oljepump tjustering 600 rotax

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

oljepump tjustering 600 rotax

Inlägg av load3d_ »

tjaa någon som vet hur man ställer oljepumpen på en mxz 600 -01

här får ni bild. som ni ser så är det 2 sträck på hävarmen och ett sträck på själva pumpen ska någon av sträcken matcha mot sträcket på själva pumpen?

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av load3d_ »

ingen?? kom igen nu! ska ju ut å gasa vatten probebly :)
robin_traktor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
Ort: vedevåg

Re: oljepump tjustering 600 rotax

Inlägg av robin_traktor »

load3d_ skrev:tjaa någon som vet hur man ställer oljepumpen på en mxz 600 -01

här får ni bild. som ni ser så är det 2 sträck på hävarmen och ett sträck på själva pumpen ska någon av sträcken matcha mot sträcket på själva pumpen?

Bild

Uploaded with ImageShack.us



kör med olje blandad bensin!! din motor kommer gå mycket bätter!, jag körde först med separat olje smörjning och sen gick över till oljeblandad bensin min gick 10 ggr bättre!! :D
robin jansson

volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Nu var det här på farsans 494 för massa år sedan men har för mig att man gasar så man inte har nått slack på vajern till throttlarna å då skall armen stå mitt för markeringen, ta inte mina ord för sanning nu bara utan gå in å fråga om du kan få kika i mekhandboken till din skoter hos åf, kom ihåg att lufta olje pumpen å kör med oljeblandat först så då får fram olja om du har tömt den.
en liten anekdot från lynx fabriken i rovaniemi när en jag känner som jobbar som mek på lynx och skidoo verkstad å var där på besök, dom kommer in i en verkstad där står en kille med en ny skoter upplyft i bakändan å varvar skiten ur den, då säger han som visar dom runt, "Här luftar dom oljepumpen"
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av load3d_ »

Hej johan lindberg:).

Nu ska du få höra på en rolig grejj.. igår var jag å mekade och filurade på inställningen (utan att läsa detta inlägg som du skrev) så märkte jag att när jag gasade med avstängd motor så var det först ett dödläge sedan ''fastnade'' armen i ett läge precis som du säger. Och strecket på oljepumpen jämnar nu med det översta på armen:) tycker att det var lite lustigt att du kommer med det idag, men misstänkte att det är så den vill ha tjusteringen på pumpen:).

Men angående luftningen hur gör jag det? den har gått på tomgång 15-20min nu efter renoveringen jag blandade förstås olja i tanken som en safty grej.

Har läst i äldre instruktionsböcker för någon 447motor att man kan
bottna armen till oljepumpen medan skotern går, men då sitter inte oljepumpen lika riskabelt som den gör nu.. vill hälst inte komma med något mellan variatorerna när den går.

Något tips? Ursäktar svammlet:)
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

jo det stod nånting om det också har jag för mig men på 494an i gtypechassit så är man tvungen att dra i den på nått annat vis eftersom man varken ser eller kommer åt den under förgasarna, men har du inte tömt systemet så skall det väll inte behövas heller, först sitter det ju en plugg på på pumpen du kan släppa på för att få fram olja till pumpen sen skall man köra den å dra pumpen på max för att köra ur luften om det finns nån
Användarvisningsbild
load3d_
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: sön aug 01, 2010 11:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av load3d_ »

okej, tömt och tömt de vet jag inte men slangen från behållaren till pumpen vart tömd men pumpen satt på blocket, har bara bytt kolvar och packningar i den
Skriv svar