Lynx 1260 trippel "the story"

Allt inom snöskotrar
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av Jonas N »

Ja se, det måste vara någon som byggt en lika dan :whistle:

En sak som jag glömt berätta är det här med tändningen. Första tanken var att åka med någon på marknaden befintlig trippel tändning, och jag var väldigt sugen på dom senare Mach Z systemen då dom dessutom finns med el-back "RER". Skulle vara både praktiskt och väldigt fränt att vända och köra en motor av denna storlek bakvägen. Men efter några vändor på blocket så insåg jag att det inte finns något begagnat att köpa, möjligen i lösa delar. Men det är kanske inte så smart att köpa trigger tändspolar cdi och kabelhärva av olika säljare. Stor risk att man står där utan gnista och då är det svårt att veta vem man ska skylla på, Förutom en själv då :doh:

Alternativet var att köpa en fullt fungerande skoter och ta hela rasket från samma maskin, men det kändes dumt att offra en till skoter bara för tändningen som man dessutom hade börja inse hur ovanliga delar till dessa tändsystem faktiskt var.
Så även om man fått det att funka och kanske senare pajat cdi boxen så hade det blivit tillbaka till ruta ett igen.

Ska man dessutom ta i beräkning att det är ganska stor skillnad mellan kubiken mellan Mach Z 809:an och 1260 samt att dom jobbar på ganska olika varvtal så började inse att jag måste ha något som går att programmera själv, så här kommer lite info.

Bild
Jag hade sedan tidigare testat lite med Mega squirt och Ford EDIS tändning på en Volvo B23 och funnit att det funkar skapligt bra, Jag började söka något smidigare och enklare än ett Megasquirt för att kontrollera edis tändningen. Jag hittade tillslut denna box, Megajolt är en väldigt enkel kontroll box för att styra Edis tändningar, Den har ingång för TPS och man kan ställa egna varv stoppar och programmerbara utgångar tex fläkt/bränslepump styrning. Tänkte att det blir perfekt.

Bild
Sedan köpte jag hem ett EDIS 6 från E-bay, planen var att använda dom 3 tänd stegen som normalt driver 6 cylindrar i waste fire, och sedan byta ut tändspolen till 3 st singel spolar. Allt gick som smort och jag gjorde ett test med triggern och trigger hjulet i svarven bara för att se hur snabbt den synka upp och skicka första gnistan. Det var helt sjukt hur sakta man kunde snurra hjulet och den synka upp efter första varvet och gnistan som på beställning.
Sedan flyttades utrustningen till en maskin med högre varvtal för att kunna simulera fullt ut 9000rpm och med till kopplat förgasar rack med TPS. Tanken var alltså att köra 2D tändning ( varvtal/spjäll läge). Men sedan kom problemen, har aldrig varit något fan av Ford grejer och inte denna gång heller, det visade sig att ibland när man passerade 7700 rpm så tappade tändningen antingen synk eller gick in i någon förprogrammerad varvstopp. Det var kanske inte tänkt att bilarna ska varva 8000+ med farmor bakom ratten. Så det blev att överge hela iden med tändningen när den nästan var utprovad och klar.
Vilket skit tänkte jag, men som tur var så hade jag hört talas om att det fans en så kallad helvetes tändning hos Vit pv Fredde. Jag åkte dit och tittade på grejerna.

Bild
Besöket och Freddes övertalnings förmåga "elektroden kommer typ smälta" slutade i att jag beställde ett eget M&W PRO SPARK, bara genom att hålla i tändspolarna förstår man att det är krut i dessa grejer. M&W är bara en renodlad CDI förstärkare, den har 4 ingångar och 4 utgångar till tändspolarna tänd effekten ligger på 125MJ vilket är många gånger mer än en 2-takt CDI tändning. Funktionen är enkel man skickar en puls in och får en gnista ut, absolut ingen krets som styr tänd kurva eller liknande. Jag fick på köpet en spole och en utgång över som jag för tillfället inte använder, så det ges möjlighet till utbyggnad i framtiden :hihi:

Bild
Allt detta måste alltså styras av någonting som håller ordning och reda på vilken cylinder som ska tända och i vilken ordning.
Till detta valdes ett VEMS motor styrning/insprutning, I denna gavs möjlighet att programmera alla tänkbara varvstopp, tänd kurvor, varnings funktioner, temp mätning och Loggning av körning så man kan sitta i garaget och övervaka provkörningar och jämföra olika justeringar. Anledningen till VEMS var till stor del att jag jävlats tidigare med megasquirt och många gånger blivit besviken på att man ibland måste vara mycket el kunnig för att få igång funktionerna som man söker. VEMS är mer färdigt och det var ganska enkelt att få det att funka då Mattias som inte gör annat än programmerar VEMS hela dagarna bara bor i grannbyn :thumbright:
M&W boxen ligger närmast i bild och bakom den skymtar VEMS boxen.

Bild
Första provet med tändningen, tydligen så ska man se till att stiften har bra med jord. Får man en gnista på vilovägar så vet man inte vad den slår ut för elektronik, eller få den genom kroppen är kanske inte så skönt. Men nu då jag kört med detta kraftiga tändsystem så är jag helt nöjd, Det är som dom sa (typ att elektroden smälter) När man kontrollerar gnistan som på bilden, så hörs varje gnista (blixt) som en liten knall och det kommer även rök från stiften då oljan bränns bort.

Enda nackdelen är att man har svårt att bestycka förgasarna då den alltid går rent oavsett hur mycket bränsle den får, skulle vara bra om man kunde bestycka lite som på en vanlig skoter, om stiften slår igen minska bränsle när stiften slutar slå igen så är man ganska nära rätt blandning. Men huvudsaken är ju att det inte skär så det gör inget om man kan åka lite extra fett utan att få problem men stiften.
Senast redigerad av Jonas N den lör feb 12, 2011 5:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av moddlaren »

VEM;s styrningen var finner man en försäljare till denna??

söker ett vettigt tändsystem till min moppe.

jerker
jkruus
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av mattias »

Ja, VEMS går att ordna via mig, men till en 1-cyl motor och speciellt moped finns det säkert färdiga alternativ som passar lite bättre. Jag vet att Teflon-Mats har ett system på sin monkey-motor. Man måste kolla på sin kravlista lite grann, behöver systemet batteri och har man utrymme? Men det diskuteras isf i annan tråd.

Det blev för övrigt mycket bra ordnat med plats för boxarna, jag förstog först inte vart utrymmet skulle finnas.. :)
Kabeldragningen och jobbet runt omkring som vi gjorde för att skydda mot fukt verkar ha klarat av livet i en skoter bra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av mattias »

Jag tänkte haka med ut och filma lite av trippeln idag men hade driftstörningar i min maskinpark så jag skickade kameran med Jonas och lät några medbrottslingar sköta kameran.

Nu är det klippt och skuret så här har ni "en dag på rullen" :hihi:

http://www.youtube.com/watch?v=wQydv2krjTs" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
zuzz
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån nov 28, 2005 8:17 pm
Ort: Sävar

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av zuzz »

helt jävla sjukt, men fränt :twisted:
Om man vågar gasa fullt så har man trimmat för lite.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av Johan Lindberg »

Det var denna info man var lite nyfiken på när man såg triggern och att ni satt å "mappa" lite i första klippet som kom. Kungligt bygge!
Användarvisningsbild
buddha
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 211
Blev medlem: fre aug 20, 2004 10:12 am
Ort: Täfteå

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av buddha »

Hade nöjet att se den på Täftebölesjön live idag. Gick något så djävulskt mycket frän maskin. Lite kontrast på maskinen jag testade åt BRP med 60 hk fyrtakt... :thumbright: Mycket frän maskin
10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
braind
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons feb 09, 2011 6:29 pm

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av braind »

Härligt med film, och att du förtsätter förse oss med bilder och info över bygget uppskattas verkligen.

Har du kört den i bänk? Borde väl ge runt 200hk eller?
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av stecka »

Fränt :)
ands
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tor sep 30, 2010 10:01 am

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av ands »

Filmen jag längtat efter :thumbright: Helt sanslöst fränt :twisted:
Hur många mer en dej kommer att få uppleva det där liksom..
Sen tycker jag det är väldigt duktigt att du har fått det att funka så bra som det gör :beerchug:
________Taaapppiinnaaavviiooo__________
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av Jonas N »

braind skrev:Härligt med film, och att du förtsätter förse oss med bilder och info över bygget uppskattas verkligen.

Har du kört den i bänk? Borde väl ge runt 200hk eller?
Nej har inte kört den i bänk, kommer nog inte göra det då jag tror vevaxeln kommer ta skada då det blir fel typ av torrisions svängningar i den då vatten bromsen är betydligt lättare i rotations massa än variatorn.

Jag bromsade den som 2 cylindrig 840 med samma cyllar pipor och då gav den 161 ärliga. Jag kör dock inte med lika tajt stinger nu då den ändå bygger effekt tillräckligt snabbt. men skulle säkert tro den är på 225-230 ärliga. Men registret är fränast då den vid 6000 lämmnar mer än en 800, och skulle man mot förmodan en dag ha otur och ett stifft slår igen så har man ändå 840cc och 150 hk som driver. :hihi:

Än en gång tackar alla som berömmer och uppskattar bygget. Får se vad det blir här näst.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Rändom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 26, 2010 11:15 am
Ort: Degerfors

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av Rändom »

Är ju perfect motor att sätta i en bil. :wink:

Otroligt najs bygge.
erikwallgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jul 19, 2009 10:21 am
Ort: Sundsvall

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av erikwallgren »

Du har inte lust att lägga upp lite fler bilder på hur du gjorde när du satte ihop veven? :thumbright:
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av Moparboy440 »

Mycket snyggt bygge!!
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Re: Lynx 1260 trippel "the story"

Inlägg av Wikstrom »

nu när du lika har ett system i den, o provkörd o grejjad med gasare osv, inte dags att gå över till insprutning :cool:
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Skriv svar