Har köpt svärfars gamla Amazon 67a,fin orginal bil med en trötter b18 som jag som jag tänkt stoppa i en roligare drivlina.
Siktar på ca 200hk och låda med överväxel
Haft funderingar på b23turbo eller mb 4cyl med turbo eller något annat skoj.
Men vill helst inte kapa i den känns lite fel gubben köpte den 1970.
Har byggt ett par sbc med turbo och sprut så lite erfarenhet har jag.
Så kanske skulle man bygga en b20 med turbo sprut och m41 låda om den kan tänkas hålla?
Eller finns det något lämpligt som man kan knö ner utan att behöva kapa allt för mycket?
Mvh turbo tedde
Svärfars gamla Amazon
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: ons okt 28, 2020 12:46 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Svärfars gamla Amazon
mercedes slk 230 kompressor 193 hk
första serien den som heter r170
kolla på bildelsbasen det finns gott om dom
har själv tänkt använda en sån, dom går skit bra
första serien den som heter r170
kolla på bildelsbasen det finns gott om dom
har själv tänkt använda en sån, dom går skit bra
Re: Svärfars gamla Amazon
M40/M41 är inte ens lönt att fundera på
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Svärfars gamla Amazon
En Vit 4a volvo V/S40 200hp och inom familjen. Kolla på varm stav tråden tror han körde någon 6växlad Mazda låda
volvo pv 53 16v
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Svärfars gamla Amazon
2,8-2,9 liters fyra från Cheva Colorado pickup kanske vore något?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Svärfars gamla Amazon
Tycker det är fint att hålla sig "inom familjen" som Johan föreslår ovan.
Det har dock dykt upp andra motorer och ska du ha runt 200Hp så är det viktigt att ekipaget får låg vikt, dessa Yamaha-konstruerade motorer har en så låg vikt så det blir nästan löjligt, ett long block väger 60Kg. (färdig, komplett motor, med turbo o allt hamnar hur enkelt som helst under 100Kg)De finns som sugis från 100Hp (och det höjer du lätt till 200 med turbo) vill man köpa en nyare, till högre pris så finns de med turbo färdigt och har strax över 200Hp på de starkaste.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... rice&asc=1
Det har dock dykt upp andra motorer och ska du ha runt 200Hp så är det viktigt att ekipaget får låg vikt, dessa Yamaha-konstruerade motorer har en så låg vikt så det blir nästan löjligt, ett long block väger 60Kg. (färdig, komplett motor, med turbo o allt hamnar hur enkelt som helst under 100Kg)De finns som sugis från 100Hp (och det höjer du lätt till 200 med turbo) vill man köpa en nyare, till högre pris så finns de med turbo färdigt och har strax över 200Hp på de starkaste.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... rice&asc=1
Re: Svärfars gamla Amazon
Ursäkta om jag låter tråkig men en fin original amazon där du känner ägaren som köpt den ny hade jag låtit vara just original. Dom växer inte på träd längre. Har själv gjort misstaget att sabba en fin original bil och ångrar mig än idag.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Svärfars gamla Amazon
Helt rätt!
Man ska inte "sabba bilen" Bara bygga i en lite roligare motor/växellåda/bränsleförsörjning.
När detta är gjort så kan man ha skoj med bilen tills den ska säljas och under tiden kan man hel-renovera original motor och växellåda (ev. bakaxel)
Sälja den kan man antingen göra med trimmade motorn på plats (och skicka med det andra på sidan) eller skruva tillbaks original och sälja den i det skicket.
Under den tid man äger bilen så kan den ge betydligt mer glädje med en modern drivlina, alternativet är att ha den ståendes i garaget och putsa lite på den ibland samt ta ut den på en söndagstur två gånger om året när man ska till en utställning.
Man ska inte "sabba bilen" Bara bygga i en lite roligare motor/växellåda/bränsleförsörjning.
När detta är gjort så kan man ha skoj med bilen tills den ska säljas och under tiden kan man hel-renovera original motor och växellåda (ev. bakaxel)
Sälja den kan man antingen göra med trimmade motorn på plats (och skicka med det andra på sidan) eller skruva tillbaks original och sälja den i det skicket.
Under den tid man äger bilen så kan den ge betydligt mer glädje med en modern drivlina, alternativet är att ha den ståendes i garaget och putsa lite på den ibland samt ta ut den på en söndagstur två gånger om året när man ska till en utställning.