Lenko Larven (Mera skräck än vrede)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
PiteRobban, -såg ju riktigt ball ut!
Schlorven, -Vad jobbar man på för märkligt ställe om man lyssnar på den?
Mattan är ju stabil som tusan som sagt, men det är väl troligen det enda också. Som det mesta annat så är ju mattan hopsatt med popnit och när bandlisten är utsliten borrar man ur nitarna och sätter dit nya lister. Skulle själva mattan gå sönder går det att skarva i nya bitar, -odödlig! Kedjan håller väl också, är tydligen direkt kompatibel med en kamkedja från gamla Mercedes diesel.
En svag länk som alltid går sönder oavsett trim eller ej är dessa:
Drivkuggen på bakaxeln, faller sönder som fnöske med åren, finns nya att köpa så det är bara att byta. De nya är av bättre kvalitet och håller bättre. En annan skrattretande sak med mattan är att längden varierar med fuktigheten. Nu pratar vi inte lite gran, utan uppåt 30cm
Men de fiffiga ingenjörerna hade ju en lösning på det också, -man förlänger/förkortar hela maskinen i leden med pinnskruvar och låsmuttrar! I kortaste läget här.
Detta hjälpte ju dock inte på min när den stått för länge så jag fick (i full snöstorm) skruva loss framaxeln och flytta bak den 3cm. Sen gick den att köra. Man kan ju fundera varför man envisades med den här tekniken men poängen är att den är väldigt lätt och hållbar.
Bakflyttat framaxel, gamla hålen syns:
Schlorven, -Vad jobbar man på för märkligt ställe om man lyssnar på den?
Mattan är ju stabil som tusan som sagt, men det är väl troligen det enda också. Som det mesta annat så är ju mattan hopsatt med popnit och när bandlisten är utsliten borrar man ur nitarna och sätter dit nya lister. Skulle själva mattan gå sönder går det att skarva i nya bitar, -odödlig! Kedjan håller väl också, är tydligen direkt kompatibel med en kamkedja från gamla Mercedes diesel.
En svag länk som alltid går sönder oavsett trim eller ej är dessa:
Drivkuggen på bakaxeln, faller sönder som fnöske med åren, finns nya att köpa så det är bara att byta. De nya är av bättre kvalitet och håller bättre. En annan skrattretande sak med mattan är att längden varierar med fuktigheten. Nu pratar vi inte lite gran, utan uppåt 30cm
Men de fiffiga ingenjörerna hade ju en lösning på det också, -man förlänger/förkortar hela maskinen i leden med pinnskruvar och låsmuttrar! I kortaste läget här.
Detta hjälpte ju dock inte på min när den stått för länge så jag fick (i full snöstorm) skruva loss framaxeln och flytta bak den 3cm. Sen gick den att köra. Man kan ju fundera varför man envisades med den här tekniken men poängen är att den är väldigt lätt och hållbar.
Bakflyttat framaxel, gamla hålen syns:
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
En annan rolig sak jag kom på, när jag köpte min, för runt 10 år sen så hade den gått knappt 250mil. Den såg ut som ny, men det var ingenting som funkade bra. Förgasaren var kass, "elsystemet" slut, startsnöret av, avgassystemet läckte, drivhjulen kex osv osv. -Kvalitet!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
HAHA, -Grattis! Eller beklagar kanske man skall säga Räkna med många timmars skruvande hehe. Köpte du en fin eller ett vrak? Pris och skick?
De riktigt fina brukar ju gå för bort åt 15 000
Den första motor (eller andra egentligen) jag skulle stoppa i var enligt det hederliga mottot "nothing beats cubic inches" Bottenvrid och brett register var ju på önskelistan så en 700cc 4-takts boxermotor blir väl lagom, inte så bred som en rak 2a som ju orsakar problem då chassit är knappt 40cm brett. Satt ju egentligen rätt bra, men den vart lite baktung och det fanns ingen plats över för... -nånting! Men tänk vad fränt att i relativt dämpad ljudvolym åka en larven i 100 blås, rätt långt från orginalet som låter satan, ryker och går max 50
Motorn är en Onan, som sitter i miniskotaren SKOGIS annars, även den en Lenko-konstruktion ursprungligen. Men det skulle komma att blii en tvåtaktare av mer normalt snitt till slut.
De riktigt fina brukar ju gå för bort åt 15 000
Den första motor (eller andra egentligen) jag skulle stoppa i var enligt det hederliga mottot "nothing beats cubic inches" Bottenvrid och brett register var ju på önskelistan så en 700cc 4-takts boxermotor blir väl lagom, inte så bred som en rak 2a som ju orsakar problem då chassit är knappt 40cm brett. Satt ju egentligen rätt bra, men den vart lite baktung och det fanns ingen plats över för... -nånting! Men tänk vad fränt att i relativt dämpad ljudvolym åka en larven i 100 blås, rätt långt från orginalet som låter satan, ryker och går max 50
Motorn är en Onan, som sitter i miniskotaren SKOGIS annars, även den en Lenko-konstruktion ursprungligen. Men det skulle komma att blii en tvåtaktare av mer normalt snitt till slut.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
det står 2 st larven på skolan och en skogis med roliga maskiner domdär larven, måste nästan testa en i vinter.Motorn är en Onan, som sitter i miniskotaren SKOGIS annars, även den en Lenko-konstruktion ursprungligen. Men det skulle komma att blii en tvåtaktare av mer normalt snitt till slut.
*Fyndig text*
Henke K
Henke K
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
loop, det går och några entusiaster har gjort det med bra resultat. Men de nya som finns (eller fanns nu kanske) är av mycket bättre kvalitet och håller bra. Man måste hålla lite koll på bandspänningen bara så man inte slirar sönder dom,man kan få justera flera gånger på en dag! -Suveräna grejer haha
Kronjocke, man ser ju på mattan lite hur långt dom gått och jag måste nog säga att du fyndat! Dom där är identiska med min (-82) i chassie men jag antar det sitter Valmetmotor i dom. Sätt i en vass enstånka och du äger totalt i en veteranskotertävling, i alla fall de klasser som inte gäller toppfart, där lär ju överlevnadsinstinkten göra sej påmind innan max uppnås...
Henka_, Klart du ska prova! Du kommer att uppleva smärta i muskler du inte visste att du hade. När man kör och inte vet hur man gör så blir det i regel att man tar i och bryter och sliter ont i onödan. Ska se om jag hittar lite körinstruktioner, skall finnas på nätet någonstans har jag för mej.
Kronjocke, man ser ju på mattan lite hur långt dom gått och jag måste nog säga att du fyndat! Dom där är identiska med min (-82) i chassie men jag antar det sitter Valmetmotor i dom. Sätt i en vass enstånka och du äger totalt i en veteranskotertävling, i alla fall de klasser som inte gäller toppfart, där lär ju överlevnadsinstinkten göra sej påmind innan max uppnås...
Henka_, Klart du ska prova! Du kommer att uppleva smärta i muskler du inte visste att du hade. När man kör och inte vet hur man gör så blir det i regel att man tar i och bryter och sliter ont i onödan. Ska se om jag hittar lite körinstruktioner, skall finnas på nätet någonstans har jag för mej.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Lite mer kuriosa:
Även kraftbolagen köpte in många Larven för de var de enda maskinerna som kunde ta sig fram längs de ospårade kraftledningarna. Lapparna, eller Samerna heter det väl nu på korrekt icke nedlåtande/minoritetsnedvärderande Svenska, köpte in Larven på grund av Larvens överlägsna framkomlighet i terrängen. Såldes sjukt många Larven några år, den finns även med i några coola filmer från 70-talet som jag inte minns namnet på nu. Den syndes även på TV i ett OS något år från något asiatiskt land enligt tvivelaktiga källor, inte som tävlande alltså utan som ett fordon för funktionärer.
Sen kan det ju inte finnas någon normal skoter som har fränare tillbehör, vad sägs om en skidlift som man kan hänga på i pisten:
Snacka om "Alpin nyhet"
Sen kunde man ju även preparera pisten med "pisttillbehöret" :
Vet inte om det är bara jag, men jag blir alldeles lycklig när jag ser dessa bilder, vissa saker var faktiskt bättre förr! Dom här prylarna kommer man ju aldrig hitta som tillbehör till någonting nu för tiden. Bara specialmaskiner för allt, -visst säkert effektivare och bättre men vart är glädjen?
Även kraftbolagen köpte in många Larven för de var de enda maskinerna som kunde ta sig fram längs de ospårade kraftledningarna. Lapparna, eller Samerna heter det väl nu på korrekt icke nedlåtande/minoritetsnedvärderande Svenska, köpte in Larven på grund av Larvens överlägsna framkomlighet i terrängen. Såldes sjukt många Larven några år, den finns även med i några coola filmer från 70-talet som jag inte minns namnet på nu. Den syndes även på TV i ett OS något år från något asiatiskt land enligt tvivelaktiga källor, inte som tävlande alltså utan som ett fordon för funktionärer.
Sen kan det ju inte finnas någon normal skoter som har fränare tillbehör, vad sägs om en skidlift som man kan hänga på i pisten:
Snacka om "Alpin nyhet"
Sen kunde man ju även preparera pisten med "pisttillbehöret" :
Vet inte om det är bara jag, men jag blir alldeles lycklig när jag ser dessa bilder, vissa saker var faktiskt bättre förr! Dom här prylarna kommer man ju aldrig hitta som tillbehör till någonting nu för tiden. Bara specialmaskiner för allt, -visst säkert effektivare och bättre men vart är glädjen?
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Den motor det skulle visa sej bli är väl säkert en välbekant pjäs för dom insatta, själv är jag inte alls så insatt i vad det är man har släpat hem:
Jag är säker på en sak iaf, den är för stor, främst bredden är ett problem. Sen skulle jag villa spara lite plats på längden också. Vågar jag bygga om insuget mellan förgasaren och cylindern? -Till ett 90-gradersrör för att slippa bryta av förgasaren mot tanken
Motorn är alltså en Rotax 440 0ch ska ge runt 35hk utan någon seriös avstämning på avgassystemet.
Jag är säker på en sak iaf, den är för stor, främst bredden är ett problem. Sen skulle jag villa spara lite plats på längden också. Vågar jag bygga om insuget mellan förgasaren och cylindern? -Till ett 90-gradersrör för att slippa bryta av förgasaren mot tanken
Motorn är alltså en Rotax 440 0ch ska ge runt 35hk utan någon seriös avstämning på avgassystemet.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Jag bakade in en liten diffus fråga i ovanstående inlägg, som jag upprepar:
Vågar jag bygga om insuget mellan förgasaren och cylindern? -Till ett 90-gradersrör för att få förgasaren mindre utstickande och slippa bryta av förgasaren mot tanken
Kan det bli problem typ med fördelningen mellan cylindrarna?
Vågar jag bygga om insuget mellan förgasaren och cylindern? -Till ett 90-gradersrör för att få förgasaren mindre utstickande och slippa bryta av förgasaren mot tanken
Kan det bli problem typ med fördelningen mellan cylindrarna?
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Jag kan berätta exakt vad som kommer att hända om du provar den.John skrev:Ingen aning angående frågan.
Vi har en Larv på jobbet (Energibolag Västmanland) inklämd i ett hör på kallförrådet, ska ta ett kort på den nån dag, kanske till och med en åktur om vädret tillåter
Du kommer inte mer än 100meter, sen har plastkuggen bak i drivningen exploderat. Dom hade en dålig plastblandning som gjorde att dom härdade/härdar med tiden. Antar att den stått några år. Nya kostar några hundringar och är av bättre kvalitet.
-Men jag tror inte du törs
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 7:10 pm
- Ort: Långviken, Tavelsjö
tjaa
Frän tråd,minns då man fick se och åka larven,pappa är gammal vattenfallare,man är uppvuxen med larven,lynx 5900 och bandvagnar...minns då pappa fastna me en skida under nån gren,höll på sluta illa ha ja för mig.så me tiden ersattes larven med 5900 lynxarna istället...
Riktiga bilar drar minst 2 liter/ milen
- ElanMannen
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: ons nov 29, 2006 10:54 am
- Ort: lycksele
- Kontakt:
Re: tjaa
Du måste haft en fin uppväxt!!Snurrbofredde skrev:Frän tråd,minns då man fick se och åka larven,pappa är gammal vattenfallare,man är uppvuxen med larven,lynx 5900 och bandvagnar...minns då pappa fastna me en skida under nån gren,höll på sluta illa ha ja för mig.så me tiden ersattes larven med 5900 lynxarna istället...