4cylindrig rotax 2takt
4cylindrig rotax 2takt
Hej.
Såg en annons på blocket på en 4cylindrig rotax dragrace motor, det är 2st gamla motorer utan rave klocker, kan vara 534?
Nån som har erfarenhet av liknande bygge?
Sitter vevarna 90grader förskutet tro? dubbla triggers med 90grader ifrån varandra?
hur är vevarna monterade mot varandra??
kan det vara tord sundströms gamla dragrace motor?
Blev aningen imponerad=)
mvh adrian
Såg en annons på blocket på en 4cylindrig rotax dragrace motor, det är 2st gamla motorer utan rave klocker, kan vara 534?
Nån som har erfarenhet av liknande bygge?
Sitter vevarna 90grader förskutet tro? dubbla triggers med 90grader ifrån varandra?
hur är vevarna monterade mot varandra??
kan det vara tord sundströms gamla dragrace motor?
Blev aningen imponerad=)
mvh adrian
Tords motor var byggd av FAST...
De finns många "hemmabyggen"... är inte alls nå problem att bygga en liknade... Jag har som haft en lite dröm att stoppa ihop 2st 670 ho då har man en motor på 250++hk å ca1200cc utan att stressa den nått. Problemet är ju vad man ska ha för chassi??? En dragracingsläde är inte riktigt min grej..
Jag har då hört att vevaxeln blir rätt lång och de har varit lite probelm att den har blivit krokig om de var varit lite ojämt där man har kört.
Därför finns de byggen som tar ut kraften mellan motorerna som på Vmax4.
Har för mig att man tänder 2st cylindrar samtidigt. vevaxlarna går ju att pressa ihop hur lång du vill, man slipar bara bort magsidan på blocket så att den ena vevxeltappen går in den andra veven...
De finns många "hemmabyggen"... är inte alls nå problem att bygga en liknade... Jag har som haft en lite dröm att stoppa ihop 2st 670 ho då har man en motor på 250++hk å ca1200cc utan att stressa den nått. Problemet är ju vad man ska ha för chassi??? En dragracingsläde är inte riktigt min grej..
Jag har då hört att vevaxeln blir rätt lång och de har varit lite probelm att den har blivit krokig om de var varit lite ojämt där man har kört.
Därför finns de byggen som tar ut kraften mellan motorerna som på Vmax4.
Har för mig att man tänder 2st cylindrar samtidigt. vevaxlarna går ju att pressa ihop hur lång du vill, man slipar bara bort magsidan på blocket så att den ena vevxeltappen går in den andra veven...
jag byggde en ex 670 i fjol med en 670x motor, så jag funderade åxå på 2st sånna! skulle nog gå nå alldeles extra=)
jag skulle vilja ha en sån i ett mountain skoter, fanns nån mach z -98 utan motor till salu i vintras, dom är ju ganska breda och hyffsat modern, förlänga en sån kanske?
slår 2st kolvar samtidigt då?
ja det blir en lång vev att ballansera=)
är blocken ihop svetsade?
jag har en Thummit 900 -02 nu, en thunder 900 motor i ett summit chassi, men nu är jag sugen på ett nytt projekt.
det blir väl mycket påfrestning på vevhalvan mot variatorn?
tack för svaret!
jag skulle vilja ha en sån i ett mountain skoter, fanns nån mach z -98 utan motor till salu i vintras, dom är ju ganska breda och hyffsat modern, förlänga en sån kanske?
slår 2st kolvar samtidigt då?
ja det blir en lång vev att ballansera=)
är blocken ihop svetsade?
jag har en Thummit 900 -02 nu, en thunder 900 motor i ett summit chassi, men nu är jag sugen på ett nytt projekt.
det blir väl mycket påfrestning på vevhalvan mot variatorn?
tack för svaret!
Re: 4cylindrig rotax 2takt
..
Senast redigerad av Fredrik B den sön jul 22, 2012 4:12 am, redigerad totalt 1 gånger.
fränt med 300hk utan överladdning!! det skulle vara nått i ett mountain chassi! skulle vara kul att veta hur han löst det med tändningen m.m.. har du några bilder på den gärna under byggets gång när han monterar ihop dom samt när motorn är klar, får du gärna lägga upp dom!!
tack för svaren!
mvh adrian
tack för svaren!
mvh adrian
Här har ni 3 bilder på rotax motorer som är omgjorda. 2 av dom är byggda av en bekant här i gällivare varav en av dom är en 4-cylindrig motor byggd på 2 st rotax 536:or. Den som ej är byggd av han är byggd av Decker.
Här en 4-cylindrig byggd av 2 st rotax 536
Här en 3-cylindrig byggd av 1,5 rotax 583
Här en 3-cylindrig motor byggd av Decker av 1,5 rotax 536:or
Här en 4-cylindrig byggd av 2 st rotax 536
Här en 3-cylindrig byggd av 1,5 rotax 583
Här en 3-cylindrig motor byggd av Decker av 1,5 rotax 536:or
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:15 am
Re: 4cylindrig rotax 2takt
@beaver6, den fyrcylindriga är byggd på två st 521:or.. Den ligger på 1042cc och gjorde ca 198 km/h på 5.36 sek, 201m..
Mvh
Mvh
Re: 4cylindrig rotax 2takt
536 537 534 är olika benämningar på motorer som alla har 521.2cc....
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:15 am
Re: 4cylindrig rotax 2takt
My bad, excuuuuse..
Mvh
Mvh
Re: 4cylindrig rotax 2takt
Marcusarle skrev:My bad, excuuuuse..
Mvh
Hehe det är ingen fara, det kan vara så att jag har fel i alla fall för den kan vara byggd på 2st 534:or eller 2st 537:or likaväl som på 2st 536:or från början fast det spelar nog mindre roll i och med att det är portningen som skiljer cylindrarna på 521:orna och jag utgår ifrån att portningen är nog säkert inte original i alla fall. Mvh/Chrille
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:15 am
Re: 4cylindrig rotax 2takt
Hehe, nja.. Känner jag min farbror och anders rätt så är nog inte portningen original, den ska ihop igen inför våren 2012! Kommer bli kul att se om det är något drag i den
Mvh
Mvh
Re: 4cylindrig rotax 2takt
Hehe jo det lär vara bra drag i den. . Ska även bli kul att se trippel 583:an i Sammakko i år med nya pipor, längre matta och flatslideförgasare
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:15 am
Re: 4cylindrig rotax 2takt
Det tror jag Haha det ska bli riktigt kul, den blir ju 365 lång nu, jag har den gamla mattan Den kommer nog bli superb, som alla hans andra skotrar, hade gärna velat sätta tänderna i hans rev
Re: 4cylindrig rotax 2takt
[quote="Marcusarle"]Det tror jag Haha det ska bli riktigt kul, den blir ju 365 lång nu, jag har den gamla mattan Den kommer nog bli superb, som alla hans andra skotrar, hade gärna velat sätta tänderna i hans rev [/quo
Jo jag hörde att du skulle ha mattan han hade innan Jag tror 365 blir kanon på det underlaget som är i Sammakko. Reven han har går faktiskt också riktigt fint och nu är den väl uppgraderad igen sen jag körde den och redan då tyckte jag att den gick som en raket
Jo jag hörde att du skulle ha mattan han hade innan Jag tror 365 blir kanon på det underlaget som är i Sammakko. Reven han har går faktiskt också riktigt fint och nu är den väl uppgraderad igen sen jag körde den och redan då tyckte jag att den gick som en raket
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer