Lynx 1260 trippel "the story"
Lynx 1260 trippel "the story"
Det var en gång en .....Efter att i många år köpt, kört, skurit, byggt, trimmat, skurit, förbättrat, sålt, skurit osv ja ni förstår så började högen av gammla Rotax 800 motorblock nästa täcka hela arbetsbänken, och det var nog faktiskt då som jag insjuknade totalt i detta bygge.
OBS!! Den här tråden är en återblick!
Lite filmer som Mattias gjort :
Uppstarten just efter nyår 2010 : http://www.youtube.com/watch?v=IES9tmpFWrs&fmt=22" onclick="window.open(this.href);return false;
En dag på rullen, februari 2011 : http://www.youtube.com/watch?v=wQydv2krjTs" onclick="window.open(this.href);return false;
Trippel-action från "Bygdeå Open 2011" : http://www.youtube.com/watch?v=_JudIFZJHUo" onclick="window.open(this.href);return false;
Tanken med tråden är avskräcka andra att testa liknande, då det tar så sjukt mycke tid att genomföra så tror man på slutet att nu kommer dom snart med vit konstig tröja och hämtar en. Men jag vet från andra projekt att det gör dom inte
Njut av bilderna och ni som inte blir avskräckta önskar jag lycka till. Det finns några fler motorer som skulle behöva en cylider till
Block med vevstaks brott.
Och några fler med diverse defekter.
Fick fundera ganske länge på vart det var bäst att lägga skarven. Men bestämmde mig för just innanför lagrena på variatorsidan.
Allt var frid och fröjd men en minut senare gick såg bladet rakt in i styrstifftet som fixerar blockhalvorna
Sedan var det bara att ställa ihop bitarna, fick fundera en stund på vilken av dom 2 som skulle bli fränast. Klart en singel 400 i en snotric på 75 hk skulle vara fränt men...
Det blev då denna som alla kanske förstår
OBS!! Den här tråden är en återblick!
Lite filmer som Mattias gjort :
Uppstarten just efter nyår 2010 : http://www.youtube.com/watch?v=IES9tmpFWrs&fmt=22" onclick="window.open(this.href);return false;
En dag på rullen, februari 2011 : http://www.youtube.com/watch?v=wQydv2krjTs" onclick="window.open(this.href);return false;
Trippel-action från "Bygdeå Open 2011" : http://www.youtube.com/watch?v=_JudIFZJHUo" onclick="window.open(this.href);return false;
Tanken med tråden är avskräcka andra att testa liknande, då det tar så sjukt mycke tid att genomföra så tror man på slutet att nu kommer dom snart med vit konstig tröja och hämtar en. Men jag vet från andra projekt att det gör dom inte
Njut av bilderna och ni som inte blir avskräckta önskar jag lycka till. Det finns några fler motorer som skulle behöva en cylider till
Block med vevstaks brott.
Och några fler med diverse defekter.
Fick fundera ganske länge på vart det var bäst att lägga skarven. Men bestämmde mig för just innanför lagrena på variatorsidan.
Allt var frid och fröjd men en minut senare gick såg bladet rakt in i styrstifftet som fixerar blockhalvorna
Sedan var det bara att ställa ihop bitarna, fick fundera en stund på vilken av dom 2 som skulle bli fränast. Klart en singel 400 i en snotric på 75 hk skulle vara fränt men...
Det blev då denna som alla kanske förstår
Coolt, det här blir en rolig följetong.
Här är filmen jag gjorde från första provkörningen (vintern 09/10) :
http://www.youtube.com/watch?v=IES9tmpFWrs
Här är filmen jag gjorde från första provkörningen (vintern 09/10) :
http://www.youtube.com/watch?v=IES9tmpFWrs
Senast redigerad av mattias den sön sep 12, 2010 10:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Sen för att linjera blocken så rakt som möljigt för svetsning så blev jag tvungen att göra en vevaxel dummy med alla lagerlägen, bearbetade även planet där blocken skulle svetsas så att den ytan blev 90° mot vevaxel linjen. Tänkte att ju mindre och rakare spalt man har vi svetsning desto mindre kan det dra sig när svetsen kallnar och krymper.
Här kapas en sjukt grov aluminium axel.
Sedan upp i svarven och nöta någon timma, dom ytorna som är lite djupare är lagerlägena, gjorde dom djupare så man inte ska skada dom så lätt om man har axeln liggandes på bänken.
Utan att ta ner dummy och riskera kast så satte jag upp PTO sidan och moment drog ihop halvorna runt axeln, planade sedan svetsfogen till rätt mått.
Samma sak med MAG sidan, notera vart skarven är för att klara vatten kanalen.
Så här blev resultatet med bägge blocken fastdragna vid vevaxel dummyn, se vad extremt liten spalten är mellan blocken perfekt för svetsning.
Här kapas en sjukt grov aluminium axel.
Sedan upp i svarven och nöta någon timma, dom ytorna som är lite djupare är lagerlägena, gjorde dom djupare så man inte ska skada dom så lätt om man har axeln liggandes på bänken.
Utan att ta ner dummy och riskera kast så satte jag upp PTO sidan och moment drog ihop halvorna runt axeln, planade sedan svetsfogen till rätt mått.
Samma sak med MAG sidan, notera vart skarven är för att klara vatten kanalen.
Så här blev resultatet med bägge blocken fastdragna vid vevaxel dummyn, se vad extremt liten spalten är mellan blocken perfekt för svetsning.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: ons maj 12, 2010 11:28 am
- Ort: sävar
Sedan blev det många timmar blästring och slipning för att få bort material som var ivägen för att komma åt bra med svetsen.
Här syns fogdjupet mot cylinderplanet.
Framsida mot undersidan av blocket.
Notera hur mycket material det saknas vid sidan av den vänstra vattenpumpen, bara för att komma åt i botten närnast vevhuset.
Nu börjar det likna något, efter det att bottensträngen är lagd så kommer väggen som saknas till vatten pumpen att återuppbyggas med svets.
Klart för svetsning,
Här syns fogdjupet mot cylinderplanet.
Framsida mot undersidan av blocket.
Notera hur mycket material det saknas vid sidan av den vänstra vattenpumpen, bara för att komma åt i botten närnast vevhuset.
Nu börjar det likna något, efter det att bottensträngen är lagd så kommer väggen som saknas till vatten pumpen att återuppbyggas med svets.
Klart för svetsning,
Blocket prepparerades med en sissta detalj innan svetsning.En rekorderlig stressplatta i stål som monterades mot cylinder planet, nu ska det inte kunna slå sig med både en axel igenom lagelägena och stålplatta.
Block efter svetsning.
Sedan blev det renfräsnig av alla ytor, notera att dummyn är fortfarande kvar och håller blocket rakt.
Deckning av cylinderfots planet
Ett finslick på öarna som motorplattan ska sitta i så den inte kröker blocket.
Efter det så deckade jag av planet för vattenpumparna.
Se så fint det blev, trots att det är mestadels byggt upp med svets på högra kanten av pumphuset. Tror ni det duger ?
Block efter svetsning.
Sedan blev det renfräsnig av alla ytor, notera att dummyn är fortfarande kvar och håller blocket rakt.
Deckning av cylinderfots planet
Ett finslick på öarna som motorplattan ska sitta i så den inte kröker blocket.
Efter det så deckade jag av planet för vattenpumparna.
Se så fint det blev, trots att det är mestadels byggt upp med svets på högra kanten av pumphuset. Tror ni det duger ?
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
1: Jag hade ej någon MachZ 809 på hyllan.Johan Lindberg skrev:En fråga, varför gjorde ni det inte enkelt för er å köpte en mach z spis med nått big bore kit? Ingen kritik bara en undran om det fanns nån speciell tanke med det förutom att det är riktigt coolt det ni gör själv!
2: Det är redan gjort med 809:or i Skidoo Rev chassin
3: Extra Kubik är nog mest avgörande
Orginal kolven på MachZ är 70.5 mm & slaglängden 68mm.
Det störst big bore till MachZ är 925cc på std cylindrar Kolven är 76mm.
Komihåg att det är 800 twin jag bygger från+ Bigbore på den.
Mina kovar är 84mm och slaglängd 75.7mm = 1260cc
Fick rita och skära till en ny packning 1.5mm tjock för att få blocket till rätt höjd pga deckning av cylinder planet.
Fick fräsa ett nytt lock till vattenpumparna för att få det att stämma med 2 pumpar till 3 cylindrar.
Testade att slänga dit några orginal cylindrar, att för första gång se proportionerna av denna skapelse var ganska chokerande.
Sedan bar det iväg till skotern en lynx rave 800-04 och testa, Skojjar du vad trångt det blev bara med motorn, den rymms inte mellan chassie sidorna då blocket är 129mm längre än orginal. Sedan ska man ju dit med någon typ av avgas system vilket inte hade blivit speciellt bra i denna skoter, så det var bara att tänka om igen.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt: