Svärfars gamla Amazon

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
TurboTedde
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons okt 28, 2020 12:46 pm

Svärfars gamla Amazon

Inlägg av TurboTedde »

Har köpt svärfars gamla Amazon 67a,fin orginal bil med en trötter b18 som jag som jag tänkt stoppa i en roligare drivlina.
Siktar på ca 200hk och låda med överväxel
Haft funderingar på b23turbo eller mb 4cyl med turbo eller något annat skoj.
Men vill helst inte kapa i den känns lite fel gubben köpte den 1970.
Har byggt ett par sbc med turbo och sprut så lite erfarenhet har jag.
Så kanske skulle man bygga en b20 med turbo sprut och m41 låda om den kan tänkas hålla?
Eller finns det något lämpligt som man kan knö ner utan att behöva kapa allt för mycket?
Mvh turbo tedde
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: Svärfars gamla Amazon

Inlägg av pickis »

mercedes slk 230 kompressor 193 hk
första serien den som heter r170
kolla på bildelsbasen det finns gott om dom
har själv tänkt använda en sån, dom går skit bra
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Svärfars gamla Amazon

Inlägg av Steve »

M40/M41 är inte ens lönt att fundera på
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Svärfars gamla Amazon

Inlägg av johan johansson »

En Vit 4a volvo V/S40 200hp och inom familjen. Kolla på varm stav tråden tror han körde någon 6växlad Mazda låda
volvo pv 53 16v
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Svärfars gamla Amazon

Inlägg av Thunderbo1t »

2,8-2,9 liters fyra från Cheva Colorado pickup kanske vore något?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Svärfars gamla Amazon

Inlägg av whilliam »

Tycker det är fint att hålla sig "inom familjen" som Johan föreslår ovan.
Det har dock dykt upp andra motorer och ska du ha runt 200Hp så är det viktigt att ekipaget får låg vikt, dessa Yamaha-konstruerade motorer har en så låg vikt så det blir nästan löjligt, ett long block väger 60Kg. (färdig, komplett motor, med turbo o allt hamnar hur enkelt som helst under 100Kg)De finns som sugis från 100Hp (och det höjer du lätt till 200 med turbo) vill man köpa en nyare, till högre pris så finns de med turbo färdigt och har strax över 200Hp på de starkaste.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... rice&asc=1
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Svärfars gamla Amazon

Inlägg av Manfred »

Ursäkta om jag låter tråkig men en fin original amazon där du känner ägaren som köpt den ny hade jag låtit vara just original. Dom växer inte på träd längre. Har själv gjort misstaget att sabba en fin original bil och ångrar mig än idag.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Svärfars gamla Amazon

Inlägg av whilliam »

Helt rätt!
Man ska inte "sabba bilen" Bara bygga i en lite roligare motor/växellåda/bränsleförsörjning.
När detta är gjort så kan man ha skoj med bilen tills den ska säljas och under tiden kan man hel-renovera original motor och växellåda (ev. bakaxel)

Sälja den kan man antingen göra med trimmade motorn på plats (och skicka med det andra på sidan) eller skruva tillbaks original och sälja den i det skicket.

Under den tid man äger bilen så kan den ge betydligt mer glädje med en modern drivlina, alternativet är att ha den ståendes i garaget och putsa lite på den ibland samt ta ut den på en söndagstur två gånger om året när man ska till en utställning.
Skriv svar