600, kolv ras pga av? (bilder)

Allt inom snöskotrar
Load3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 25, 2010 8:40 pm
Ort: Lycksele

600, kolv ras pga av? (bilder)

Inlägg av Load3d »

tjena, tog tag i skotern i dag hann köra 100mil på kolvarna som jag bytta i vintras i förebyggande syfte. Kan ni se på kolvarna vad som inte är som det ska?. Vad jag tror är att den har gått magert, stiften var ganska så vita inte alltför när jag skruva lös stiften på platsen där den nöp den var stumm ca 10min.. För jag har svårt att tänka mig att det är oljepumpen som har tagit semester.
Sen så kände jag på vevstaken att den glappar ganska fint upp och ner, det ska den väl inte göra? den andra staken glappar men inte lika mycket.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us
MVH Jonatan
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: 600, kolv ras pga av? (bilder)

Inlägg av Dennis Öhman »

Kolvarna ser ut att ha gått magert, Kol ta lös veven och kolla vevstaks lagren, verkar vara det eftersom ena staken glappar = DYRT
Dänniz 073-8447664
Load3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 25, 2010 8:40 pm
Ort: Lycksele

Re: 600, kolv ras pga av? (bilder)

Inlägg av Load3d »

Dennis Öhman skrev:Kolvarna ser ut att ha gått magert, Kol ta lös veven och kolla vevstaks lagren, verkar vara det eftersom ena staken glappar = DYRT
jao det blir en dyr historia isf........ för jag kollade stak-skallen och den är inte blå eller så brukar ju bli de när motorn går utan olja
Load3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 25, 2010 8:40 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Load3d »

är dett uteslutet? ingen som kan tillägga något på annan orsak av denna historie av kolvarna?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

först innan jag funderade på att montera nya kolvar skulle jag kolla staken, sen är det ju bara bestycka om den eftersom den behver sås.. Kan ju någon som e van skotrar göra..
Dänniz 073-8447664
Load3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 25, 2010 8:40 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Load3d »

joo jag är int helt dum.. är trots allt jag som plockat ur motorn osv men är ju bara osäker på vad som skett... om det gått snålt med olja så hade de fan inte hjälpt att jag bestyckat upp den.. Men vevstakarna är dock inte blå som de brukar bli när det körts utan olja
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

dom behöver inte bli blå.. och JA, jag har jobbat på kalixmaskiner som är norrbottens största återförsäljare för Lynx skidoo och polaris..
Dänniz 073-8447664
Load3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 25, 2010 8:40 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Load3d »

okejokej, tack för svaret!
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Det ser ut som en kallnypning, kanske inte varmkörde ordentligt innan den fick spö.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Kolven ser ut at ha blivit alltför varm iaf när den nypit i 4a hörn så där. Ser ut att vara värst på variator sidan, fett bakom variatorn? slut packbox måntro?
Load3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 25, 2010 8:40 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Load3d »

inte kallnypning.. jag hade kört skotern 1-3 mil så de är inte något sådant.. inge fett på pto sidan har läst om de där problemet på snowmobile kollat efter tjuvlyuft. Men vad jag kan tro är att dom har bestyckat motorn snålt från fabrik när den nöp var det 27grader på låglandet efter en älv kan ha berott på hög syre halt i luften? // mvh Jonatan
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Lättast att kolla är ju att montera allt, bestycka den som den ska vara eller 1steg fetare, montera avgastemp och kolla när du kör. Finns prisvärda hos twostroke..
Dänniz 073-8447664
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

är det 27 minus ligger man inte på även å håller stumt 1-3 mil då får man nästan skylla sig själv, det gäller att ha koll på stiften när man bestyckar.
är det varmt/högland så kan du åka på snålare bestyckning, kallt/lågland måste den få mera mat. .
Sen är varmkörning väldigt viktigt när de gäller 2 takt. gäller förstås alla motorer....

renovera motorn. köp en avgastemp ( om du inte ids läsa stift )
oftast hinner man inte med när avgastemepen skenar, men det underlättar ju vid tex bestyckning.

är motorn orginal i övrigt??
Load3d
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 25, 2010 8:40 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Load3d »

vad ska avgastempen ligga på ca? 600+ eller? original förutom cudney v-kit..
Jag hade brottom hem, skitnödig och frusen... :hihi:
Men det jag tycker är märkligt är att jag måste gå från 500MJ till 520 som 700 har som std bestyckning kan jag inte få tag i ett typ 510,505 för den kommer ju att gå riktigt fett om jag bestyckar upp 20snäpp..

tack för hjälp:)
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

lägg in bild på spol-bilden på kolvarna, dvs bild upp ifrån på kolvarna...
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Skriv svar