trimning av rotax 337

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag tror att en 38mm förgasare på en 350cc motor med 155graders insugnings dur inte är nåra problem på lägre varv?
med reed har du 360 grader insugsduration ;)

och har du rejält med gashastighet genom insuget på höga varv så hjälper gasmassan till att skjuta in bränsleblandningen genom boostportarna, alltså gasmassa från fuggen direkt upp över kolven.(aldrig ner i vevhuset)
kan jag skicka blocket till dig då så kan du svetsa och porta till det? :wink:

kom i håg att det är en stor flödes restrektion att ha en reed i canalen, vi flöda ett moppe fiber reed korg till connys moppe vi behövde 100" vatten pelare för att den skulle öppna helt :thumbdown:

yamaha SRX med 440cc och närmare 100hk hadde kolvstyrt och många nyare articat hadde så framgångsrikt.

inte glömma erlands zyndap på +18hk.
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Kadett4wd skrev: Det är oftast inga bekymmer trimningssett med avgasporten bred som attan, det är ringarna som sätter gränsen.(därav jag gjorde hjälpportar i mt5an)
Det där med hjälp portar är ingen dum ide. Man vill ju ha en ganska snabb tömning (blow down) av cylindern för att utjämna trycket mellan över och undersidan kolven. Annars spelar det ingen roll hur tidigt du öppnar överströmmarna.

Med 125º på överströmmarna och 175º avgasduration så får du:
175º-125º = 50/2 = 25º

runt 28-30º grader skulle nog vara bättre för max effekt.
125º på överströmmarna räcker nog faktiskt. Upp mot 8000rpm. Så kanske skulle du backa av lite där?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

nej jag vet det är väldigt strypande med reeds, men man tjänar så mycket på det.
Och med stor reedkorg från nån högeffekts skoter, kanske en 800 arctic eller liknande så borde den inte strypa alltför mycket.
det kanske går att bygga en grunka i plåt som du bultar mot std insuget, då kan du porta så mycket det vara går så länge det är tätt.
I den kan du juh sätta reedkorgen i.

det beror lite på legeringen om jag ska kunna svetsa, min svets går inge vidare i legeringar med mycket zink i(gjuten alu)

jag har en skoterfantast på jobbet.(jag jobbar just nu)
han nämnde det jag var inne på att bränna remmar. med en väldigt yster maskin som drar hårt på de sista 2000 varven kommer ha väldigt smalt register för primärvariatorn att jobba på dessutom.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Dustman skrev: Det där med hjälp portar är ingen dum ide. Man vill ju ha en ganska snabb tömning (blow down) av cylindern för att utjämna trycket mellan över och undersidan kolven. Annars spelar det ingen roll hur tidigt du öppnar överströmmarna.
perfekt, du fick fram det i ord, jag grunnade på hur jag skulel framställa det. :)

2 taktare,, det är fasen härligast att vässa av alla motorer :twisted:
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Jens Gustavsson skrev: kom i håg att det är en stor flödes restrektion att ha en reed i canalen, vi flöda ett moppe fiber reed korg till connys moppe vi behövde 100" vatten pelare för att den skulle öppna helt :thumbdown:

yamaha SRX med 440cc och närmare 100hk hadde kolvstyrt och många nyare articat hadde så framgångsrikt.

inte glömma erlands zyndap på +18hk.
Det är ju helt klart så att ett kolvstyrt insug ger bra med max effekt. Men det ger bort välbehövliga hästar när du inte kan ha en boost port ovanför ingsuget. Dels för att du förlorar area på överströmmarna. Men även att en snett uppåt riktad boost port hjälper till att rikta färskgas blandningen bort från utblåset i cylindern.
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Hur mycket går cylindern borra?
Jag har en smidd kolv med 18mm kolvbult som är för 80mm borr
Om du kan använda den så kan jag donera den.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gjut järns fodret har 82.2mm ytter dim 78mm inner dim standard?? inga tunna skörts nån stans, men hur tunnt järn foder kan man ha i aluminium cyllen? inga större effekter blir det i samanhanget :hihi:

vad var den kolven ämnad till från början?

skulle va grymt med en 352cc en-stånka 8)


Patrik E skrev:Hur mycket går cylindern borra?
Jag har en smidd kolv med 18mm kolvbult som är för 80mm borr
Om du kan använda den så kan jag donera den.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Nog kan man ha riktigt tunt järnfoder i en alu-cylle...

Nicasilfodrade cyllar har ju ingen vidare tjocklek på fodret heller.. :)

Jag fixar Borrning och race-honing åt dig om du gräver upp en kolv!



Måste ju få möta en värdig utmanare till Sno-tricen ;) haha..
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Den var till 670 cyl och 643 vev.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Patrik E skrev:Den var till 670 cyl och 643 vev.
ok jag har sett att kolvbulten skiljer mellan 643 och 670.

det kanse går att använda den kombinationen då :) är det ungefär samma c-c på kolvbulten till kolv taket?

gustav det låter bra att du har lust att hjälpa mig där :thumbright:
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Japp, ungefär samma .
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Rev 440 cylinder

Inlägg av Johan Lindberg »

Bild

Hej tänkte bidra med hur en hög effekts 2-takts cylinder ser ut från fabrik, den är från en rev 440 -06, motorn skall ge ca 100 hp och på 436.7cc så blir det ju skaplig liter effekt och den har givetvis variabla avgasportar och reeds.

här är ett bromspapper på från en 03:a tror det bara är kompet som skiljer mot nyare
http://www.m-performance.com/Grafik/Dyn ... 00,310.jpg
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Rev 440 cylinder

Inlägg av Lacke »

Hej Jens min trimmarkompis Evert Turbo Stonhe har en Race topp
till 340 enstampare stor ca 200-200mm så får du ta bort fläkten
han har haft en komp, snurra med 4 överströmmare som skulle
ge 40 hp från fabrik,
Jag har hört hur dom sista Motor GP hojarna 500cc cyl,
såg ut dom hade bridge port i mitten sedan avgasport halva cyl,
på den andra halvan hade dom överströmmare för mej tycke jag
det sa mej hur viktigt avgas är, då syftar jag även på fyrtakt,
Jens jag fick en tokig ide ett 670 foder och slipa upp portar
så får du bridge port du behöver bara slipa upp insug i fodret
sen en mic44 upptagen till 45,5 med en Järnetpipa
vet ej om det gå kanske bara en dröm?

Häls Lacke
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag gick igenom mina bokmärken och hittade den här avgaskalkylatorn: http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm . Kanske något ni har nytta av. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska försöka läsa igenom det sen, tack för tipset :thumbright:

ska få klar dynon först bara http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 57&start=0
Skriv svar