Turbomata en tvåtaktare?

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Johansson skrev:Ha ha, det borde nog räcka... :hihi:

Vet du någon som kör tvåtaktsturbo på E85? Jag har det i hojen med 9.6:1 och har råkat ladda 1.4 bar utan IC utan problem, på 98 oktan hade nog 0.5 bar varit på gränsen.

En extratank på någon liter med bensin till primern så borde kallstarter funka också.
Nej, inte vad jag vet...men jag är inget orakel.
2 bekymmer:

1) Bränslemängd,
Om du skall modda förgasare för tryckmatning så måste du öka flödet genom spridarröret/emulsionsröret <needle jet> då e85 eller mettis skall användas istället för bensin. Till mikunis VM serie finns hyfsat stora spridare att köpa, även sådana gjorda för mettis på eftermarknaden. Till TM-serien finns vad jag vet antagligen inte tillräckligt stora för e85 (just under 40% extra bränsle, teoretsikt)
Till TMX och TMS finns inte lösa <needle jet> så på de får man brotcha upp...vilken brotch man skall välja är det svåra att veta. "Trial and error" eller räkna om man vet hur...
(Jag kan fixa brotchar i valfri diam i hundradels mm för ~1tusen st.)
Till keihin (som jag vet 0 om) lär det också behöva brotchas
Om man använder LECTRON's (Megatron snow carbs) skall det enl. uppgift räcka med nålbyte men jag vet inte säkert, man får fråga fast by gast.

Megasquirt kan gå att få funktion på, men det är mycket svårare att få till efi på 2-takt än på 4-takt.

2) Pipornas avstämning
Mycket kallare avgaser med alternativa bränslen => behov av kortare totallängd/avstämd längd.
Specialpipor behövs alltså.
Det är definitivt ett faktum när man kör mettis, med e85 kan jag inte ge en siffra på hur mycket avstäningen ändras, tyvärr, men andra pipor lär behövas.

/Järnet
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Mc med turbo, dom använder sig av att trycksätta flotörhus med pitotrör,tydligen får man ut lite mer tryck då än när man trycker från plenum. Dom använder orginal huvudmunstycken trots dubbla effekten!
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Ja, det är så man gör, även på 2t
man monterar ett pitotrör i en rak sektion av tryckröret, trycket (statiskt+dynamiskt) leds till en "fördelarkrets" bestående av 2 helst justerbara strypningar med en t-koppling imellan
-uttaget på t-kopplingen används för att trycksätta flottörhus och tryckregulator
från fördelarkretsen led slang vidare tillbaka in i en 90° anslutning i tryckröret eller plenum, alternativt till "static" porten på ett riktigt pitotrör (som alltså har två portar)

fördelarkretsens reglerbara område är endast den dynamiska komponenten med denna lösning medan tryckregulatorn som har referens till atmosfär ser statiska trycket + den del av dynamiska komponenten som man justerat till.

(ovanstående krets ordnar alltså bränsletillskott på ett riktigt och välfungerande sätt)

Ofta är det bra att även komplettera med 1 eller flera powerjets också så man får lite mera rattar att skruva på. :wink: tweakability...

Mitt föregående inlägg handlade om vad du måste göra med förgasarna när du byter bränsle, gäller inte specifikt bara för turbo om det nu kan missförstås.

Det kan även vara bra att veta att man måste trycksätta trottellocken för att inte få gashäng. :shock: Här drar man slang rakt från tryckröret till trottellocken.

Vad mer, jo, man kan i vissa fall få problem med att flottörventilen inte flödar nog mycket, kan behöva ökas i storlek, Vissa förgasare är också extremt strypta från flottörhuset till huvudmunstyckets område, så där borrar man lite nya hål förslagsvis, gäller mikuni TMX/TMS främst men säkert andra liknande förgasare också.

/Järnet
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Vad tror du om en Garret GT2559V med VNT, skulle den funka för 200hk?
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

G-ordet!

Bild

Vik hädan!
:lol:
är nästan allergisk mot dem,
har inget att göra med hur bra de verkligen är- (antagligen) :wink:
mera att jag har lite puerila* envishets-dogmer kvar som jag inte lyckats jobba bort, typ som att jag verkligen hatar bercedes-menz, men inte kan förklara varför...

*tonårsmässiga tvångstankar

Allvarligt, jag har ingen susning om den där turbon går i botten vid 20hk luft eller om den är avsedd för en finlandsfärja...
Sen det där med VNA kan teoretiskt vara bra men om man trycker in det i en gammal skitvissla som de gamla aerodyne-aggregaten så är det ändå ingen "hit" liksom. Konstruerade på 60-talet med impellrar enligt uppgift snodda direkt från Leonardos codex. :wink:
Grundregeln är att bra avgasflöde (stor nosselarea i turbinhus) är en fördel. Sen skall helst turbon vara konstruerad på 90-talet åtminstone så att den har hygglig verkningsgrad både på kompressor och turbin
Och sedan det där med kapaciteten:
säg att du vill ha 200hk på maskin, se då till att turbon kan fläkta för minst 1.25*200=250 4-taktshästar...
(Överkurs: Den så kallade "delivery ratio"-n blir ganska hög på turbo 2-t men "trapping ratio" är sämre än/i nivå med på vissa ventilstrypta 4-t som har för stora kammar för att kompensera. )

/Järnet

(PS. berätta inte att jag skvallrat men om du ringer garrets amerikanska försäljningsorganisation och säger att du är "about to turbocharge a twostroke" så blir du kopplad (förhoppningsvis) till en riktigt, riktigt skarp snubbe de har, berätta riktiga spec på den motorn du har han komponerar en sketafin kullagrad vizzla åt dig som funkar direkt. Kostar ~$2000 men du "missar" allt det roliga strulet...En viss känd skotertrimmare brukar göra så enligt lösa källor :wink: )
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

oj nu trampade jag på en öm tå :doh: sorry.....
Vad ska man ha för turbo, det är ju många som kör me T0416t....
Joo det är ju svårt att säga vad som är en lämpling turbo till just mitt bygge det är där för jag vill ha ett bra oljesystem som funkar så att man kan testa lite olika turbos...


Vet du hur många watt en 643a har? tänkte räkna lite om den fixar att driva 2st elpumpar (oljepump + bränslepump)
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Gunnar skrev:oj nu trampade jag på en öm tå :doh: sorry.....
Vad ska man ha för turbo, det är ju många som kör me T0416t....
Joo det är ju svårt att säga vad som är en lämpling turbo till just mitt bygge det är där för jag vill ha ett bra oljesystem som funkar så att man kan testa lite olika turbos...


Vet du hur många watt en 643a har? tänkte räkna lite om den fixar att driva 2st elpumpar (oljepump + bränslepump)
Nej, ingen fara, kände bara för att raljera lite... Ensam barnvakt sen lördagkväll... :wink:

Den där "T0416t" kan väl funka, det är otroligt svårt/invecklat att försöka räkna sig fram till rätt aggregat på en gång. Börja med någon välkänd, erkänt bra turbo som i övrigt följer de råden jag gett tidigare, testa och mät avgasmottryck och laddtryck, kommer turbon "igång" på de varvtal du tänkt dig osv. Har du riktig tur kanske det räcker med en enkel modifiering typ byta avgashus upp (ner) till nästa storlek.


Det är fullt möjligt att hitta pumpar som drar säg 3.5A/st eller därikring och räcker till. olja (~3.5A) och bensin (liten mc-efi-pump) (~3.5 A) totalt alltså 7A, P=U*I=12v*7A=84W, skall du då ha lite kvar för lyse så bör man i alla fall ha 120w eller mer i rating på generatorn. Kan i vissa fall vara bra att byta lampor till mindre, tex led-lampor för bak+broms (tänk på att dessa vill ha dc isåfall) och mindre W på strålkastarlampan

Om de pumpar man hittar är allt för stora (i bemärkelsen att de är törstiga på ström) kan man också strypa dem med elektroniskt fartreglage för dc-motorer, din lokale elektronik-nörd vet säkert hur man gör...

Annat alternativ är att sätta dit en micro bilgenerator som du driver med en liten remskiva på sekundärvariatoraxeln, då kan du även köra med efi, sits och handtagsvärmare, gps, pc.... :hihi:
Ring bilskroten och hör om de har en jätteliten typ cola-burks-stor generator från någon mitzuhondayota eller nåt annat charmbefriat. :thumbright:

Järnet
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

nu har jag beställt en sån där oljepump vi snackande om..få se då hur mycke power den drar och om 643an fixar de
Användarvisningsbild
flinty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 04, 2006 11:04 am
Ort: Torsby

Vilken tändning skall man ställa på?

Inlägg av flinty »

En polare håller på att montera på turbo på sin Ski-Doo 700 -01 bara för att alla säger att det inte ska gå i vår bekantskapskrets.

Nytt plenum, 1000cc spridare, Nira3+, 850/v70 turbo (16t), bränslet blir 98, tyvärr gick IC sönder vid tillverkningen så nu det första kommer vi att köra utan.

Men till den stora frågan,,,. Vad ska man lägga tändningen på när man kör överladdat??

Kompen kommer att sänkas framöver med kopparpackning så fort materialet kommer.

Bild

Bild

edit, skrev fel sorts turbo
8,854 201m Volvo 340


-"DEN knappen...e fanimig RESPEKT!"-

Så...nu vet ni det!
Heter inte launch...heter RESPEKT knapp... (citat 2,3-16)
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

Jag och en polare provade lite att köra turbo på en gammal rotax 467a i vintras. Den fick turbon från en lancia och matades e85 genom två 1600cc spridare som styrdes av ett megasquirt.

Kan leta reda på lite bilder och kanske en film från bromsningen..

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
flinty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 04, 2006 11:04 am
Ort: Torsby

Inlägg av flinty »

_JP_ skrev:Jag och en polare provade lite att köra turbo på en gammal rotax 467a i vintras. Den fick turbon från en lancia och matades e85 genom två 1600cc spridare som styrdes av ett megasquirt.

Kan leta reda på lite bilder och kanske en film från bromsningen..

/ Johan
Ååh, va fränt. E85 säger du, hur var det med kallstarter då? Var det några problem eller var den i garage under natten?

Ja kasta upp all information du har på pjäsen :thumbright: är som sagt mycket nyfiken på tändningen.
8,854 201m Volvo 340


-"DEN knappen...e fanimig RESPEKT!"-

Så...nu vet ni det!
Heter inte launch...heter RESPEKT knapp... (citat 2,3-16)
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

flinty skrev:
_JP_ skrev:Jag och en polare provade lite att köra turbo på en gammal rotax 467a i vintras. Den fick turbon från en lancia och matades e85 genom två 1600cc spridare som styrdes av ett megasquirt.

Kan leta reda på lite bilder och kanske en film från bromsningen..

/ Johan
Ååh, va fränt. E85 säger du, hur var det med kallstarter då? Var det några problem eller var den i garage under natten?

Ja kasta upp all information du har på pjäsen :thumbright: är som sagt mycket nyfiken på tändningen.

Den vart klar inför påsken, men vi hann knappt prova den nå. Hade problem att få till laddningen till batteriet så de tog slut efter ett tag.

Haha ja kallstarter ja :hihi:
Startarrangemanget gick sönder så vi fick dra igång den på variatorn och för att få den att ens tända fick vi skruva lös stiften och ge den en hojt med bensin, till den blivit varm. Så du kan ju tänka dig hur kul de va :)

Vi körde orginaltändningen, som va i klenaste laget, speciellt när den skulle tända massa e85. Tog triggersignalen från signalen till cdi-boxen.

Vi lyckades iallafall få ut just över 100 hk vid strax över en bars ladd ur den stackars rotaxen.

Blir ett seriösare försök i vinter, med lite värre grejor, om de hinns.

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
flinty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 04, 2006 11:04 am
Ort: Torsby

Inlägg av flinty »

_JP_ skrev: Den vart klar inför påsken, men vi hann knappt prova den nå. Hade problem att få till laddningen till batteriet så de tog slut efter ett tag.

Haha ja kallstarter ja :hihi:
Startarrangemanget gick sönder så vi fick dra igång den på variatorn och för att få den att ens tända fick vi skruva lös stiften och ge den en hojt med bensin, till den blivit varm. Så du kan ju tänka dig hur kul de va :)

Vi körde orginaltändningen, som va i klenaste laget, speciellt när den skulle tända massa e85. Tog triggersignalen från signalen till cdi-boxen.

Vi lyckades iallafall få ut just över 100 hk vid strax över en bars ladd ur den stackars rotaxen.

Blir ett seriösare försök i vinter, med lite värre grejor, om de hinns.

/ Johan
Haha, ja då låter det som att det nog blir vanlig bensin då, ägaren till skotern var lite sugen på att köra med E85.
Han kommer att köra med annan tändning som han styr med Nira.

Vart var ni och bromsade förresten? Han har lust att bromsa sin men vi vet ingen mer än Tikka men det är lite för långt att åka.

Ja det är ju som en drog det där, man kan inte hålla sig utan måste bygga vidare.
8,854 201m Volvo 340


-"DEN knappen...e fanimig RESPEKT!"-

Så...nu vet ni det!
Heter inte launch...heter RESPEKT knapp... (citat 2,3-16)
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

flinty skrev:
Haha, ja då låter det som att det nog blir vanlig bensin då, ägaren till skotern var lite sugen på att köra med E85.
Han kommer att köra med annan tändning som han styr med Nira.

Vart var ni och bromsade förresten? Han har lust att bromsa sin men vi vet ingen mer än Tikka men det är lite för långt att åka.

Ja det är ju som en drog det där, man kan inte hålla sig utan måste bygga vidare.

Jag tror nog att e85 is the shit när de gäller turbo på tvåtaktare, är ju inget problem att få igång den om magnapullen fungerar som den ska och har en primer med bensin.

Vi va och bromsade på en skola, men deras broms är väl inget för nå större effektuttag.

/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

Nä vi lär ju hålla den här tråden i liv, det här forumet handlar ju mest om turbobyggen så då lär ju inte skoteravdelningen hamna utanför :)

Slänger upp nå bilder på de hopplocket vi grejade med.

Bild
Bild
Bild
Bild

Hade säkert gått att få den att köra med om vi la ner tid på de, men den fanns tyvärr inte.

Nu har megasquirtet flyttat över till hans lite mer seriösa skoter, en ZR med 05ans Mach-Z 1000cc sdi motor.

Bild

Han har kört med den hela påsken nu och den fungerar fint!


/ Johan
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Skriv svar