Turbomata en tvåtaktare?

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Turbomata en tvåtaktare?

Inlägg av Johansson »

Något som vore intressant skulle vara att turboladda en skoter, men hur gör man egentligen för att få avgasmottrycket att följa laddtrycket genom hela registret?

Jag har hört att om trycken diffar för mycket åt något håll så går den antingen som ett lass skit eller smälter kolvar på löpande band, men att behöva testa ett tiotal olika aggregat innan man hittar rätt låter ju drygt. (och dyrt...)

Hur vore det om man kunde balansera ladd- och mottryck med hjälp av wastegaten? Att ha en difftrycksventil som styr med tillräcklig fjäderförspänning för att hålla emot trycket som avgaspulserna ger på ventilen.

Tikka verkar ju ska börja sälja turbokit till skotrar så visst måste det gå få skiten att hålla för lite smisk, annars skulle han nog aldrig våga sälja dom.
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Det gäller (som till bra 4-taktare) att hitta en effektiv turbo
-en med modern/effektiv turbin och kompressor -
som inte bygger för mycket avgasmottryck
Enkel formel:
Avgastrycket får inte överstiga ca 0.3 bar per bar absoluttryck i insuget
Typexempel snällturbo 0.5bar ladd (1.5 bar absoluttryck)
Max avgastryck =1.5*0.3=0.45bar (övertryck, gage) mätt mitt i expansionkammaren
Annars hälsar "farbror squeekie" på i förbränningsrummet ganska snart och våldsamt.
Har sett en thundercatmotor där hela kolven (nåja så hel var den inte, men allt av den så att säga) inklusive kolvbult och vevstakslillända satt "fint" som en plugg i avgasporten
Houdini skulle varit impad... :hihi:


Viktigt att komma ihåg är att man behöver ca 25% större turbo än för en snäll 4-takt. En "250hk" 4-taktsturbo funkar för max 200 2-takt...
En bra utgångspunkt är att hitta ett modernt aggregat från någon turbodiesel då de brukar har hyfsat rätt proportionering turbin/kompressor för 2-takt

Känner man Tikka så vet man att nog törs en hel del... inte värsta "tunnisen" man känner direkt :thumbright:
...Men nog funkar det.
Skulle personligen bara rekommendera 2-taktsturbo till en riktig motordåre eftersom det krävs mycket kunskap för att hålla en dylik pjäs vid liv.
(Håller själv på med en men det säger mer om hur knäpp jag är än om hur praktiskt det är...)


/Järnet
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Järnet:
Har du läst den här tråden?
http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=18763
Jag tror till 99% att man skulle få till en 2t turbo bara genom att läsa tråden, så mycke fakta + kluriga personer som finns där är det svårt att hitta.... :thumbright:
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Får man inte problem med att luft/bränsleblandningen trycks ut i pipan oförbränd om man har högre tryck i insuget än i avgasporten?

Så det går lösa oljeförsörjningen även till en glidlagrad turbo, är det en kugghjulspump på veven som gäller då eller? Elpumpar lär det knappast finnas tillräckligt med ström för att köra med någon längre stund.

Jag läste på något forum att någon i staterna körde med kullagrade aggregat som smörjdes av tvåtaktsoljan, separatsmörjningen var alltså kopplad genom turbon och in i motorn. Det kan ju aldrig hålla speciellt länge...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle tro att järnet har funderat i dessa banor mer än många andra.

men som sakt var det är svåra saker, ingen som man tvär bygger, det krävs mycket av den som vill få det att fungera.

jag rekomenderar först att man sätter sig in i djupet på hur en två taktare fungerar sen förgasare om man ska börja testa sånt här.

fin det nån bra tvåtakts skola på nätet? själv har jag läst grhaham bells bok ett par gånger men jag skulle vilja veta mer om port tider, pipors avstämning, lämpliga varvtal, tvåtakts gasare mm.
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Jag säger det en gång till, kolla in http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=18763 där står allt, jag lovar... :thumbright:
Mycket bra tråd + att det finns ett par 2t turbo som funkar där....
Ingen fjortis tråd :wink:
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Järnet , kan du inte berätta lite om din 2t turbo bygge? bjuda på lite bilder :hihi:
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Johansson skrev:Får man inte problem med att luft/bränsleblandningen trycks ut i pipan oförbränd om man har högre tryck i insuget än i avgasporten?

Så det går lösa oljeförsörjningen även till en glidlagrad turbo, är det en kugghjulspump på veven som gäller då eller? Elpumpar lär det knappast finnas tillräckligt med ström för att köra med någon längre stund.

Jag läste på något forum att någon i staterna körde med kullagrade aggregat som smörjdes av tvåtaktsoljan, separatsmörjningen var alltså kopplad genom turbon och in i motorn. Det kan ju aldrig hålla speciellt länge...
1)
Nä, det är finita shockvågor genererade av pipans utformning som trycker tillbaka de genomspolade (större delen) gaserna
Däremot så kan man optimera cyl för turbo genom att på 4-taktsspråk ha mindre overlap. Man kan minska på transferportarnas duration...
Optimera spolvinklar så att transferportarna inte skjuter rätt ut i avgasporten
Avgasportens form påverkar också

2)
Kugghjulspump eller hellre gerotor-pump drivet av motorn eller elpump
behövs inte så stor pump, räcker med 2bar och/eller ca 2l/min under drift på turbon med nån tunn fin olja typ aeroshell turbinolja eller ATF-variant
Man får räkna med minst 3-6A och på 12v alltså 35-70W går åt från generatorn beroende vilken pump man kör med.

3) Ja, jag vet att vissa i staterna använder separatsmörjningspumpen på kullagrade agg men det är nog i underkant flödesmässigt

/Järnet
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Jens Gustavsson skrev:jag skulle tro att järnet har funderat i dessa banor mer än många andra.

men som sakt var det är svåra saker, ingen som man tvär bygger, det krävs mycket av den som vill få det att fungera.

jag rekomenderar först att man sätter sig in i djupet på hur en två taktare fungerar sen förgasare om man ska börja testa sånt här.

fin det nån bra tvåtakts skola på nätet? själv har jag läst grhaham bells bok ett par gånger men jag skulle vilja veta mer om port tider, pipors avstämning, lämpliga varvtal, tvåtakts gasare mm.
macdizzy.com diskussionsforumet och http://www.dynotechresearch.com/
tyvärr är båda members only och kostar någon mindre slant,
hos dynotech får man som subscriber tillgång till alla gamla nummer också, de innehåller digert av info
Man kan läsa allt som Kevin Cameron har skrivit och tro på det, han är en skarp gubbe.

Jennings two-stroke handbook brukar ibland gå att ladda hem från nätet, gammal som gatan men hyfsat aktuell ändå och innehåller en del som andra inte behandlar
sen har vi ju Gordon P Blairs referensverk "Design and simulation of two-stroke engines" köttig sak på hög vetenskaplig nivå med något enstaka "lättare" kapitel "empirical guidance for the engineer" kostar ca 1 tusen.

/järnet
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Järnet skrev: 1)
Nä, det är finita shockvågor genererade av pipans utformning som trycker tillbaka de genomspolade (större delen) gaserna
Däremot så kan man optimera cyl för turbo genom att på 4-taktsspråk ha mindre overlap. Man kan minska på transferportarnas duration...
Optimera spolvinklar så att transferportarna inte skjuter rätt ut i avgasporten
Avgasportens form påverkar också

2)
Kugghjulspump eller hellre gerotor-pump drivet av motorn eller elpump
behövs inte så stor pump, räcker med 2bar och/eller ca 2l/min under drift på turbon med nån tunn fin olja typ aeroshell turbinolja eller ATF-variant
Man får räkna med minst 3-6A och på 12v alltså 35-70W går åt från generatorn beroende vilken pump man kör med.

3) Ja, jag vet att vissa i staterna använder separatsmörjningspumpen på kullagrade agg men det är nog i underkant flödesmässigt

/Järnet
Finns det någon nedre gräns för hur lågt mottryck man kan köra med i förhållande till laddtryck?

Angående flödena på pumparna, är det för kullagrade agg eller glidlagrade?
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Järnet skrev: Kugghjulspump eller hellre gerotor-pump drivet av motorn eller elpump
behövs inte så stor pump, räcker med 2bar och/eller ca 2l/min under drift på turbon med nån tunn fin olja typ aeroshell turbinolja eller ATF-variant
Man får räkna med minst 3-6A och på 12v alltså 35-70W går åt från generatorn beroende vilken pump man kör med.

/Järnet
Har du något tips på en elpump som kan funka?

/Gunnar
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Har du något tips på en elpump som kan funka?

/Gunnar
Det finns amerikanska weldon som funkar och det finns diverse cirkulationspumpar för transmissionskylning i racingsammanhang som har använts
Finns diverse pumpar för marint bruk
Man kan ibland hitta lämpliga pumpar hos företag som tex biltema, jula, clas ohlsson
Det svåra är att hitta en pump som är helt rätt, de är ofta för stora/strömkrävande eller för små
Sen finns det en massa modeller som verkar ganska rätt storleksmässigt men som är gjorda i plast och känns helt enkelt för rappliga.
Tips till dig är att leta, jag har inte hittat någon modell som jag förbehållslöst kan rekommendera.
Finns det någon nedre gräns för hur lågt mottryck man kan köra med i förhållande till laddtryck?

Angående flödena på pumparna, är det för kullagrade agg eller glidlagrade?
1)
I något läge blir det för lite mottryck, folk som lyckats med kompressor-matade tvåtakt har fått se att över ett visst laddtryck slår det ut en kvast av oförbränt bränsleluftblandning ur avgas, det uppstår i det läge då returpulsen i pipan blir helt nedbrottad av mängden genomspolade färskgaser. Exakt när detta händer dyker effekten och vridet markant.
Genom att höja avgasmottrycket något (thigtare utlopp ur pipan) kan man fördröja punkten då detta sker och använda något högre laddtryck. Som nämdes tidigare går detta bara att utnyttja till en viss gräns, blir avgasmotrycket för stort så väntar härdsmältan bakom hörnet.
Man kan också konstruera om spolschemat och avgasportsformen för att ytterligare förbättra möjligheterna till överladdning. Knappast något för nybörjare dock...
Man kan också öka amplituden på returpulsen genom att använda en kortare/brantare slutkona, tyvärr ger en sådan inte bara en kraftigare amplitud på pulsen utan även ett smalare register där pulsen är aktiv.
Precis som med allt annat i motorsammanhang så gäller det att få saker att lira ihop och få LAGOM av allting och inte tro för mycket på "Stroker McGurk's lag" -"If much is good more must be better and too much is just right" :wink:

2)
Glidlagrade, det man skall titta på är drifttrycket snarare än flödet. Uppkopplat mot turbon och igångkört smörjsystem skall du ha 2+ bar på ingången. Vad flödet blir beror på strypningen i turbons lagersektion.

/Järnet
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Genom att höja avgasmottrycket något (thigtare utlopp ur pipan) kan man fördröja punkten då detta sker och använda något högre laddtryck. Som nämdes tidigare går detta bara att utnyttja till en viss gräns, blir avgasmotrycket för stort så väntar härdsmältan bakom hörnet.
Så man kan komma till en gräns där laddtrycket inte kan höjas mer oavsett kompression och pipans avstämning?
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Johansson skrev:
Genom att höja avgasmottrycket något (thigtare utlopp ur pipan) kan man fördröja punkten då detta sker och använda något högre laddtryck. Som nämdes tidigare går detta bara att utnyttja till en viss gräns, blir avgasmotrycket för stort så väntar härdsmältan bakom hörnet.
Så man kan komma till en gräns där laddtrycket inte kan höjas mer oavsett kompression och pipans avstämning?
Någon har förstått... :thumbright:

Exakt var den punkten ligger skall jag låta vara osagt, det går säkert att modifiera en motor för att höja den punkten om man jobbar på det lite.
Jag har inte sett/hört/ varit involverad i någon 2t med mer än 1.5bar ladd (turbo)... Gränsen ligger antagligen i den regionen (1.5-2 bar) med rätt turbo.
Inget jätteproblem ändå, om vi tar min thundermotor som kanske ger 200hk utan turbo i det utförande jag håller att samla delar för, på med turbo och ic ladda 1.4 bar totaltryck 2.4 densitetsförhållande kanske 2.2
Effekt med turbo ~2.2*200....
Mer behöver man inte i korvgrillarskotern... :wink:
/Järnet
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Ha ha, det borde nog räcka... :hihi:

Vet du någon som kör tvåtaktsturbo på E85? Jag har det i hojen med 9.6:1 och har råkat ladda 1.4 bar utan IC utan problem, på 98 oktan hade nog 0.5 bar varit på gränsen.

En extratank på någon liter med bensin till primern så borde kallstarter funka också.
Skriv svar