Lenko Larven (Mera skräck än vrede)

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Eftersom jag ä en man som håller fast vid mina idéer och principer så har jag beslutat att montera en helt annan motor. 440 Bombardiern var helt enkelt för stor rent fysiskt, ett problem jag är van vad vid iofs. -att stoppa för stora saker i för små utrymmen. (Inga sexskämt om det tack :) )

Men med den motorn behövdes det byggas en extra mellanaxel med kedjedrift från motorn till den och primärvariatorn på denna axel till bakaxeln som sen via kedja går till drivaxeln till mattan. Blir många kilo extra och viktbalansen blir helt fel. Orsaken till denna konstruktion är för att det blir för brett annars med variator och startapparat.

Fick istället tag i en motor jag inte vet så mycket om men det är en 340cc på runt 30hk, från en gammal Ockelbo. Liten och nätt jämfört med 440in och jag kan montera den normalt med primärvariatorn direkt till sekundärvariatorn på sin orginalplacering.

Bredden kommer att bygga ut ca 8cm på varje sida men det är så långt bak så det blir inte i vägen för körningen. Jag sparar även minst 5kg bara på att slippa mellanaxeln samt att motorn är mycket lättare. Vikten är ju helt avgörande för körbarheten på en sån här.

440 vs 340, ser inte ut som så stor skillnad, men det är det!
Bild

"Nya" motorn, som jag inte vet mycket om:
Bild

Lite provmontering och mätning:
Bild
Bild
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Nu till en förfrågan, vad är detta för motor? MAG 338cc? Info om den?

Jag behöver en primärvariator till en sån, var samma koniska infästning som på Rotax 440in. Men jag behöver en som fungerar, har bara en "dummie"

-Hjälp!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Galant turbo skrev:Nu till en förfrågan, vad är detta för motor? MAG 338cc? Info om den?

Jag behöver en primärvariator till en sån, var samma koniska infästning som på Rotax 440in. Men jag behöver en som fungerar, har bara en "dummie"

-Hjälp!
Mag sitter det även på min långselare som jag bifogade bild på tidigare. Dock en encylindrig på 310 kubik. Går som en klocka men är ett jävla rackel med förgasare, magnapull, avgassystem och annat som inte pallar vibrationerna.
Det var rätt många skotrar som hade MAG motor på 70talet.
Jag tror att en variator från typ raid eller någon AMF kan tänkas passa. Eventuellt är det samma på gamla ILO-motorer av lite större kaliber. Finns säkert nån powerblock som passar också =).

Vilda spekulationer dock, men de lär väl vara bättre än ingenting? =)

//Robert
SC3_Turbo
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:09 am

Inlägg av SC3_Turbo »

Galant turbo skrev:Nu till en förfrågan, vad är detta för motor? MAG 338cc? Info om den?

Jag behöver en primärvariator till en sån, var samma koniska infästning som på Rotax 440in. Men jag behöver en som fungerar, har bara en "dummie"

-Hjälp!
Jag har själv en motor liggandes till ett projekt, och det jag fått höra av "bekanta" är att dessa motorer hade problem att dom brukade nypa på en av cylindrarna, vet ej vilken. Som sagt, bara "hört". Således har jag en primärvariator, den behöver jag desvärre men är påjakt efter en lämplig sekundär. Det borde gå med nästan vadsomhelst men jag har inte kommit så långt.

Gällande din fundering av trimpipan som var som en snäcka så har själva snäckformen ingen (i alla fall begränsad) påverkan av funktionen. Det är ju själva "tub-formen" som bestämmer resonansen, sen är den anpassad (uppkapad och ihopsvetsad, om den inte är hydroformad) för att passa "fysiskt" i chassiet.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

SC3_Turbo,

Det var ju inte direkt någon fundering från min sida angående utformningen av "effektsystemet" utan snarare ett citat från konstruktören. Visst är principen i sej den samma som i en hederlig "effektpipa" men det gav säkert en del extra mystik och extra imponatoreffekt om man uttryckte det som något mer annorlunda än så. Den gav ju trots allt lite mer effekt. Sen är utformningen inget liknande det man skulle finna vara optimalt enligt ens dåtida formler.

Vad det gäller kopplingen till människans fysiologi, så är min vetenskap om kroppens utformning minst sagt en aning begränsad. Men, om örats kanaler så vet jag i alla fall att de har en förstärkande funktion med avseende på ljudvolym, och det motiverar ju iofs inte att en motsatt konstruktion skulle ge motsatt effekt. Framförallt så skulle det inte ge en högre motoreffekt i sej då ljuddämpningen och effektvinsten i ett avgassystem till en 2-taktare inte går hand i hand. Ganska självklart egentligen.

Men skit i det :) Det kommer inte att bli ett avstämt beräknat system på denna i nuläget, ska få grejerna att sitta där först.

Primärvariator fixad, dock i behov av lite renovering, men inget allvarligt. Hade hoppats att få in sekundärvariatorn på originalpositionen för att slippa göra om kedjedriften till drivaxeln, men det går inte. Blir en ny/förlängd axel och en kortare kedja, men det är ju lugnt i sammanhanget.

Återkommer med bilder och förklaringar till att det vart som det vart :-)
Senast redigerad av Galant turbo den fre mar 13, 2009 8:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
SC3_Turbo
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:09 am

Inlägg av SC3_Turbo »

Galant turbo skrev:SC3_Turbo,

Det var ju inte direkt någon fundering från min sida angående utformningen av "effektsystemet" utan snarare ett citat från konstruktören. Visst är principen i sej den samma som i en hederlig "effektpipa" men det gav säkert en del extra mystik och extra imponatoreffekt om man uttryckte det som något mer annorlunda än så. Den gav ju trots allt lite mer effekt. Sen är utformningen inget liknande det man skulle finna vara optimalt enligt ens dåtida formler.
:) Ja, minuterna efter jag skrivit inlägget plöjde jag igenom dubbelturbo-tråden, och jag förstod inte riktigt varför du skulle ha en "blind-fläck" i 2taktarns gasväxling när du har kunskaper för att bygga dubbelturbo! :)
Så jag är ledsen ifall jag lät som en messersmidth...

Är orginal pipan också avstämd, är det orginal på bilden?:
Bild
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

SC3_Turbo skrev: :) Ja, minuterna efter jag skrivit inlägget plöjde jag igenom dubbelturbo-tråden, och jag förstod inte riktigt varför du skulle ha en "blind-fläck" i 2taktarns gasväxling när du har kunskaper för att bygga dubbelturbo! :)
Så jag är ledsen ifall jag lät som en messersmidth...

Är orginal pipan också avstämd, är det orginal på bilden?:
Ingen fara,jag tolkade aldrig ditt inlägg som någon form av kritik eller Messerschmittism :-)

Det är "baklängesörat" på bilden, eller trimpipan om man vill. Orginalet är väl mer eller mindre en fyrkantig burk med ett rör in och ett ut, jag har inga som helst synpunkter eller åsikter på funktionen på trimpipan, men det har varit ett populärt tillbehör och fungerar faktiskt.

Min blinda fläck i 2-taktsgasväxling är väl ungefär en hektar, men det kommer ju inte att spela någon större roll då det helt enkelt inte finns plats för beräknade pipor.

340in sitter monterad nu och likaså sekundärvariatorns axel, den behöver dock förlängas ca 50mm för att kompensera för den bredare motorn.

Givetvis har man arbetat enligt orginalkonstuktörens principer, aluminium för att hålla vikten nere och ingen precision i någonting. Varför kan man ju undra? -Jo, aluminium för att det ju faktiskt är lätt och hållbart, bristen av precision för att jag helt enkelt inte kan bättre. :doh:
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Det jag har gjort är helt enkelt att försökt viktbalansera den nya motorn så det blir jämnt fördelad vikt åt sidorna. Eftersom den nya motorn är bredare pga 2cyl mot 1cyl så vart det även en förskjutning utåt av sekundärvariatoraxeln. Att flytta ut upphängningen för axeln till något som inte finns är ju spännande. Men det går ju så klart, kass bild som vanligt men det här är nuvarande status:
Bild
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Ballt =). Den lär säkert gå ganska hårt ändå med den där snurran... men vilken liten diameter du har på sekundärvariatorn. Eller det kanske är bilden som luras bara =)

Jag vet ju att du huserar på retroskoter, men ifall du inte sett bonnsmidestråden så har du den här:

http://skoter.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=3746

//Robert
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Underbart projekt du har där! :)

Såg att du nämnde "mjukare motorupphängningar", där förstår jag inte rikigt, bulta stumt är väl det enda? -Annars har jag bokat en plats i skamvrån igen :doh: Men du har ju en sån där sak med styrning och prylar, så komfortkraven är väll olika :-)

Det är odugligheten i fotografen som skådas, det är faktiskt samma diameter på sekundär och primär. Jag fick modifiera sekundären lite för att kunna ta den bredare rem som primären är byggd för.

Jag hade gärna haft en rem som var lika lång som Larvens original fast med MAGens bredd, men det gick ju inte att uppbringa. Så det vart den kortaste 30mm i bredd rem jag hittade i byn, 1022mm ytterdiameter. Det gör ju att jag måste korta korta kedjan till drivaxeln samt bygga ett nytt kedjeskydd.

Men det där med "bolt on" har jag heller aldrig förstått...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Haha =). Jag har konstaterat att det är ett lagerljud som lever om... inte resonans från chassit. Jag hoppas i mitt stilla sinne att det är lagret till fläkten och inte nåt ramlager som lever om.

Man känner när man drar runt motorn att det hugger lite då och då. Men jag evtte fan om jag ids ta isär och kolla upp det ändå... Det är ju mera sport och rysk roulette om man tar sig hem efter varje tur om man vet att det är på väg att haverera ;).
Nedå... skämt åsido.. Jag ids helt enkelt inte ta lös magnapullen och fläktremmen för att lokalisera det... ännu...

Då det gäller din dunderlarv, så skulle du haft tag i en större sekundärvariator och en bredare rem. Men det kanske inte är så enkelt att få tag i som ryms på en sån där :doh:

Nåväl... nu ska jag ut i goovädret... lycka till :thumbright:
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Vad är poängen med en större sekundär egentligen? Utväxlingen kan jag styra med kedjedrevningen mellan sekundäraxeln och drivaxeln. Är det något jag missar? Bredare rem, varför? Det är ju ingen överraskning om jag missat något...

Jag har fått hjälp av en kollega att förlänga axeln för sekundärvariatorn i veckan, detta behövdes för att kugghjulet på drivaxeln sitter ju på samma ställe som förr men själva sekundärvariatorn hamnar ju längre ifrån eftersom 2-cylindersmotorn är så mycket bredare. Kollegan gjorde ett jobb i världsklass och förlängde den 50mm.

Han kapade axeln,svarvade ner den några mm i varje ända, gjorde en hylsa med samma ytterdiameter som axeln och pressades på hylsan som sedan TIGades fast. Svarvade ner svetsarna till osynlighet sen.

Men, det var ju inte helt otippat att jag skulle misslyckas trots det. Jag hade ju i något förvirrat tillstånd mätt galet. Förlängningen vart för liten, ytterligare 15mm behövdes, inte lite fel heller :doh: Jobbet gjordes om och jag är nog skyldig en platta öl nu...

En liten rolig och fascinerande sak är att axeln som sekundärvariator, bromsskiva och drivkugg sitter på är en solid rund stång. Inga spår för krysskilar eller låsningar. Allting sitter enbart med lim :shock: Vitala delar för drivning och stopp är limmade enbart alltså, -stabilt!

Till och med lagren ute i ändarna på axeln är limmade, ska man ta isär får man ta fram gasolen och värma sen vålda loss. När man sätter ihop så gör man rent putsar upp lite och fram med limtuben. Det är ju skitlätt med fältmässiga reparationer på en fjälltopp då...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Galant turbo skrev:Vad är poängen med en större sekundär egentligen? Utväxlingen kan jag styra med kedjedrevningen mellan sekundäraxeln och drivaxeln. Är det något jag missar? Bredare rem, varför? Det är ju ingen överraskning om jag missat något...

Jag har fått hjälp av en kollega att förlänga axeln för sekundärvariatorn i veckan, detta behövdes för att kugghjulet på drivaxeln sitter ju på samma ställe som förr men själva sekundärvariatorn hamnar ju längre ifrån eftersom 2-cylindersmotorn är så mycket bredare. Kollegan gjorde ett jobb i världsklass och förlängde den 50mm.

Han kapade axeln,svarvade ner den några mm i varje ända, gjorde en hylsa med samma ytterdiameter som axeln och pressades på hylsan som sedan TIGades fast. Svarvade ner svetsarna till osynlighet sen.

Men, det var ju inte helt otippat att jag skulle misslyckas trots det. Jag hade ju i något förvirrat tillstånd mätt galet. Förlängningen vart för liten, ytterligare 15mm behövdes, inte lite fel heller :doh: Jobbet gjordes om och jag är nog skyldig en platta öl nu...

En liten rolig och fascinerande sak är att axeln som sekundärvariator, bromsskiva och drivkugg sitter på är en solid rund stång. Inga spår för krysskilar eller låsningar. Allting sitter enbart med lim :shock: Vitala delar för drivning och stopp är limmade enbart alltså, -stabilt!

Till och med lagren ute i ändarna på axeln är limmade, ska man ta isär får man ta fram gasolen och värma sen vålda loss. När man sätter ihop så gör man rent putsar upp lite och fram med limtuben. Det är ju skitlätt med fältmässiga reparationer på en fjälltopp då...
Alltid kul att läsa det du skriver. Det är lätt att man sitter och ler när man läser =).

Vad du missar med för liten sekundär i förhållande till primären är ju några "växlar".
Om du har en liten primär och stor sekundär, så blir det ju så att remmen aldrig drar ner fullt ut i sekundären innan den är översti primären. (Tappar en högväxel).

Omvänt (ditt fall), så lär remmen bottna i sekundären innan skivorna har gått ihop helt. (Tappar en "högväxel")
Om du kompenserar detta genom att justera remmen så att den går högst upp på motorvariatorn och bottnar i sekundären vid full utväxling, så har du en rem som är alldeles för slak när du ska iväg. (tappar en lågväxel, startar på tvåan).



Så för att summera; Du får ett mycket smalare utväxlingsförhållande i variatorerna, och tvingas kompromissa väldigt mycket.
Med en variator med rätt dimension i förhållande till den andra så hade du fått det bästa av båda världarna. Alltså, den startar på en "lägre växel" och växlar ut till en "högre växel".

Bredare rem ger att den går längre ut på primären innan skivorna bottnar. (högre toppfart, dock under förutsättning att den kan gå ner motsvarande i sekundären, vilket den mest troligt inte kan i ditt fall, pga den lilla diametern).
Det kanske inte gör så stor skillnad på en liten och lätt larven... jag tror den kommer gå som fan ändå

Ursäkta min ohyggligt pedagogiska beskrivning, men för mig går det lättast att tänka i växlar =).
Öl underlättar inte meningsuppbyggnaden heller, så håll till godo ;)

//Robert :twisted:
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

PiteRobban, kul att du gillar det jag skriver, jag tenderar ju att betona på alla misstag i stället för det som faktiskt blir bra, som det mesta blir till slut. Men allt för publiken :)

Tackar för förklaringen, då är jag med! Men du menar att det stora ingenjörs-teamet på Lenko inte hade tänkt på det här när det begav sej? :-)

Men det jag inte riktigt greppar är att min sekundär skulle bottna. Remmen jag har är gjord för den primär jag har och sekundären (Larven orginal) har jag shimsat upp så den tar den bredare MAG-remmen perfekt i starten, sen har den sekundären tillräckligt rörelseområde för att kunna ta den bredare remmen även i högsta utväxlingsläget. Dvs längst ut på primären och längst in på sekundären.

Som jag tror att jag har satt ihop det nu så har jag alltså en rem som kan gå mellan max-lägena på de två lika stora variatorerna utan att det bottnar i någon sida före den andra.

Som jag förstår hade en större sekundär gjort det att skillnaden i utväxlingsförhållande hade blivit större, men i mitt fall så utnyttjar jag ju bägge variatorernas "yta" till max!?
Ölkonsumtion brukar ju göra underverk för meningsuppbyggnaden, så även i detta fall tycker jag :alcoholic:
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Galant turbo skrev:PiteRobban, kul att du gillar det jag skriver, jag tenderar ju att betona på alla misstag i stället för det som faktiskt blir bra, som det mesta blir till slut. Men allt för publiken :)

Tackar för förklaringen, då är jag med! Men du menar att det stora ingenjörs-teamet på Lenko inte hade tänkt på det här när det begav sej? :-)

Men det jag inte riktigt greppar är att min sekundär skulle bottna. Remmen jag har är gjord för den primär jag har och sekundären (Larven orginal) har jag shimsat upp så den tar den bredare MAG-remmen perfekt i starten, sen har den sekundären tillräckligt rörelseområde för att kunna ta den bredare remmen även i högsta utväxlingsläget. Dvs längst ut på primären och längst in på sekundären.
Just att du betonar misstagen är klockrent och ett sätt att hålla folk kvar i tråden... se bara på bmw projektet du har... klockrent kul läsning :thumbright: . Jag kunde inte sluta läsa förrän det inte fanns mer att läsa.

Gällande ingengörsteamet på lenko, så frågar jag en motfråga... tror du dom tänkte så mycket överhuvudtaget som limmar fast bromsskiva, variator och kullager på en axel? ;).

Jag undrar om inte koskälla-variatorerna ska ha en 32 mm rem. Det funkar då på min, men det var kanske inte så noga på den tiden det begav sig ;).

Hur som helst. Tänk såhär... I motorvariatorns startläge så vilar remmen mot axeltappen och inte skivorna. Då ska remmens spel vara nån eller några centimeter om man trycker på en obelastad del av remmen. Detta för att få "låg förstaväxel" så det bär iväg utav helsike :P.
Om du nu har samma diameter på båda variatorerna, så innebär det att om remmen ska längst ut på motorvariatorn, så måste den följdaktligen lindas runt variatoraxeln som måste ha samma diameter som motorvariatorns axel där remmen vilar på tomgång.

Går verkligen sekundären isär så mycket? Och är verkligen "botten" på sekundären lika smal som motorvariatorns axel?

Om så är fallet så kommer du att få en lika hög överväxel, som den låga du startar på. Orkar den så kommer den nog att gå typ 170-180 blås eller nåt :P

Jag ska ta och rita en pedagogisk dagisbild och lägga upp, bara för att jag e så snäll. Med dagis menar jag inte att du förstår lika lite som ett dagisbarn, utan snarare att det kommer se ut som ett dagisbarn som har ritat ;)
Galant turbo skrev: Som jag tror att jag har satt ihop det nu så har jag alltså en rem som kan gå mellan max-lägena på de två lika stora variatorerna utan att det bottnar i någon sida före den andra.

Som jag förstår hade en större sekundär gjort det att skillnaden i utväxlingsförhållande hade blivit större, men i mitt fall så utnyttjar jag ju bägge variatorernas "yta" till max!?
Ölkonsumtion brukar ju göra underverk för meningsuppbyggnaden, så även i detta fall tycker jag :alcoholic:
Som sagt... Jag ska rita nu och försöka förklara sen... =)

//Robert
Skriv svar