Lynx 1260 trippel "the story"
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
fint repotage i snow rider i dag
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
Låter bra, ska bli kul att se vad dom skrev. Blir väl när tidningen kommer ut i butiken.
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
Fint reportage
Kul att det ska komma en del 2 också
Kul att det ska komma en del 2 också
________Taaapppiinnaaavviiooo__________
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
Näe nu har vi väntat nog tycker jag!
________Taaapppiinnaaavviiooo__________
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
Ni får läsa nästa nummer av Snowrider, blir mer trippel-läsning där.
Eftersom veckan bjöd på en puderdumpning av rang blev det extra roligt att i helgen ta sig en tur norrut till Bygdeå.
Det var konstiga skoterspår längs leden utan skidavtryck, det var nog den här :
Väl på plats så "provkördes" det lite för att se hur bra den går, slutsatsen var väl att man måste trimma mer till nästa år om man ska hinna förbi en stor trippel.
Pannrummet :
Eftersom veckan bjöd på en puderdumpning av rang blev det extra roligt att i helgen ta sig en tur norrut till Bygdeå.
Det var konstiga skoterspår längs leden utan skidavtryck, det var nog den här :
Väl på plats så "provkördes" det lite för att se hur bra den går, slutsatsen var väl att man måste trimma mer till nästa år om man ska hinna förbi en stor trippel.
Pannrummet :
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
fint, tycker det är så otroligt spännande!
________Taaapppiinnaaavviiooo__________
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
Jag tror Bygdeå borna blev lite tagna på sängen, fast några med lite längre matta fick till rätt bra starter så gör kubiken att när man väl kommer ut en bit och kan trycka fullt så tuggar man ikapp ganska lätt.
Måste dit nästa år igen och försvara 1:A platsen, om man blir bjuden så klart
Har varit mycket körning på slutet, har därför inte hunnit skriva så mycket. Jag har några saker till som ska beskrivas innan man kan säga att bygget är klart. Kul att ni fortfarande hänger med i tråden.
Måste dit nästa år igen och försvara 1:A platsen, om man blir bjuden så klart
Har varit mycket körning på slutet, har därför inte hunnit skriva så mycket. Jag har några saker till som ska beskrivas innan man kan säga att bygget är klart. Kul att ni fortfarande hänger med i tråden.
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
Är ingen skoteråkare själv (än så länge) men kul att läsa ändå
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
Hej Jonas, några av oss blev helt klart tagna på sängen.
Lite mera förberedelser, och finsjusteringar så tror ja du "får" en match. (Vi kan ju även korta banan )
Nästa år kommer vi säkert att köra igen, och helt klart kommer du att bli bjuden.
Jag kan ju säga att det pratas fortfarande om Lynkan. Jag vet inte hur många jag har tipsat om denna hemsida, för att läsa reportaget.
Skitroligt att se besten live. Ett helt otroligt bygge.
Lite mera förberedelser, och finsjusteringar så tror ja du "får" en match. (Vi kan ju även korta banan )
Nästa år kommer vi säkert att köra igen, och helt klart kommer du att bli bjuden.
Jag kan ju säga att det pratas fortfarande om Lynkan. Jag vet inte hur många jag har tipsat om denna hemsida, för att läsa reportaget.
Skitroligt att se besten live. Ett helt otroligt bygge.
Peter Jonsson
Tacka vet jag sug!
Tacka vet jag sug!
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
Här kommer lite mer info i nutid, samt lite nya intressanta prövningar.
Såg vid en översyn av motorn att ett öra till överfallet på chassie förstärkningen spruckit, vet ej när det hände men kanske var det när jag var på den lokala crossbanan och testade lite fjädring. Den slog faktiskt igen ett tändstifft på banan i ren protest mot det otroligt fjantiga gaspådraget, den är svårt övermotoriserad för crossbana.
Bara att skruva lös skiten,,,,,undrar om det håller att köra utan ?
Nej självklart så fanns det ett nytt stag
Som nytt igen. Ska nog inte fara på crossbana nå mer, den slängde av mig när jag inte fattade vad den menade med det igenslagna stifftet. Den trivs bättre på leden och i djupsnön.
Tillslut fick jag tummen ur och genomförde en vägning av maskinen, den är fulltankad och på alla sätt fullt körbar.
Ja ni ser ju själva vad vågen slutar på. total vikt med spännband 289kg
En klase spännband.
spänband 4 kg. alltså väger maskinen 289-4= 285kg Tittade på chassie plåten på skotern och där står det 266 kg, vet dock ej om det är full tankad eller hur det är mätat. Men tänkte då att den blivit 19 kg tyngre än en orginal RE 600 vilket låter fullt rimligt. Jag tänkte inte så mycket mer på det men konstaterade att det skulle varit kul att väga en standard på samma sätt för att se verkliga skillnaden. Då jag hade vägning i huvudet så föll tankarna på min RE600 e-tec 2009........
Tog inte så många sekunder så hängde den där och dinglade.... undrandes vafan det var frågan om.
270 kg den är också fulltankad och körbar.
Denna gång vägde spännbanden 3 kg. 270-3= 267kg tittade på denna chassie plåt och såg vikten 246 kg.
Det var nu det började snurra i skallen, hur kan den vara 21 kg tyngre än det som är skrivet på chassiet. Visserligen har jag bytt till Team sekundär, RS framdämpare, slirdrev och drivaxel, 44 mm matta. Men inte ska det göra 21 kg, kanske 5 max.
Det skilljer ju bara 18 kg mellan dom. Det bör ju ha skillt 20 kg på chassie och sedan yttligare 15-20kg för motorn, om jag skulle gissat så 35-40 kg i skillnad men oj vad fel man kan ha.
Så summan är att en E-tec 600 helvetes tung och 1260 måste vara riktigt lätt. blev riktigt förvånad
Var ute tidigt idag och genomförde ett litet tuning mek, gav mig på förgasarna för att minska bränsleförbrukningen. har varit svårt att få den att dra mindre är ca 6L/mil. lättföre som ospårat alltid ca 6 liter.
Bara att slita ut dom, blev igen påmind om hur tajt det är och att fingrarna måste böjas i skumma vinlar för att man ska komma åt alla slangar och annat som vill bråka och vara ivägen.
här har det passerat en och annan liter, ser ut som om förgasar gummit håller mycket bra trots den ständiga soppa indränkningen.
Jag bytte lågfartmynstyckena från 25/30/25 till 22,5/22,5/22,5 vet ej varför jag tidigare kört med 30 på mitten cylindern med det fanns säkert någon bra anledning då jag stoppa i det.
Blev sedan en test tur senare på dagen. Det är ganska hårt ute men tyckte ändå att det var ganska blandad körning, efter 5,5mil så tankade jag 23 liter vilket blir nytt lägsta rekord 4,18L/mil.
Oj vilken skillnad och stifften är fortfarande mörka så det går nog ta lite till också. Ska först köra på denna bestyckning ett tag för att se så det inte blir för magert vid 1/2 gas.
Om någon i umeå med omnejd har en RE 600 års-2008 och vill ställa upp och väga den så skicka ett pm. fortsättning följer.
Såg vid en översyn av motorn att ett öra till överfallet på chassie förstärkningen spruckit, vet ej när det hände men kanske var det när jag var på den lokala crossbanan och testade lite fjädring. Den slog faktiskt igen ett tändstifft på banan i ren protest mot det otroligt fjantiga gaspådraget, den är svårt övermotoriserad för crossbana.
Bara att skruva lös skiten,,,,,undrar om det håller att köra utan ?
Nej självklart så fanns det ett nytt stag
Som nytt igen. Ska nog inte fara på crossbana nå mer, den slängde av mig när jag inte fattade vad den menade med det igenslagna stifftet. Den trivs bättre på leden och i djupsnön.
Tillslut fick jag tummen ur och genomförde en vägning av maskinen, den är fulltankad och på alla sätt fullt körbar.
Ja ni ser ju själva vad vågen slutar på. total vikt med spännband 289kg
En klase spännband.
spänband 4 kg. alltså väger maskinen 289-4= 285kg Tittade på chassie plåten på skotern och där står det 266 kg, vet dock ej om det är full tankad eller hur det är mätat. Men tänkte då att den blivit 19 kg tyngre än en orginal RE 600 vilket låter fullt rimligt. Jag tänkte inte så mycket mer på det men konstaterade att det skulle varit kul att väga en standard på samma sätt för att se verkliga skillnaden. Då jag hade vägning i huvudet så föll tankarna på min RE600 e-tec 2009........
Tog inte så många sekunder så hängde den där och dinglade.... undrandes vafan det var frågan om.
270 kg den är också fulltankad och körbar.
Denna gång vägde spännbanden 3 kg. 270-3= 267kg tittade på denna chassie plåt och såg vikten 246 kg.
Det var nu det började snurra i skallen, hur kan den vara 21 kg tyngre än det som är skrivet på chassiet. Visserligen har jag bytt till Team sekundär, RS framdämpare, slirdrev och drivaxel, 44 mm matta. Men inte ska det göra 21 kg, kanske 5 max.
Det skilljer ju bara 18 kg mellan dom. Det bör ju ha skillt 20 kg på chassie och sedan yttligare 15-20kg för motorn, om jag skulle gissat så 35-40 kg i skillnad men oj vad fel man kan ha.
Så summan är att en E-tec 600 helvetes tung och 1260 måste vara riktigt lätt. blev riktigt förvånad
Var ute tidigt idag och genomförde ett litet tuning mek, gav mig på förgasarna för att minska bränsleförbrukningen. har varit svårt att få den att dra mindre är ca 6L/mil. lättföre som ospårat alltid ca 6 liter.
Bara att slita ut dom, blev igen påmind om hur tajt det är och att fingrarna måste böjas i skumma vinlar för att man ska komma åt alla slangar och annat som vill bråka och vara ivägen.
här har det passerat en och annan liter, ser ut som om förgasar gummit håller mycket bra trots den ständiga soppa indränkningen.
Jag bytte lågfartmynstyckena från 25/30/25 till 22,5/22,5/22,5 vet ej varför jag tidigare kört med 30 på mitten cylindern med det fanns säkert någon bra anledning då jag stoppa i det.
Blev sedan en test tur senare på dagen. Det är ganska hårt ute men tyckte ändå att det var ganska blandad körning, efter 5,5mil så tankade jag 23 liter vilket blir nytt lägsta rekord 4,18L/mil.
Oj vilken skillnad och stifften är fortfarande mörka så det går nog ta lite till också. Ska först köra på denna bestyckning ett tag för att se så det inte blir för magert vid 1/2 gas.
Om någon i umeå med omnejd har en RE 600 års-2008 och vill ställa upp och väga den så skicka ett pm. fortsättning följer.
- alfa danne
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: mån jun 11, 2007 11:25 pm
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
Denna tråd är så jävla cool!!!
Är väldigt imponerad av bygget!!
Men en tanke bara, du justerar ju halvgas mest med nålarna, och den mesta normala körningen är ju också på nålarna.
Men det vet du säkert.
Är väldigt imponerad av bygget!!
Men en tanke bara, du justerar ju halvgas mest med nålarna, och den mesta normala körningen är ju också på nålarna.
Men det vet du säkert.
ALFA ROMEO 75 3.0 KOMPRESSOR
Ford F350 6.0 superduty
Ford F350 6.0 superduty
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
det vet han nog! sen tänker ja inte förstöra hans fina tråd med att diskutera förgasarbestyckning.
det ja skulle skriva var, fan va paff ja blev på vikterna! uppgiven torrvikt på rexchassit är ju runt 200kg. det äldre revo låg ju runt 220 (ska nog leta upp dom exakta vikterna) så egentligen borde viktskillnaden du uppmätte nu vara densamma som två originalskotrar.. arctic cats F8 som var med i toppstriden på Bästa Led-Skoter (inte F8an med nya chassit som kommer 2012) vägde enligt Snowrider över 300kg fulltankad direkt från körning. Lynx chassi är ju byggt nästan i överkant stadigt så hade du utgått från typ en skidoo rs hade du tjänat några kilon. vette fan om det hade vart nån större skillnad mot etecen då, fast rena spekulationer nu
så det är ju inte nåt bojsänke du har fräst ihop. du vägde aldrig motorpaketet innan du lyfte in det i skotern? skulle vara intressant att veta vad ett sånt där kärnkraftverk väger hoppas du får tag i en 600 -08 så man kan se den absoluta viktskillnaden.
det ja skulle skriva var, fan va paff ja blev på vikterna! uppgiven torrvikt på rexchassit är ju runt 200kg. det äldre revo låg ju runt 220 (ska nog leta upp dom exakta vikterna) så egentligen borde viktskillnaden du uppmätte nu vara densamma som två originalskotrar.. arctic cats F8 som var med i toppstriden på Bästa Led-Skoter (inte F8an med nya chassit som kommer 2012) vägde enligt Snowrider över 300kg fulltankad direkt från körning. Lynx chassi är ju byggt nästan i överkant stadigt så hade du utgått från typ en skidoo rs hade du tjänat några kilon. vette fan om det hade vart nån större skillnad mot etecen då, fast rena spekulationer nu
så det är ju inte nåt bojsänke du har fräst ihop. du vägde aldrig motorpaketet innan du lyfte in det i skotern? skulle vara intressant att veta vad ett sånt där kärnkraftverk väger hoppas du får tag i en 600 -08 så man kan se den absoluta viktskillnaden.
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
det jag menade med 1/2 gas (del last) är ca 100-120 km/h och då kör man fortfarande mycket på lågfart munstyckena, då själva spjäll läget är väldigt litet. men nålarna spelar som du säger stor roll.
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
Mer trippel-action i filmen jag gjorde från "Bygdeå Open 2011" för ett par helger sedan :
http://www.youtube.com/watch?v=_JudIFZJHUo" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=_JudIFZJHUo" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- gniraz
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör dec 08, 2007 11:00 am
- Ort: Enköping
- Kontakt:
Re: Lynx 1260 trippel "the story"
Satt och väntade på denna film bra mos i maskin kul att få se...
Sierra 2.0 lastbilsturbo
201m 6.77 174
402m 10.53 213
NoControl.se
201m 6.77 174
402m 10.53 213
NoControl.se