36 or pa Elan ss250

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

36 or pa Elan ss250

Inlägg av KackNalle »

Kopte ett par 36or :lol: i brist pa andra mindre och battre passande forgasare. Men monterade dit dom efter lite latt portning. Tappat lite vrid men startar och funkar skapligt upp till ca uppskattningsvis 3-4000 men sen vill den inte varva mer. Har tagit bort vikter pa primaren men ska prova ta mer. Aven om forgasarna ar ofantligt forstora for effekten och motorvolymen borde det inte fungera pa varv nar det funkar *bra* pa lagre varv? Tycker det ar pa lagfart det borde bli for lag gashastighet. Best kanske ? har 040 lag och 250 hog med nalarna 2 hack upp fran langst ner. Gick snalt och kvammna innan jag stallde upp nalarna 2 hack fran lagnst ner. Stiften ser skapliga ut ev lite for ljusa. org sitter det en enkel 35mm spjallforgasare.
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Samma vikter som innan forgasarbytet. Nagon som vill byta mot ett par mindre kasnke ? :D
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Ingen som har nån ide alls?
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Prova plocka bort remmen o se om du kan få den å varva mer då?

Dock så är nog 36:or på tok för stor för den där motorn... Om du nu inte har portat som en tok också iaf ;) I Mikunis konverteringslista ska det vara 1 st VM30 till en 294SS! Hittar inte 250SS i listan men jag tror det sitter en VM30 på min också.

Finns det alls nån vrid kvar i motorn om den har tappat vrid från orginal? :) Tycker att min börjar inte leva förens vid 5000 varv kanske och den är helt orginal vad jag vet, förutom gasaren då.
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Den varvar fint utan rem. Portningen är itne så grov tog ca 2,4 mm på in och ut. Mätte alldrig upp durationen efter det. Den har tappat vrid men inte nå brutalt. Tänkte på om förhållandet mellan luft och nål blir fel när man har så stora gasare. Att nålen lyfts för lite ur munstycket i förhållande till hur mycket luft motorn får med stor trottlarna, den kvammnar efter ca halv gas. Ska det inte gå med 2 st 30 om det funkar med 1st? Ser inte motorn en enkel 36a nu igentligen? Delade insug självklart
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

en tanke är det inte så att den vill ha onormalt stora munstycken nu när du har sämre sug igenom förgasarna?
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Jo så lär det också bli. köpte 250 samt 350 högfart. men fick gå ner på lågfart till 0,40 från 0,50. ska prova med 350 och se. Vart ju bättre i mellanregistret när jag ställde upp nålarna så måste nog feta på lite med 350. Flödar spjällförgasaren så mycket sämre en trottelförgasare?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

350 huvudmunstycken? det är ju som på en 2cyl 100hk maskin :)
kanske skaffa mindre förgasare istället så det faktistk går att köra :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

ja men är lufthastigheten så låg så suger den inte lika mycket soppa, då behövs större munstycken, klart mindre gasare skulle vara bättre. slutar nog med det till nästa vinter.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Svetsa ett insug och kör med enbart en 36:a då?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

har gjort ett enkelinsug till en 30 nu tills vidare. Ska försöka fixa fram en till.
klenis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: lör dec 20, 2008 8:51 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av klenis »

Leta upp ett par mic 26mm från en yamaha rd 250/350cc mc och prova dessa räcker fint från 25hk -60hk motorer
Yamaha sr 433
Skriv svar