Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre apr 03, 2020 5:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 2 takt, varm vs kall pipa
InläggPostat: ons jan 08, 2020 6:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Inlägg: 24
Ort: österbotten
Hej,

Har problem med att skotern tappar effekt efter att jag kört jämn gas länge. EGT är ca 650° vid halv gas.
Märks väldigt tydligt att motorn är rappare när motor/pipa är "kall" dvs om jag kört just över inslagsvarv en stund och ger full gas.
Motorn tappar heller inte effekt när jag håller full gas länge. Då ligger EGT kring 590°.

Jag ska försöka justera bort den snåla gången vid halv gas men jag undrar om min teori kan stämma att pipans effektiva område flyttas högre upp i varv när pipan är riktit varm?
Är det möjligt att svetsa om pipan för att flytta ner det effektiva området eller är det omöjligt att veta utan att bromsa motorn?

Det är en polaris 600HO portad av PF racing. Före portningen hade jag inga problem fast den gick rätt varm vid halvgas då också.

Mvh. Christoffer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 08, 2020 8:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 865
Ort: Bjurholm
Rätt tänkt.
Testa att förlänga pipan lite. Om det blir sämre kan du enkelt ta bort förlängningen.
På min filade moped har jag ändrat längd där pipan är som bredast med gott resultat.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 09, 2020 2:07 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Inlägg: 24
Ort: österbotten
Hej,

Hur mycket ska man förlänga då, och var? :scratch:


Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 09, 2020 6:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 865
Ort: Bjurholm
Som jag skrev.
Där pipan är som bredast och man kan skarva med en rak bit är det enklast.
Vet inte hur mycket som är lagom att skarva, men 10cm gör en rejäl skillnad.
Den här tittade jag på när jag gjorde senaste piporna. Den stämmer kanske inte helt men ger en insikt till hur avgasportens filning påverkar varvtalet kontra pipans längd.
https://www.mopedarmy.com/w/images/3/3f ... ograph.pdf

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 09, 2020 7:05 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Inlägg: 24
Ort: österbotten
Den grafen var intressant, tackar!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 09, 2020 10:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Inlägg: 307
Ort: Stockholm
http://www.underdogsracing.com/fospipe/

Där kan du leka lite med olika temperaturer etc. genom att ändra wave speed (finns en tabelll där om man klickar på help, notera att det är medeltemperatur i pipan. Vart mäter du din temp?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 10, 2020 7:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons feb 19, 2014 5:57 pm
Inlägg: 24
Ort: österbotten
Nice!

Mäter i grenröret ca 2-3cm från det "blöta".


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010