4cylindrig rotax 2takt

Allt inom snöskotrar
Adrian
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor jan 08, 2004 6:30 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

4cylindrig rotax 2takt

Inlägg av Adrian »

Hej.
Såg en annons på blocket på en 4cylindrig rotax dragrace motor, det är 2st gamla motorer utan rave klocker, kan vara 534?
Nån som har erfarenhet av liknande bygge?

Sitter vevarna 90grader förskutet tro? dubbla triggers med 90grader ifrån varandra?

hur är vevarna monterade mot varandra??

kan det vara tord sundströms gamla dragrace motor?

Blev aningen imponerad=)

mvh adrian
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Tords motor var byggd av FAST...
De finns många "hemmabyggen"... är inte alls nå problem att bygga en liknade... Jag har som haft en lite dröm att stoppa ihop 2st 670 ho då har man en motor på 250++hk å ca1200cc utan att stressa den nått. Problemet är ju vad man ska ha för chassi??? En dragracingsläde är inte riktigt min grej.. :thumbdown:

Jag har då hört att vevaxeln blir rätt lång och de har varit lite probelm att den har blivit krokig om de var varit lite ojämt där man har kört.
Därför finns de byggen som tar ut kraften mellan motorerna som på Vmax4.
Har för mig att man tänder 2st cylindrar samtidigt. vevaxlarna går ju att pressa ihop hur lång du vill, man slipar bara bort magsidan på blocket så att den ena vevxeltappen går in den andra veven...
Adrian
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor jan 08, 2004 6:30 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av Adrian »

jag byggde en ex 670 i fjol med en 670x motor, så jag funderade åxå på 2st sånna! skulle nog gå nå alldeles extra=)
jag skulle vilja ha en sån i ett mountain skoter, fanns nån mach z -98 utan motor till salu i vintras, dom är ju ganska breda och hyffsat modern, förlänga en sån kanske?

slår 2st kolvar samtidigt då?
ja det blir en lång vev att ballansera=)

är blocken ihop svetsade?

jag har en Thummit 900 -02 nu, en thunder 900 motor i ett summit chassi, men nu är jag sugen på ett nytt projekt.

det blir väl mycket påfrestning på vevhalvan mot variatorn?

tack för svaret!
Användarvisningsbild
Fredrik B
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre feb 20, 2009 10:45 pm
Ort: Malmberget

Re: 4cylindrig rotax 2takt

Inlägg av Fredrik B »

..
Senast redigerad av Fredrik B den sön jul 22, 2012 4:12 am, redigerad totalt 1 gånger.
Adrian
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tor jan 08, 2004 6:30 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av Adrian »

fränt med 300hk utan överladdning!! det skulle vara nått i ett mountain chassi! skulle vara kul att veta hur han löst det med tändningen m.m.. har du några bilder på den gärna under byggets gång när han monterar ihop dom samt när motorn är klar, får du gärna lägga upp dom!!

tack för svaren!

mvh adrian
hotpiston
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: lör feb 16, 2008 9:15 pm
Ort: Fällforsån

Inlägg av hotpiston »

Det är två 454or som är satt ihop kommer inte ihåg om det är Per på smt och stoffe som byggt den eller om det var janne svaneby men det var väl han som körde den om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Inlägg av beaver6 »

Här har ni 3 bilder på rotax motorer som är omgjorda. 2 av dom är byggda av en bekant här i gällivare varav en av dom är en 4-cylindrig motor byggd på 2 st rotax 536:or. Den som ej är byggd av han är byggd av Decker.


Här en 4-cylindrig byggd av 2 st rotax 536

Bild


Här en 3-cylindrig byggd av 1,5 rotax 583


Bild


Här en 3-cylindrig motor byggd av Decker av 1,5 rotax 536:or


Bild
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Marcusarle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:15 am

Re: 4cylindrig rotax 2takt

Inlägg av Marcusarle »

@beaver6, den fyrcylindriga är byggd på två st 521:or.. Den ligger på 1042cc och gjorde ca 198 km/h på 5.36 sek, 201m..

Mvh
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: 4cylindrig rotax 2takt

Inlägg av beaver6 »

536 537 534 är olika benämningar på motorer som alla har 521.2cc....
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Marcusarle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:15 am

Re: 4cylindrig rotax 2takt

Inlägg av Marcusarle »

My bad, excuuuuse..

Mvh
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: 4cylindrig rotax 2takt

Inlägg av beaver6 »

Marcusarle skrev:My bad, excuuuuse..

Mvh



Hehe det är ingen fara, det kan vara så att jag har fel i alla fall för den kan vara byggd på 2st 534:or eller 2st 537:or likaväl som på 2st 536:or från början fast det spelar nog mindre roll i och med att det är portningen som skiljer cylindrarna på 521:orna och jag utgår ifrån att portningen är nog säkert inte original i alla fall. :hihi: Mvh/Chrille
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Marcusarle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:15 am

Re: 4cylindrig rotax 2takt

Inlägg av Marcusarle »

Hehe, nja.. Känner jag min farbror och anders rätt så är nog inte portningen original, den ska ihop igen inför våren 2012! Kommer bli kul att se om det är något drag i den ;)

Mvh
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: 4cylindrig rotax 2takt

Inlägg av beaver6 »

Hehe jo det lär vara bra drag i den. :hihi: . Ska även bli kul att se trippel 583:an i Sammakko i år med nya pipor, längre matta och flatslideförgasare :thumbright:
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Marcusarle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:15 am

Re: 4cylindrig rotax 2takt

Inlägg av Marcusarle »

Det tror jag ;) Haha det ska bli riktigt kul, den blir ju 365 lång nu, jag har den gamla mattan :D Den kommer nog bli superb, som alla hans andra skotrar, hade gärna velat sätta tänderna i hans rev ;)
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: 4cylindrig rotax 2takt

Inlägg av beaver6 »

[quote="Marcusarle"]Det tror jag ;) Haha det ska bli riktigt kul, den blir ju 365 lång nu, jag har den gamla mattan :D Den kommer nog bli superb, som alla hans andra skotrar, hade gärna velat sätta tänderna i hans rev ;)[/quo





Jo jag hörde att du skulle ha mattan han hade innan :) Jag tror 365 blir kanon på det underlaget som är i Sammakko. Reven han har går faktiskt också riktigt fint och nu är den väl uppgraderad igen sen jag körde den och redan då tyckte jag att den gick som en raket :hihi:
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Skriv svar