trimning av rotax 337

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

trimning av rotax 337

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet inte ricktigt om detta plattsar på avanserade men jag har försökt komma med ett seriöst första inlägg iallafall med mycke data.

jag kan inte mycket om 2T så jag skulle behöva lite hjälp med detta konsept.

inget super seriöst men lite roligt sido progekt :hihi:



nåra grund data på motorn från tidigt -80 tal

1 cylinder

borr 78mm

slag 70mm

slagvolym 335cc



avgas dur 164 grader dur

insug dur 140 (kolvstyrd)

spolcanaler 120



förgasare: 30mm mikuni vm

avgassystem: modell ljuddämpare

kompa förhållande: okänt ännu men det är lågt och förbräningsrummet är förskutet i toppen? ( jag har en topp på lager som har mer traditionellt utseende ska leta fram den)

tändning magnet typ med brytare och mekanisk tändförställare mot varvtal (ingen tänt kurva än?) nån som kan säga vad man ska ha som utgångs läge med rätt klämspalt ca 50% sqirs?

cylinder av aluminium men med gjutjärns foder.


kylning: fläckt men jag ska köra luft kylt sen tror jag.




ska försöka att beskriva canalerna också.

avgas canal 46mm som bredast (0.59 mot borren) och 25mm som högst, 35mm dim på första biten av heddern men canalen är ca 8mm bredare i cylindern.

spolcanaler 2st totalt, mot cylinderloppet 31x 15.5mm nästan helt fyrkantig 480x2mm/2. 960totalt ( motsvarar arian av ett 35mm rund canal) de har faktiskt rätt utsvängd form så inner radien(flödes cof) är rätt bra för att vara en sån här "low performens" maskin.

insugnings canal mot culinder loppet 48x26mm (nästan helt fyrkantigt) 1248mm/2=40mm runt hål.

mot insugnings gummit är canalen rund med 35mm dim.





nu till den stora frågan vart sitter effekten gömd? :)

vad törs man varva en sån här? 7500rpm? 3444fps

och hur mycke lönar det sig att varva med dessa spolkanaler? de kommer givetvis att portas ordäntligt men jag orkar inte typ bygga om hela cylindern :)

sen är nog en viktig parameter att det är rätt kassa variatorer (powerblock) så det måste bli en ganska brett register för att starten ska bli bra och man ska hamna först i mål så klart :)

det kanse blir bättre variatorer till nästa år men i år blir det rätt enkelt konsept, och ja en annan parameter är att totala arbets insatsen på motor bygget är satt till ca 2dagars jobb. och då inkluderar det en del bromsbänks körning också.

jag har en gammal 250cross pipa skulle den gå att använda i brist på annat?

jag har också en del förgasare modell VM 38, 40, 44mm




Bild

Bild

jo den måste borras+0.5-1.0mm ser ut att ha gått en 8000mil ungefär :lol:
Bild

Bild


pipan, jag kan inte så mycket om sånt här jag har svetsat ett par pipor till gp förut men det var länge sen.

vad tror ni om denna gratis beräkning på en pipa, rätt dåligt med inpots?
men det baseras på professor gp blair beräkningar iallafall.

vart inte tot dim (D3) liten?

jag har bara gissat duration, rpm och dim på avgasporten??
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön nov 09, 2008 6:58 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

du kan juh göra ett par boost kanaler ovanför insuget likt supertermcyllen till Zundapp.
med mycket mecka svetsar du en reedkorg på cyllen eller vevhuset och gör kanaler i hela cylindern :twisted:

på avgas kan du göra likt jag gjorde i honda cylindern med ett par extra utblås bredvid.

om du kan få upp portarean rejält kan du juh hålla ned toppvarv.
med mycket portarea får du högt flöd i cylindern utan att behöva fixa flöde genom att öka durationerna i onödan.
Jag skulle nog hålla mig kring 8000rpm som mest, kanske 9000rpm om det är väldigt periodvis.
jag trimmade en gammal yamaha srv540 för några år sedan, den small en vevstake :(
Där har jag ökat varvet till 9000rpm.

cylinderdurationer ändrar du lättast genom att lyfta cyllen och plana av upptill så du får rätt squish, vilket är RIKTIGT noga på en 2-takt.
om du har möjlighet, bygg om toppen så förbränningsrummet och stiftet är centrerat.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

effekten standard ligger nog kring 20hk/6000rpm.

på 7500rpm som käns som max?? och 8 bar BEMP som var det lägsta pip-programet räkna på :) så ska det bli ca 45 hk :shock:


jag ska hålla mig till kolvstyrt, jag tycker det värkar va så svårt att få tilräcklig aria med reedar, har du sett en modärn stor cc motor? såg en reed korg till en 2cylindrig rotax 800 det var de sjukaste :shock:

att börja att svetsa och sånt hinner man inte på två dagars trimm som jag skrev var max detta får ta i garage tid (att skissa på en seriös plan framför datorn då man har en minut över får dock ta tid utöver detta :) )
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

frågan ligger mer i vilka port tider man vill åt och hur stor portarna, behöver va i aria på avgas, insug, förgasare och spolkanal för att nå skaplig fylnadsgrad på 7500rpm? och pipans utformning så klart.

att höja cylindern ska inte behövas för att få rätt duration jag har många fina filar så det går fort att jaga bort lite matreal :)

jag får en känsla av att man gärna vill åt en mer on/off öppning stängning på portarna också så mesta aria på en viss duration är viktig om man vill ha ett brätt register?

ska åka och låna grhaham bells 2 stroke performens av conny och läsa på lite två takt :thumbright:
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

när ja hade min gamla arctic som fick sig en portning snacka ja me Mats Tikka. Han är duktig på snowmobiles.. Försök få fram nå av honom vet ja..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:
jag får en känsla av att man gärna vill åt en mer on/off öppning stängning på portarna också så mesta aria på en viss duration är viktig om man vill ha ett brätt register?
ja precis..
låga fina portar runt hela cylindern så har du max area du kan komma åt.
jag skulle nog hålla utblås kring 170 grader som mest, spolportarna är jag lite dålig på, där kan nån mer ge tips. men kanske 128-130 grader.

men jag skulle kolla stenhårt på att göra ett par boostportar då det även hjälper till att smörja/kyla kolvbultslagret.
här på erlands cylinder ser du boostarna ovanför insuget.
Bild
sedan är det bara att borra ett par hål i kolven.

när du portar insug, försök vinkla det ner i vevhuset så mycket som du kan.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:effekten standard ligger nog kring 20hk/6000rpm.

på 7500rpm som käns som max?? och 8 bar BEMP som var det lägsta pip-programet räkna på :) så ska det bli ca 45 hk :shock:


jag ska hålla mig till kolvstyrt, jag tycker det värkar va så svårt att få tilräcklig aria med reedar, har du sett en modärn stor cc motor? såg en reed korg till en 2cylindrig rotax 800 det var de sjukaste :shock:

att börja att svetsa och sånt hinner man inte på två dagars trimm som jag skrev var max detta får ta i garage tid (att skissa på en seriös plan framför datorn då man har en minut över får dock ta tid utöver detta :) )
jo det kan vara svårt att hitta nån reedkorg som är lämplig, men då man bygger en 'lågvarvsmaskin' är reeds överlägset kolvstyrt inlopp.
Man kan göra så mycket fräna kanaler och hål i kolven då.
man behöver dessutom inte tänkta till 100% på gashastigheten.
Utan bara att försöka få in så mycket som möjligt i vevhuset som kolven pressar upp i spolkanalerna.det är där gashastigheten blir nogrannare på en 2takt, så det fyller cylindern ordentligt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag trimmade grabbens cylinder till mt5an inklusive borrning på ca 4 dagar.
så var inte rädd för att modda hårt, 2taktare är så tacksamma att greja med =)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

såhär nånting kanske.
Bild

beroende på vars kolvringspinnarna är i kolven skulle jag försöka göra tre st boostportar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo nå sånna extra boster portar kanse man kan skissa på :thumbright:


käns som om den stora begränsningen ligger här?

det är nog inte lönt att försöka stämma av insug och avgas port+ en jätte förgasare för 7500rpm om inte luft/bränslet hinner upp ur vevhuset över 6500rpm.

hur var det skulle de ha nåra grader mer än vanliga portarna eller tvärt om?



ska kolla vad sånna dära extra canaler till avgasporten gör (snabbare och snärtigare öppning av avgasporten, bättre funktion till pipan?) också det fins ju mycket utrymmi i cylindern om man gämför med en räser cylinder :)

nån som vet vart man köper kolvar till en sån här maskin? 78.5 eller 79mm skulle va lagomt.
35mm kolvbults höjd och 18mm bult?

hitta till rotax SKANDIC http://www.psep.biz/store/ski-doo_spi_piston_kits.htm

såg det är samm borr på 670rave ska åka till peter och mäta på en sån kolv.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre nov 07, 2008 5:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Vad ska du köra för komp? Såg förut när man höll på med moppar att de gjorde egna topplock (mest till mt5) med centrerat tändstift och utbytbara förbränningsrum. Hade varit fränt! :thumbright:
Peter Lindberg
0768032059
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det lilla runda hålet ovanför avgasporten, går det möjligtvis ner till avgaskanalen? Tydligen har sådana använts för att minska ljudnivån genom att minska cylindertrycket innan porten öppnas, och den sortens dumheter är ju absolut aja baja när man vill ha ut effekt.

Även jag förespråkar reedventil och ett par ordentliga boostportar. Särskilt svårt att hitta en reedventil som klarar effekten kan det väl ändå inte vara, vilken modern 125cc cross som helst har väl en reedventil som hänger med åtminstone till 40hk. (I Bells tvåtaktsbibel finns det väl förresten ett test där en kolvstyrd tvåtaktare förses med reedventil och boostportar - mycket trevligt resultat!)
Boostportar helt ovanför insuget blir nog svårt att vinna mycket på i denna motorn, ser ut som att det är ganska kort mellan portens överkant och nedre dödpunkt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Flummo skrev:Det lilla runda hålet ovanför avgasporten, går det möjligtvis ner till avgaskanalen? .
det är pysen :)

ska försöka plugga den ricktigt seriöst före borningen kanse den inte släpper kompa förbi ringen.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Jens! Här är en sida med bra bilder. Finns en gratis del och ett forum man måste vara medlem i. Jag fick många uppslag härifrån när jag trimmade Zündappen. Gå ner en bit på sidan så finns det artiklar: http://www.macdizzy.com/2stroke.htm . Erland.
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Inlägg av Lars J »

Du kan ju alltid fila ner kolvtoppen vid överströmmarna om du vill göra en snikändring av durationen, Äldre motorer brukar gilla lite mer duration. Bara att prova dig fram.
Om du ska göra boost kanaler så prova lägg durationen lika eller nån grad lägre än på överströmmarna.. Lägg gärna ut en bild på kolven om du har..
Skriv svar