trimning av rotax 337

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Som Lajo säger så går det att ändra på det viset.
men det förbrukar viktig squish yta.
den ska man vara oerhört rädd om på 2takt.

skulle du välja att köra reed kan du porta upp insuget hur du vill så det står konstant öppet.
väldigt enkelt att få till ett par portar till då också =)
Användarvisningsbild
asconawille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis aug 14, 2007 8:55 am
Ort: Jörn

Inlägg av asconawille »

tänkte låna tråden lite, håller på att gräva ur två exciter cylindrar som snart är klar. avgaspotern är lite breddad och finslipad inuti eftersom durationen är väldigt hög på den här cylindern så lät jag den vara, sidokanalerna är breddade och höjda i cylindern.
MEN då portade jag ner insuget för mycket så nu måste jag montera någon slags reed korg på dom cyllarna.
läste då samtidigt om det där med boostportar i den här tråden som också lät riktigt intressant, utgår man ifrån insugskanalen då och hur högt ska man lägga den??
tänkte ha den några grader under avgasduration, låter det dumt??

kan tillägga att cyllarna är ett experiment och att jag gärna testar lite grejer på dom :wink:
/wille
//William Landin
Volvo 245 -88 B204L
Mercedes c250dt -97
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Boostportar ska ha (ungefär) samma höjd som spolportarna.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

kom ihåg att rikta boostportarna upp mot tändstiftet.
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Kadett4wd skrev:såhär nånting kanske.
Bild

beroende på vars kolvringspinnarna är i kolven skulle jag försöka göra tre st boostportar.
Här syns det ju tydligt att insuget har en "pigge" i fodret för att hålla inne den nedre kolvringen. Så så vidare mycket plats finns inte för att mata några Boost kanaler genom kolvportar enligt Zündapp modellen. Men det är klart hade man haft en kolv med L-ring så hade det ju möjligen varit genomförbart. Ska man få några väl fungerande Boostportar. Så skulle jag nog välja att bygga om cylindern med en reedventil.

Det är för övrigt inte så lätt att hitta kolvar till 2-takts motorer i dom större dimensionerna. Många nya är ju gjorda för reed insug = stora hål i kolv skirten. Och dom som har reed ventilen direkt på vevhuset. Har ofta cylindrar där huvud överströmmarna är framflyttade mot insugssidan. Så dom kolvarna är smalare längst ner på på kolv skirten mot insuget till för att ge bättre flöde till huvud överströmmarna. Svårt att få en sån att funka i en motor med kolvstyrt insug. Då man gärna vill ha så bred port som möjligt.
/ Micke
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ja det är nog som du säger.
då skulle jag bygga en reedkrog och göra lite hur som helst med cylindern ;)
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Jepp, jag skulle tro att det är den smidigaste lösningen trots allt. Då kan man välja från ett brett kolvsortiment också.

Kan föresten tipsa om den här sidan också.
http://www.pro-x.com
Dom har varit jätte bra att ha att göra med. Har fått kolvritningar på intressanta kolvar och dom svara snabbt på mail.
/ Micke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har varit och mäta lite och det blir en rotax 670rave ÖD kolv den har ca 1mm mindre kolvtoppshöjd men det gör inget och inga fönster.

ända kruxet är att den har 20mm kolv bult istället för 18mm men det går nog att fixa på nå enkelt sätt.

har läst lite i graham bell nu och det blir en 38 mm VM gasare med ca 155 graders insugnings dur (7500rpm) och upportad bredd så att det blir ca 15% större area i porten mot gasaren.

sen 125graders trans portar, som portas upp så mycket det går i cylinder foten (rätt standard i porten)



sen en avgasport med ca 175-180 graders avgasdur , och xx.xmm bredd

hur ska man tänka här? ska man porta avgaskanalen så bred som möjligt än fast man inte har så hög liter effekt eller ska jag hålla tillbaka med arian i avgaskanalen så det blir högre hastighet?

eller ska man backa med duration mot 172-176grader och köra max bredd på porten i cylindern och då tjäna bredd på registret?


som sagt, detta är ett snabb sido projekt - inget vinter mek :) det blir inga reed-korgar eller extra booster kanaler, det fins ingen tid till sånt.

möjliga hi-tech trimningen jag funderat på är att sätta cyllen i flödesbänken och testa fram så befintliga trans portarna flödar så bra som möjligt från vevhuset upp till cylindern.( ska inte ändra vinklarna eller så heller på luften som kommer in mot cyllen bara öka flödet och kanske brädda kanalen i cyllen lite?)
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Hej! du skrev i ditt första inlägg att du inte hade så mycket tid till variator biten och att ett brett register hade varit att föredra. Så jag skulle nog nöjt mig med en 36mm förgasare. Och då det gäller avgasporten så bredda så mycket som ringarna tillåter. Så fort du ökar durationen på porten så tappar du mycket mer mellanregister. Så börja runt 175grader. Och skulle motorn kännas orkes lös på varv. Så kan du öka på det vidare sen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ringarna tillåter nog närmare 60mm bred avgasport, kom i håg att det är en kortslagig motor och en modärn kolv. (14mm bredare än standard och lite högre :shock: )
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön nov 09, 2008 6:46 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag skulle också gå på dustmans exempel.
bredda så mycket ringarna tillåter, ta reda på detta noga!(annars blir det inge kul efter ett tag)
Det är oftast inga bekymmer trimningssett med avgasporten bred som attan, det är ringarna som sätter gränsen.(därav jag gjorde hjälpportar i mt5an)

men försök tänk över reedhus både en och två gånger till, du kommer tjäna BETYDLIGT med mellanregister på det. väldigt bra med variatordrivning med ork att börja driva då vikterna greppar.
annars blir det som en turbomaskin som har börjar ladda vid 6000 rpm och har en automatlåda som stallar vid 3000rpm. du vinner inga rejs på det.
för högt ingreppsvarv på variatorn slutar ofta med bränd rem dessutom.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

du får tänka såhär Jens:

att med xxx area på portarna får jag xxx med effekt.
om jag väljer att få arean med duration så får jag en 'tunn' motor
den kommer vara slö slö slö slö för att sedan pipa till lite däruppe, och nästan inte ha nå pulver ändå.

men om jag istället väljer att köra så breda portar som det går, med nya hål(kanaler) i cylindern överallt så kan jag få samma effekt och en MYCKET bredare effektkurva.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror att en 38mm förgasare på en 350cc motor med 155graders insugnings dur inte är nåra problem på lägre varv?

rätt stor cubik också, 100cc mer än en 250cc cross :thumbright:

mikael har ju en 55mm gasare på sin 290cc yamaha (kolvstyrd) den bölade inte så faligt :hihi: men den hadde ju acc pump :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:jag tror att en 38mm förgasare på en 350cc motor med 155graders insugnings dur inte är nåra problem på lägre varv?
med reed har du 360 grader insugsduration ;)

och har du rejält med gashastighet genom insuget på höga varv så hjälper gasmassan till att skjuta in bränsleblandningen genom boostportarna, alltså gasmassa från fuggen direkt upp över kolven.(aldrig ner i vevhuset)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag håller med om att man ska hålla ned dur på motorer med dåliga trans portar, jag har sett peter högdhals push den gick bäst med väldigt lite dur då ändå inte flödet räcker till för att varva nå mycket.
den var inte direkt känslig på pipan heller??
kompa och förbräning gorde dock susen.

den gick 80km/t ärligt med bara hemma trim, inge köpta delar :wink:
Skriv svar