så mycket bilder jag bara kan genom
arbetets gång
Den här tråden handlar om min farsas 142 som man är uppvuxen med,
förmodligen den som bidragit till att man har en egen 142 som dessutom nu
har en b230 och turbo. Men den här tråden handlar inte om den, förutom att
den kommer att donera sitt styrsystem till min fars bil.
Farsans 142 var från början en helt vanlig 142 av årsmodell 1974 med B20B,
men har fått motorn utbytt till en B20E -73. Lite planad topp, tillsnyggade
kanaler i toppen, viktade stakar och kolvar och ett lite (mycket) lättare
svänghjul
Karossen har sett bättre dagar, men har också varit otroligt mycket sämre.
I slutet av 80talet avrådde bilprovningen från att lägga någon mer energi på
bilen utan tyckte att den nog gjort sitt, ordentligt med rost och väldigt sliten.
Men sedan dess har den blivit helrenoverad och omlackerad två gånger, först
med en djup blåmetallic som var rent lila i mörker och ljusblå i direkt solljus
och nu 850 mörkgrön. Det var drygt 20 år sen den senaste renoveringen och
karossen har sina skavanker och är i behov av en del rostlagning, men den här
tråden kommer (iallafall till en början) att handla om bytet av motorns
styrsystem.
Bosch D-jetronic styrsystemet var högteknologiskt för sin tid, nån gång på
70talet, men fungerade inte speciellt bra på senare år. Suget efter att plocka
fram bilen på våren och faktiskt använda den tappades eftersom den inte gick
riktigt som den skulle, så efter en kortare diskussion med farsan kom vi fram
till att han skulle få ärva VEMS styrsystemet från min -73a till förmån för att
byta till ett maxxecu. Nu har jag börjat ombyggnationerna och tyckte att det
hela gick relativt smärtfritt med spridarhållare som passade nyare boschspridare
och gasspjäll som funkade med en modern tps. Men när fördelaren plockades
bort visade det sig att drivningen av oljepumpen var rejält sliten, både
kammens drev och oljepumpens drivaxel hade nötts rejält och jag insåg att ja
var tvungen att plocka ut motorn för en mer ingående renovering och
uppgradering.
I skrivande stund har jag tillverkat lite nya delar till motorn, en remskiva med
triggerkrans för vevens trigger, en adapter för tps, en ny fuelrail för att passa
de modernare s40 T4 spridarna. Nya kammen kommer att bearbetas för att
köras med kamsynk mot bränslepumpens kamlob, så att jag får en helt
sekvensiell motor och kan köra med separata LS truck coils.
Men nog med snack nu, här kommer det lite bilder!
Rekommenderar alla som tänkt ladda upp bilder att ta sig en titt på http://www.imgur.com
för att enkelt och framtidssäkert (tittar på dig, imageshack) ladda upp bilder
och dela i sina projekttrådar. Det finns färdiga länkar att kopiera in i sin tråd
för att bilden ska bifogas och visas direkt i tråden.
Vemset i min 142 Turbo
Började forska i en bättre spridarlösning och mätte remskivan för att tillverka
ett triggerhjul
Bosch D-jetronic spridare och hållare
En modernare spridare passar utan problem i den gamla hållaren
En svarvad plåt
Fräser ut kuggar i den svarvade plåten, 36-1 triggermönster
Triggerhjul för vevaxeln anpassas för att svetsas på B20 remskivan
Sugpassning i det försänkta spåret
Min -73 med b230 och turbo till vänster, Pappas -74 B20E till höger
Blir förhoppningsvis ett lite prydligare motorrum när den är klar!
Motorhärvan borttagen
Farbror Borsch var inte så dum han, en modern tps passar insugets spjällaxel
utmärkt med en adapterplåt
Ett par S40 T4 spridare har fått ta plats i spridarhållarna också, kommer att
behöva bygga en ny fuelrail.
En b230 fuelrail är utav mässing med ditlödda hattar för spridarna. Men dessa
är iallafall av stål och kan svetsas
Spridarna hålls fast i toppen runt midjan, så någon infästning för fuelrailen
behövs inte mer än clipsen som håller den i på spridarna
Färdig med inbyggd regulator
Här nånstans insåg jag att kammen var tvungen att bytas, lyfte fördelaren och
såg att drevet för oljepumpens drivaxel gått ner sig, lika bra att göra allt
ordentligt och se över motorn i samma veva!
Viktade stakar och kolvar sist motorn var isär!
Lite lättare än ett standard svänghjul
Har inte gått överdrivet många mil sen den var isär sist. kokset kommer främst
från toppen av cylindern när kolven togs ur blocket.
När ändå kammen ska bytas kommer den att bearbetas för att få en triggerpunkt
på bränslepumpens kamlob, och en givare kommer att monteras i täckplåten där
bränslepumpen satt på förgasarmotorerna.
Det var ett rödblock under dyngan trots allt
Isärplockade, tvättade och ihopsatta
Det är väl ungefär vad jag hunnit med under sommaren Har med hjälp av
min kompis Victor mätt upp lite lagerspel och kolvspel och kom fram till
att hon är slapp och go Men inget överdrivet slitage nånstans så
det mesta kommer att återanvändas
Det blev ett långt första inlägg och mycket bilder, men det gillar jag när jag
läser i andras trådar
Väl mött och vi hörs igen så fort det hänt nått